[QUOTE=mats08;n2374491]
Din lille [:-57] där!! :D
Jag har förresten ställt frågan till Brogårdsand, som gör Julas blästersand, om huruvida de kan rekommendera just den sanden till akvarier, (de tillverkar nämligen specifik akvariesand också).
Den fogsand som Bauhaus säljer rekommenderas inte av leverantören Starka till att ha i akvarium, även om den är en ren naturprodukt. Såhär skriver de på sin hemsida: "...rent teoretiskt kan det i materialet komma med något från leverantören, som använder en lastmaskin med skopa som han asar i marken för att ta upp material..." Säkerligen gäller detta i så fall all slags fog- eller blästersand. Kanske t.o.m akvariesand från djuraffären! Så man kan förmodligen aldrig vara 100 % säker från att slippa metallspån eller liknande. Ska man slippa det behöver man förutom att kanske skölja igenom sanden även gå igenom den med en magnet, modell större.
Jag tror jag kommer köra på Biltemas fogsand då de trots allt skriver själva att den kan användas till det. Händer det något p.g.a skit i sanden ska de få se på fan, hehe...![/QUOTE]
Försäljarna måste ju försäkra sig om allting.
Som exempel, finns det på bensinstationernas bensin- och dieselpumpar en dekal med en text som berättar att bensin och diesel är olämpligt till annat ändamål än motorbränsle. Ingen skulle väl komma på tanken att fylla ett akvarium med bensin eller diesel, i alla fall inget som samtidigt har fiskar och växter...
Numera har jag grus inköpt i zoobutik, samt sand som är insamlad i naturen, med hjälp av sedvanlig skyffel av metall.
Om nu lastmaskinens skopa är av järn/stål, och den efterlämnar sig knappt mätbara värden av denna metall i sanden skall det väl knappsats vara några problem. Vi häller ju järnpreparat i våra akvarier för att få starkare växter. Däremot är väl koppar inte särskilt bra, väldigt obra, giftigt. I min ungdom odlade jag skalarer, hade ett 100liters akvarium med kanske 10-20 skalareyngel, hade hängt upp en slang med en bit oisolerad koppartråd, gick ju bra så länge vattennivån befann sig under denna, men när jag fyllde på vatten kom koppartråden ner i vattnet och efter några dagar hade de flesta ynglen dött, de som överlevde blev inte så gamla... man lär sig av sina misstag, jag borde varit fullärd vid det här laget.
Ny och gammal akvariesand eller grus sköljer jag numera med hjälp av högtryckstvätten och varmt vatten (alla högtryckstvättar tål inte varmvatten).
Häller sand i en tiolitershink, har ett turbomunstycke i högtryckstvätten, och brassar på, tills det avhällda sköljvattnet är klart. Sand och gruskorn gnuggas hårt mot varandra så det blir ju en del "bös" men det blir väldigt rent. Stövlar och regnbyxor rekommenderas.