Billiga färgutskrifter

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 27 augusti 2008 11:53
Jag är ute efter en skrivare som skriver ut rejält billiga färgutskrifter.
Har ni några tips - jag har genom åren bl.a. haft HP Photosmart C3100 samt Minolta Magicolor 2200 Desklaser och bägge dom gör svindyra utskrifter.
Så tipsa gärna om en billig skrivare eller om det finns någon hemsida med jämförande tester just vad gäller detta.
#2 - 27 augusti 2008 11:57
Jag är ute efter en skrivare som skriver ut rejält billiga färgutskrifter.

Har ni några tips - jag har genom åren bl.a. haft HP Photosmart C3100 samt Minolta Magicolor 2200 Desklaser och bägge dom gör svindyra utskrifter.

Så tipsa gärna om en billig skrivare eller om det finns någon hemsida med jämförande tester just vad gäller detta.

Kolla upp brotherskrivarna, de är billiga och skriver ut bra bilder.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 27 augusti 2008 12:00
NIC skrev:
Kolla upp brotherskrivarna, de är billiga och skriver ut bra bilder.

Har du några priser på vad en A4 utskrift i färg kostar.

Själva inköpspriset för skrivaren är inte det primära eftersom detta bara är en bråkdel av vad tonerfärgen kostar.
Utskriftskvaliten kan gärna också vara bra - men behöver absolut inte vara högsta kvalitet.
#4 - 27 augusti 2008 13:08
Vi har en Canon mp970 nu. Den drar mycket mindre färg än vår förra som var en Epson
Det som är bra är att där är 7 patroner så man behöver bara byta färgen som tar slut. Den gör helt underbara fotoutskrifter. skrivaren kostade runt 3000:-
#5 - 27 augusti 2008 14:28
Vad är det för typ av jobb du vill ha skrivaren för?

Är det snygga fotoutskrifter för eget bruk så funkar väl nästan vilken fotoskrivare som helst - jag har en Canon ip4300 jag tycker gör väldigt snygga utskrifter - men är det för professionellt bruk är det väl kanske snarare en färglaser du borde titta på.
#6 - 27 augusti 2008 14:43
jag vet inte vilken som är bra, men jag vet vilken som är urusel,
och det är HP Photosmart, haft tre olika, de drar färg som f-----n
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 augusti 2008 15:14
Azur skrev:
Vad är det för typ av jobb du vill ha skrivaren för?

Är det snygga fotoutskrifter för eget bruk så funkar väl nästan vilken fotoskrivare som helst - jag har en Canon ip4300 jag tycker gör väldigt snygga utskrifter - men är det för professionellt bruk är det väl kanske snarare en färglaser du borde titta på.

Som sagt det är billiga utskrifter som jag är ute efter vilket innebär att det snarare är kvantitet än kvalitet jag är ute efter (kvalitén behöver för den sakens skull inte vara usel).
Lägger säkert en bra bit över 20.000 om året på toners så jag betalar gärna ett antal tusenlappar extra för skrivaren om det innebär att kostnaden för toners sjunker rejält.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 27 augusti 2008 15:16
Kensa skrev:
jag vet inte vilken som är bra, men jag vet vilken som är urusel,

och det är HP Photosmart, haft tre olika, de drar färg som f-----n

Jodå det är jag som sagt medveten om men även den färglaser som jag hade senast drog rejält med pengar för toners.
Bilagor:
#9 - 27 augusti 2008 21:36
Jag kikade i lite datortidningar som jag hade liggandes och hittade ett test av färglaser, iofs från April i år

Epson Aculaser C1100 fick bäst i test och skriver ut i färg för 1,40kr per sida och svartvit för 0,20kr
Inköpspris då var mellan 6500 och 9500kr

En bläckstråle skrivare lär väl kosta iaf det dubbla per utskrift.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 28 augusti 2008 09:27
heeke skrev:
Jag kikade i lite datortidningar som jag hade liggandes och hittade ett test av färglaser, iofs från April i år

Epson Aculaser C1100 fick bäst i test och skriver ut i färg för 1,40kr per sida och svartvit för 0,20kr

Inköpspris då var mellan 6500 och 9500kr

En bläckstråle skrivare lär väl kosta iaf det dubbla per utskrift.

