Bilder på vildfångade Coari pars lek.

#1 - 16 augusti 2005 18:44
Hoppas ngn här finner nöje i att se ett äkta vildfångat Discus "Coari" pars lek och ynglernas utveckling i deras naturliga Biotop. Bilderna är medvetet av ngt sämmte kvalite.

Bild ett Lek.
#2 - 16 augusti 2005 18:45
Bild två, rommen är lagd och befruktad.
#3 - 16 augusti 2005 18:47
Bild tre, äggen är kläckta och här hänger larverna.
#4 - 16 augusti 2005 18:48
Ynglena är nu frisimmande.
#5 - 16 augusti 2005 18:49
Ynglena är nu en dag frisimmande.
#6 - 16 augusti 2005 18:51
två dagar frisimmande.
#7 - 16 augusti 2005 18:51
Fem dagar frisimmande.
#8 - 16 augusti 2005 18:52
En vecka gammla.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 augusti 2005 18:53
Kul med fina lekfoton.

Vad menar du med
"vildfångat Discus "Coari" pars lek och ynglernas utveckling i deras naturliga Biotop."
Menar du verkligen att fotona är tagna i deras naturliga biotop - dvs i Amazonas
#10 - 16 augusti 2005 18:53
Nio dagar.
#11 - 16 augusti 2005 18:54
Tolv dagar.
#12 - 16 augusti 2005 18:54
Två veckor.
#13 - 16 augusti 2005 18:55
Sexton dagar.
#14 - 16 augusti 2005 18:56
Arton dagar.
#15 - 16 augusti 2005 18:57
Tjugo dagar.
#16 - 16 augusti 2005 18:57
Tjugo en dagar
#17 - 16 augusti 2005 18:59
Tjugo tre dagar.
#18 - 16 augusti 2005 19:13
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Menar du verkligen att fotona är tagna i deras naturliga biotop - dvs i Amazonas[/QUOTE]

Naturligt vis inte, det va klumpigt skrivet av mig. Fotona är tagna av mig här hemma i Sverige i en helt vanlig tank i mitt vardagsrum.

Det jag menade va att om man försöker återskapa deras naturliga biotop i en tank, med vattenvärderna,miljön,ljusförhållanden,måncykel samt övriga naturliga levnadsförhållanden så uppvisar dessa Viltfångade Discusar ett naturligt beteende och är mkt lättodlade så länge man inte "stör" deras naturliga beteende mer än nödvändigt.

Man skulle kunna kalla det för "Back to Nature"
Lucas_no1
#19 - 16 augusti 2005 19:28
mycket fina bilder och det är kul att se hur dom ökar i storlek! :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 16 augusti 2005 20:54
[QUOTE=p-ö][QUOTE=Kjell Fohrman]
Menar du verkligen att fotona är tagna i deras naturliga biotop - dvs i Amazonas[/QUOTE]

Naturligt vis inte, det va klumpigt skrivet av mig. Fotona är tagna av mig här hemma i Sverige i en helt vanlig tank i mitt vardagsrum.

Det jag menade va att om man försöker återskapa deras naturliga biotop i en tank, med vattenvärderna,miljön,ljusförhållanden,måncykel samt övriga naturliga levnadsförhållanden så uppvisar dessa Viltfångade Discusar ett naturligt beteende och är mkt lättodlade så länge man inte "stör" deras naturliga beteende mer än nödvändigt.

Man skulle kunna kalla det för "Back to Nature"[/QUOTE]

OK - då missförstod jag dig - under alla omständighter trevliga foton som sagt
#21 - 16 augusti 2005 21:10
[QUOTE=Kjell Fohrman] under alla omständighter trevliga foton som sagt[/QUOTE]

Det tackar jag för.
#22 - 17 augusti 2005 16:43
Coolt...vad exakt matar du dina diskusar? (Tänker på föräldrarna)
#23 - 17 augusti 2005 17:24
[QUOTE=Alexander Ylipää]Coolt...vad exakt matar du dina diskusar? (Tänker på föräldrarna)[/QUOTE]

Tack! Jag skall försöka svara exakt men vet inte om man får göra reklam här men jag tjansar. Jag gör i alla mina tankar två fodringar dagligen, börjar med flingfoder Tropical D-50 plus, strax före lek hos lekparet Tropical D-Vital plus. Efter ca 1.5 timme M.B.F. Röda mygg med ca 35% inslag av Golden Gate Artemia. Tillsätter två ggr i veckan (i följd) som tredje fodring Janssons räkmix samt en ggr månad med levande räkor.

Ynglen går på enbart föräldrarnas kroppssekret första fem dagarna,därefter nykläckta Artemia. Efter tio dagar inslag av flingfoder Tropical D-Vital plus och efter ca tre veckor även Bosmiden. För dagen börjar dom även "tjuva" av föräldrarnas Artemia samt röda mygg som dom sliter våldsamt med. Påminner om lady och luffsen när dom äter spagetti. skitkul är det att se.

Tack för att du uppskattade mina bilder.
#24 - 18 augusti 2005 08:01
Roligt att se att det fungerar i ett inrett kar och extra roligt när det är VF. Var de ensamma i karet från början eller plockade du upp den andra fisken. Ser också att de flyttat bort larverna från den mögliga romkakan en del odlingsvarianter gör ju fortfarande detta medan andra "glömt" detta. Lite förvånande dock att de låtit mögelkornen sitta kvar.
Kul o fin bildserie iallafall ser fram emot fler kort.:p
#25 - 18 augusti 2005 12:45
mycket intressanta foton!!!
hoppas du återkommer med mera kort!
Har du någon aning om hur många minidiscusar det vart??

lennart
#26 - 18 augusti 2005 17:15
[QUOTE=kaj.p]Roligt att se att det fungerar i ett inrett kar och extra roligt när det är VF. Var de ensamma i karet från början eller plockade du upp den andra fisken. Ser också att de flyttat bort larverna från den mögliga romkakan en del odlingsvarianter gör ju fortfarande detta medan andra "glömt" detta. Lite förvånande dock att de låtit mögelkornen sitta kvar.
Kul o fin bildserie iallafall ser fram emot fler kort.:p[/QUOTE]

Jag startade för två år sedan med en grupp på 7 vf djur och då ni vet hur Ciklider beter sig så va det i höstas 4 kvar. Jag satte då i en grupp med vf Orinoco Altum 7 st för att tidigt i våras åter ha "tappat" en Coari. Då jag en kväll i Mars kom hem och såg alla Orinoco samt en Coari stå upptryckta i ett hörn samt detta par tagit över hela tanken så flyttade jag alla Orinoco samt den ensama Coari hanen till en annan tank samt satte mer lekröret. Tre veckor senare lekte dom för första gången men som ni vet behöver dom leka in sig ett par ggr samt lära sig att ta hand om sina ägg mot naturens faror vilket här va tre Golden Nugget som finns i tanken enbart i syfte att ge lekparet ett naturligt beteende och inte tappa intresset för sina ägg/yngel.

