Billiga rötter?

#1 - 19 februari 2010 09:11
Vet ngn något ställe på nätet eller möjligtvis ngn bra butik i södra Sverige, eller Örebro, dit man kan ta en tur för att köpa bra och billiga rötter, kanske även växter. I stan där vi handlar i kostar en liten, liten ynklig rot 200-300 kronor. Rötter med lite storlek på verkar svårt att få tag i överuvudtaget o om de finns är det rena fantasipriserna på dem.

(I bland är det för mycket månad i slutet på pengarna.)
#2 - 19 februari 2010 09:17
Om du ORKAR köra ett par mil till från Örebro...Eskilstuna så rekomenderar jag VARMT lustgårdens zoo som har öppet torsdagar mellan 18-24.
De har stora tunga rötter för 250kr! Där köper jag alla mina rötter :D
Exempel på rot, min V rot väger mellan 5-7kg betalade 250kr för den.
#3 - 19 februari 2010 09:23
Oj, vilka toppenpriser! Verkar helt klart vara värt ett besök. Vi bor i småland men maken veckopendlar till Örebro där han jobbar. Om han kör till Eskilstuna blir det ju inte sååå ansträngande för mig....*s*
#4 - 19 februari 2010 09:29
Annars kan jag rekommendera Hornbach (Göteborg, Malmö och Stockholm finns det i), men vi har även hittat rötter till bra pris på Djurmagasinet i Jönköping.
#5 - 19 februari 2010 09:33
Ok, Jönköping är alltid värt ett besök, tror det ligger närmast till hands av ställena du nämner. Man kan ju alltid ta en tur på A6 också. Var ligger Djurmagasinet?
#6 - 19 februari 2010 09:39
Djurmagasinet ligger mittemot Ö.B, Bangårdsgatan tror jag det heter
#7 - 19 februari 2010 09:39
Ok, tack!
#8 - 19 februari 2010 10:11
Kanske specifisera södra sverige?
Vart bor du, och hur långt är du villig att åka?
Kan hjälpa folk att rekommendera en affär.

Oj hann komma massa svar innan jag skrev färdigt=)
telefon ringde så kom av mig =)
Bortse från mig...
#9 - 19 februari 2010 10:16
Akvarievalvet i norrköping hade rätt ok priser har jag för mig.
Är ju lite närmre än Eskilstuna för dig.
http://akvarievalvet.space2u.com/index1280.htm
#10 - 19 februari 2010 10:22
Ok, den är affären verkar vara värd ett besök. Vet att maken har en jobbarkompis i Örebro som brukar åka till en affär i Norrköping med bra priser. Måste nästan vara denna. Tack!
#11 - 19 februari 2010 11:11
Åleds i Halmstad har många och billiga rötter att välja mellan:).
#12 - 19 februari 2010 11:52
Ok, får väl kombinera det med ett besök på ngt lekland med så ungarna blir nöjda. Tror inte de är sååå sugna på att bada nu...*s* (Annars lockar ju alltid Halmstad på det sättet.) Tack för tipset!
#13 - 24 februari 2010 18:06
Kanske en IQ befriad fråga... Men here it goes... varför är rötter så jäkla dyra?:(
Är de för att de behandlats med dyra kemikalier eller behandlats på ett visst sätt?

OKEJ om det vore en utdöende trädart... många (alla?) butiker tar kg pris på rötter och stenar. Är det så överallt eller är det Sverige som har ovanligt höga priser?
ELLER är det JAG som har en snedvriden bild av priser? :p:D
#14 - 24 februari 2010 18:11
Den stora kostnaden är frakten då de inte kommer direkt nästgårds;).
#15 - 24 februari 2010 18:14
Dexter skrev:
Vet ngn något ställe på nätet eller möjligtvis ngn bra butik i södra Sverige, eller Örebro, dit man kan ta en tur för att köpa bra och billiga rötter, kanske även växter. I stan där vi handlar i kostar en liten, liten ynklig rot 200-300 kronor. Rötter med lite storlek på verkar svårt att få tag i överuvudtaget o om de finns är det rena fantasipriserna på dem.

(I bland är det för mycket månad i slutet på pengarna.)

vilken storlek är det på roten då ?
jag köpte min rot för 90:- i uppsala
#16 - 24 februari 2010 18:31
Jag har köpt rötter bla. hos Herkules Zoo i Göteborg och där köpte jag 3 st för 100:-. De var inte så stora, de var ca 20 cm i längd.
#17 - 24 februari 2010 18:32
ansjo skrev:
Den stora kostnaden är frakten då de inte kommer direkt nästgårds;).

