billig försäkring kanske

#1 - 22 mars 2006 08:28
Det jag funderat på är (om man har ett stort rum som mig och vill känna sig säker), varför inte bara bygga en fet träram och sätta fast vattentätplastmatta och sen ha akvariet i själv ramen, med lite enkelt matte så kan man ju räkna ut hur många liter det får platts osv. Det behöver ju inte vara särskilt fult heller, det blir ju vad man gör d till.

Till mitt 240L (där jag ska byta ut ett utav glasen själv på) hade ja tänkt mig. 2m x 1m x 0.15m dvs. c:a 300L. Är ju inte direkt jobbigt att göra heller.
#2 - 22 mars 2006 09:13
Jag tycker inte det låter som något jag vill ha i mitt vardagsrum i alla fall. Men genomför gärna idén och ta lite bilder, kanske inte blir så fult.
#3 - 22 mars 2006 11:21
[QUOTE=genius]Det jag funderat på är (om man har ett stort rum som mig och vill känna sig säker), varför inte bara bygga en fet träram och sätta fast vattentätplastmatta och sen ha akvariet i själv ramen, med lite enkelt matte så kan man ju räkna ut hur många liter det får platts osv. Det behöver ju inte vara särskilt fult heller, det blir ju vad man gör d till.

Till mitt 240L (där jag ska byta ut ett utav glasen själv på) hade ja tänkt mig. 2m x 1m x 0.15m dvs. c:a 300L. Är ju inte direkt jobbigt att göra heller.[/QUOTE]
Kul idé jag var inne på något liknande tidigare, men då tänkte jag bara ha en list runt bänken som skulle leda bort vattnet, (tänk rostfri diskbänk). Visst det skulle inte räcka om en ruta krossades men det tror jag bara händer i "dödligt vapen 2" och dylikt.
#4 - 22 mars 2006 16:15
enklare om du lägger lister ca 5 mm från glaset och och borrar håll i skivan under akvariet sedan fräser du några spår i skivan som leder till hållet ,
hålet kan du ha ovan skåpet så i skåpet lägger du någon behållare med liten dränkbar pump som du kopplar i avlopp. jag har dragit slangen ut genom vägen på balkongen.
jag har testat att fylla behållaren med vatten och det funkar,
#5 - 28 mars 2006 21:50
[QUOTE=genius]Det jag funderat på är (om man har ett stort rum som mig och vill känna sig säker), varför inte bara bygga en fet träram och sätta fast vattentätplastmatta och sen ha akvariet i själv ramen, med lite enkelt matte så kan man ju räkna ut hur många liter det får platts osv. Det behöver ju inte vara särskilt fult heller, det blir ju vad man gör d till.

Till mitt 240L (där jag ska byta ut ett utav glasen själv på) hade ja tänkt mig. 2m x 1m x 0.15m dvs. c:a 300L. Är ju inte direkt jobbigt att göra heller.[/QUOTE]

Jag har gjort precis det du beskrev ovan. Var paniskt rädd för vattenläcka när jag drog igång hobbyn igen för några år sedan, och eftersom jag hade ett riktigt gammalt akvarium så byggdes en liten möbel som fångar upp vattnet ifall att.
#6 - 28 mars 2006 21:53
Jag skall posta en bild på mästerverket när jag hittar kameran. Så kanske det blir mer begripligt om nu någon mer skulle vilja göra samma sak.
#7 - 28 mars 2006 22:28
[quote=apisto_vf]Jag skall posta en bild på mästerverket när jag hittar kameran. Så kanske det blir mer begripligt om nu någon mer skulle vilja göra samma sak.[/quote]

Gärna... alltid kul att se andras lösningar..
#8 - 29 mars 2006 13:39
Första bilden kommer här.
#9 - 29 mars 2006 13:41
Här är den andra, som är med för att nästa bild ska bli mer begriplig
#10 - 29 mars 2006 13:42
Den tredje.
#11 - 29 mars 2006 13:47
Kort beskrivning;

Lådan byggd med spånskivor, inuti är det kraftig byggplast.

Går botten-, sido- eller bakrutan rinner vattnet garanterat ner i lådan och stannar där. Går framrutan så händer förhoppningsvis samma sak pga akvariumet står en bit in i lådan, och dessutom är framkanten uppdragen en liten bit.

