biltemas blästersand

#1 - 29 juni 2007 17:11
undrar om ungefär en säck på 25 kg blästersand räcker till ett 105 liter??
#2 - 29 juni 2007 17:15
Ja, det gör det garanterat :)
#3 - 29 juni 2007 17:23
skitbra....vet du ungefär hur mkt en sådan påse kostar?
#4 - 29 juni 2007 17:28
49,50
#5 - 29 juni 2007 17:29
kostar max 60kr har jag för mig, vore jag du skulle jag köpa två påsar för säkerhets skull :) så du har ett liggande..

viktigt med sanden är att du rör om sanden ordentligt då och då för att den annars kan klumpa till sig.

en annan sak är att du väldigt väldigt ordentligt i början ska röra om sanden länge så alla luftbubblor går ur sanden. annars blir detta sumpgas och förgiftar vattnet.

Ps bra med fiskar som rör om sanden då och då.

Lycka till
#6 - 29 juni 2007 17:58
Amaro skrev:
kostar max 60kr har jag för mig, vore jag du skulle jag köpa två påsar för säkerhets skull :) så du har ett liggande..

viktigt med sanden är att du rör om sanden ordentligt då och då för att den annars kan klumpa till sig.

en annan sak är att du väldigt väldigt ordentligt i början ska röra om sanden länge så alla luftbubblor går ur sanden. annars blir detta sumpgas och förgiftar vattnet.

Ps bra med fiskar som rör om sanden då och då.

Lycka till

nu blev jag lite....röra om sanden....ska jag röra om sanden lite då och då vid vattenbyten eller baar jätte mkt nu i början?......jag ska ha iaf några fiskar som ska röra om sanden...tänkte ha någon tangaynika ciklid där...hmm..det med sumpgasen låter inte kul alls :S....men det fixar jag:)
#7 - 29 juni 2007 18:07
Skaffa malaysiska sandsnäckor! Skojiga små snäckor som lätt blir fler,kryper runt å luftar sanden och så äter de upp överflödig mat..Ingen sumpgas här inte :D
#8 - 29 juni 2007 19:05
saltbiff skrev:
Skaffa malaysiska sandsnäckor! Skojiga små snäckor som lätt blir fler,kryper runt å luftar sanden och så äter de upp överflödig mat..Ingen sumpgas här inte :D

och jag som hatar snäckor xD...men jag får sehur jag gör......tack för all info :)
#9 - 30 juni 2007 17:33
macke_fisk skrev:
och jag som hatar snäckor xD...men jag får sehur jag gör......tack för all info :)

Snäckor som är så söta! ;) Dessa snäckor är oftast nergrävda på dagen å kommer fram vid matning och på natten... :)
#10 - 30 juni 2007 21:08
saltbiff skrev:
Snäckor som är så söta! ;) Dessa snäckor är oftast nergrävda på dagen å kommer fram vid matning och på natten... :)

hehe...det vet jag....hade hur många av dem som helst i mitt gamla 160 liter!.......tycker inte att det är snyggt med dem xD.......
#11 - 1 juli 2007 13:50
Jag som nybörjare köper allt i fiskaffären, det här med blästersand låter roligt:D. Vilken skillnad är det på den och sanden som säljs i affären, storlek, färg, osv.

Finns det andra lite "udda" förslag för mig som nybörjare som kan vara intressant så att man slipper köpa allt dyrt i affären.

/lmo
#12 - 1 juli 2007 17:30
lmo skrev:
Jag som nybörjare köper allt i fiskaffären, det här med blästersand låter roligt:D. Vilken skillnad är det på den och sanden som säljs i affären, storlek, färg, osv.

Finns det andra lite "udda" förslag för mig som nybörjare som kan vara intressant så att man slipper köpa allt dyrt i affären.

/lmo

tror nog inte att det är någon direkt skillnad :p.......kanske att blästersanden är ljusare än rådasand
#13 - 2 juli 2007 11:31
Tag svart blästersand om du verkligen vill ha skillnad!
#14 - 3 juli 2007 17:24
Det finns alltså svart blästersand? Kan man köpa den på biltema och står det på påsen om den är svart?
#15 - 3 juli 2007 17:44
Biltemas svarta blästersand är aluminiumsilikat och kostar 129:- för 25kg.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80616
#16 - 4 juli 2007 15:14
Då var den lite dyrare än vad jag trodde... Rådasanden då? Den är väl svart och finns att köpa i byggvaruhus va? Tror ni typ att Jula eller rusta har det? Eller ska jag satsa på att köpa i akvarieaffär?
#17 - 4 juli 2007 17:12
morrhoppa skrev:
Då var den lite dyrare än vad jag trodde... Rådasanden då? Den är väl svart och finns att köpa i byggvaruhus va? Tror ni typ att Jula eller rusta har det? Eller ska jag satsa på att köpa i akvarieaffär?

Rådasands svarta sand är ju också blästersilikat och är antagligen inte billigare än Biltemas dito, snarare tvärtom. Köper du i akvarieaffären så kanske det kostar ytterligare någon tia per säck.
Bilagor:
#18 - 4 juli 2007 18:32
Jag köpte idag rådasands svarta sand vilket mycket riktigt är ett blästermedel, de kostade i min affär 200:- för 30 kg

/lmo
#19 - 5 juli 2007 07:25
Typiskt :/ Finns det någon billig(are) svart sand överhuvudtaget?
#20 - 5 juli 2007 09:39
En kvalificerad gissning är att Biltema är billigast.
#21 - 5 juli 2007 09:50
Skulle också säga biltema så har du en butik i närheten så grattis.;)

/lmo
#22 - 5 juli 2007 15:29
Jag var på biltema idag och letade efter sån sand och hittade ingen :/ Får skriva upp artikelnummret till nästa gång...
#23 - 9 september 2007 12:13
lmo skrev:

/lmo

Själv köpte jag fogsand på beijer (finns även på tex coop forum), kostade mig 59kr för 25kilo och den är generellt lite grövre än blästersand (max 2mm) och ser mycket bra ut.
Vill du spara pengar på annat kan jag föreslå att du köper lysrör på biltema, dom har ett daylight rör för 25kr och det ser bra ut i akvariet och växterna trivs oxå :D
Annars finns även tex osram 640 coolwhite lysrör på jula tex för 15kr och dom har jämfört med biltema röret en svag gulaktig ton men inte så mycket att dom stör, har själv ett av varje i mitt kar :p
#24 - 10 september 2007 10:37
Angående Biltemas blästersand. Gör ni som använder den, rent den innan den åker ner i akvariumet eller är den redan ren?
#25 - 10 september 2007 10:47
Hört något om att denna svarta sanden inte är bra.. varför kan jag inte komma ihåg ;)
Jag har den ljusa i mitt multiskar, mycket fint tycker jag och billig var den. Det räckte med 1 säck till 100l. :)
Sedan gräver ju multisarna så det hinner nog inte bildas sumpgas där inte :D
#26 - 10 september 2007 10:49
fetange skrev:
Angående Biltemas blästersand. Gör ni som använder den, rent den innan den åker ner i akvariumet eller är den redan ren?

Jag tvättade inte den innan, utan hällde den i karet, fyllde på med vatten och rörde om. Sedan bytte jag vatten ofta innan jag hade fiskar i akvariet.. så på ett vis blev den ju tvättad :)
#27 - 10 september 2007 13:13
Jag kör biltema svarta i 3 kar fungerar utmärkt hittills och ja jag tvättade den innan;)

Annons