Billifilter som jävlas.

#1 - 22 juni 2007 19:41
Köpte nyss ett billifilter till mina räkor, för de åkte in i min förra pump. Problemet är att det är fär högt för akvariumet, så jag får köra ner det i gruset, vilket gör att det sätts igen jättefort. Provade att lösa problemet genom att placera filtret "liggande" på sidan i karet, men det verkar som att det behöver befinna sig på ett visst djup för att fungera. Vad ska jag ta mig till? Kan man kapa av röret lite så det blir kortare?
#2 - 23 juni 2007 04:02
det 'r det som är nackdelen med luftdrivna filter, dom kräver lite höjd.., visst kan du kapa, men du drar ned genomströmningen av vatten genom filtermatterialet..., jag skulle försöka hitta nån pump som du kanske kan koppla på....
#3 - 23 juni 2007 07:24
Usch, det lät komplicerat. =(
#4 - 23 juni 2007 08:18
Du kan inte luta den lite då så att röret går på snedden över rutan?
#5 - 23 juni 2007 09:07
Sonja skrev:
Du kan inte luta den lite då så att röret går på snedden över rutan?

Jag kan försöka i alla fall. Men du som är så bra på räkor. Jag har ju filtert i mitt räkkar. Kan man ta bort det och bara ha en syresten där i stället? Jag har läst att det går att ka ett räkkar utan filter, men jag tycker det låter lite skrämmande. Dessutom har jag lyckats få nitrit där också nu, så det går kanske inte alls att ta bort filtert?
#6 - 26 juni 2007 08:30
du kanske kan använda ett sånt här filter och fylla det med grov filtermatta...
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hoernfilter-p-1117?osCsid=c92d609c85843f66a6c3eb09c8e8edf6
#7 - 26 juni 2007 10:20
Men vad är det för något? Där står ju ingenting om det, och jag är faktiskt nybörjare. Grov filtermatta måste ju ändå vara ganska dålig för räkor, det är ju då de kan sugas in där.
#8 - 26 juni 2007 12:45
Då tycker jag att du gör så att du kapar röret till lagom längd;)

Annons