Det tog tre lekar med en veckas mellanrum innan dom "timat" in sig och hanen (den stora) slog helt enkelt tillslut ihjäl en Golden Nugget som inte ville ge sig. Jag såg det själv, pilsnabb attack med dansk skalle och malen vände på en sekund och va stendöd. Träff mitt i hjärnan.

Bilderna är tagna vid den fjärde leken. Tegelröret som används som lekrör besatt aldrig något mögel,ej heller tilläts några mögliga eller svampangripna ägg finnas kvar, dock så är det lite olika struktur med mer porös yta strax ovanför äggen och senare larverna. Däremot så kröp det upp en o annan snigel på röret vilket snabbt plockades bort av föräldrarna då sniglar även finns i deras naturliga Biotop och oxå är ett hot mot äggen.
#27 - 18 augusti 2005 17:25
Ok det förklarar saken. såg två fläckar på bild två o tre ovanför larverna tolkade det som rester av romkakan. Kul o se iallafall.:)
#28 - 18 augusti 2005 17:30
[QUOTE=lennart wiklund]mycket intressanta foton!!!
hoppas du återkommer med mera kort!
Har du någon aning om hur många minidiscusar det vart??

lennart[/QUOTE]

Tack lennart och Kaj.p för att ni vill att jag återkommer med hur dom utvecklar sig. Jag trodde inte det va intressant utifrån det välkomnande jag möttes av här. Visst kan jag delge fler bilder men utvecklingen just nu går inte lika explositions artat på ynglen som under dom första två-tre veckorna då man ser från dag till dag hur dom växer. Jag lägger in en ny bild här senare i kväll och sedan en ny bild i veckan. Blir det bra???

Rommkakan bestod av ca 200-250 ägg men då dom blev frisimmande så missade föräldrarna att ge rätt signaler vilket gjorde att det såg ut som snöstorm i hela tanken och dom blev förtvivlade när alla ynglen for hit o dit.
Dom löste det så att hanen snabbt gick mer i färg och stod blickstilla med endast signalerande ryggfena samtidigt som honan for runt hit o dit och försökte sammla in så många som möjligt i munnen för att sedan återvända till hanen och släppa dom på hans kropp. denna procedur pågick under ca två timmar och många förlorades. Jag uppskattade det dock som att det dagen efter va ca 80 st yngel kvar och så ser det ut även i dag. Så svaret blir ca runt 80 st.
#29 - 18 augusti 2005 18:42
Ny tagna bilder från i dag,dom är nu tre veckor och fyra dagar.
#30 - 18 augusti 2005 18:43
Här kommer en bild till.
#31 - 18 augusti 2005 20:22
Vad kul att kunna hänga med!! Jag är så fascinerad av att ynglen växer så fort:eek: !! Själv är jag helt novis på discus och kan bara jämföra med mina sajicor, blåciklider och andra "småarga" ciklider. Denna tråden skall jag absolut kika in i!!
#32 - 19 augusti 2005 09:55
Javisst är det mycket intressant!!
Är själv diskusfantast men nybörjare..
har just nu 10st varav 7är rödblåa,köpt som ryby red men det stämmer inte,snarare kanske röd turcos vet ej.vill du kan du kika in på danska discusklubben,jag har lagt ut bild där på dem.Skall även ner till Akvarieteknik i Filipstad i morgon på "fiskmässa" typ öppet hus.Har bokat 4st pigeon blood som skall med hem på söndag.Längtar till den dag jag ev får ett lekpar.....
Skall bli en utmaning.
Är det en golden nugget som visas på bilden??

Hoppas vi får följa dina minidiscusar nu framöver
lycka till!

lennart
#33 - 21 augusti 2005 13:10
Ja lennart det är en Golden nugget,det finns dock flera "modeller" av dom och detta är en av dom som kallas för Golden Nugget. Den har dock den karasteristiska teckningen utifrån en så kallade äkta Golden Nugget men då det hela tiden dyker upp nya infon om rasen så är jag inte säker. Jag bryr mig inte så mkt hur den klassas, det jag tycker är av intresse är att den är viltfångad i samma biotop som Coari.

Lycka till med ditt nya tillskott och jag håller tummarna för dig.
#34 - 21 augusti 2005 13:12
Jag börjar känna mig tjatig men utvecklingen går lite "väl" snabbt och bara måste visa en ny bild tagen i dag då dom "fyller" en månad.
#35 - 21 augusti 2005 15:19
väldigt häftiga och fina bilder otroligt snabbt dom växer dom första dagarna och veckorna. Längtar tills jag själv får yngel fast dock inte diskus utan malawi :)
#36 - 21 augusti 2005 20:04
snygga bilder
Lucas_no1
#37 - 21 augusti 2005 20:07
Har du bokat köpare på alla?
Man är ju lite intresserad faktiskt! :-)
#38 - 21 augusti 2005 20:18
Ja och du är inte ensam Lucas..
Det är väl bara ställa sig i kö :)
#39 - 21 augusti 2005 20:43
[QUOTE=p-ö]Bilderna är medvetet av ngt sämmte kvalite.[/QUOTE]Varför? Otroligt kul att se alltsammans, men ännu roligare hade det varit med riktigt högupplösta bilder ;)
#40 - 21 augusti 2005 23:28
[QUOTE=Lucas_no1]Har du bokat köpare på alla?
Man är ju lite intresserad faktiskt! :-)[/QUOTE]

I så fall hade jag väl lagt upp bilderna under annonsforumet, eller????

För dagen NEJ, som ni vet kan alla vara döda imorgon eller nästa vecka.
Dom skall utveckla sig i en mer profisionell miljö än jag kan erbjuda. Får jag ingen lek på paret igen så kommer jag behålla en grupp själv, resten tilldelas min "mentor" och hur han sedan vill göra är upp till honom. Får jag ytterligare lek på paret så kommer jag naturligtvis att se ett intresse i att dom som finner det intressant att införskaffa "naturliga" Discus får en möjlighet till det.

Det är detta jag jobbar utifrån men ha tålamod, det tar upp till ett år innan man kan se teckning och övrig exteriör. Vem vet, dom kanske ser ut som "skit" inom ett år och då är det väl inte intressant. Jag har dock noterat Ert intresse.
#41 - 21 augusti 2005 23:33
[QUOTE=heljis][QUOTE=p-ö]Bilderna är medvetet av ngt sämmte kvalite.[/QUOTE]Varför? Otroligt kul att se alltsammans, men ännu roligare hade det varit med riktigt högupplösta bilder ;)[/QUOTE]

Enbart för att jag inte vill att MINA bilder sprids vidare. Jag har exakt samma bilder högupplösta fast dom behåller jag för mig själv.