Tack för tipset
Jag googlade på namnet och hittade ett pris på ca. 4.000.
Omdömet om denna apparet verkar också vara lite varierat från mycket bra till mindre bra (t.ex. så angav en test - [FONT=Arial]Vidare är skrivaren dyr i drift och det framräknade värdet för driftskostanden plus 20 000 sidor blev hela 8 200 kr.) [/FONT]
#11 - 28 augusti 2008 09:57
Jag länkar till det testet jag läste:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.151593 och i korthet http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.151604.1205930168!laserskrivare_pdf.pdf

Ser att jag såg fel på priset, lägsta pris, då i april, var 2500kr.
6500kr var skrivare + 20000 svartvita utskrifter
9500kr var skrivare + 20000 utskrifter med 5% färg.

Såg också att den drog hela 61W i standby vilket ger högre el-kostnad än de andra i testet som låg under 20W i stanby-läge
admin
Christian Alfredsson
#12 - 23 september 2008 17:37
Fick lite kopiatorpriser idag. Det är halva priset på utskrifter jämfört med en HP laserskrivare. Svartvita var 1/3 av priset.
Bilagor:
#13 - 24 september 2008 09:16
Bläckstråleskrivare = fotokvalite
Laserskrivare = tryckkvalite

Bläckstråle dyrt
Laser mindre dyrt
#14 - 28 september 2008 13:47
Kikade runt lite och ser att "Minolta Magicolor 2200" drar toner för ca:0,6875:-/sida alternativt ca:1,0985:-/sida
Vore kalas om du får tag i en "HP Color LaserJet 8500" där har du en rejäl maskin som drar för ca:0,4572:-/sida. Men då ska man har tur att hitta någon begagnad också. Rätt sida är inte som denna som låter så bra men börjar man granska så är de väldigt dyra faktiskt.

Kontentan av detta är egentligen att börja med, vad kostar toner? vad kostar skrivaren? Man börjar med förbrukningen och sen vilken skrivare som passar...
Samma sak gäller bläckstråleskrivare.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 28 september 2008 14:01
64an skrev:
Kikade runt lite och ser att "Minolta Magicolor 2200" drar toner för ca:0,6875:-/sida alternativt ca:1,0985:-/sida

Vore kalas om du får tag i en "HP Color LaserJet 8500" där har du en rejäl maskin som drar för ca:0,4572:-/sida. Men då ska man har tur att hitta någon begagnad också. Rätt sida är inte som denna som låter så bra men börjar man granska så är de väldigt dyra faktiskt.

Kontentan av detta är egentligen att börja med, vad kostar toner? vad kostar skrivaren? Man börjar med förbrukningen och sen vilken skrivare som passar...

Samma sak gäller bläckstråleskrivare.

Ojdå - jag har faktiskt en Minolta Magicolor 2200 stående som började strula och jag iddes inte se till att fixa den eftersom jag tyckte den var för dyr i drift!!!!!!.
Visst HP-maskinen du nämner vore kul att ha men att betala åtskilliga 10.000 för en ny maskin känns inte helt OK. Fast, hade det inte varit så långt upp till Stockhom så kanske.
#16 - 29 september 2008 15:25
Ehhh va!?
Nu fattar jag inte, denna som jag tipsade om kostar 3.900:-
Är en A3 skrivare som skriver ut ca:17000 sidor i svart och 8500 sidor i färg.
Det var ju du själv som skrev:

"Lägger säkert en bra bit över 20.000 om året på toners så jag betalar gärna ett antal tusenlappar extra för skrivaren om det innebär att kostnaden för toners sjunker rejält."

Förövrigt vet jag att du har en "Minolta Magicolor 2200 Desklaser"
Det skrev du i det första inlägget, därav referensen ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 29 september 2008 15:32
64an skrev:
Ehhh va!?

Nu fattar jag inte, denna som jag tipsade om kostar 3.900:-

Är en A3 skrivare som skriver ut ca:17000 sidor i svart och 8500 sidor i färg.

Det var ju du själv som skrev:

"Lägger säkert en bra bit över 20.000 om året på toners så jag betalar gärna ett antal tusenlappar extra för skrivaren om det innebär att kostnaden för toners sjunker rejält."

Ja men den du länkade till var ett begagnat exemplar i Stockholm och jag bor i Göteborg - därav kommentaren

Annons