Biltema Silikon till akvariet?

#1 - 9 oktober 2005 09:41
Hej!
Skall renovera mitt 84l akvarium och har en tub med silikon från biltema hemma, produktnummer "36-4819".
Nu undrar jag om någon av er vet om det går bra att använda till detta då det inte står på vare sig tuben eller biltemas hemsida om det innehåller anti-mögelmedel eller ej.
Tackar på förhand, Tommy.
#2 - 9 oktober 2005 09:53
Hej

Jag skulle inte använda det iaf.Bättre att köpa akvariesilikon från ex Clas Ohlson om man vill ha lågpris.En patron kostar 60kr
Fredrik
#3 - 9 oktober 2005 10:27
Tack för det snabba svaret! :)
#4 - 9 oktober 2005 15:50
[QUOTE=fredrikakesson]Hej

Jag skulle inte använda det iaf.Bättre att köpa akvariesilikon från ex Clas Ohlson om man vill ha lågpris.En patron kostar 60kr
Fredrik[/QUOTE]

Danalims akvariesilicon på Clas Ohlsson kostar bara 49 kr :-).
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=E05E2578684B4B7184302A5E2382EA04480831&CatPath=Eq0q121q503q459&CampPath=Eq0&NoCache=10/9/2005%205:48:30%20PM&SelectedWAG=19787&IsCampaign=N

Jag har gjort 7 småakvarier av siliconet från Clas.
#5 - 9 oktober 2005 16:37
Perfekt! Tackar för tipset :)
Ska bli intressant att se om det går att renovera det här akvariet, det består av en ram i stål och glaset är både kitat och sedan silikonat. Blir nog en del arbete misstänker jag. Men projekt är ju aldrig fel! :D
#6 - 26 januari 2007 15:19
Vad tror ni som kan sånt här om ett silikon från Biltema som har en bild på ett akvarium på tuben? Någon som har använt det? Någon som vet om det är giftigt för fiskar eller ej?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 januari 2007 15:30
Knyttet skrev:
Vad tror ni som kan sånt här om ett silikon från Biltema som har en bild på ett akvarium på tuben? Någon som har använt det? Någon som vet om det är giftigt för fiskar eller ej?

Förutsatt att inte akvariet är överkryssat så skall det funka.
Sedan är det ju också en annan sak att olika silkon har olika kvalitet - de billigaste har av naturliga skäl sämst hållbarhet, men handlar det om ett litet akvarium är det inga problem ens med de billigaste
#8 - 26 januari 2007 15:38
:) Nä, akvariet är inte överkryssat :)

Grejen är att vi har redan använt det här silikonet till ett begagnat akvarium som vi fick till skänks. Vi gjorde det klantiga felet att lägga i fiskar lite väl snabbt, så det är möjligt att silikonet inte hann härda ordentligt. Fiskarna började bete sig konstigt ganska snart, och när flera låg på sidan på botten så fattade vi äntligen att vi borde flytta dem.

Sen tömde vi det nysilikonade akvariet och lät det stå och torka ett tag (kan ha varit en vecka ungefär). Efter det fick fiskarna flytta in igen. Ja, de som hade överlevt eländet. Men de började bli konstiga igen, så nu är akvariet tomt för andra gången. Vi har tänkt ta det säkra före det osäkra och silikona om det igen med silikon från akvariebutiken.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 26 januari 2007 15:46
Knyttet skrev:

Grejen är att vi har redan använt det här silikonet till ett begagnat akvarium som vi fick till skänks. Vi gjorde det klantiga felet att lägga i fiskar lite väl snabbt, så det är möjligt att silikonet inte hann härda ordentligt. Fiskarna började bete sig konstigt ganska snart, och när flera låg på sidan på botten så fattade vi äntligen att vi borde flytta dem.

Sen tömde vi det nysilikonade akvariet och lät det stå och torka ett tag (kan ha varit en vecka ungefär). Efter det fick fiskarna flytta in igen. Ja, de som hade överlevt eländet. Men de började bli konstiga igen, så nu är akvariet tomt för andra gången. Vi har tänkt ta det säkra före det osäkra och silikona om det igen med silikon från akvariebutiken.