Tack för att du uppskattar det jag här visar.
Lucas_no1
#42 - 26 augusti 2005 10:23
Hur har du skött vattenbyten i karet?

Före under och efter lek?
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 26 augusti 2005 10:34
[QUOTE=p-ö][QUOTE=heljis][QUOTE=p-ö]Bilderna är medvetet av ngt sämmte kvalite.[/QUOTE]Varför? Otroligt kul att se alltsammans, men ännu roligare hade det varit med riktigt högupplösta bilder ;)[/QUOTE]

Enbart för att jag inte vill att MINA bilder sprids vidare. Jag har exakt samma bilder högupplösta fast dom behåller jag för mig själv. [/QUOTE]

Jag förstår din synpunkt - själva har vi ju t.ex. tvingats lägga en "ful" logga över fisken för att en del inte kan skilja mellan mitt och ditt.
Nu är det ju trots allt rätt trevligt med högupplösta foton så du skulle ju då också kunna lägga en logga av nåt slag över, något som också t.ex. Micke gjort med sina foton http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=672&cat=604
Lucas_no1
#44 - 26 augusti 2005 13:30
Sen finns det en lag som heter upphovsrättslagen!

Du kan kräva skadestånd om någon använder dina bilder i något sammanhang du ej godkänt.

Ett skräckexempel på detta var för några år sedan när jag framkallade en film i en fotobutik.
Ett halvår senare tyckte jag att jag kände igen bilderna på vackra stenar som dom skyltade med i skyltfönstret.
Det var mina bilder som de tagit kopior av vid framkallningen.
#45 - 26 augusti 2005 14:35
[QUOTE=Kjell Fohrman]Nu är det ju trots allt rätt trevligt med högupplösta foton så du skulle ju då också kunna lägga en logga av nåt slag över, något som också t.ex. Micke gjort med sina foton http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=672&cat=604[/QUOTE]

såg ju rätt diskret ut å går inte att ta bort så enkelt.

ps Kjell grattis till ditt 12.000 inlägg;)
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 26 augusti 2005 18:02
ps Kjell grattis till ditt 12.000 inlägg;)

Oooooops jag säger som jag sagt några gånger tidigare - snart är man väl gammal nog för att ha ett eget liv också:o

Men nu är kanske bästa att vi återgår till ämnet och inte stjäla tråden från p-ö
#47 - 26 augusti 2005 18:34
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Men nu är kanske bästa att vi återgår till ämnet och inte stjäla tråden från p-ö[/QUOTE]

Det stör mig inte alls,bara kul att tråden hålls vid liv med trevliga inlägg.

Tack för tipset Kjell men jag tror jag avstår, tycker inte bilderna blir så naturliga och förstör helhetsbilden om man gör så där. Jag kommer snart att lägga in en ny färsk bild då dom för dagen vuxit ganska regält (dock med sämre bildkvalite).
Jag skall fundera lite då det visst vore trevligt med bättre bildkvalite här på forumet, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig och delge ett par högupplösta bilder då det verkar finnas intresse i det.

Ställer mig oxå i grattulationskön till Kjell, 12.000 inlägg !!!! Jösses, eller varför inte skaffa ett eget liv, vad vet jag. Tack dock för trevliga inlägg på min tråd.
#48 - 26 augusti 2005 18:42
[QUOTE=Lucas_no1]Hur har du skött vattenbyten i karet?

Före under och efter lek?[/QUOTE]

Före som vanligt, 50%/veckan då det endast är paret där samt tre (två) Golden Nugget,totalt 21 st pansarmalar,18st Ottisar samt 8st filtreringsräkor. Dock så gjorde jag ett 80% vattenbyte tre dagar före lek därefter ett 50% vattenbyte tre veckor senare och sedan som vanligt igen.
#49 - 26 augusti 2005 19:20
Pinfärsk bild, dom är nu fyra veckor och fem dagar.
#50 - 26 augusti 2005 19:21
Skickar en till.
#51 - 26 augusti 2005 19:56
:D kanon:p

mvh janne
#52 - 28 augusti 2005 11:58
Jag har aldrig riktigt gillar diskus men det där såg riktigt kul ut.

Dom verkar växa rätt så snabbt måste jag såga ...

Lycka till

//Peter
#53 - 28 augusti 2005 12:52
Hur stort är akvariet paret går i p-ö?

Väldigt kul läsning!
#54 - 28 augusti 2005 13:36
ursäkta om jag går ur ämnet lite men jag vill fråga p-ö en sak..på den senaste bilden ser jag att du har en alg magnet på glaset, om jag inte ser helt fel. Hur funkar dom är dom effektiva? Jag har alltid trott att dom var värdelösa, elr har jag fel?
#55 - 28 augusti 2005 14:00
OT
den algmagneten han har flyter om ja ser rätt.
har själv en som inte flyter men duger alldeles utmärkt för mina behov.
är de mycke alger kan man behöva dra 4-5 gånger men sen har det alltid varit rent för mej.
dom putsar utsidan av glaset också.

ontopic
snygga småyngel.
hur många yngel får diskus
#56 - 28 augusti 2005 21:56
[QUOTE=Zone]Hur stort är akvariet paret går i p-ö?

Väldigt kul läsning![/QUOTE]

Tack! Det är på 460, Liter,ett så kallat mp smaragd 130 "exquisit"med måtten 130x60x60. Jag gillar det just för hur in och utsugnings rören sitter (i Botten) samt djupet på det.

Har ett mp till mina Blue heeded Heckel oxå fast det är ett mp "karat" 200 på 600 liter med måtten 200x50x60. Det blir väldigt "ballt" med en tank som är två meter lång just till BHH.
#57 - 28 augusti 2005 21:58
[QUOTE=Redbullen]Jag har aldrig riktigt gillar diskus
//Peter[/QUOTE]

För tre år sedan skulle jag ha hållit med dig.
#58 - 28 augusti 2005 22:12
[QUOTE=Luminax]ursäkta om jag går ur ämnet lite men jag vill fråga p-ö en sak..på den senaste bilden ser jag att du har en alg magnet på glaset, om jag inte ser helt fel. Hur funkar dom är dom effektiva? Jag har alltid trott att dom var värdelösa, elr har jag fel?[/QUOTE]

Det är rätt som du ser och som Raven skriver (att den flyter) Det kan lika gärna vara jag som har fel men jag tycker den fungerar alldeles utmärkt.(dock så är den väl inte så där väldigt naturlig i deras biotop. *ler*) Behöver bara använda den på glasen ca varranan månad och då endast med max tre drag på samma yta sedan är det rent.(gjorde det senast i dag i alla Tankarna)

Värdelös är den om man har en som är för liten i förhållande till glasets tjocklek, denna klarar dock glas upp till en tjocklek på 2 cm vilket räcker i den här tanken. Hur många gånger har inte denna magnet tidigare släppt och sjunkit till botten enbart för att man själv skall behöva leka fisk för att få upp den igen??? Jag tycker det bara är positivt att den beter sig som en "kork".

