billigast möjligast

#1 - 10 januari 2004 07:05
hej! vet ni hur man bygger en enkel och billig damm
typ för högst 10,000kr med allt????
#2 - 10 januari 2004 07:33
Det beror på vad typ av damm du ska ha, om det är en trädgårdsdamm eller en damm där fiskarna (Koi, Guldfisk) är det centrala.
#3 - 10 januari 2004 08:30
Vår damm (4-5 kbm)låg nog i den prisklassen, fast man kan ju inte låta bli att fortsätta investera i diverse prylar:
Här kan man se vad det var för damm:
http://www.lindersson.se/Dammsidan.htm
#4 - 10 januari 2004 09:11
Jag ska ha koi och guldfiskar. Tack för tipsen[8)]
#5 - 10 januari 2004 10:18
Om fiskarna är det viktiga så planera för att du kan senare/nu isolering mot tjäle,
värmekablar, solcell värme, bygga ett anaerobt filter, tak för vintern, osv.
Kiruna är väl inte direkt en plats där man kan ha glädje av sin damm med fiskar någon lång tid av året.
Många skulle nog se det som svårt.
Vinterförvaringen är problem ju längre norrut man bor.
Ska du bara en trädgårdsdamm då är det bara att gräva en grop med dammduk, pump,filter, då räcker 10 000, men inte blir det någon höjdare till damm.

Ett förenklat utförande av det här kanske är något, http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/koihusbygge.htm
#6 - 10 januari 2004 10:53
jag får nog flytta.[:O]
#7 - 10 januari 2004 11:22
Ursprungligen skickat av Kramfors

.

Ska du bara en trädgårdsdamm då är det bara att gräva en grop med dammduk, pump,filter, då räcker 10 000, men inte blir det någon höjdare till damm.

Tack för den du!
#8 - 10 januari 2004 13:56
????
#9 - 10 januari 2004 15:19
Ja, han antyder att min lilla damm inte är nån "höjdare till damm"!
Pga av att den bara kostade runt 10ksek.
Alla kan väl inte ha jätte dammar! För Guldfisk räcker den ypperligt.
Oförskämt!
#10 - 10 januari 2004 15:26
kostade den dammen 10 lax? Eller är det bara grop och pump etc,, för tio inklu allt så måste jag säga att ni har lyckats att hålla ner priset,, men jag misstänker att du och kramfors har olika åsikter på hur man gör,,, snygg damm iallafall!! :))
#11 - 10 januari 2004 15:56
Dammduk/underlag: 3000 (Köpte billigt på Ullareds ca 1800, men kryddar på lite)
Pump: 2200 (köpte en billigare, men kommer att köpa en 220V)
Filter: 2200
liten pump:400 (för att cirkulation på vintern)
Doppvärmare:700 (för att hjälpa den lilla pumpen att hålla öppet på vintern)
Totalt: 8500.

Sen är det ju upp till var och en att köpa till växter, sjösten och torvblock. Alltså några tusen till...

ps. jag glömde det viktigaste: hårt arbete är gratis!
#12 - 10 januari 2004 16:51
Inget illa menat.
Jag jämförde med http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/koihusbygge.htm
#13 - 10 januari 2004 21:24

Inget illa menat.

Jag jämförde med http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/koihusbygge.htm

Och det skulle vara den sk. höjdare till damm!
Ser väl för fan inte ut som en damm!
#14 - 10 januari 2004 22:34
"så planera för att du kan senare/nu isolering mot tjäle,
värmekablar, solcell värme, bygga ett anaerobt filter, tak för vintern, osv."

Om man tänker så är väl din rätt enkel.
#15 - 10 januari 2004 23:05
Klart den är enkel det är en mindre utomhusdamm, ingen jävla fiskförvaring inomhus!
Tråden började så här:
"hej! vet ni hur man bygger en enkel och billig damm
typ för högst 10,000kr med allt????"
#16 - 11 januari 2004 14:28
tycker dessutom att anli's damm är finare än den på bilden som Kramfors länkade till, känns lixom mer naturligt , men allt beror ju på vad man vill få ut av det man gör. Hade jag tagit mig tiden att bygga ett fiskhus (trodde det var illa nog med ett fiskrum) så hade jag inte kört koi där i heller :)

för ett fint fiskhus kolla här: http://www.cichlidae.ca/news/ACA2003/Convention.html längst ner på den länken

Men det har ju egentligen inget med dammar att göra
#17 - 11 januari 2004 15:20
Alla mina inlägg på tråden grundar sig på att Dolken är bosatt i Kiruna.
Gräva en grop och köpa liter prylar det är ingen konst.
Att bygga en förvaring för dammfiskar i norra Sverige där du kan umgås med dina dammfiskar under hela året det kräver lite mer planering.
#18 - 13 januari 2004 15:39
Hej,

Ville bara säga att din damm var riktigt läcker Anders! Fasen vad kul det vore att ha något liknande... Surt att man bor i lägenhet dock.

MVH

/Jens
#19 - 15 januari 2004 16:08
Det var en väldigt mysig damm tycker jag.Måste ha kännts kul när den började bli klar och allt det tunga grävandet var över. Förvarar du fiskarna inne under vintern eller blev det tillräckligt djupt för att ha dem ute med pumpen och doppvärmaren?
MVH Cilla.:)
#20 - 15 januari 2004 16:24

Alla mina inlägg på tråden grundar sig på att Dolken är bosatt i Kiruna.

Gräva en grop och köpa liter prylar det är ingen konst.

Att bygga en förvaring för dammfiskar i norra Sverige där du kan umgås med dina dammfiskar under hela året det kräver lite mer planering.

Det kan stämma, jag vet i ärlighetens namn inte hur många månader vinter Kiruna har, men jag vet iaf folk här i Winnipeg (idag var det -35 grader (enligt aftonbladet.se så är vädret i kiruna nu -24) så vädret är ju knappast bättre) som har firrarna i dammen året runt, och visst man kan inte njuta av dem året runt men det är iaf en "fungerande" damm, något som om man vill lägga ner minst antal $ förmodligen är allt man kan nöja sig med när man har så extrema klimat.
#21 - 15 januari 2004 16:29
Känner igen den där tonen från Kramfors! Direkt attackerande!

Men vem vill ha ett fult hus fullt med fisk på tomten? Måste ju erkänna att ska det vara damm i trägår`n så ska det vara som Anli`s...
#22 - 15 januari 2004 16:37
Ursprungligen skickat av cillis

Det var en väldigt mysig damm tycker jag.Måste ha kännts kul när den började bli klar och allt det tunga grävandet var över. Förvarar du fiskarna inne under vintern eller blev det tillräckligt djupt för att ha dem ute med pumpen och doppvärmaren?

MVH Cilla.:)

De är kvar i dammen och ser ut att ha det bra...

Annons