[quote=davidb]hmm jag har kört efter PMDDs rekomenderade dos vilket blir.
(39,1 gram KNO3 / 500 ml vatten = 0,0782 gram KNO3 / ml vatten| 0,0782 x 30 ml = 2,36)
2,364 gram i veckan när jag egentligen bör ha kört med 15 gram vilket omvandlat i ml skulle bli.. någonstans mellan 190 ml (14,858 gram KNO3) och 195 (15,2 gram KNO3) ml nästan två dl KNO3 lösning. Vilket gör att en portionsförpackning räcker lite mer än två och en halv gång.
hmm, en ökning på över 600%, shit, kan det verkligen stämma, eller är det så illa med pmdds rekomenderade doser..
Bara en fråga innan jag vräker ner så mycket näring i karet..
Kommer mina fiskar att klara sig.
Jag har lite tetror, scalarer och en gummiål att tänka på..[/quote]
Mina fiskar klarade det - jag hade neontetror, siamesiska algätare och några otocinklusar. Det är ändå ganska blygsamma nivåer vi pratar om (ca 30 ppm NO3, knappt 4 ppm PO4 och lite drygt 20 ppm K). Jag själv har testat att ligga på två - tre gånger mer än även dessa "höga" nivåer, allt funkade bra (dock i en högljusburk med CO2), och jag vet någon annan här på forumet låg på typ 80 ppm NO3 eller något sånt (bluesboy?). Jag har svårt att se varför det skulle vara farligt i just ditt akvarium. Men du gör det självklart ändå på egen risk - jag friskriver mig allt eventuellt ansvar och kan inte garantera något överhuvudtaget.
Vad gäller kostnaden så tycker jag att pmdd.se tar hutlöst dyrt för små portioner, men det är bara min åsikt.
Är du osäker är det kanske bättre att du läser på lite mer och avvaktar vad andra säger.