viktor333 skrev:Tänkte mig sydamerikanska ciklider och ancistrusmalar, kanske något tetrastim och kanske även corydoras. Växter vet jag inte men de blir nog en del:)
batski skrev:Mycket fin rot! Jag tycker också det skulle se bra ut med en till mindre rot på en av sidorna.
Corysarna kommer att trivas med den fina sanden, men stenen är tyvärr en kalksten och är därför inte lämplig i ett akvarium där det bor mjukvattensfiskar.
viktor333 skrev:Ok kul att du gilla den:) Vilka fiskar pratar vi om då? I affären sa dom att den nog skulle gå bra. Men ja tror de va nått annat, inte kalksten, för han nämde om att man inte kunde ha kalksten å de va nog nån annan.
batski skrev:Yep! Roten är en red moor.
De fiskarna du vill ha bl. a. Den ser verkligen ut som en kalkhaltig sten. Om jag vore dig skulle jag testa. Det kan du göra genom att hälla lite ättika på den. Om det blir en kemisk reaktion innehåller den kalk.
danneregner skrev:aja ok då. men hoppas du vet att red moor ska ligga i blöt i en månad innan den anvends
stene skrev:Det är en Hålsten och den utsöndrar kalk,men inte i den grad så den tar död på dina fiskar som trivs bäst i lågt PH som nån nämner,jag tror inte den ändrar ditt PH så drastiskt att det skulle vara nån fara.Om den ändrar det alls då måste du nog ha ett hundra tal kilo till om det skulle märkas en drastisk skillnad.I mitt tycke så passar inte stenen alls in i en Syd-Amerikansk miljö mer i en miljö med Afrikanska fiskar.
batski skrev:Ja jag känner igen känslan :) Men se till att börja med ganska få fiskar under den första månaden så det inte blir nitritkatastrof.
Och kom ihåg att tvätta badkaret innan du stoppar ner roten, så det inte är några rester av något farligt. Har du ingen stor balja där roten kan ligga och dra åt sig vatten i några veckor?
viktor333 skrev:Aa de ska jag väl va försiktig med. En grej med att va försiktig i början e de där me dmatningen och jag tycker det verkar svårt att se till att malarna får i sig maten. Har två st i mitt lilla som sen ska i de stora akvariumet. Matar med bruna "flingor/tabletter". Hur vet man om de får i sig rätt mängd mat?
viktor333 skrev:Kan jag inte göra så att jag låter rötterna ligga i akvariet med vatten i nån vecka då?
viktor333 skrev:Ok, men häller nog i det i akvariet då. Men ja har ett annant dilemma:p Jag vill ju inte att fiskarna ska kunna simma in till pumpen så jag får väl sätta upp ett nät?
viktor333 skrev:Hahah inte hela;) en liten glipa har jag
viktor333 skrev:
Tror ni detta e mycket fisk:
10-15 dvärgciklider (SA)
tetrastim 30-? st
10 corydoras
2 skalare
ca 4 malar
viktor333 skrev:Tror ni detta e mycket fisk:
10-15 dvärgciklider (SA)
tetrastim 30-? st
10 corydoras
2 skalare
ca 4 malar
viktor333 skrev:Idag åker jag och köper lite fisk:) skulle va kul om någon kunde kommentera för jag har lite frågor om akvariet...! hade vart snällt om någon ville hjälpa till:)
Katharina skrev:Jättesnyggt kar.. Åhh.. jag blir så avis på alla snygga kar... vill ha mer plats och en mer entusiastisk sambo.. :D
Var har du hittat sanden som är så ljus???
Jag tycker att kontraster är snyggt, så jag tyckar att de mörka rötterna är jättesnygga mot den ljusa sanden och bakgrunden.
Räknar du med att växterna klarar sanden utan problem eller har du köp speciella växter???
Vilka fiskar har du tänkt då???
Bilder på karet idag??
Har det varit igång 1 vecka nu?? [:-174]
viktor333 skrev:Kul att du gillar de:) tyvärr har nog rötterna färgat sanden lite brunare nu,, kanske ser bättre ut på kort:p under sanden ligger näringsjord under ett nät:) Alla växter ser inte så pigga ut så jag ska köpa reflektorer till ljuset så att de blir bättre:)
Tänkte köpa blodfenstetra idag tror jag, tror inte de blir något mer..
Vet du om man kan byta vatten rätt så ofta för att få det klarare i början? Utan att förstöra balansen!
viktor333 skrev:Kul att du gillar de:) tyvärr har nog rötterna färgat sanden lite brunare nu
Katharina skrev:Men var hittade du den sanden, den är ju så ljus!?
Jag hade samma problem. Nä, jag vågade inte byta så mycket vatten och jag tycker inte att det blev bättre förrän jag satte sån där reningsgrus i pumpen, minns inte vad det heter, men man köper det för att sätta i pumpen. Jag pillade ut kolbitarna för de är ju inte bra för växterna..
Om jag var du skulle jag plocka upp rötterna och koka dem, byta allt vatten utan att plocka bort inredningen och sedan vänta en vecka till med att köpa fisk.