Det låter märkligt - för är tuben märkt med ett akvarium så skall det inte innehålla antimögelmedel (som är det som är det giftiga).
#10 - 26 januari 2007 15:52
Ja, det är väldigt märkligt, jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Kanske kan allt ha berott på för kort härdningstid (1 dygn, sen hällde vi i vatten för att kolla om det höll, hällde ur vattnet igen och fyllde på bra fiskvatten o la i fiskar)
Men jag upplevde ju att fiskarna försämrades även andra gången i akvariet. Kanske eventuellt var de då fortfarande sjuka från otillräckligt härdat silikon första gången. Men i så fall borde de ha varit lika dåliga hela tiden.

Fiskarna var ett gäng på 17 silvermolly-ungfiskar och två ancistrus. Ancistrusarna verkade inte ett dugg påverkade under hela tiden. Men mollyna fortsätter dö trots att de bor i sitt gamla vanliga akvarium nu. Det är inte många kvar av de 17.
#11 - 26 januari 2007 21:43
vad luktade silikonet? akvariesilikon har en omisskännlig doft av ättika till skillnad från andra sorter som härdar med andra medel...
#12 - 27 januari 2007 13:40
det luktade ättika
#13 - 27 januari 2007 13:44
All silikon luktar ättika! Även sådan med mögelgift i! Enda säkra är att titta på förpackningen om det går att använda till akvarium!
#14 - 27 januari 2007 14:49
Är det farligt att sitta i samma rum som där man har nysilikonade akvarium? Sitter nämligen med två burkar här i rummet som jag precis har silikonat om
#15 - 27 januari 2007 15:40
Köp inte dyrt på akvarieaffären, det funkar lika bra med annat.
Biltemas har jag ingen erfarenhet av men det funkar säkert. Om man ska prata kvalitet på silikonet så tror jag nog man får upp i väldigt stora akvarium för att det ska vara en faktor.

Jag kör med Sikasil-E från Beijer kosatr ca 40:- tuben.
#16 - 27 januari 2007 16:02
Glenn skrev:
Är det farligt att sitta i samma rum som där man har nysilikonade akvarium? Sitter nämligen med två burkar här i rummet som jag precis har silikonat om

Skulle väl vara om du trillar av stolen och slår huvve i golvet:D
#17 - 27 januari 2007 16:46
Deje-Nicke skrev:
Skulle väl vara om du trillar av stolen och slår huvve i golvet:D

So far so good i alla fall:) Om jag inte skriver nått här på forumet imorrn så har jag nog "trillat av pinn":p
#18 - 27 januari 2007 17:15
Glenn skrev:

Det kändes nästan lite farligt när vi vi hade silikonat akvariet, det luktade så starkt och kändes underligt att andas in. Men jag vet inte.
#19 - 27 januari 2007 17:17
Synd att ingen hittills har testat just det silikonet jag skrev om.

Tror ni kloka människor att det var den korta härdningstiden som tog kål på fiskarna för mig?

Man skulle ju kunna testa att fylla akvariet igen, och sen lägga i bara en fisk och se hur det går. Men det känns olustigt.
#20 - 27 januari 2007 17:21
Glenn skrev:
Klart det är farligt det är som sniffa tinner eller annan lösningsmedel det låter som du får en rolig kväll eller har du luktat dig till den:D
#21 - 27 januari 2007 17:39
stene skrev:
Klart det är farligt det är som sniffa tinner eller annan lösningsmedel det låter som du får en rolig kväll eller har du luktat dig till den:D

Oj oj oj ett glas rött och doften av ättika, kan kvällen bli bättre *asg*
#22 - 27 januari 2007 23:23
Det är inte den korta härdningstiden som tog kål på firrarna.. Det finns de som tätat skarvar med vatten och fisk i karet ( rekomenderas kanske inte , men men. )
#23 - 28 januari 2007 10:57
Tedde skrev:
Det är inte den korta härdningstiden som tog kål på firrarna.. Det finns de som tätat skarvar med vatten och fisk i karet ( rekomenderas kanske inte , men men. )

Det verkar vara ett rent mysterium det här :confused: Det är fruktansvärt irriterande att inte kunna förstå vad det var som hände. Nu är det bara två mollys kvar av de ursprungliga 17 st. Det har dött en om dagen de senaste dagarna. Jag känner mig så elak som har plågat ihjäl så många fiskar, men jag fattar inte vad det var jag gjorde. Om det inte var silikonet alltså.
#24 - 28 januari 2007 10:59
Silikon är inte så giftigt att det dödar fiskarna så. Tror problemet ligger någon annan stanns.
#25 - 28 januari 2007 11:02
Silikon är inte så giftigt att det dödar fiskarna så. Tror problemet ligger någon annan stanns.