Okey [:o]
#18 - 24 februari 2010 18:37
@Dexter: Jag kommer från Norrköping, bor numera i Jönköping. ;)

Djurmagasinet i Jönköping ligger på Skiffervägen, mitt emot ÖB. Iaf heter busshållplatsen det. De har ok rötter till helt ok priser. Ibland. De har alltid rötter, men de snyggaste och största går ofta åt fort. A6 har ju en liten djurbutik, och de är väl trevliga att titta in hos, men det är till djurmagasinet du ska gå om du vill ha något särskilt.

Akvarievalvet i Norrköping har, när jag har varit där, alltid haft stoooora fina rötter också. Akvarievalvet tycker jag alltid är värd ett besökt. Ligger på hörngatan, mitt emot Highlander Inn. Man går in till en bakgård och sedan ned i en källare.
#19 - 24 februari 2010 18:39
Jag köppte mina XL rötter till mitt 720L på Hornbach. Om jag inte missminner mig kostade de 250kr per st. Rejäla rötter som väger ca 5kg per rot.

//Roger
#20 - 24 februari 2010 18:54
lofstrog skrev:
Jag köppte mina XL rötter till mitt 720L på Hornbach. Om jag inte missminner mig kostade de 250kr per st. Rejäla rötter som väger ca 5kg per rot.

//Roger

Blir en tripp till hornbach nästa vecka... :d
#21 - 24 februari 2010 18:57
blev också sugen på att åka till hornbach :D
#22 - 25 februari 2010 12:37
Köpte rötter över tradera. 3 stora och några små för typ 200 om jag minns rätt.
#23 - 25 februari 2010 13:13
Ni tar väl inte illa upp om jag föreslår en skogspromenad. Gärna i närheten av vattendrag.
Det finns många godbitar som ligger i strandkanten.
Själv har jag använt en bit nedsågat krikonträd, det var tunga bitar som sjönk direkt.
Undrar hur länge det dröjer innan barken lossnar?
Fruktträd är krokiga och fina.
http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=24254&thumb=1&d=1265662315
En bild på krikonroten.
#24 - 26 februari 2010 04:16
Jenny_E skrev:

Låter som ett riktigt kap :)
#25 - 27 februari 2010 19:44
Jag köpte en på _max_ 15 cm för 219 spänn...
#26 - 27 februari 2010 19:47
Yollis skrev:
vilken storlek är det på roten då ?

jag köpte min rot för 90:- i uppsala

Jag köpte en här på _max_ 15 centimeter för 229:-, det tycker jag e dyrt!
#27 - 27 februari 2010 19:49
PiaJo skrev:
Jag har köpt rötter bla. hos Herkules Zoo i Göteborg och där köpte jag 3 st för 100:-. De var inte så stora, de var ca 20 cm i längd.

Ändå rätt bra pris. Köpte som jag skrev i ett annat svar en liten rackare på max 15 cm för 229:-. Det e dyrt att ha blivit med akvarium. Två dessutom. :d
#28 - 27 februari 2010 19:53
@Dexter: Jag kommer från Norrköping, bor numera i Jönköping. ;)

Djurmagasinet i Jönköping ligger på Skiffervägen, mitt emot ÖB. Iaf heter busshållplatsen det. De har ok rötter till helt ok priser. Ibland. De har alltid rötter, men de snyggaste och största går ofta åt fort. A6 har ju en liten djurbutik, och de är väl trevliga att titta in hos, men det är till djurmagasinet du ska gå om du vill ha något särskilt.

Akvarievalvet i Norrköping har, när jag har varit där, alltid haft stoooora fina rötter också. Akvarievalvet tycker jag alltid är värd ett besökt. Ligger på hörngatan, mitt emot Highlander Inn. Man går in till en bakgård och sedan ned i en källare.

Låter som ställen värda ett besök. Maken passerar både orterna varje vecka då han veckopendlar. Fast jag måste ju oxå dit o kika såklart! ;)
#29 - 27 februari 2010 19:55
lofstrog skrev:

//Roger

Låter ju som ett bra pris för så pass stora rötter. Tack för ditt svar! :)
#30 - 27 februari 2010 19:58
Jenny_E skrev:

Där kanske man ska kika in. Tack för tipset!
#31 - 27 februari 2010 20:01
pello skrev:
Ni tar väl inte illa upp om jag föreslår en skogspromenad. Gärna i närheten av vattendrag.

Det finns många godbitar som ligger i strandkanten.

Själv har jag använt en bit nedsågat krikonträd, det var tunga bitar som sjönk direkt.

Undrar hur länge det dröjer innan barken lossnar?

Fruktträd är krokiga och fina.

http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=24254&thumb=1&d=1265662315

En bild på krikonroten.

Jättefint!

Jo, visst kan man säkert hitta mycket fint o användbart ute om nu snön kan behaga försvinna ngn gång. ;)

Annons