Bildkritik

#1 - 4 juli 2008 21:06
Var ute och fotade min lilla vovve för en stund sedan. Här är en av bilderna. Vad tycker ni? Funkar den?
#2 - 4 juli 2008 21:09
I mina otränade ögon funkar den alldeles utmärkt :D. Får till och med den snällaste sällskapshunden till att se ut som en varg :)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 4 juli 2008 21:14
Tycker att kompositionen blev väldigt bra. Kanske skulle hunden varit något ytterst lite mer åt höger, eller kanske inte[:o]
Skulle gärna sett fotot i lite större format - lite svårt att bedöma rent teknikskt
#4 - 4 juli 2008 21:28
Jag tycker då att det var ett väldigt fint bild. Ser ut som om hunden kommer hem sent från en riktigt hård dag - med solnedgång och allt. :)
#5 - 4 juli 2008 21:41
det som inte stämmer för mig är att skuggan från hunder pekar åt fel håll :P
annars är det en riktigt snygg bild. använde du några filter för att få fram Solstrålarna som kommer mellan träden eller Använde du någon Blandningsinställning typ screen
#6 - 4 juli 2008 23:21
Ja skuggan är det jag också tyckte var konstigt men efter lite fundering kom jag på svaret. Det stod ju såklart en stor spegel till vänster om hunden och reflekterade solljuset! Svårare är det inte ;)
#7 - 5 juli 2008 07:20
Det kallas blixtar. ;) Dock är ena starkare än den andra så det blev lite meck med skuggorna. Se mig som novis på området. =)
Jag vill få fram känslan av surrealitet med ljus i motljuset. Bilden skulle aldrig funka annars.

Här kommer en större bild.
#8 - 5 juli 2008 07:24
Tetrax^ skrev:
Jag tycker då att det var ett väldigt fint bild. Ser ut som om hunden kommer hem sent från en riktigt hård dag - med solnedgång och allt. :)

Det är sant, 6 dagars stenhård träning för hund och matte. De ska bli räddningsekipage.
#9 - 5 juli 2008 09:14
Jag har för mig du har sagt du hade en Schäfer, men det där ser väldigt mycket ut som en Tervueren?

För mig personligen är hunden perfekt men solen uppe till vänster dominerar bilden för mycket. Den drar ögat till sig.
#10 - 5 juli 2008 17:22
Hon garanterar att hon är en schäfer.
#11 - 5 juli 2008 18:01
Jag retar mig på vinjetteringarna och lite synd att halsbandet syns. Hur gammal är hon? Hon upplevs av mig som valpig.
#12 - 5 juli 2008 18:16
Hon är ett år.
#13 - 5 juli 2008 18:36
Är det ok att "låna" den som bakgrundsbild, gillar den skarpt!?
#14 - 5 juli 2008 19:07
Jag kan inte hindra dig. =)
#15 - 5 juli 2008 19:15
Gillar hundar väldans, lite tragiskt man bor i lägenhet bara.:(
#16 - 5 juli 2008 19:16
ne men det är en grymt fin bild, så du har inte manuellt lagt till solljuset sådär? Grymt häftigt var det iallafall :)
#17 - 5 juli 2008 19:17
Det gör vi också. Det hindrar inte.
Här kommer nästa bild.

Samma hund för er som tvekar. Också denna Schäfer. ;)
#18 - 5 juli 2008 20:30
Jag gillade denna bättre :)

Finare "pose"

Men var gör hon av tungan när munnen är stängd [:P]. Rullar in den eller :p. Har hon inte extremt lång tunga eller är hon bara extremt trött :D
#19 - 5 juli 2008 20:40
Nina82 skrev:
Jag gillade denna bättre :)

Finare "pose"

Men var gör hon av tungan när munnen är stängd [:P]. Rullar in den eller :p. Har hon inte extremt lång tunga eller är hon bara extremt trött :D