Ja jag tycker dom är bäst och för mig så passar dom perfekt, fast det e klart jag har ju inte sååå stort behov av dom då mina Ottisar och Ancistrusar gör det mesta av jobbet.
#59 - 28 augusti 2005 22:19
[QUOTE=Raven]
hur många yngel får diskus[/QUOTE]

Allt mellan 0 till ca 400 st.
#60 - 28 augusti 2005 22:25
[QUOTE=p-ö]Behöver bara använda den på glasen ca varranan månad och då endast med max tre drag på samma yta sedan är det rent.(gjorde det senast i dag i alla Tankarna)[/QUOTE]

4-5 drag på sidorutan va tillräckligt för att få den ren då har sidorutan inte rengjorts sen akvariet startades i våras så effektiviteten kan man inte klaga på.
men en flytande är helt klart att föredra.
många har fått sina framrutor repade när ena halva sjönkt till botten och magneten har använts för att få upp den och ett gruskorn hamnat i vägen.

EDIT:
400st låter ju groteskt mycke.
#61 - 2 september 2005 16:42
Ny bild och nu är dom "snart" sex veckor.
#62 - 2 september 2005 16:43
En bild till från i dag.
#63 - 2 september 2005 19:49
Det ser ut som det går riktigt bra.
Hur många är det?
#64 - 3 september 2005 11:07
Dom ser riktigt fina ut, grattis.
måste bara få fråga om den där alg magneten, för ett antal år sen vart jag varnad för dom att dom repar glaset? finns det någon sanning i det?
#65 - 3 september 2005 12:13
[QUOTE=Matte_g]Det ser ut som det går riktigt bra.
Hur många är det?[/QUOTE]

Konstigt nog så är det lika många nu som det va då jag sist fick frågan, svaret blir alltså ca 80 st. Ursäkta att jag skriver ca men det e fasen inte lätt att räkna mer exakt så som dom far hit o dit hela tiden vilket man oxå kan se då dom alltid blir "suddiga" på bilderna. Inga bra fotomodeller är det i alla fall,sorry. Jag kommer dock snart som jag lovat lägga ut ett par "skarpare" bilder.

Så hur mår dina vf "tefe green"??? Kul att du fick tag i några,jag gillar dom skarpt!
#66 - 3 september 2005 12:27
[QUOTE=Danne_K]Dom ser riktigt fina ut, grattis.
måste bara få fråga om den där alg magneten, för ett antal år sen vart jag varnad för dom att dom repar glaset? finns det någon sanning i det?[/QUOTE]

Tack! Ja ngn sanning måste det ju ligga i det eftersom du blivit varnad för den. Som med allt annat så är det ju så att gör man fel så blir det fel. Jag har själv mer än en repa på glaset i den och en tank till där jag har denna "flyt" magnet men det beror inte på magneten utan mitt klumpiga beteende då jag va tvungen att plocka ut roten vid sandbyte då jag tidigare i dom tankarna hade svart sand vilket visade sig inte alls vara lyckat. En rot som är ca 1 till 1.5 meter lång väger ju som bekant några kilo och trots att vi va tre st så lyckades vi repa glasen.

Jag låter dock alltid magneten sitta kvar i tanken och INTE plocka ut den så den torkar,däremot så är jag noga med att skölja av den och rengöra den efter varje användning. En torr magnet som man genast börjar använda innan den hunnit suga åt sig vattnet och bli lite mjukare tror jag dock kan göra många fula repor på glaset.
#67 - 3 september 2005 13:50
inte direkt ovanligt att det av en eller annan orsak kommer sand/grus mellan algmagneten och glasrutan och då sitter reperna där direkt
#68 - 3 september 2005 16:03
[QUOTE=Raven]inte direkt ovanligt att det av en eller annan orsak kommer sand/grus mellan algmagneten och glasrutan och då sitter reperna där direkt[/QUOTE]

Min magnet flyter,däremot inte min sand/grus. ;)
#69 - 3 september 2005 17:43
[QUOTE=p-ö][QUOTE=Raven]inte direkt ovanligt att det av en eller annan orsak kommer sand/grus mellan algmagneten och glasrutan och då sitter reperna där direkt[/QUOTE]

Min magnet flyter,däremot inte min sand/grus. ;)[/QUOTE]

mitt grus fastnar på magneten på grund av magnetism.
upptäckte de när ena halvan ramla i.
#70 - 4 september 2005 06:49
Konstigt nog så är det lika många nu som det va då jag sist fick frågan, svaret blir alltså ca 80 st. Ursäkta att jag skriver ca men det e fasen inte lätt att räkna mer exakt så som dom far hit o dit hela tiden vilket man oxå kan se då dom alltid blir "suddiga" på bilderna. Inga bra fotomodeller är det i alla fall,sorry. Jag kommer dock snart som jag lovat lägga ut ett par "skarpare" bilder.

Så hur mår dina vf "tefe green"??? Kul att du fick tag i några,jag gillar dom skarpt![/QUOTE]

Dom mår riktigt bra dom kommer fram så fort jag är i närheten av karet och dom äter redan så flytten måste dom ha tagit väldigt bra.
#71 - 9 september 2005 20:10
Dagens bilder och dom är nu nästan sju veckor(på Söndag)
#72 - 9 september 2005 20:11
En bild till och dom är nu som en "liten" femkrona.
#73 - 9 september 2005 20:13
Matdags.
#74 - 9 september 2005 20:16
Här ser man ganska bra hur fort dom växer utifrån att honan även syns på bilden.
#75 - 11 september 2005 10:34
Kan inte säga mer än IMPONERANDE!
#76 - 11 september 2005 14:39
[QUOTE=Alexander Ylipää]Kan inte säga mer än IMPONERANDE![/QUOTE]

TACK!!!! Jag kan inte annat än hålla med dig då detta "Coari" par sköter detta makalöst bra. Jag har dock ett problem med dessa ungtuppar, dom äter som fasen vilket får mig att ha svårt att klara av mitt ordinarie jobb. Här vill jag personligen tacka Bosse på Akvarielagret för lite "matnyttiga" tips.

