Billig lösning.

#1 - 1 mars 2006 13:08
Sånt här med kapacitet o siffror o grejer e inte min grej...

Jag har ett 130 L akvarium och den nuvarande pumpen börjar bli jäddrigt slö, efter en vecka så är den överfull och skiten bara rammlar ur den när jag ska byta.

Vet ej vad fasen som gjort den slöare, men jag tänkte ta den till sköldpaddorna som inte har nån pump (men behöver) i grannakvariet och tjacka en ny pump till mitt fiskakvarium.

SÅ TILL FRÅGAN:
VILKA säljer billiga pumpar? Och exakt vad för 'mått' är det som behövs? Är bara van vid Watt på gitarrförstärkare heh... Vad e det som gäller? Finns det något märke som jag bör undvika?

Ytterpump känns lite väl dyrt, så jag antar att det e knepigt och att jag har för lite fritid för att bygga en själv.

Tack supermycket om ni känner för o svara.

PS. Om ni kommer med butiktips... Så bor jag i sthlm. DS.

/Simon
#2 - 1 mars 2006 13:17
www.pwss.se är en av mina favoriter i sverige.
Ju mer filtermassa destu bättre(nästan så enkelt).
En powerhead med blå filtermatta brukar funka riktigt bra, bygg beskrivning finns på zpet och de e enkelt.
#3 - 1 mars 2006 13:58
Tack för den sidan du!

Hittar ingen "powerhead" på innerfilter... var det en yttervariant eller?

hur många liter i timman ska det drivas runt för ett 130 L akvarium?

Priserna verkar rimliga.

/Simon
#5 - 1 mars 2006 14:07
Det är bara en cirkulationspump, sen skall man ha blå filtermatta till och en elrörs stump.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92
http://www.pwss.se/home.php?cat=284

Hur mycket kräm du vill ha är lite individuelt tycker jag, själv så har jag en 301 till min ena 160liters och de funkar bra.
Den rekomenderas till ett 120 liters så.....

Priserna är bra och Patrik som driver firman är riktigt trevlig och seriös.
#6 - 1 mars 2006 14:32
japp... Då står valet mellan Eheim 2212 Aquaball och Fluval 3 plus.

Vilket ska jag köra på? Förstått det som att Eheim gör bra pumpar? De var ju lite dyrare...
#7 - 1 mars 2006 14:37
Fluvalens innerfilter är riktigt bra dom med, men jag skulle alldrig köpa ett fluval ytterfilter.
Aquaball tillverkas i Italien och om jag inte minns fel och så har dom haft ett flertal reklamationer på dom tidigare.
#8 - 1 mars 2006 14:41
Åfan... Då har jag en röst på Fluval och en röst på Eheim.

Eftersom du föreslår det billigare alternativet plus att du inte är försäljare så tror jag att jag kör på ditt förslag.

Kollade förresten upp vad det var för mått på min nuvarande pump... det var 250 L/h ... Inte konstigt att den blir överfull på en natt... Det är en Fluval men vilken modell minns jag inte =)

Tack för hjälpen!

/Simo
#9 - 1 mars 2006 15:15
jag rekommenderar eheim. de är visserligen dyrare än de flesta andra märken, men de håller länge och det är också lätt att få tag i reservdelar(fram tills för ett år sedan använde jag ett eheim innerfilter från 1985 utan problem, tyvärr finns det inte längre impellerstavar till den).

hur ser ditt innerfilter ut? och vad använder du för filtermaterial?
#10 - 1 mars 2006 17:34
Mitt tips också filtermatta+cirkulationspump. De har ett oslagbart förhållande pris/kapacitet.

(Jag är annars nöjd med mina Aquaball, har inga problem med dem)
Bilagor:
#11 - 1 mars 2006 17:36
aha, e Fluval knepiga på reservdelar då?

det är en grön svamp där inne... när den började ta dåligt klippte jag den i två delar... Men som sagt, den är alldeles för svar för mitt stora akvarium. Det e det det hänger på.
#12 - 1 mars 2006 21:51
Njee det finns ju reservdelar till fluval och dom går utan större problem
att hitta. Kvallités fråga vill du ha det bästa så skaffar du dig eheim
pröjsar lite mer. Eller vill du ha fluval så skaffar du dig det och får ett bra
filter till ett bra pris. Själv äger jag många fluval och eheim och har inte
haft något problem med någon utav typerna. Skillnaden känns när man
tar upp dom för rengöring då eheim har en bättre kännsla.

mvh

/Baggen
#13 - 2 mars 2006 02:42
[quote=NiXoN]Aquaball tillverkas i Italien och om jag inte minns fel och så har dom haft ett flertal reklamationer på dom tidigare.[/quote]

herkules zoo säljer inte eheim aquaball pga den mycket dåliga kvalite dom håller.
#14 - 2 mars 2006 11:56
aborrmaster: det mest prisvärda är att köpa en cirkulationspump och sedan en kub med filtermatta. vanligen så är den filtermatta som följer med pumparna alltför små. är filtermassan dessutom åtkomligt för malar och räkor så kommer dessa att äta av växtdelar och liknande som fastnar på filtret.
#15 - 2 mars 2006 12:01
[quote=Raven]herkules zoo säljer inte eheim aquaball pga den mycket dåliga kvalite dom håller.[/quote]

Japp, jag har en Aquaball 2208 till mitt 60-liter. Den har satt igen på bara två veckor i ett nystartat kar. :( Nä, satsa på nåt större skulle jag säga, mer och bättre filtermaterial än bara svampen som sitter i Aquaballen.
#16 - 2 mars 2006 12:59
jag kör med aquael fan 3 till mitt 120L kar har dock bytit filtermaterialet till eheims som är mer poröst och ger bättre biologisk rening... funkar utmärkt! kostar ca 250kr

Annons