Biltema blästersand.

#1 - 2 april 2012 18:24
Hej!

Jag tänkte starta upp ett 300 L och har köpt blästersand från Biltema. När jag hällde i sanden i vattnet blev det väldigt grumligt och så blev det skum på ytan som inte försvinner utan man måste själv ta bort det. Är det någon annan som nyligen har köpt och fått samma problem? Har läst i äldre trådar att det inte varit nå problem alls för dom som haft samma sand.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Blastersand-17542/ - Denna är det jag har.

/ Claes
#2 - 2 april 2012 18:34
Det är en fördel att skölja sanden innan man lägger det i akvariet då slipper man damm och andra partiklar.
#3 - 2 april 2012 18:37
Det jag är mest orolig för gällande skummet är att det kanske skulle vara nå skadliga ämnen i det? Tanken är i alla fall att ha akvariet igång i ungefär en månad innan fiskar tillkommer.
#4 - 2 april 2012 18:42
Claes84 skrev:
Det jag är mest orolig för gällande skummet är att det kanske skulle vara nå skadliga ämnen i det? Tanken är i alla fall att ha akvariet igång i ungefär en månad innan fiskar tillkommer.

Varför det ????????????

Helt galet att låta karet gå utan fisk ju
#5 - 2 april 2012 18:47
Sedan har du nog köpt galen sand det är inte den du hsr i karet som funkar till akvsrium
Nog läge att byta ut

Sorry
#6 - 2 april 2012 18:53
Läste nu att den innehåller 8% Järnoxid den är därför inte lämplig att ha i akvarium.
#7 - 2 april 2012 18:55
Det finns en annan sand på biltema som äyr gjord för akvarium inte denna ut med den
#8 - 2 april 2012 19:01
Jaha, då är det bara att åka in och köpa ny sand då. Känns lite surt att ha slängt ut nästan 400:- på denna blästersand då jag läst i andra trådar att folk har haft just blästersand från t.ex. Biltema. :(

Är det denna då?: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand-175422/
#9 - 2 april 2012 19:03
#10 - 2 april 2012 19:04
Japp den är det
ta den grovkorniga funkar bättte med blommor

Om du har jula i närheten så är deras sand ett psr kronor biligare per kilo
#11 - 2 april 2012 19:09
Kensa skrev:
Varför det ????????????

Helt galet att låta karet gå utan fisk ju

Varför är det galet? Var nån som sa det på ett annat forum att det skulle vara igång i ungefär en månad för att få till en bra bakteriekultur innan fiskar flyttade in.
#12 - 2 april 2012 21:35
Några få fiskar som matas försiktigt hjälper till att få igång bakterierna.
#13 - 2 april 2012 21:38
Det går snabbare om du har ett par tåliga fiskar i från början, dem bajsar igång det kan man säga, så ska man mata väldigt snålt, nästan inget alls, en liten nypa en gång om dagen typ. sen finns det något som heter easystart, det är bakterier på flaska, kan va bra för fiskarna att ha det i om du ska testpiloter
#14 - 3 april 2012 05:04
Claes84 skrev:
Varför är det galet? Var nån som sa det på ett annat forum att det skulle vara igång i ungefär en månad för att få till en bra bakteriekultur innan fiskar flyttade in.

ett kar utan fisk fungerar inte alls.

för att de goda bakterierna skall komma, så behöver dom mat, deras mat är restprodukter från
fiskarna, dvs det som de "andas ut" och det som de skiter ut, utan det, inga bakterier.

så ett kar utan fisk = sterilt ur den aspekten.

generellt kan man säga så här.

i med grus / botten

fyll på med lite vatten (30-50%)

inred med blommor / rötter / stenar / grottor eller annat krafs du vill ha

fyll upp med resgen av vattnet

dra igång pumpen

dra igång doppvärmaren

vänta tills tempen är lämplig, dvs cirka 25 grader för de flesta firrar

i med 1-3 fiskar, beroende på storlek av kar och fisk

låt gå i en månad där du de 2 första veckorna matar LIIITE...kanske pyttelite var 3.e dag
efter 2 veckor kan du sakta öka matningen till 1 gång per dag i slutet på den månaden

efter en månad drattar du ner 1-3 fiskar till, beroende på storlek på fisk och kar

efter en månad till drattar du ner 1-3 fiskar till, beroende på storlek på fisk och kar

efter en månad till drattar du ner 1-3 fiskar till, beroende på storlek på fisk och kar

osv osv osv....tills karet är fullt

under tiden håller du järnkoll på NITRITEN med ett DROPPTEST, inga stickor, DROPPTEST ska det vara.

läs gärna igenom denna tråd, den ger mycket matnyttigt.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjarguide

.
#15 - 3 april 2012 16:19
Idag var vi på sand-jakt! Åkte först till Jula och tittade på deras sand men den var för grov för min smak. Biltemas finkorniga sand var bättre, men så fanns det bara en säck. Suck! Swedol hade helt slut. Vi tittade även på Granngården men dom hade bara sandlådesand som även det var för grovt för min smak. DjurMagazinet hade bara dyr sand men till sist slog vi till på Arken Zoo. 25 kg finkornig Rådasand för 149:- var helt överkomligt så två säckar fick följa med hem. Återstår att se om det behövs en säck till eller inte.