Jag vet att flera av Er vill ha högupplösta bilder och dom kommer att komma,snart.
#77 - 14 september 2005 19:28
Lite nya bilder för dagen, dom är nu sju veckor och tre dagar.
#78 - 14 september 2005 19:29
en till
#79 - 14 september 2005 19:30
närbild.
#80 - 14 september 2005 19:34
Helt OT men vad kan det bli utifrån denna utparning från en VF Blue Heeded Heckel hona kontra en VF brun "Rio Madeira" hane???
#81 - 15 september 2005 20:25
Fasen när man ser dina kort på ett par i ett så stort kar med bara lite malar som sällskap så blir jag löjligt sugen på att låta mitt mest aktiva lekpar få chansen och va ensamma i mitt 375 btn kar.

Dom har senaste veckorna lagt ägg ett flertal ggr. men det slutar alltid med att ynglen blir antingen skalar el. kardinaltetra käk när dom varit frisimmande några timmar för dom inte kan hålla sig till föräldrarna endast.

Så fort som jag kan bli av med mina förbannade guppys så ska det rensas lite i den tanken minsann och då ska vi se om dom inte reder ut yngelvården själva.
Detta paret i tanken har tidigare gått i en 125 liters kub några gånger och då har dom fixat ynglen.
#82 - 22 september 2005 20:52
Nya bilder och nu är dom drygt två månader.
#83 - 22 september 2005 20:54
en till
#84 - 22 september 2005 20:54
Vackert???
#85 - 22 september 2005 20:56
Bara en till
#86 - 23 september 2005 09:12
Såja...snart ska mina små i btn karet bli frisimmande och jag har tagit ut alla övriga fiskar förutom malarna och diskusparet med ynglen så nu ska dom få en chans att få till det i sitt ordinarie hem.

Ska bifoga bilder själv senare under loppets gång.

Btw...ser kalas ut med dina yngel P-Ö !!
#87 - 23 september 2005 19:56
kalas fint!! ser häftigt ur med massor av små discus tillsammans med de stora hur stort är karet?

drd kul att du gör en uppföljare med dina discus :)
#88 - 1 oktober 2005 17:42
Här kommer nu några sista bilder, i morgon går den stora "flytten"

Dom är för dagen 2,5 månader gamla.
#89 - 1 oktober 2005 17:43
en till
#90 - 1 oktober 2005 17:44
Lite mera bilder.
#91 - 1 oktober 2005 17:44
Och en till och här kan man tydligt se hur slitna föräldrarna har blivit, dom behöver lugn o ro ett tag.
#92 - 1 oktober 2005 17:53
Så avslutningsvis en "suddig" närbild.
#93 - 1 oktober 2005 18:06
Och slutligen en ännu suddigare närbild. Här vill jag oxå passa på att tacka "matte g" för hjälp i dag samt önskar dig lycka till.Jaha, så va det med det och jag kommer sakna dom men vet att dom kommer få bästa möjliga omvårdnad. Tomt blir det men har jag tur så kanske jag får ny lek på mitt Coari par, Hanen är dock för dagen otroligt sliten och behöver både vila upp sig samt en kur. Blir det ny lek så kommer jag naturligtvis att delge alla Er andra här bilder på det utifrån alla Era trevliga inlägg. Vem vet, kanske kommer det lite andra bilder så småningom utifrån ngn som har äkta viltfångade Coari F1

Tack till Er alla för visat intresse.
#94 - 1 oktober 2005 18:40
Tack själv,det har varit ett nöje att läsa igenom denna tråd och titta på alla foton,riktigt inspirerande.
#95 - 1 oktober 2005 19:07
någon annan kan kanske följa upp med samma sak?
#96 - 1 oktober 2005 20:14
[QUOTE=p-ö]Så avslutningsvis en "suddig" närbild.[/QUOTE]

Det var så lite så.
Det blir nog lek på coarin så snart dom har ätit upp sig lite.
Man får ju verkligen hoppas att det blir en ny lek och att det kommer in lite fler bilder då.

Ha det så länge.
#97 - 2 oktober 2005 19:34
Så, då va det hela slutfört. Tomt känns det, jävligt tomt även för mig. Paret behöver dock vila upp sig utifrån hur slitna dom blivit utifrån sitt naturliga åtagande, men dom är saknade just nu (barnen) både av mig och av sina föräldrar.

Hoppas jag kan få tillfälle att delge ett nytt inlägg med ny lek och bättre bilder.
#98 - 2 oktober 2005 19:42
du har inte lek på några andra?
#99 - 2 oktober 2005 19:44
Jag vill än en gång tacka för visat intresse samt att denna tråd förhoppnings vis delgivit ER ngt utifrån Discusens naturliga beteende.*Just nu stolt men ledsen, jävligt ledsen*
#100 - 2 oktober 2005 19:57
vi ska tacka dig...
#101 - 2 oktober 2005 20:15
[QUOTE=firejackan]du har inte lek på några andra?[/QUOTE]

Jo, när vi lyfte ut roten i går(lördag) enbart för att kunna genomföra denna flytt så upptäckte jag att det plötsligt fanns en "ny" Golden Nugget i tanken. I mina andra tankar så "poppar det upp" både Queen Arabesk(eller vad det heter) samt pepparmint samt inte minst en och annan Zebra Pleco titt som tätt. Men vad är det i förhållande till ett helt stim av äkta F1 "coari" yngel.???

Jag har nu bara två utmaningar kvar, lek på Blue Heeded Heckel samt mina Altum. Jag vet exakt hur jag skall göra men inte hur det skall gå till då jag inte har "plats" för det.

Tiden får utvisa hur det kommer att förlöpa. just nu så saknar jag bara så mkt mina "Coari barn" som alltid kom som ett skott fram till mig så fort jag kom in i rummet och undrade, var är maten och när kommer den.

Skit samma, ge oss lite tid och vi återkommer med nya bilder utifrån dom viltfångade arternas beteende utifrån lek och utveckling av sina yngel i en för dom biotopisk miljö utifrån hur vi kan återskapa den utifrån deras naturliga levnadsförhållanden i en tank.

Det är aldrig svårt att återskapa det naturliga i en tank så vida man bara tar till sig dom svåra naturliga förutsättningarna att förstå hur det förhåller sig i naturen.
#102 - 2 oktober 2005 20:27
[QUOTE=firejackan]vi ska tacka dig...[/QUOTE]

Om du visste hur mkt det värmde!!!

Tack även till Er alla andra, hoppas vi ses.

Sköt om Era fiskar utifrån deras naturliga förutsättningar och biotop.

Viltfångat är alltid det enda äkta.

