Billiga lysrör

#1 - 23 april 2004 10:13
På byggvaruhuset Bauhaus hittade jag ett akvarierör "Osram Fluora 77".Priset var endast 60:- (för alla storlekar om jag minns rätt):
http://www.korbit.de/special-aqu/140042.shtml Ljusenergin är som synes av spektrumet koncentrerad till det röda och blåa området,med en spik i det gröna för att ge växterna ett naturligt utseende.Borde alltså även vara ett bra växtrör.Ett och samma lysrör kan ju säljas under andra fabrikats namn.Är detta lysrör identiskt med något av de rör som vanligtvis brukar rekommenderas i detta forum?Priser är ju hälften av många andra akvarierör.
<font size="1">Lokalt över Göteborg:F.d. Göfab,Gamlestadsvägen,säljer ut "Osram Lumilux",endast 90cm,för 35:-.Finns kallvita,varmvita samt glödlampskaraktär.Även några "Philips TLD 830".Dessa lysrör har mycket högt ljusutbyte;ligger i högsta energiklass.Endast 90cm som sagt!</font id="size1">
mvh/harbard
#2 - 23 april 2004 11:45
Det där ser verkligen ut att vara ett dunderbra växtrör. Den gröna spiken vettesjutton om det gör något för naturligheten - men kanske!

Spektrat liknar "AiM Biolux" på Sauramas hemsida:
http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm

Och utseendet kanske inte är jättekul, men det är säkerligen ett väldigt bra växtrör.
#3 - 23 april 2004 12:12
Jag har ett Osram Fluora 77 och det är riktigt rosa i färgen. Antar att det är väldigt likt ett Sylvania Grolux. Rätt svagt ljus för ett mänskligt öga men starkt för växterna.

Skulle vara kul att veta hur många Kelvin ett Fluora/Grolux har.
#4 - 23 april 2004 12:13
830 é GULT, pissGULT!
#5 - 26 april 2004 13:25
I mitt nystartade kar (som jag köpt begagnat) har jag aqua-glo och gro-lux..
Det ser väldigt rosa-rött ut..inte snyggt alls tycker jag. Mina rötter lyser spyröda..uuäck

Jag funderar på att kommbinera philips 965 med något rör.

Någon som kan tipsa om rör??
Jag är ute efter någon fräsch,regnskogsfeeling på ljuset. Det ska se "vått" ut om ni förstår?

Jag vill inte ha så mkt rött.

Men jag tänkte ha massvis med växter så det måste funka där också..
#6 - 26 april 2004 14:27
Har oxå funderat på det här med lysrör.. en 15W Aquarelle kostar nämligen MINST 160:- i den här stan..

Men ett Osram Fluora 77 ska jag helt klart leta efter, hoppas bara man hittar något lämpligt rör att kompensera med, kör med Philips 830 nu som bör bytas.
#7 - 26 april 2004 15:44
hua..

beställ från tyskland...
#8 - 26 april 2004 16:39
Kan man möjligen tjäna på att beställa från Tyskland, tänkte på frakter och sånt?
#9 - 26 april 2004 16:44
Annars finns det här, för en rimlig slant.
http://www.pwss.nu/productsByCategory.asp?intCatalogID=11&page=2
#10 - 26 april 2004 17:19
hornbach har 36w 840 för 26 spänn jag kör med ett sånt och ett marin-glo och tycker det ser bra ut,har ett aquarelle med i rampen men brukar inte ha det tänt när jag är hemma
#11 - 26 april 2004 17:20
okej, bra, strunta i mig bara,gör det! :P
Ingen som vet vart man får tag på en philips 965 då?
#12 - 26 april 2004 17:27
Terato: kika på http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm efter din regnskogslook å fråga sen om det är ett bra ljusrör ;)

ska fara å kika vad byggmarknadena har för rör.. vet att Obs kör på Osram.. fast inte vilka.. kan Granngården kanske ha några bra rör?

#13 - 26 april 2004 18:03
Terato: Gå till din lokala el/radioTV/lampbutik och se om de inte redan har dessa hemma. 965an används nämligen till deras egna ramper i butiken. Annars kan de säkert ta hem. Jag gav 70 kr för ett 120cm 965.
Annars tycker jag Philips Aquarelle är snyggare, kör bara dessa nu. Köper dem från PWSS.
#14 - 26 april 2004 18:42
klart, frakten är 18 euro från tyskland med acuaristic.net
#15 - 27 april 2004 09:04
jo, det var en skitbra sida att titta på, vargen. Jag är ganska säker på att jag vill ha philips 965:an. Annars hagens life-glo, eller power-glo..det blir dyrare..

Hur är de jämförelsevis som växtrör då? Jag förstår mig inte på de där spektraschemat till hundra. är lite svårt när de är ofärgade också.

jag ska ringa min kompis. hennes pappa jobbar på nån elaffär.
#16 - 27 april 2004 09:19
hmm, dom verkade inte alltför bra.. ta Philips Aquarelle som "referensrör" bättre verkar man inte kunna hitta.. även om en del nu säger att det inte är fint att titta på dom..

Men sen är väl det där marginellt oxå, om jag var du, och ingen tokseriös aquascaper, skulle jag ta den/dom som är snyggast (du ska väl ha fler än ett?)
#17 - 27 april 2004 14:25
nä de e liksom viktigt att de är fint att titta på..men iof är den inte särskilt fint att titta på fula växter heller, så..

..har plats för två rör..
Helst skulle jag vilja ha plats för ett till, men..Vi tar det senare.

Men aquarelle ser ju ungefär lika ut som powerglo i ljuset och jag provade att lägga på min kortare armatur med powerglorör i och det såg jättebra ut..

Så då skulle jag ju kunna kombinera aqarelle med 965. Det borde väl minska lite på det där lila skenet som aqarelle har..

Aquarelle borde väl vara billigare än powerglo?
965:an skulle kosta 75 kr iaf.

Annons