Biltema sand!

#1 - 30 december 2005 00:14
Hejsan!
Jag undrar om jag måste tillsätta någon extra kalk om jag har blästersand från biltema i ett Malawi kar? eller har jag helt missförstått att Malawi vill ha kalkrikt vatten?:o Och vilken korn storlek skulle ni rekomendera isåfall?

Nybörjare undrar:o
#2 - 30 december 2005 00:17
Det beror på vilket ph värde du vill ha i karet. Om du bor där det finns hårt vatten så behöver du nog inte tillsätta kalk.
#3 - 30 december 2005 00:24
Kalk i vattnet kan vara bra till malawi för att få hårt vatten och högt ph, men kolla vattnet där du bor först, ligger ph redan runt 7,5 och uppåt är det inte nödvändigt att tillsätta något, (men skadar naturligtvis inte)

Vad gäller sanden är det väl rätt mycket en smaksak, med många malawi gräver gärna så fint grus är nog att föredra.
#4 - 30 december 2005 00:36
Tack för alla svaren:)
Men men kan köpa sånna test i akvarie butiken eller?
#5 - 30 december 2005 00:39
Jepp, det finns pH dropp-test som kostar under hundralappen och är enkelt att använda.
Jag kan ju tillägga att jag haft malawi i flera år utan att någonsin kolla vattenvärdena, och det har gått utmärkt, men det har ju lite med att göra var man bor, och det kan ju vara skönt att känna sig säker.
#6 - 30 december 2005 00:40
Biltemas sand finns i två grovlekar, och den minsta är typ mindre än sandlåde-sand. Så jag skulle satsa på den grövre sanden
#7 - 30 december 2005 00:43
[QUOTE=greken]Biltemas sand finns i två grovlekar, och den minsta är typ mindre än sandlåde-sand. Så jag skulle satsa på den grovare sanden[/QUOTE]

Okej:D

Har nu varit innne på växjö kommuns hemsida och kollat vatten värdet och fick detta svar

dH=2,5 - 3,0 (mjukt)
pH=8,2 - 8,5.

Hur tycker ni att jag ska göra med kalk då?
#8 - 30 december 2005 00:45
Lite mjukt vatten, det kan göra så att pH svänger lite mer än man vill, pHt är däremot utmärkt för att hålla malawi!
Jag tror att lite kalk i filtret skulle göra vattnet lite hårdare.
#9 - 30 december 2005 00:49
Föresten, det är inte hårdheten, utan karbonhårdheten som är avgörande för hur mycket ph skiftar, finns det någon uppgift på det?

så här står det på zoopets sida om akvarievatten (läs den!)

För om vattnet har en låg buffringsförmåga (KH på 3 eller under), innebär det att vattnet är instabilt, vilket leder till att pH-värdet mycket lätt kan falla snabbt (på några dagar) i akvariet
#10 - 30 december 2005 00:58
Okej tack så mycket..

Nej, kunde inte hitta något om det.. Men hur menar du med kalk i filtret? Ska nog ha inner filter.. Skulle de inte räcka med att ha lite kalksten liggande i karet någonstans?
#11 - 30 december 2005 01:15
Jorå, det funkar nog det också. Men om man nu av någon anlending inte vill ha det kan man ju köpa typ faxekalk och lägga i en nylonstrumpa som man lägger i ytterfiltret (förutsatt att man har ett sådant)
#12 - 30 december 2005 01:19
Ett annat bra alternativ är att ta för vana att tillföra bikarbonat vid varje delvattenbyte för att höja pH.
#13 - 30 december 2005 01:24
Okej..
Tack så mycket för alla svaren:) Nu har jag en aning om hur jag ska göra iallafall:D
#14 - 30 december 2005 01:41
Fast höja pH behövs ju knappast, det är ju redan uppe i åtta. Att tillsätta bikarbonat kan ju i värsta fall orsaka ph-svängninar om vattnet har låg buffringsförmåga.
#15 - 30 december 2005 01:43
Är det inte så att du fortfarande ökar ditt kH även om du nått ditt pH max på 8.3 då du fortsätter att tillsätta bikarbonat?
#16 - 30 december 2005 01:47
Hm, mycket möjligt. Jag är ganska grön på det här med vattenkemi.
#17 - 30 december 2005 02:14
Är också ganska så grön på vattenkemi. Men, nån borde kunna dyka in här och komma till vår undsättning. :)
#18 - 30 december 2005 09:30
Bara för att reningsverket skickar ut vatten med Ph på 8,3 betyder ju inte det att det är det Ph man får i sitt akvarium. Jag skulle nog tillsätta lite bikarbonat.

Men kolla ditt Ph innan du börjar mixtra, kolla om din butik har digital Ph-mätare så får du exakt besked!

Kolla då både kranvatten och akvarievatten.

Mvh Erik
#19 - 30 december 2005 12:10
Bikarbonat orsakar inte ph-svängningar, tvärt om. Det ökar KH vilket betyder att vattnet får en bättre buffringsförmåga=mindre ph-svängningar. Ph kan max bli ca 8.3 men KH fortsätter öka. Så om man har ett lågt KH-värde i kranen är risken stor att ph sjunker sedan i karet, och då kan det vara bra att slänga i lite bikarbonat.

Så har jag fattat det iaf!
#20 - 30 december 2005 12:59
Låter gott det. För det är så som jag också har fattat det :)

Annons