Du kanske har rätt. Har inte varit med om något liknande tidigare, brukar lyckas bra med att föda upp mina silvermollys :(
#26 - 28 januari 2007 11:09
Jag hade kollat vattenvärdena, kollat med komunen om de gjort något med vattnet tex. Har du haft i nya fiskar, nytt foder, ny inredning mm.

Jag starta ett kar för ett par månader sedan där alla fiskar började dö, kom fram till att det var neoensjukan som slog ut neonerna som i sin tur fastande i filtret och pajade vattnet totalt för de andra fiskarna.
Jag brukar ha ganska bra koll men det gick så j****a snabbt.
#27 - 28 januari 2007 13:38
vi kollade vattenvärden med en sticka (har inte vågat oss på mer avancerade vattentest ännu)

Fiskarna kom från ett av de andra akvarierna, vattnet tog vi från de två stora akvarierna + fyllde på med nytt vatten behandlat med Sera aqutan. Efter att överlevande mollys har flyttat tillbaka till ursprungsakvariet så har ingen av de övriga fiskarna blivit sjuk, så det verkar inte vara ngt som smittar.

Sen var det några kolstenar, chifferbitar och växter som jag planterat i keramikkrukor + en rejäl rot. Roten har jag haft i ett annat akvarium tidigare. Men jag har börjat fundera mer och mer om det kan vara roten som är boven. Den hade stått torrt ett bra tag, så vi blötlade den ett tag innan. Min sambo la den då i en balja som inte är är avsedd för akvarierna. Vi brukar lägga retursopor i den, typ konservburkar, tomma mjölkpaket m m. Kanske kan det ha varit ngt tok i baljan, som överfördes till roten. Men jag sköljde den rätt noga och bytte vatten i baljan flera gånger.

Har inte kollat med kommunen, men övriga akvarier har funkat som vanligt. Vi har inte matat med ngt ovanligt.
#28 - 29 januari 2007 00:24
Även om biltema skulle sälja silikon där det står att den är enbart specialtillverkad för akvariebruk, så skulle jag inte ens limma ihop ett hörnfilter med det om jag så fick betalt för det.
Det är inte mycket från den butikskedjan som funkar som det ska.
För att ta några exempel:
1: Deras oljefilter har varken backventil eller övertrycksventil, dvs när man stänger av motorn rinner skiten från filtret raka vägen ut i motorn igen. Täpper filtret igen så stannar oljecirkulationen helt eftersom övertrycksventilen saknas.
2: Deras glödlampor för bil ger så extremt dålig ljusbild enligt Automotorsports tester så det knappt går att mäta, en stor blaffa på ljustavlan bara. Dvs olagligt hur man än micklar med strålkastarinställningarna.
3: Strålkastar-insatserna från biltema smälter invändigt av vanliga 55w glödlampor.
4: Sprayfärgen de säljer är så extremt rinnig så den är totalt obrukbar.
5. Har haft 2 länspumpar därifrån, höll ca 5 min vardera.
6: 100pack bläckpennor, max 50 fungerade.
7: Bitsen de säljer är mjuka som bly.
8: Torkarbladen de säljer behöver nödvändigtvis inte passa på den bil som anges på paketet.
9: Kollega köpte bilbatteri, som var stendött redan när det var nytt (ja han provade att ladda det).
10: Annan kollega bytte bromsbelägg och skivor till biltemas, fick byta igen efter ca 2 månader...
11: Deras "superhylsor" (sexkant) med 10 års garanti small rakt av efter en sekund i bultdragarn.
Skulle säkert kunna hålla på hela natten.

Det värsta med biltema är dock att de totalvägrar uppge vem som tillverkar deras produkter. Och de byter leverantörer hela tiden. Så köper du en tub silikon en dag som funkar bra, så kan en exakt likadan tub veckan efter innehålla något helt annat. De har knappast nån koll själva på vad silikonet innhehåller. Bara det är det billigaste de för tillfället får tag på så är det bra nog.
Jag skulle alltså inte lita en millisekund på någon produkt från biltema till akvariet. Jag är uppriktigt förvånad över att så många är nöjda med deras blästersand som bottenmaterial. Trodde omöjligt att dom idioterna kunde packa en sandsäck utan att klanta sig.