Annars får du stå ut med att det är lite gult ett bra tag. Ja, köp inte för mycket fisk nu bara.. Max 10 små tetror eller nått... [:-174]
viktor333 skrev:Ok, jag köpte den vanlig ljus sand i affären! Nä nu orkar jag inte vänta längre:p De ser ju trots allt ut så i naturen:)
viktor333 skrev:Angående fiskar har jag några förslag:
Blodfenstetra, hur många?
Neontetra, hur många?
Fjärlisciklid, 2-3 st
någon mer dvärgciklid, 2-3 st
skalare, 2-3 st
coorydoras, -10
malar, 2 st av två sorter
viktor333 skrev:
de tyckte kardinaltetra var bättre än neon men jag gillar inte storleken på kardinalen om man ska ha många. Sen vet jag inte om neon och blodtetrorna blandar sig i stim?
viktor333 skrev:Hur ska jag fixa till mer gömställen? Jag vill ju inte ha för mycket grejer i akvariet!
viktor333 skrev:Kanske inte blir fjärilsciklid, han i affären sa att de behövde 28 grader med?
viktor333 skrev:tycker inte att jag får plats med mer:p hehe. Men man kan inte ha bara ett par av fjärilscikliden heller?..
Katharina skrev:Jag hade gul fjäril och de var inte känsliga.. men jag hade iofs jättebra balans i karet så det var ingen som dog förrän jag fick tarmmask... :( Ja, alltså fisken fick mask [:o] inte jag :D
Jag tycker också att neonerna är finare än kardinalen.. Men skalarer är jättefina också... Jag skulle vilja ha ett kar som ditt med svarta skalarer... :D
Ja, det kanske var precis när sanden var ny den såg så ljus ut...
Batski: Alla gillar inte samma saker, det är många som inte vill ha tefärgat vatten!!! Det beror ju på vad man har för fiskar osv... och smak också... :)
viktor333 skrev:Ok, aldrig hört talas om tarmmask men hoppas man slipper de! Men skalrerna skulle se så stora ut när de e 15 cm.. men får la se. Simmar dom längst fram hela tiden skulle de kännas som att dom tog upp all plats:p också kanske dom är på mina tetror också ju... färgerna försvinner lite i tevatten tycker jag.
viktor333 skrev:Varför svart fisk? e de så speciella, fast black molly är ju fina:) Men antagligen skulle de inte funka med skalarer då va?:(
Tror ni att kardinaler och blodfenstetror skulle klara sig undan?
Katharina skrev:Jo, men jag har ju så mycket andra färger i karet nu.. Mina odlade endlers är ju alla regnbågens färger på och platyn är allt från mörkröd till gul så det skulle vara snyggt med mer svart fisk... Jag har mycket växter också och då tycker jag att det är snyggt.. En fix idé bara... :D
Ja, kardinaler går bättre än neoner.. Det skiljer ganska mycket mellan dem... Blodfenstetror vet jag inte, men de är också större så det måste ju gå.. [:-174]
viktor333 skrev:Tycker inte att de framstår så mycket på arbetsskrivningarna här på zoopet:p att de e skillnad. Men kardinal blir väl inte längre bara rundare? än en neontetra.
Katharina skrev:Batski: Alla gillar inte samma saker, det är många som inte vill ha tefärgat vatten!!! Det beror ju på vad man har för fiskar osv... och smak också... :)
viktor333 skrev:Ja så kanske de e, 4-6 st hade ju inte skadat de är ju så små:)
Men angående mitt ljus så har det bakersta lysröret nått gult ljus och det blir så mörk där bak. Fiskarna syns dåligt och växterna får inte så mycket ljus. Där fram sitter ett blått som ger jättebra ljus, varför har dom inte satt de på båda??
Funderar fortfarande på skalarer eller neontetror,, ingen som har nått bra tips om de olika fiskarna?
Katharina skrev:Ljuset spelar jättestor roll i karet, både hur det är att titta på, ljus och färgmässigt men även hur växterna mår... Firrarna bryr sig inte lika mycket...
Man bör byta lysrör 2 gånger per år och det är värt det även om det kostar lite...
Katharina skrev:Ljuset spelar jättestor roll i karet, både hur det är att titta på, ljus och färgmässigt men även hur växterna mår... Firrarna bryr sig inte lika mycket...
Man bör byta lysrör 2 gånger per år och det är värt det även om det kostar lite...
Jag bytte nyligen från de rör som ingick i akvariepaketet och vilken skillnad, besökare reagerade på skillnaden!!!
Jag köpte ett rör som var för växterna och satte det längst bak där jag har mest växter och ett som var för fiskarnas färger och då speciellt röda färger.
Vilken skillnad!!! Växterna har också reagerat och det var inte mer än 2 månader sedan tror jag.. [:-174]
viktor333 skrev:Ok. vilken färg är det som gäller för växterna? Får väl köpa ett blått för att sätta där bak med, för för syns skull ser det så tråkigt ut just nu. Vilken "färg" var det på det som var för fiskarnas färgframhävning? Jag tycker mitt blåa starka ljus fungerar bra till de:)