Jag vill härmed att vi "stänger tråden"

Vi ses. *blink*
#103 - 2 oktober 2005 21:27
ja vill även tacka dig du har inspirerat mig att köpa åt minstone ett till akvarium som ja ska låta ett av mina par få chansen att leka i ett inret akvarium. har aldrig gillat att ha en kub som många har utan någon som helst inredning förutom nu konen :rolleyes: återigen tack

mvh Daniel
#104 - 2 oktober 2005 22:59
[QUOTE=p-ö]Jag vill än en gång tacka för visat intresse samt att denna tråd förhoppnings vis delgivit ER ngt utifrån Discusens naturliga beteende.[/QUOTE]

har varit ett rent nöje att få se ynglen växa upp.
aldrig sett discusyngel innan än mindre se dom växa upp.
#105 - 3 oktober 2005 05:51
[QUOTE=p-ö][QUOTE=firejackan]du har inte lek på några andra?[/QUOTE]

Jo, när vi lyfte ut roten i går(lördag) enbart för att kunna genomföra denna flytt så upptäckte jag att det plötsligt fanns en "ny" Golden Nugget i tanken. I mina andra tankar så "poppar det upp" både Queen Arabesk(eller vad det heter) samt pepparmint samt inte minst en och annan Zebra Pleco titt som tätt. Men vad är det i förhållande till ett helt stim av äkta F1 "coari" yngel.???

Jag har nu bara två utmaningar kvar, lek på Blue Heeded Heckel samt mina Altum. Jag vet exakt hur jag skall göra men inte hur det skall gå till då jag inte har "plats" för det.

Tiden får utvisa hur det kommer att förlöpa. just nu så saknar jag bara så mkt mina "Coari barn" som alltid kom som ett skott fram till mig så fort jag kom in i rummet och undrade, var är maten och när kommer den.

Skit samma, ge oss lite tid och vi återkommer med nya bilder utifrån dom viltfångade arternas beteende utifrån lek och utveckling av sina yngel i en för dom biotopisk miljö utifrån hur vi kan återskapa den utifrån deras naturliga levnadsförhållanden i en tank.

Det är aldrig svårt att återskapa det naturliga i en tank så vida man bara tar till sig dom svåra naturliga förutsättningarna att förstå hur det förhåller sig i naturen.[/QUOTE]

Jadu tänt om alla visste hur man skulle få lek på altum.Än så länge e det ju inte så värst många :)
#106 - 11 december 2005 17:08
Hallå igen alla!!! Tiden går fort och mina "ungar" växer så det knakar. Än så länge har det bara varit ETT bortfall vilket jag tycker är ganska bra. Nå väl som ni vet så är det alltid en viss ojämn tillväxt och dom största är nu ca drygt fem cm höga. Det finns dock ca 10st "eftersläntrare"(ca 3.5-4.00 cm) som jag är beredd att "släppa" till ngn som seriöst vill ha coari F1.

Helst ngn som tar hela den gruppen samt kan hämta den med kort transport. PM:a gärna mig den som är intresserad då detta inte är menat som en sälj annons utan mer som en "gåva" till ngn som verkligen vill,kan och söker sig till det naturliga. Lägger in en gammal bild här enbart som ett info.

P.S. Föräldrarna mår för dagen bra efter ett kraftigt ras och är nu på gång igen.
#107 - 23 januari 2006 17:45
[QUOTE=p-ö]Det jag menade va att om man försöker återskapa deras naturliga biotop i en tank, med vattenvärderna,miljön,ljusförhållanden,måncykel samt övriga naturliga levnadsförhållanden så uppvisar dessa Viltfångade Discusar ett naturligt beteende och är mkt lättodlade så länge man inte "stör" deras naturliga beteende mer än nödvändigt.[/QUOTE]

Måncykel?

Mycket fina föräldar och söta yngel :p
#108 - 20 maj 2006 11:21
Nu är det dags för en ny kull.:D
#109 - 21 augusti 2006 19:17
Minns ni denna tråd????
#110 - 21 augusti 2006 19:21
Det har nu gått lite mer än exakt ett år och här är dom nu igen hemma hos mig fast i en helt annan tank.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#111 - 21 augusti 2006 19:22
[quote=p-ö]Minns ni denna tråd????[/quote]
Visst men du minns uppenbarligen inte var du skulle ha varit i lördags:p
#112 - 21 augusti 2006 19:23
Så här blev dom, jag e ganska nöjd:)
#113 - 21 augusti 2006 19:23
[quote=Kjell Fohrman]Visst men du minns uppenbarligen inte var du skulle ha varit i lördags:p[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nä, det kaffebrödet fick vi måla själva...[:o][/COLOR][/FONT]
#114 - 21 augusti 2006 19:24
[quote=Kjell Fohrman]Visst men du minns uppenbarligen inte var du skulle ha varit i lördags:p[/quote]

Jag är förtvivlad, tog fel på helg. Kan jag bjuda på Julbord???

Eller kanske du hellre vill ha en liten present av mig??? Hur många är det av dessa du "suktar" över???

Måndag och du är skrivkunnig,,,,,,Hummm Måste varit en dålig kräftskiva.

Förlåt, skäms*slok öra*

Alvarligt, NEMO blev sjuk i fredags och sjukt barn brukar vara giltig orsak.*ler*

Jag tror jag sitter fast i degen.
#115 - 21 augusti 2006 19:33
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nä, det kaffebrödet fick vi måla själva...[:o][/COLOR][/FONT][/quote]

Det är bra för figuren, kallas friskvård. Tack snälla p-ö för det.:p
#116 - 21 augusti 2006 20:27
[quote=p-ö]Det är bra för figuren, kallas friskvård. Tack snälla p-ö för det.:p[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tur att Sjöjungfrun slängde upp en sådan fantastiskt god bananpaj! DET kallar jag friskvård![/COLOR][/FONT]
#117 - 22 augusti 2006 06:00
Ja just det....var höll du hus P-Ö ?
#118 - 3 november 2006 18:09
Hallå,,,,,,,,,,,,tebax nu.

Kolla hur ungarna växer och färgar ut.Dom Stora tog jag hem för en månaad sedan (10 st) och dom små är deras syskon som jag tog hem förra helgen. Dom ser lite "bleka ut på bilderna" men det beror på att dom just blivit isläppta. Alla går själva i en 400 liters tank med bara Zebra Pleco o några andra malar som sällskap.

Tanken är att succesivt slussa över dom största i kullen tebax till mig så dom små som är kvar får en tjans att växa på sig innan även dom slussat över till denna tank.

Just nu är det dom 10 första största + dom 13 näst största som jag på bilderna just "pluttat" i. Totalt 23 st o det går skitabra, Totalt så "Lämnade jag bort" 38 st för ett år sedan och i dagsläget har 36 st överlevt,,, jag tycker det tyder på ganska starka individer och friskare fiskar får man leta efter dom far som fasen hit o dit.

