Billig inspiration tack

#1 - 10 december 2008 18:23
Med anledning av denna tråd så vill jag ha lite nytt tips på vad jag kan göra med min inredning. Jag har inte så mycket pengar att röra mig med.

Vad jag har nu är ett lite finare grus (ej sand), en hel del växter av olika sorter, stenar och en stock som blir som grotta utan bakvägg, en kokosnöt och ett torn som min ancistrusmalshane älskar.
#2 - 13 december 2008 02:58
Raggsockan skrev:
Med anledning av denna tråd så vill jag ha lite nytt tips på vad jag kan göra med min inredning. Jag har inte så mycket pengar att röra mig med.

Vad jag har nu är ett lite finare grus (ej sand), en hel del växter av olika sorter, stenar och en stock som blir som grotta utan bakvägg, en kokosnöt och ett torn som min ancistrusmalshane älskar.

Jag vet ju inte om jag fattar vad själva frågan går ut på, men jag skulle lägga inredningen i ett akvarium o fylla på med vatten o fiskar...:D

Skämt åt sido, men utför gärna frågan lite bättre
#3 - 13 december 2008 04:58
Vad har du för fisk i ditt kar?
Ett tips är att försöka få lite liv i karet, rent växtmässigt, försök få tag i växter som du nästan ser hur de växer CM för CM, det är en härlig känsla när det frodas i karet, och det blir en helt otrolig skillnad i behovet av underhåll i ett sånt kar också;)
Tjejen hade ett kar med endast långsamtväxande tråkiga bladväxter som höll sig på en höjd av 10cm och växte iprincip ingenting på ett halvår, varpå du har en oerhörd massa slamsugning, filtermekk och algproblem som följd, jag tjatade lite på henne, varpå vi bytte ut alla växter mot snabbväxande samt bytte sand till någon form av svart sand som hon alltid önskat sig och genast blev det fart på både intresset och akvariet. Har även för mig att vi samtidigt köpte lite ny fisk, inget dyrt men några färgglada firrar och ett par lite dyrare L-malar
Och föresten, lyft ur kokosnöten och tornet, och skaffa dig lite mera rötter istället:)
#4 - 13 december 2008 07:14
Jag har 3 kakaduaciklider (1+2), 2 ancistrusar (1+1), 4 pansarmalar och en kampfiskhane i akvariet.

Svart grus har jag också velat ha länge men jag får en massa olika uppgifter om hur giftigt det är.

Kokosnöten la jag i för att mina fjärilar som jag hade så ja det kan jag ta bort. Tornet vet jag inte om jag vill ta bort för Kungen (ancistrushanen) bara älskar den.

Kan jag ta rötter utifrånför att spara lite pengar? Jag har just nu 2 stenar och en rot som bildar Triumfbågen och en sten på ena sidan som lutar mot bågen.

Växter: Ja i "min butik" finns det inte speciellt några roliga växter. Jag gillar stora blad och inte några växter som har små blad. Dessutom har jag haft dålig erfarenhet av dom för bladen har oftast ramlat av.

Så svart grus, mera rötter och växter är tipset alltså. Vad kan jag ha för bakgrund. Kan man trycka ut på eget papper?
#5 - 13 december 2008 07:19
Du kan ta en svart sopsäck och tejpa fast som bakgrund. Inget skämt, riktigt snyggt. :)
#6 - 13 december 2008 07:36
JojjeN skrev:
Du kan ta en svart sopsäck och tejpa fast som bakgrund. Inget skämt, riktigt snyggt. :)

Det har jag nu men jag tänkte förnya mig på den punkten.
#7 - 13 december 2008 09:45
Gratisvarianten är att rycka ur all inredning och växter, gå ut och leta sten och försök sedan möblera akvariet igen så att inredningen blir så olik den gamla som möjligt.

Om inte det funkar så kan du ju starta ett par trådar till om att du tappat motivationen...
#8 - 13 december 2008 09:54
varför tog du ut nöten? kakaduor leker ju i grottor, fjärilar leker på flata ytor ute i karet.
#9 - 13 december 2008 09:55
Nja inte så många trådar. :p

Hur kan jag tänkas inreda då. Kan jag plantera växter väldigt nära varandra så att jag får plast med många fler? Eller växer dom dåligt då?

Blir det finare med mera sand? Jag har lite extra från ett annat akvarium som jag tänkte att jag kunde använda.

Vilka rötter från den nordiska faunan kan jag använda?
#10 - 13 december 2008 10:03
smurfmats skrev:
varför tog du ut nöten? kakaduor leker ju i grottor, fjärilar leker på flata ytor ute i karet.

Nä nöten är inte ute än. Jag spånar först på hur jag kan tänkas ha det innan jag börjar riva i akvariet.

Fjärilarna har jag inte kvar längre.

Kakaduorna har inte lekt en enda gång ännu. Jag tror att jag har för mkt blandat som inte passar med varandra. Fiskarna alltså.
#11 - 13 december 2008 10:44
Sätt kokosnöten i mitten av dit kar så kommer nog kakaduorna leka ganska snart så länge alla vattenvärden är bra. Hur stor balja har du? Skulle som sagt vara bra med någon snabbväxande växt i bakgrunden så syns det inte vad man har för bakgrund. Kolla in tradera för billiga växter. Själv har jag plasfilm köpt på K-Rauta (svart) och kostar 50kr för 2m X 0,6m tror jag det var.
#12 - 13 december 2008 11:12
jag skulle sätta ner en nöt till, eller fixa nån annan grotta så dina två honor kan få varsin grotta. sätt den inte i mitten, känns som det är upplagt för fight mellan honorna då

ang det jag skrev tidigare. det lät som missuppfattat hur de olika cikliderna leker och därav mitt inlägg
#13 - 13 december 2008 15:14
som alternativ till dyra bakgrunder tog vi bräder med barken kvar å satte på bakrutan(utsidan givetvis) blev riktigt snyggt med den skrovliga ytan ojämn med lite djup i, förutsätter kanske man har egen skog för att det ska bli gratis men går väl att få av nån annars, för övrigt har jag gjort flera olika grottor av mindre sten å silicon som varit välbesökta, har liksom du ett torn som ansictrusen lekt i flera gånger så dom gillar de nog
#14 - 13 december 2008 16:01
Mmm en till nöt eller en grotta. Det låter ju bra.

En liten tallskog har vi på tomten men jag vet inte om det finns så mycket bark kvar på dom stackars träden. :p

Borde jag köpa flera honor? Det ser så lite ut i akvariet. Kan jag ha neontetror som färgar lite? Har ju en kampfiskhane också.

Karet är på 110L som svar till Stomatol.

Annons