Billig snövit eller kolsvart sand/grus?

#1 - 13 juli 2006 19:19
Köpte ett komplett 375 liters kar igår med fiskar och allt.
Inredningen i det var riktigt ful och äcklig, så jag gjorde rent det, fyllde med vaten och la i en stor rot+fiskar.
Det är alltså inget på botten ännu.

Nu undrar jag vart jag kan få tag på något billigt att ha på botten, antingen snövitt eller kolsvart, sand eller grus.
Kör biltemas blästersand i mitt andra akvarium, men jag tycker att den är lite för brun eller vad man ska säga, inte tillräckligt ljus.

Har ni några tips på vart och vad man ska leta efter?
#2 - 13 juli 2006 19:48
det finns väl marmorkross som är svart osv.
Sedan finns det svart fin "sand" hos de flesta zoo butiker eller så tar dem hem det.

Jag skulle hellre ha svart än vitt. Firrarna gillar mörkare och desutom så blir det liksom för mkt reflextioner med vitt.
#3 - 13 juli 2006 19:52
Firmor som säljer betongplattor o dyl för trädgårdar har börjat hålla ett sortiment med sten och grus i udda nyanser - jag tror jag har sett även svart och vitt. Inte så dyrt har jag för mig men man måste nog köpa hela säckar.
#4 - 13 juli 2006 20:01
En säck är väl inte så mycket? 15-25 kilo kan jag tänka mig och mer borde det väl gå åt till 375 Liters akvarium? jag har mellan 60-80Kg grus i mitt 375 liters akvarium.
#5 - 13 juli 2006 23:32
Vill man ha riktigt vit sand så är väl sandstranden bästa stället, men hör först med markägaren innan!:)
Och den e helt gratis har själv sån sand i mitt malawi kar.
Svart sand borde väl finnas, hur e det med lava sand den e ju kolsvart eller innehåller den massa farliga ämnen?? För jag har aldrig hört eller läst att någon haft sån.

Mvh Mattias
#6 - 14 juli 2006 00:22
[quote=ciklidis]det finns väl marmorkross som är svart osv.
Sedan finns det svart fin "sand" hos de flesta zoo butiker eller så tar dem hem det.

Jag skulle hellre ha svart än vitt. Firrarna gillar mörkare och desutom så blir det liksom för mkt reflextioner med vitt.[/quote]

marmorkross är det absolut sämsta jag har testat ha i ett akvarium :( har dock svart sand/grus i två av mina akvarier men kommer inte ihåg va dom kallade sanden/gruset... va inte så mycke till hjälp men se upp för marmorkross
#7 - 14 juli 2006 10:21
[quote=Danne_K]marmorkross är det absolut sämsta jag har testat ha i ett akvarium :( har dock svart sand/grus i två av mina akvarier men kommer inte ihåg va dom kallade sanden/gruset... va inte så mycke till hjälp men se upp för marmorkross[/quote]

Varför var det så dåligt? *nyfiken*
#8 - 14 juli 2006 18:13
pimo: jag vill avråda från att använda alltför ljust bottenmaterial, dels så syns fiskskiten MYCKET bättre, dels så tycker inte en del fiskar om ljust bottenmaterial(de kan bli skyggare), sen så färgar de ut betydligt bättre mot ett mörkt bottenmaterial. en zoopetare skrev att när h*n hade halva bottnen vit, och halva svart, så höll fiskarna sig borta från det vita bottenmaterialet.
#9 - 14 juli 2006 20:43
[QUOTE=MantaC0re]
Svart sand borde väl finnas, hur e det med lava sand den e ju kolsvart eller innehåller den massa farliga ämnen?? För jag har aldrig hört eller läst att någon haft sån.[/QUOTE]

Jo jag har sett svart lavasand och den är otroligt snygg. Ser naturligare ut än svart råda ochså. Nja tror inte att den innehåller massa farliga ämnen men har själv funderat på om den kanske kan innehålla kalk.

Någon som vet kanske?
#10 - 14 juli 2006 20:56
[quote=plorozen]pimo: jag vill avråda från att använda alltför ljust bottenmaterial, dels så syns fiskskiten MYCKET bättre, dels så tycker inte en del fiskar om ljust bottenmaterial(de kan bli skyggare), sen så färgar de ut betydligt bättre mot ett mörkt bottenmaterial. en zoopetare skrev att när h*n hade halva bottnen vit, och halva svart, så höll fiskarna sig borta från det vita bottenmaterialet.[/quote]

Ok då ska jag köra på svart då!
Ska ut och leta imorgon
#11 - 17 juli 2006 09:41
[quote=Nitra98]Varför var det så dåligt? *nyfiken*[/quote]

först å främst så när man sköljer det så slutar de aldrig damma. höll på i 2-3 dygn me att bara skölja de och när jag väl satte ner det i akvariumet så såg det ändå ut som att akvariet var fyllt med mjölk så höll på med 100% vatten byten i säkert en månad. sen när det väl har klarnat så rör inte i botten för då grumlar det vattnet igen. och i varje fall den grovleken jag hade på marmor gruset fastnade allt i. så man var tvungen att slamsuga minst 1/vecka. sen så när det är så ljust + att all skit fastnar i de så bildas det väldigt mycket alger på gruset.

Annons