Äntligen kan jag sätta igång på riktigt med att starta upp akvariet!
#16 - 3 april 2012 16:38
ja är rätt säker på att råda sanden är grövre än julas blästersand. om inte annat så lika grova.
däremot kan det kanske skilja lite i färgen på dom båda.
#17 - 3 april 2012 19:53
#18 - 3 april 2012 20:00
ja dom två ja., men nu skrev jag ju mellan rådasand och julas bläster.

sen är väll den där sanden från biltema inte riktigt rätt för akvarium va? det där är ju inte ren natursand utan innehåller väll spår av järn eller dylikt.
eller är ja helt ute och cyklar?
#19 - 3 april 2012 20:15
MrH skrev:
ja dom två ja., men nu skrev jag ju mellan rådasand och julas bläster.

sen är väll den där sanden från biltema inte riktigt rätt för akvarium va? det där är ju inte ren natursand utan innehåller väll spår av järn eller dylikt.

eller är ja helt ute och cyklar?

nej där cyklar du inte så långt det är rätt att den sanden dom har nu inte är så bra vet inte men för ett antal år sedan bytte dom leverantör tror jag,,, (kanske jag cyklade iväg där) jag är inte hundra på att den andra sanden va bättre men jag märkte aldrig något av någon negativ inverkan på mina discus som gick i det karet...:D
#20 - 3 april 2012 20:39
Sorry, det va därför jag inte fick ihop det! För jag va helt säker på att jag hade sett kornstorleken innan.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand-175422/

Den va det ju såklart, och den är väldigt lik julas i storlek ja. Ska edita mitt andra inlägg så att det inte blir missförstånd
#21 - 4 april 2012 05:08
gonzo44 skrev:
nej där cyklar du inte så långt det är rätt att den sanden dom har nu inte är så bra vet inte men för ett antal år sedan bytte dom leverantör tror jag,,, (kanske jag cyklade iväg där) jag är inte hundra på att den andra sanden va bättre men jag märkte aldrig något av någon negativ inverkan på mina discus som gick i det karet...:D

hade för mig det var så. ja pysslar ju me en del blästring å metallarbete så har ju snappat upp en del info om olika blästersand :)
#22 - 4 april 2012 05:13
Vanish skrev:
Sorry, det va därför jag inte fick ihop det! För jag va helt säker på att jag hade sett kornstorleken innan.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand-175422/

Den va det ju såklart, och den är väldigt lik julas i storlek ja. Ska edita mitt andra inlägg så att det inte blir missförstånd

ja dom två är väldigt lika i storlek. men nu menade jag inte mellan dom heller :p

jag menade mellan vanlig råda sand http://www.pwss.se/product.php?productid=2150&cat=0&page=1

och julas bläster http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297

där skiljer det sig några mm, men TS skrev ju att den tyckte julas sand var för grov för dennes tycke och valde istället rådasand.
och jag påpekade bara att julas sand är mindre :)
#23 - 4 april 2012 06:05
När det gäller förvirringen kring Biltemas sand (den "vanliga" sanden) så fick jag följande information när jag senast köpte sand där: Deras "sand" såldes tidigare som blästersand men pga. någon regeländring eller liknande ansågs den nu damma allt för mycket vid blästring och fick därför inte säljas som just blästersand. Dock har de kvar den i sortimentet som just "sand" för det säljs tydligen en hel del till akvarister. Huruvida detta är sanningen kan jag inte avgöra, men det är vad hon sa till mig...

När det gäller att starta upp ett akvarium så finns det ju många sätt. Läser man amerikanska akvarietidningar så finns det ju inte en jävel som påstår att man skall ha fisk i från början utan att man skall "mata igång" filter. Själv skulle jag nog dock ha lite fisk och en kur med bakteriekultur.
#24 - 4 april 2012 07:06
hampusr skrev:
När det gäller förvirringen kring Biltemas sand (den "vanliga" sanden) så fick jag följande information när jag senast köpte sand där: Deras "sand" såldes tidigare som blästersand men pga. någon regeländring eller liknande ansågs den nu damma allt för mycket vid blästring och fick därför inte säljas som just blästersand. Dock har de kvar den i sortimentet som just "sand" för det säljs tydligen en hel del till akvarister. Huruvida detta är sanningen kan jag inte avgöra, men det är vad hon sa till mig...

När det gäller att starta upp ett akvarium så finns det ju många sätt. Läser man amerikanska akvarietidningar så finns det ju inte en jävel som påstår att man skall ha fisk i från början utan att man skall "mata igång" filter. Själv skulle jag nog dock ha lite fisk och en kur med bakteriekultur.

det du beskriver med att mata igång karet är något som kallas för fishless cycling.

vilket kort innebär att man har ett kar utan fisk och sedan matar man med vanliga flingor / pellet eller annat torrfoder

när dessa löses upp i karet så blir det restprodukter som är väldigt likt restprodukter från fiskar, och de goda
bakterierna äter detta, och därmed så får man igång bakteriekulturen utan fisk.

effekten blir den samma i slutändan.

men.......

1)
Det är svårare att få till rätt mängd mat, ergo man skall vara väldigt van / erfaren akvarist.
Klart risk för övermatning med risk för att karet "kraschar".
Klart risk för undermatning med risk för att man inte får några goda bakterier.

2)
Man har svårt att hålla koll på hur stor mängd goda bakterier man faktiskt har i karet när man
drattar ner fisk, vilket innebär att man faktiskt kan få nitritspikar iaf.

Men helt klart....det är intressant.

.

Annons