Biltemas blästersand ?

#1 - 9 augusti 2008 12:37
Hej!

Tänkte ev. ha biltemas blästersand i ett 540L om man får råd till att köpa ett. Hur mycket kostar en säck/påse med den sanden ? Och i vilka vikter finns säckarna/påsarna ? Jag har hört att det blir någon jäkla gas och sådant i sanden ? Måste man ha sådana där malaysiska sandsnäckor då ? Hur trivs växterna med finkornig sand ? Jag ska ju ha praktbotior, kanske inte är så praktist med sandsnäckor ?

Mvh
Stoffe.B
#2 - 10 augusti 2008 00:12
50kr säcken / 25kg.

Har inte märkt något av gaser i mina kar.

Somliga hävdar att växterna skulle gå sämre i finkornig sand, rötterna kvävs eller nått liknande. Själv har jag inte märkt något av det.
#3 - 10 augusti 2008 00:15
Grahn skrev:
50kr säcken / 25kg.

Somliga hävdar att växterna skulle gå sämre i finkornig sand, rötterna kvävs eller nått liknande. Själv har jag inte märkt något av det.

Ok! Ja, det om växterna har jag också hört om.... Tack för svaret ;)
#4 - 10 augusti 2008 00:19
Grahn skrev:
50kr säcken / 25kg.

Inte jag heller!
#5 - 13 augusti 2008 16:14
Behöver också ha ett snabbt svar angående blästersand. Tänkte byta ut mitt nuvarande bottenmaterial med den till helgen. Antar att vattnet kommer bli delvis grumligt när jag inreder med den. Är detta farligt för karets invånare ifall de släpps in vid samma tillfälle -vilket blir nästan oundvikligt?
Har fiskar, musslor, snäckor, salamandrar och växter förstås.
#6 - 13 augusti 2008 16:33
En liten avstickare bara, vet någon hur stor biltemas sand ær? den ær væl < 1 mm??
#7 - 13 augusti 2008 16:35
Zaius skrev:
Behöver också ha ett snabbt svar angående blästersand. Tänkte byta ut mitt nuvarande bottenmaterial med den till helgen. Antar att vattnet kommer bli delvis grumligt när jag inreder med den. Är detta farligt för karets invånare ifall de släpps in vid samma tillfälle -vilket blir nästan oundvikligt?

Har fiskar, musslor, snäckor, salamandrar och växter förstås.

Ær sanden bara rengjord ordentligt, enl konstens alla regler så kan inte jag se att det ær något som skulle skada fisken. Ær nog endast irriterande før det mænskliga øgat.
Bilagor:
#8 - 13 augusti 2008 20:14
Jag hade i ca 50kg i mitt 180L kar. Var rätt mycket sand för ett så litet kar men fisken grävde mycket så det blev skit bra.

Jag tvättade inte sanden när jag la i den, ändå var vattnet riktigt klart när jag fyllde det.

Tror den största sanden dom har är 03-1 mm eller så. Finns mindre också.

Likt Grahn och Nic så tycker jag mina växter växer bra i biltemas sand.
Rekomenderar starkt!
#9 - 13 augusti 2008 20:20
Det man måste vara försiktig med när det gäller finkornig sand är att kornen kan fastna på algskrapan och repa glaset. Man får se upp.
#10 - 13 augusti 2008 22:08
Jag ska köpa 3 säckar på fredag till mitt 300 liter. :D yey :)

Annons