När munnen är stängd hänger den oftast ut ifrån sidan. ;)
#20 - 5 juli 2008 20:44
Den andra bilden är bättre. Hon har bättre proportioner och halsbandet är borta, bra.
#21 - 5 juli 2008 20:44
När munnen är stängd hänger den oftast ut ifrån sidan. ;)

Ha, ha.. Kan jag tänka mig :D
#22 - 5 juli 2008 21:22
Röstar på bild två jag med! Även om ettan inte på något sätt var mindre bra. Tvåan tilltalade bara mig på ett annat sätt.
#23 - 5 juli 2008 23:12
den andra bilden tilltalade mig mer då hunden var mer framträdande och den känns mer naturlig :D
Otroligt fin hund du har Robin!
#24 - 5 juli 2008 23:33
Det gör vi också. Det hindrar inte.

Här kommer nästa bild.

Gillar den bättre. Fin linje från solen via hundens blick. Bättre pose. Och bilden lutar inte.
Personligen tyckar jag kanske du gått hårt fram med Burn-tool, framför allt på vänster sida, gränsen blir för skarp mellan upplyst och mörkat, men har man inte suttit och editerat foton ser man det nog inte.

Samma hund för er som tvekar. Också denna Schäfer. ;)
Jag tror den blev utbytt på BB... ;)
#25 - 6 juli 2008 18:33
Burntoolet var way off på sista bilden. Ser extremt onaturligt ut när man manipulerar olika delar så hårt, men jag ser att även pressfoton har onaturliga auror där någon varit framme med burntoolet för att få fram objektet lite mer.

Appropå hundfotografering så jag ett proffs i farten på världsutställningen i sthlm nu i helgen. Med kameran siktandes på hunden som skulle fota och en kazoo för att göra ett mycket högt och kontigt ljud som genast fick hunden att lägga huvudet på sned och spärra upp öronen =)
#26 - 6 juli 2008 19:08
defdac skrev:
Burntoolet var way off på sista bilden. Ser extremt onaturligt ut när man manipulerar olika delar så hårt,

Frågan är vad som är mest onaturligt. Den hårda vinjetteringen eller skuggorna, motljus och blixten?
#27 - 6 juli 2008 19:47
Frågan är vad som är mest onaturligt. Den hårda vinjetteringen eller skuggorna, motljus och blixten?

Mja i mitt tycke är problemet att gradienten från upplyst till nermörkt är för kort. Det blir som en ljusgård som följer hundens kontur, vilket ser editerat ut.
Jag vet inte hur man egentligen skall göra för att undvika att få en sån här skarp övergång, det finns säkert mycket smartare sätt, men jag hade valt en ganska stor pensel och låg "exposure" på burn-tool, kanske 10-20%, och sen duttat mig fram.
#28 - 6 juli 2008 20:10
Jag hafsade bara ihop något. Det är egentligen själv ljussättningen jag vill prova på er men vinjetteringen är ju ljus det med.
#29 - 6 juli 2008 20:27
Motljus med blixt kan bli så väldigt häftigt så det var kanon att du testade och jag tycker nog du lyckades ganska bra. Det blir ju ofta lite märkliga skuggor när det är flera ljuskällor involverade, men eftersom man tänkte på det så kanske man skulle tagit från en vinkel med kameran närmare marken så man inte såg marken lika mycket.

Vinjettering är lite axelryck för mig, det används mest för att göra bilden lite "fräsigare", däremot är jag hyperallergisk mot auror runt objekt. Proffsfotografer använder det ofta märkligt nog trots att det ser så hemmagjort ut. Här är några exempel:
http://www.dn.se/content/1/c6/73/12/92/sjukforsstor448.jpg
http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00340/Krogar_340929b.jpg
http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00316/cykel2_316537e.jpg
http://www.dn.se/content/1/c6/75/13/83/madeh%20saeidi448.jpg
http://www.dn.se/content/1/c6/63/03/52/tchad445.jpg

Annons