Amaro skrev:kostar max 60kr har jag för mig, vore jag du skulle jag köpa två påsar för säkerhets skull :) så du har ett liggande..
viktigt med sanden är att du rör om sanden ordentligt då och då för att den annars kan klumpa till sig.
en annan sak är att du väldigt väldigt ordentligt i början ska röra om sanden länge så alla luftbubblor går ur sanden. annars blir detta sumpgas och förgiftar vattnet.
Ps bra med fiskar som rör om sanden då och då.
Lycka till
saltbiff skrev:Skaffa malaysiska sandsnäckor! Skojiga små snäckor som lätt blir fler,kryper runt å luftar sanden och så äter de upp överflödig mat..Ingen sumpgas här inte :D
macke_fisk skrev:och jag som hatar snäckor xD...men jag får sehur jag gör......tack för all info :)
saltbiff skrev:Snäckor som är så söta! ;) Dessa snäckor är oftast nergrävda på dagen å kommer fram vid matning och på natten... :)
lmo skrev:Jag som nybörjare köper allt i fiskaffären, det här med blästersand låter roligt:D. Vilken skillnad är det på den och sanden som säljs i affären, storlek, färg, osv.
Finns det andra lite "udda" förslag för mig som nybörjare som kan vara intressant så att man slipper köpa allt dyrt i affären.
/lmo
morrhoppa skrev:Då var den lite dyrare än vad jag trodde... Rådasanden då? Den är väl svart och finns att köpa i byggvaruhus va? Tror ni typ att Jula eller rusta har det? Eller ska jag satsa på att köpa i akvarieaffär?
lmo skrev:Jag som nybörjare köper allt i fiskaffären, det här med blästersand låter roligt:D. Vilken skillnad är det på den och sanden som säljs i affären, storlek, färg, osv.
Finns det andra lite "udda" förslag för mig som nybörjare som kan vara intressant så att man slipper köpa allt dyrt i affären.
/lmo
fetange skrev:Angående Biltemas blästersand. Gör ni som använder den, rent den innan den åker ner i akvariumet eller är den redan ren?