billiga och effektiva ytterfilter,vilka marken kan man lita pa ??

#1 - 19 september 2011 16:50
Skriver med engelskt tangentbord...

Ibland blir man sugen pa att byta till ytterfilter .Delvis pa grund av att man slipper dolja filtret med bakgrunden (knepigt i ett juwel trigon)) + att det blir en gnutta mer "lebensraum" for fiskarna. Lite orolig att det ska lacka bara.Vilka ytterfilter ar bra (tysta o effektiva) och vilka ska man helt enkelt passa sig for??
#2 - 19 september 2011 17:05
Eheim anses väl ett av de bästa märkena, iaf brukade de vara bäst. Jag körde länge med ett gammalt Fluval 403 som tuffade på tyst och bra ända tills för nån månad sen då jag köpte ett Am-Top 3338.
Fluvalen var extremt gammal, säkert 15-20 år och jag kände aldrig någon oro för läckage. Am-Top filtret var billigt, ca 1200:- och det är tyst, stor skillnad mot Fluvalen som rasslade ganska ordentligt sista tiden. Ganska smidiga lösningar också med kranar osv. Stor behållare med tre fack för filtermedia.
Har läst att folk har haft problem med Am-Top, men jag antar att eftersom det är billigt så finns det säkert måndagsexemplar. I affären där jag köpte det kör han enbart med sådana i alla akvarier och han säger att han inte haft några problem på många år.
#3 - 19 september 2011 17:06
vad är målet med filtret? kar, fiskar etc?
#4 - 19 september 2011 19:40
Tja, om jag skaffar en schysst bakgrund ar den ju enklare att montera om innerfiltret tas bort( knepigt att dolja innerfiltret med en bakgrund i ett juwel trigon). Ibland kanns Juwels innerfilter lite bullriga, inte de tystaste precis och filtermaterialet ar ganska dyrt....

Annons