Underhållande läsning!
Även om biltema skulle sälja silikon där det står att den är enbart specialtillverkad för akvariebruk, så skulle jag inte ens limma ihop ett hörnfilter med det om jag så fick betalt för det.
Det är inte mycket från den butikskedjan som funkar som det ska.
För att ta några exempel:
1: Deras oljefilter har varken backventil eller övertrycksventil, dvs när man stänger av motorn rinner skiten från filtret raka vägen ut i motorn igen. Täpper filtret igen så stannar oljecirkulationen helt eftersom övertrycksventilen saknas.
2: Deras glödlampor för bil ger så extremt dålig ljusbild enligt Automotorsports tester så det knappt går att mäta, en stor blaffa på ljustavlan bara. Dvs olagligt hur man än micklar med strålkastarinställningarna.
3: Strålkastar-insatserna från biltema smälter invändigt av vanliga 55w glödlampor.
4: Sprayfärgen de säljer är så extremt rinnig så den är totalt obrukbar.
5. Har haft 2 länspumpar därifrån, höll ca 5 min vardera.
6: 100pack bläckpennor, max 50 fungerade.
7: Bitsen de säljer är mjuka som bly.
8: Torkarbladen de säljer behöver nödvändigtvis inte passa på den bil som anges på paketet.
9: Kollega köpte bilbatteri, som var stendött redan när det var nytt (ja han provade att ladda det).
10: Annan kollega bytte bromsbelägg och skivor till biltemas, fick byta igen efter ca 2 månader...
11: Deras "superhylsor" (sexkant) med 10 års garanti small rakt av efter en sekund i bultdragarn.
Skulle säkert kunna hålla på hela natten.
Det värsta med biltema är dock att de totalvägrar uppge vem som tillverkar deras produkter. Och de byter leverantörer hela tiden. Så köper du en tub silikon en dag som funkar bra, så kan en exakt likadan tub veckan efter innehålla något helt annat. De har knappast nån koll själva på vad silikonet innhehåller. Bara det är det billigaste de för tillfället får tag på så är det bra nog.
Jag skulle alltså inte lita en millisekund på någon produkt från biltema till akvariet. Jag är uppriktigt förvånad över att så många är nöjda med deras blästersand som bottenmaterial. Trodde omöjligt att dom idioterna kunde packa en sandsäck utan att klanta sig.
Mvh micke
:D Fick mig ett gott skratt. Inte mycket som fungerade från den firman! Men jag har bara handlat en gång där, då en bilmatta att lägga i bilkofferten. Och den funkar än. Om de nu har så mycket kassa varor undrar man om kunderna återvänder igen?. Till slut blir det väl inga kvar? Men jag håller med dej, jag skulle inte heller köpa silikonet därifrån. Idag tillverkas mycket skit, inte bara från Biltema. Men vi får det vi betalar för......:(