Så strax före jul är det dagt att hämta hit dom sista 13 st och då kommer det bli knökfullt i denna 400 liters tank.

Känner dock att vi va lite smarta som la dom på lite sparlåga i tillväxten det första året och trycker på dom lite mer nu,,,, dom växer som fasen och jag vet inte hur jag skall lösa det problem jag snart kommer stå inför.

Ngn som har förslag om hur jag skapar mer utrymme i tanken eller är intresserad??

OK bilder va det. Här kommer ett par.
#119 - 3 november 2006 18:13
Ett tips köp fler akvarium!
Söta diskus :)
#120 - 3 november 2006 20:19
Har ju inte varit helt fel med lite vilddiskus i min 320l hörntank...sisådär en 5-7st.

lennart
#121 - 5 november 2006 03:28
Så roligt att få se och följa, tack för en trevlig tråd

Robban
#122 - 5 november 2006 06:38
Tja P-Ö !!

Long tajm no siiin ;)

Eftersom jag precis satt upp ett 720 istället för mitt 540 där jag hade mina vf heckel och dom andra vilda varianterna och du har platsbrist så röstar jag på att ta med ett par kanske 4 av dina små ner till skåne om 14 dar :D !

Ska upp till globen och se IRON MAIDEN och då blir det ett besök på A-lagret och kollar in bestånden och även tänkte jag se till dina vf om det går för sig [:o]

Såhär ser fiskarna ut hos mig numera
#123 - 14 november 2006 17:25
DRD ser riktigt bra ut, du har inga fler bilder??
#124 - 6 april 2007 11:59
Hej, igen alla!!!

Lite nya bilder på mina [COLOR=red]Coari [/COLOR][COLOR=navy]F1:or [/COLOR][COLOR=black]tagna i går kväll.[/COLOR]

13 av dom finaste har jag just levererat till [COLOR=black]Akvarielagret, först till kvarn gäller f.o.m. Påskafton!![/COLOR]

[SIZE=5][COLOR=yellow]GLAD PÅSK [COLOR=red]!![/COLOR][/COLOR][/SIZE]
#125 - 6 april 2007 12:21
A sight for sore eyes, indeed!!!
#126 - 6 april 2007 13:43
P-Ö !!

Ska upp till stockholm om en dryg vecka och hade då planer på att höra av mig så klart och titta förbi och kanske rent av slå till på några av dom finfina F1 rackarna ju.
Har du några kvar hemma ?
#127 - 6 april 2007 14:07
MaxB skrev:

Tack!! Efter lite efterforskning så kan jag bara buga över dessa ord.
#128 - 6 april 2007 14:12
drd skrev:
P-Ö !!

Ska upp till stockholm om en dryg vecka och hade då planer på att höra av mig så klart och titta förbi och kanske rent av slå till på några av dom finfina F1 rackarna ju.

Har du några kvar hemma ?

Jag fuskade lite,, visst har jag sparat några till dig. Hör av dig, dock är dom lite mindre (därmed inte sagt att dom är av sämre "färgkvalite") Kan du ta med den där "äkta" orinocco altumen oxå??? Den har väntat på dig i snart ett år!! Har du även intresse i dom andra fyra "falska" altum scalarer så ser jag en öppning där.

Glad påsk på dig drd.

P.S. Inga tjejer som är intresserade av ett hembesök hos mig??:p
#129 - 6 april 2007 15:12
p-ö skrev:
Tack!! Efter lite efterforskning så kan jag bara buga över dessa ord.

Ja, det är ju nu när man ser dina bilder man önskar att man stannat i stan - bodde i Solna merparten av 80-talet.
Discus har jag bara "donat" med de senaste två åren - innan dess var det robusta, andra amerikanska ciklider och en rejäl tur med Tanganyika. Det är så kul att få se lite bilder på dina och andras mycket lyckade akvaristik!

Mvh
#130 - 6 april 2007 15:30
Tjena igen P-ö

Supernajs att höra att du har ett par små kvar åt mig :)
Mitt heckelbestånd börjar se lite klent ut så några till skadar inte i karet , där är gott om plats.

Ska abdolut fundera över skalarerna :)
#131 - 6 april 2007 15:33
Glad påsk på dig oxå förresten Peter ;)
#132 - 6 april 2007 15:38
Drd!!!
Jag var inne och "tjuvkikade" lite på dina bilder - det var ju helvete vad mycket fina akvarium och fiskar du har - mycket trevligt och spännande att skåda!!!

Mvh
#133 - 6 april 2007 15:58
Hehe.....alla fiskar o kar är inte mina längre men en del är ju ;)

Som tur är.
#134 - 6 april 2007 17:15
MaxB skrev:
Drd!!!

Jag var inne och "tjuvkikade" lite på dina bilder - det var ju helvete vad mycket fina akvarium och fiskar du har - mycket trevligt och spännande att skåda!!!

Mvh

Jag va inne o tjuvkikade på dina bilder.

Kan inte annat än kopiera en text som säger mer än tusen ord.

Bilagor:
#135 - 6 april 2007 17:19
drd skrev:
Tjena igen P-ö

Supernajs att höra att du har ett par små kvar åt mig :)

Mitt heckelbestånd börjar se lite klent ut så några till skadar inte i karet , där är gott om plats.

Ska abdolut fundera över skalarerna :)

Hej, jag har hela tiden haft dig i åtanke,,,,, Ditt heckelbestånd börjar se lite klent ut!!! Vad har hänt:(

Ta du mina scalarer, det är ngt du har bra koll på !!

P.S. Mina scalarer är inte "rogivande" för mina Heckel.. och jag har hellre heckel än Scalarer.:p
#136 - 6 april 2007 17:20
drd skrev:
Hehe.....alla fiskar o kar är inte mina längre men en del är ju ;)

Som tur är.

Fuskar du eller har du fru??? [B)]
#137 - 6 april 2007 17:23
MaxB skrev:
Drd!!!

Mvh

Ger mig fasen på att drd tagit sina bilder på Akvarielagret,,,,:D
#138 - 6 april 2007 17:25
p-ö skrev:

P.S. Inga tjejer som är intresserade av ett hembesök hos mig??:p

Ni har förtur!!! Påsken med alla dessa ägg är INTE bra för oss män.[:o]
#139 - 6 april 2007 18:13
p-ö skrev:
Fuskar du eller har du fru??? [B)]

Menar bara att en del fisk är sålda och en del har gått över gränsen till dom döda [:o] :) !

Och svar nej har ingen fru men en sambo som titulerar sig fästmö :D
#140 - 6 april 2007 18:14
p-ö skrev:
Ger mig fasen på att drd tagit sina bilder på Akvarielagret,,,,:D

*LOL*

Kan hända att nåt kort är taget där men inte många :D
#141 - 6 april 2007 18:17
p-ö skrev:
Hej, jag har hela tiden haft dig i åtanke,,,,, Ditt heckelbestånd börjar se lite klent ut!!! Vad har hänt:(

Ta du mina scalarer, det är ngt du har bra koll på !!