Mvh micke
#29 - 29 januari 2007 03:04
Micke M hehe
#30 - 29 januari 2007 07:36
Micke M: [:-9] aj då, det lät verkligen inget vidare det där!
#31 - 29 januari 2007 08:41
Knyttet skrev:

Är det ett gammalt ramakvarium, med metallbotten? I så fall skulle jag definitivt hävda att fiskarna blivit förgiftade av någon metall, råkade själv ut för det när jag var liten, annars kan just molly vara lite känsliga, troligen har du bara haft otur.......
#32 - 30 januari 2007 16:45
tummen skrev:
Är det ett gammalt ramakvarium, med metallbotten? I så fall skulle jag definitivt hävda att fiskarna blivit förgiftade av någon metall, råkade själv ut för det när jag var liten, annars kan just molly vara lite känsliga, troligen har du bara haft otur.......

Nä, ingen metallram.

Det lutar åt att jag kommer testa att stoppa i nån enstaka fisk i akvariet igen någon gång framöver och se om det händer samma sak igen.
#33 - 30 januari 2007 17:41
Märkligt

Normalt silikon är inte farligt att inandas. Det innehåller inte farliga lösningsmedel. Inte ens badsrumsilikon med mögelmedel är farligt för människor- däremot för fisken!
#34 - 30 januari 2007 20:15
Underhållande läsning!

Micke M skrev:
Även om biltema skulle sälja silikon där det står att den är enbart specialtillverkad för akvariebruk, så skulle jag inte ens limma ihop ett hörnfilter med det om jag så fick betalt för det.

Det är inte mycket från den butikskedjan som funkar som det ska.

För att ta några exempel:

1: Deras oljefilter har varken backventil eller övertrycksventil, dvs när man stänger av motorn rinner skiten från filtret raka vägen ut i motorn igen. Täpper filtret igen så stannar oljecirkulationen helt eftersom övertrycksventilen saknas.

2: Deras glödlampor för bil ger så extremt dålig ljusbild enligt Automotorsports tester så det knappt går att mäta, en stor blaffa på ljustavlan bara. Dvs olagligt hur man än micklar med strålkastarinställningarna.

3: Strålkastar-insatserna från biltema smälter invändigt av vanliga 55w glödlampor.

4: Sprayfärgen de säljer är så extremt rinnig så den är totalt obrukbar.

5. Har haft 2 länspumpar därifrån, höll ca 5 min vardera.

6: 100pack bläckpennor, max 50 fungerade.

7: Bitsen de säljer är mjuka som bly.

8: Torkarbladen de säljer behöver nödvändigtvis inte passa på den bil som anges på paketet.

9: Kollega köpte bilbatteri, som var stendött redan när det var nytt (ja han provade att ladda det).

10: Annan kollega bytte bromsbelägg och skivor till biltemas, fick byta igen efter ca 2 månader...

11: Deras "superhylsor" (sexkant) med 10 års garanti small rakt av efter en sekund i bultdragarn.

Skulle säkert kunna hålla på hela natten.

Det värsta med biltema är dock att de totalvägrar uppge vem som tillverkar deras produkter. Och de byter leverantörer hela tiden. Så köper du en tub silikon en dag som funkar bra, så kan en exakt likadan tub veckan efter innehålla något helt annat. De har knappast nån koll själva på vad silikonet innhehåller. Bara det är det billigaste de för tillfället får tag på så är det bra nog.

Jag skulle alltså inte lita en millisekund på någon produkt från biltema till akvariet. Jag är uppriktigt förvånad över att så många är nöjda med deras blästersand som bottenmaterial. Trodde omöjligt att dom idioterna kunde packa en sandsäck utan att klanta sig.

Mvh micke

:D Fick mig ett gott skratt. Inte mycket som fungerade från den firman! Men jag har bara handlat en gång där, då en bilmatta att lägga i bilkofferten. Och den funkar än. Om de nu har så mycket kassa varor undrar man om kunderna återvänder igen?. Till slut blir det väl inga kvar? Men jag håller med dej, jag skulle inte heller köpa silikonet därifrån. Idag tillverkas mycket skit, inte bara från Biltema. Men vi får det vi betalar för......:(

Annons