BILLIGA FISKAR I GÖTEBORGSOMRÅDET

#1 - 23 februari 2004 14:12
Finns det någon akvarieaffär i Göteborgsområdet med EXTREMT BILLIGA fiskar? Typ ställen där man kanske kan köpa kardinaltetror för tre till fem kronor styck? Jag har hört talas om någon Ciklidhobby norr om Göteborg som ska sälja billiga fiskar och tillbehör. Någon som vet något om denna ciklidhobby? Finns det något billigt I själva Göteborg? Servicen behöver inte vara perfekt, bara jag får det så billigt som möjligt.

Någon som har erfarenheter?! Någon som har tips och bra förslag på billiga akvarieaffärer?!
#2 - 23 februari 2004 14:21
Nu tycker jag att du är rejält otacksam. I Göteborg finns Sveriges billigaste akvariefisk, oftast mindre än 1/2 priset mot resterande sverige. Dom bästa affärerna är trop och hercules (men det visste du nog redan). Den affären du undrar över är nog nya ciklidleken i lerum. Den är något billigare än dom andra, men den är skitigare än andra och dom har mer sjukdommar i karen än andra (min uppfattning bildad efter två besök med 2 månader emellan).
Jag tycker det är fel att säga att man vill ha det billigaste, när jag letar fisk så letar jag efter god kvalité till ett bra pris. Min åsikt är att om du åker till lerum så får du lite billigare fisk men av mycket sämre kvalité.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 23 februari 2004 14:40
Den du undrar över är säkert Nols Ciklidhobby.
Flera bra akvarieaffärer finns listade på första sidan på www.ciklid.se
#4 - 23 februari 2004 15:33
Jag var på Hornbach igår o köpte lite tillbehör till mitt kar. Jag tyckte dom hade bra priser på sina fiskar. 5:-/st för neontetror och 15:-/st för platys. Fast EXTREMT billigt är det kanske inte.

Tropfrog: Finns det en akvarieaffär som heter Trop i Gbg? Vart ligger den isåfall? På Herkules köpte jag mitt kar så den vet jag vart den ligger men det är alltid kul o kolla andra affärer med.
Aron
#5 - 23 februari 2004 16:00
Om man vill köpa fiskar i affärer som är "extremt billiga" så får man nog leta efter affärer som säljer fisk med extremt dålig kvalite, sjuka halvdöda fiskar, sönderavlade... eller leta upp affärer som fuskar extremt mycket med skatten och lägger extremt lite tid på att ta hand om fiskarna och hålla rent och snyggt och som inte ger någon service alls...

jag känner inte till några sådana affärer. Men visst finns det många prisvärda affärer i Gbg, med bra priser och hyfsad kvalité.

Köpte förresten ett 54 liters helglas akvarium på Hornbach igår för 199 kronor. Mycket billigt, lite slarvigt limmat, men det duger helt klart. Men man kan ju inte få allt. Om det däremot varit extremt billigt, typ under 100 kronor, hade jag nog inte vågat köpa det, med tanke på vilket extremt låg kvalite (i glastjocklek, limning, sprickor, osv) ett akvarium måste ha för att en affär ska kunna sälja det med vinst...

Andreas
#6 - 23 februari 2004 16:10
Tropfrog: Jag har inga större tidigare erfarenheter av akvariebutiker, och jag vill gärna komma undan så billigt som möjligt när jag köper mina fiskar (ska alltså STARTA UPP ett akvarium).

Jag hittade en bra länk när jag sökte på dessa akvarieaffärer (Trop, Herkules och Nols Ciklidhobby); http://www2.cint.se/sweden/asp20/Tree.asp?ID=5175. Där finns adresser och små korta recensioner på butikerna! Spana in, mycket värdefull information.

Ni som har handlat på Nols Ciklidhobby, Trop Akvariefisk och Herkules Zoo; har ni några prisexempel på dessa affärer? Själv har jag bara spanat in Femmans Zoo, men enligt Cint är denna affär bara skit. Ligger det något i det?

Jag tyckte att det var dyrt på Femman; det var därför jag frågade efter akvarieaffärer med BILLIGA fiskar =)

Någon som har prisuppgifter Herkules, Trop och Nol?
#7 - 23 februari 2004 16:17
Femmans zoo är nog den dyraste akvariaffär du kan hitta i Göteborg. Kanske från 30-40% dyrare än t.ex. Herkules (som är en av de billigaste) upp till flera hundra procent dyrare. Femmans är en typisk "köpcentrum-zoo" inriktad på nybörjare, med snygga lokaler och priser som är nästan löjligt höga.