P.S. Mina scalarer är inte "rogivande" för mina Heckel.. och jag har hellre heckel än Scalarer.:p

Dom hecklen jag köpte när vi var i duisburg var inte helt nöjda med livet när dom kom hit tyvärr så 3 av dom är i dom sälla jaktmarkerna.
2 av dom 5 som simmar här som e lite jagade och undelägsna så dom stryker säkert med snart oxå :( !

Får se vad som händer med dom men hur som helst så är jag ju på jakt efter 3-4 till och föröka beståndet här :)
Skalarerna får säkert oxå plats här, får göra lite plats åt dom om dom inte är för stora ;)
#142 - 22 april 2007 20:52
Här kommer lite nytagna kort på mina nyanlända juveler ! :)
Tackar igen p-ö ;)
Även om jag känner att jag måste tacka gabbi på lagret lite oxå för packningen av dom [:o] ;) !

Alla har nu efter ett drygt dygn i löddevattnet käkat allt som bjudits deras gommar oxå så det kan inte bli bättre.
D50+ flingor,super vital 2000 mix,artemia,röda mygg och även ancistrusarna algtabletter så nog hade dom aptit som sagt:D !
#143 - 22 april 2007 22:14
drd skrev:

Tackar igen p-ö ;)

Även om jag känner att jag måste tacka gabbi på lagret lite oxå för packningen av dom [:o] ;) !

Alla har nu efter ett drygt dygn i löddevattnet käkat allt som bjudits deras gommar oxå så det kan inte bli bättre.

D50+ flingor,super vital 2000 mix,artemia,röda mygg och även ancistrusarna algtabletter så nog hade dom aptit som sagt:D !

Var inne på ett finskt forum.. dom hade vart till sthlm och dreglat över coari f1:or på akvarielagret.. inte e dom väl släkt med dessa? ;)
#144 - 23 april 2007 03:49
Jodå det är 5 från det karet :):):)

Dom hade mellanlandat där så jag kunde ta dom därifrån och få dom rätt packade med gas !
#145 - 23 april 2007 08:37
Najs.

Sjukt fina fiskar ser det ut att vara.

bra jobbat P-Ö :)
#146 - 23 april 2007 08:57
De ser fina ut :)
#147 - 24 april 2007 07:18
drd skrev:

Tackar igen p-ö ;)

Kanon kul drd!!! Fina bilder och med din upplösning så ser man tydligt hur extremt raka hela linjer dom har i sina band. Inte en enda har ett brutet band vilket förvånar mig.

Du ska inte tacka mig utan jag dig,,, ditt vatten kommer passa dom perfekt,,,, det som ev. oroar mig skulle väl då vara att du förmodligen kommer mata ihjäl dom;)

Visst ska även Gabbi ha ett stort tack för sin hjälp,, jag ska återgälda det:p

Återkom gärna lite då o då med uppdatering av mina "barn".

Ha de drd.
#148 - 24 april 2007 07:22
Bucket skrev:
Najs.

Sjukt fina fiskar ser det ut att vara.

bra jobbat P-Ö :)

Tack,, men sjuka är dom väl inte???

Jag förstår dock inte varför dina kompisar inte köpte med sig några om dom nu tyckte dom va så fina,, transport till Finland rätt packade och plattan i botten skulle dom lätt klara av.

Nåväl kul att även dom finska fantasterna fann dom fina.
#149 - 24 april 2007 08:53
Nej menade inte att dom var sjuka :)

Ja ingen aning varför dom inte tog med sig hem några.

jag själv ha drömt 2 nätter i rad nu att jag ha varit till sverige och köpt upp allt i diskusväg :D

man börjar bli lite för drabbad av dessa platta rackare ;)
#150 - 24 april 2007 10:09
p-ö skrev:
Kanon kul drd!!! Fina bilder och med din upplösning så ser man tydligt hur extremt raka hela linjer dom har i sina band. Inte en enda har ett brutet band vilket förvånar mig.

Du ska inte tacka mig utan jag dig,,, ditt vatten kommer passa dom perfekt,,,, det som ev. oroar mig skulle väl då vara att du förmodligen kommer mata ihjäl dom;)

Visst ska även Gabbi ha ett stort tack för sin hjälp,, jag ska återgälda det:p

Återkom gärna lite då o då med uppdatering av mina "barn".

Ha de drd.

Nädå P-Ö ska inte mata ihjäl dom ;)
Dom får dock käk 2 ggr av automaten när jag knegar och dom är tokiga i D50+ flingorna så det är perfekt.
#151 - 24 april 2007 13:40
drd skrev:

Dom får dock käk 2 ggr av automaten när jag knegar och dom är tokiga i D50+ flingorna så det är perfekt.

Bra då har jag lyckats med att få mina F1:or att älska D50+ vilket föräldrarna bara hatar och totalvägrar att ens komma i närheten av.

Som du skrev så "hugger dom" på det mesta i matväg vilket både är ett friskhets tecken samt bra "uppfostran"[:o]

Än en gång lycka till.

P.S. Har du ngt tips hur fasen jag ska få föräldrarna att älska D50+ ????
#152 - 29 april 2007 15:31
Coari F1

Jag sparade några;)
#153 - 29 april 2007 15:39
Du drd,,, du valde fel Coari F:1or

Helt sjukt men kolla vad som just har hänt,,,, Snusk i barnkammaren[:o]
#154 - 18 maj 2007 16:06
p-ö skrev:
Du drd,,, du valde fel Coari F:1or

Helt sjukt men kolla vad som just har hänt,,,, Snusk i barnkammaren[:o]

Coolt :)

Är dom syskon till mina ? :)
#155 - 11 augusti 2007 06:01
Jag var till Akvarielagret i helgen och gissa vad jag fick se, det gick 4st i burk och såg helt underbara ut så det gick inte att motstå. Dom kom i akvariet klockan 1 inatt och 15 minuter senare brann ögonen, och när jag var ner och kollade nyss så var dom nästan fullt utfärgade. Snart är det dags för den första matningen så vi får hoppas att det går bra, sedan är det bara att hoppas att dom ska trivas här hos mig. 450L, torvfiltrering, mycket växter och rötter, fin sand, PH 5,5 DH 3 och en temperatur av 30 grader.
Mitt stora lekpar hälsade dom välkommen så nu simmar alla 6 runt tillsammans, eller lekpar föresten. Dom äter alltid upp rommen efter 2 dygn, sorgligt men sant.

Annons