Biltemas Blästersand....

#1 - 21 november 2007 21:05
...funkar det?

Har sett flera nämna det i sin projekttrådar och det är ju onekligen billigare än att handla på zoo. 25 kg för 50 spänn.

Någon som har bilder på när det väl är i ett kar?

MVH
#2 - 21 november 2007 21:07
har också tänkt använda det men vet inte häller om det fungerar. (ska ha labyrintfiskar)
#3 - 21 november 2007 21:32
Själv planerar jag för diskus. Hur är det med kalkhalten?
#4 - 21 november 2007 21:55
Även jag ska ha Biltemas blästersand i mitt nya malawiprojekt, en bit kvar innan det finns på plats i karet, men jag litar på det till 100%! :D

Mvh Patrik
#5 - 21 november 2007 22:02
jag har blästersand i mitt 280 l och det funksar skitbra, mina växter trivs och fiskarna trivs:)
#6 - 21 november 2007 22:11
Här är en bild på mitt 17L räkkar från när det var nystartat som innehåller blästersand. Dock så blir färgen på sanden inte riktigt rättvis iom att jag har ett väldigt gult ljus i karet men den ger iaf en liten uppfattning om hur sanden ser ut. I verklighet så skulle jag säga att den ungefär ser ut som torr sandlådesand fast den är lite svagt rosafärgad. Kanske det finns någon som har en bättre bild som kan ladda upp den?
#7 - 22 november 2007 15:34
Biltemas bläster sand, bauhaus fog/sättsand...
Båda funkar...men visst det blir väldigt ljust på botten.
Vissa blandar i mörkare sand eller finkrossadgranit i och får då viss nyans.
Jag själv kör i mitt publika kar(vardagsrum) fogsand och engelsksjösten.
#8 - 22 november 2007 16:49
firefox75 skrev:
Biltemas bläster sand, bauhaus fog/sättsand...

Båda funkar...men visst det blir väldigt ljust på botten.

Vissa blandar i mörkare sand eller finkrossadgranit i och får då viss nyans.

Jag själv kör i mitt publika kar(vardagsrum) fogsand och engelsksjösten.

Tycker iofs en ljus botten är det snyggaste.

MVH
#9 - 23 november 2007 11:56
Då kör du på med bläster/fog/sätt sand då:D
Beror ju på vilka fiskar du tänkt dig stoppa i.
Vissa fiskar vill ju ha lite mörkare botten....
Vissa lite ljusare.
#10 - 23 november 2007 14:20
En bild på ett av mina kar med biltemas blästersand som bottenmaterial...
http://www.kryptoniten.se/malawi/20070821.jpg

Jag har blästersand i samtliga mina akvarium och det fungerar finfint. Har testat ett antal varianter sand och min favorit är just nu blästersand 0,2-1,0 mm blandat med 0,4-0,8 mm råda :)
#11 - 23 november 2007 14:25
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har blästersand i mitt 450L, bilder hittas i min signatur i länken "450"[/COLOR][/FONT]
#12 - 23 november 2007 15:48
#13 - 23 november 2007 18:22
Här är mitt 540 med 70 kg blästersand från jula.

#14 - 23 november 2007 19:30
så här ser mitt största akvarium ut med blästersand.

http://s162.photobucket.com/albums/t263/macke_fisk/?action=view&current=DSC00059.jpg
#15 - 25 november 2007 00:22
Vilken storlek kör ni?
#16 - 25 november 2007 00:45
0,2-1,0 mm bör du ha. Den andra är lite för fin...
#17 - 25 november 2007 08:05
Kryptonit skrev:

Lite så jag tänker också.

Tackar för bilder och info.

MVH
#18 - 25 november 2007 12:48
hälde i bläster sand i mitt kar idag:) men hur lång tid tar det innan det grummlar ner sig?
#19 - 25 november 2007 13:35
axeisi skrev:
hälde i bläster sand i mitt kar idag:) men hur lång tid tar det innan det grummlar ner sig?

Har du några fiskar i än? annars gör en massa stora vattenyten så blir du snart av med det :)
#20 - 25 november 2007 14:19
axeisi skrev:

det lägger sig efter 2 dygn kanske,,snabbare om man har ett filter som cirkulerar vattnet.
HazelCR
#21 - 25 november 2007 14:28
Kryptonit skrev:

Solklart att det är den lite större som man bör välja, iaf om man vill ha lite cirkulation i karet.

Jag gillade Blästersanden från Biltema skarpt till att börja med. MEN den är "flygig". Det finns risk att den sätter igen pumpar. Nu senast fick blästersanden stopp på mitt effektstarka Fluval fx5 p.g.a. för mkt sand hade samlats längst ned i ytterfiltret.

Jag gillar fortfarande färgen och att ha blästersanden till mindre kar samt kar där man inte har så hög vattencirkulation. Men ev. pumpproblemen gillar jag inte och potentiella sådan får man med blästersand.

Väljer man t.ex. Rådasanden som fortfarande jag betraktar som sand, ngt grövre, slipper man i princip sand i sina pumpar. Tyvärr så är Rådasand/fågelsand ofta mörkare i färgen än Biltemas blästersand. Det är sämre, tycker jag.

Självklart skall du testa , även om jag skriver om en negativ sida om sanden.
#22 - 25 november 2007 14:31
jag har också haft det problemet innan med att sanden fastnade i filtret och satte igen det, men nu så har jag försökt fixa så att det inte kommer sand in i mitt filter, då i mitt stora kar.
#23 - 25 november 2007 22:20
hejsan, ja har precis skaffat ett nytt kar, ja hade tänkt andvända biltemas blästersand, men först vill ja veta om bauhaus fog/sättsand är annorlunda, min polare har precis kört i bläster sand i sitt kar, ( Axeisi ) så ja skulle vilja ha lite variation på de hela, ladda gärna upp en bild på bauhaus fog/sättsand om ni har de skulle vart schysst :)
#24 - 26 november 2007 10:35
hejsan funkar vilken blästersand som helst?
ni snackar ju om biltemas blästersand tyvvär så bor jag långt ifrån någon biltema. Däremot så har jag när till jula. funkar deras bläster sand också?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
#25 - 26 november 2007 21:15
På jobb har vi svart blästersand. Det vore kanske något? Mvh//Erik
#26 - 26 november 2007 21:35
Paletten93 skrev:

ni snackar ju om biltemas blästersand tyvvär så bor jag långt ifrån någon biltema. Däremot så har jag när till jula. funkar deras bläster sand också?

Om du har nåt coop forum eller beijer eller annan bygghandel så är fogsand ett bra alternativ, den är lite grövre så det blir mindre problem uppvirvlad sand men annars är julas säkert helt ok, såg bara att den är lite finare (max 0,7mm) och dom största kornen brukar efter ett tag hamna överst så fogsand med max 2,0mm ligger nog mera still :)
#27 - 26 november 2007 21:46
Jag gick från Torv/grus botten till botten med blästersand, jag tror inte att mina växter mådde så bra av det, fick en massa bekymmer med cyano. Nu har jag bytt tillbaka till torv/grus igen. Nu återstår bara att se om växterna tar sig...
#28 - 27 november 2007 00:53
Paletten93 skrev:

Jag har Julas blästersand. Den funkar.
Bilder finns på första sidan i den här tråden..

Annons