Jag har byggt lådan lite större för att plats med ytterfilter. Detta ser man på bild 3.
#12 - 29 mars 2006 14:16
Apisto_vf, monterat in nåt vattenlarm ?

borde annars va rätt enkelt med nivåbrytare batterier och högljud summer till exempel.
#13 - 29 mars 2006 14:37
Problemet jag känner med den där konstruktionen är att den knappast kommer fungera annat än för mindre läckor. Spricker glaset eller silikonet släpper i en stor reva så kommer det ju forsa ut vatten även över din ram.
#14 - 29 mars 2006 14:55
[quote='[xstream]Spricker glaset eller silikonet släpper i en stor reva så kommer det ju forsa ut vatten även över din ram.[/quote]

spricker glaset på sidorna bak eller botten så går det ner i ramen.
framåt, beror på hur de spricker men såvida inget våldsamt händer blir det en enkel spricka och då rinner vattnet ut istället för att forsta ut och då hamnar de i ramen.

silikonet kan ge sej bäst de vill då det är ramakvarie så de börjar bara rinna där med.
förutsatt att ramen är en del i hållfastheten.
#15 - 29 mars 2006 15:16
[QUOTE=Raven]Apisto_vf, monterat in nåt vattenlarm ?

borde annars va rätt enkelt med nivåbrytare batterier och högljud summer till exempel.[/QUOTE]

Nej, det har jag inte gjort, dessutom har vattenläcka nojan gått över lite, eftersom jag har ett gäng burkar utan "försäkring" numera.

Men visst tekniska prylar är kul, får väl se vad budgeten tillåter.
#16 - 29 mars 2006 15:20
[QUOTE='[xstream]']Problemet jag känner med den där konstruktionen är att den knappast kommer fungera annat än för mindre läckor. Spricker glaset eller silikonet släpper i en stor reva så kommer det ju forsa ut vatten även över din ram.[/QUOTE]

Jodå det håller garanterat, stadig vattenhållande konstruktion som jag dessutom testat. Det enda skulle väl vara om framrutan går sönder, då kanske lite grann vatten hamnar på golvet.

Av förklarliga skäl har jag inte dratt en hammare rakt i rutan för att testa. Låter dottern få en chans att göra det först när hon upptäckt hur kul det är att leka med hammare och spik. ;)
#17 - 29 mars 2006 15:22
vill du köra mycke diy går det ju bygga en nivåbrytare av en kork och sladdströmbrytare ;)

annars finns ju färdiga som man har i båt, ligger nog inte på mycke mer än 50-60kr.
Bilagor:
#18 - 29 mars 2006 15:28
[quote=apisto_vf]Av förklarliga skäl har jag inte dratt en hammare rakt i rutan för att testa. Låter dottern få en chans att göra det först när hon upptäckt hur kul det är att leka med hammare och spik. ;)[/quote]

hahaha säg till om hon behöver hjälp så kan ja komma förbi med basebollträ't ;)
#19 - 29 mars 2006 17:42
Det är framrutan jag menar. Nu är väl risken för det ganska liten men risken för att akvariet ska läcka alls är ganska liten också.

Men ska man se till anledningar så är nog nästan spräckt framruta den största, dottern med tillhygge eller någon med svabb.
#20 - 29 mars 2006 21:14
[QUOTE='[xstream]']Det är framrutan jag menar. Nu är väl risken för det ganska liten men risken för att akvariet ska läcka alls är ganska liten också.

Men ska man se till anledningar så är nog nästan spräckt framruta den största, dottern med tillhygge eller någon med svabb.[/QUOTE]

Det är nog sant, men samtidigt vill man kanske kolla in i akvariumet ibland, så det blir väl svårt att helt bygga in det.

Jag funderade faktiskt på PMMA, dvs plexiglas, ett tag men de skivorna kostar pengar.
#21 - 29 mars 2006 21:15
[QUOTE=Raven]hahaha säg till om hon behöver hjälp så kan ja komma förbi med basebollträ't ;)[/QUOTE]

Får nog vänligast avböja det erbjudandet ;)
#22 - 12 april 2006 10:03
då slänger jag in en fråga här. hur är det med hemförsäkringar och akvarium, vad gäller egentligen ?
#23 - 12 april 2006 10:13
ofta behövs tilläggsförsäkring till hemförsäkringen för att täcka akvarier.

if's kallas otur.

kan ju prova att söka lite då det finns ett flertal trådar som just tar upp försäkringsfrågan

Annons