Som sagt var, billigare affärer finns det ett flertal. Men glöm det där med extremt billiga. Neontetror för 5 kr styck på Hornbach är nog så billigt det kan bli, men tänk på kvalite också. Kan bli dyrare att köpa skräp i slutändan. Jag köpte 20 neontetror för 5 kronor styck, men 75% av dem dog inom 2 veckor. hade varit billigare att köpa neontetror för 10 kronor styck, som var pigga, starka och friska...

Andreas
#8 - 23 februari 2004 16:18
Femmans är dyrast av alla...
Det har antagligen att göra med att det ligger i femmanhuset. Dyr hyra av lokal osv...

Billiga guppys har jag om du vill ;)
#9 - 23 februari 2004 17:05
hornbach ligger på minnelundsvägen på hisingen,.

vidare tycker jag inte ni skall racka ner på Ciklidleken, den sällskapsfisk han håller är mkt bra, sådetså.!
#10 - 23 februari 2004 17:13
Om du hade bott här uppe i luleå hade du inte överlevt en vecka!
Här kostar en neontetra 25:-!! [:-47]
Så jag skulle inte klaga på dåliga priser i gbg [;)]
#11 - 23 februari 2004 17:41
Ursprungligen skickat av MagicFingers

[brvidare tycker jag inte ni skall racka ner på Ciklidleken, den sällskapsfisk han håller är mkt bra, sådetså.!

Racka ner är väl lite väl att ta i. Jag skrev vilket intryck jag fått av affären efter två av varandra oberoende besök. Det kallar jag en objektiv beskrivning av verkligheten eller hur jag upplevt den. Jag kommer i mån av tid att ge dom fler schanser. Jag är övertygad om att andra som handlat där har andra intryck av butiken. Jag säger bara vad jag tycker.
MVH
Magnus
#12 - 23 februari 2004 17:42
Jag vet inte om servisen och så, men jag var inte så imponerad av Hercules zoo! Då tyckte jag, även om den inte direkt ligger i Göteborg, en affär(som jag tyvärr inte kan namnet på) nere i Kungsbacka var mycket bättre!!!
#13 - 23 februari 2004 17:58
masse, kan det vara zoomässan? Den butiken tycker jag är bra.
#14 - 23 februari 2004 22:31
Gvetvis är ju billigast inte alltid bäst, jag tycker man ska kolla runt och handla där man hittar just det där lilla extra. Själv så fyndade jag 6 st Crossochelius denisoni på Hornbach för 2 veckor sen.....en liten raring som man sällan ser. Pigga och i god kondition.
-Sen så borde man kolla in deras rötter, jag har dreglat i omgångar nu...maffiga bitar.
Kolla runt är nog mitt stalltips. Fynda kan man.
#15 - 24 februari 2004 00:44
"Någon som har prisuppgifter Herkules, Trop och Nol?"

det är väl bara att göra en liten roadtrip och kolla runt halva nöjet tycker jag är att åka runt och spana lite tills man hittar nåt kul :) med tanke på att du har femmans zoo som referens så lär du bli positivt överraskad över pris och utbud hos gbg's övriga zooaffärer
#16 - 25 februari 2004 17:40
Okej =) Då vet jag var jag ska tillbringa min helg nu ... =) Tack för alla tips och förslag!
#17 - 14 februari 2006 20:57
Hej Alexander !

Hur kan en affär ta 25:- för en neontetra??? Låter som ett aprilskämt tycker jag!!
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 14 februari 2006 21:11
Nåväl nu var det ju 2 år sen som Alexander skrev sitt inlägg så det kan ju ha hänt en del sen dess.
Annars är väl de extremt höga fraktkostnaderna på fisk till Norrland som driver upp priserna. Det är billigare att skicka en låda med flyg från t.ex. Göteborg till Singapore eller till USA (även om det också är rejält dyrt) än det är att skicka till Norrland.
Överhuvudtaget är frakter väldigt dyra - importerar man t.ex. in fisk från Sydamerika eller Singapore så betalar man ofta mer för frakten än man gör för fiskarna i lådan.
#19 - 15 februari 2006 14:20
på zookompaniet i gbg köpte jag neontetror för 2.90 st det kan man säga billigt

Annons