Bilder på mitt kar, tips om inredning?

#1 - 28 april 2013 20:43
Detta är mitt första akvarie och det blev väl inte riktigt så bra som jag hade hoppats men jag är ändå nöjd. Har ni några åsikter eller idéer om saker jag kan förändra för o göra det mer verklighetstroget/snyggare?

http://imgur.com/couFKEs,qoh43dG#1

http://imgur.com/couFKEs,qoh43dG#0
#2 - 28 april 2013 21:00
Växter på höjden i olika varianter. Gärna snabbväxtande nu i början som hornsäv och H. polysperma. Några grenar kanske.

Beror ju lite på vad du själv gillar, det kan ingen annan berätta för dig. Det måste din magkänsla säga.
#3 - 28 april 2013 21:00
Vad ska du har för fisk?
#4 - 28 april 2013 21:12
Precis, låt magen styra inte skallen;)
Har märkt att de "inredningar" jag vart mest nöjd oftast är dem jag tänker minst på.
#5 - 28 april 2013 21:27
Självklart gör man ju som man själv vill, men lite tips och ideér för en nybörjare är alltid trevligt! ;)
Tanken var att i hörnen som det ser ut nu, fylla på med fler större växter. O sen små växter runt roten o stenarna, så dom ändå syns. Svårt o få tag på små växter bara.. tänker mig små "duttar" som bara är kanske 5-10cm höga.
#6 - 28 april 2013 21:28
mpdemus123 skrev:
Detta är mitt första akvarie och det blev väl inte riktigt så bra som jag hade hoppats men jag är ändå nöjd. Har ni några åsikter eller idéer om saker jag kan förändra för o göra det mer verklighetstroget/snyggare?

http://imgur.com/couFKEs,qoh43dG#1

http://imgur.com/couFKEs,qoh43dG#0
Vill du få det lite naturligare så är det bra om man inte radar upp inredningen utan istället intigrera sten och rötter. Du kan behöva lite mer rötter så du har nåt att bygga med. Redmore rötter är väldigt trevliga att inreda med och du får upp inredningen lite på höjden. https://www.google.se/search?q=redmore+r%C3%B6tter&client=opera&hs=LCv&channel=suggest&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=wJN9UZjxKePo4QT7zYCADw&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1006&bih=687 Om du vill ha lite sten så är det bättre med fler än 2 och gärna lite olika storlekar.
#7 - 3 maj 2013 08:12
åheim skrev:
Vill du få det lite naturligare så är det bra om man inte radar upp inredningen utan istället intigrera sten och rötter. Du kan behöva lite mer rötter så du har nåt att bygga med. Redmore rötter är väldigt trevliga att inreda med och du får upp inredningen lite på höjden. http://www.ifolor.se Om du vill ha lite sten så är det bättre med fler än 2 och gärna lite olika storlekar.

Tack för tippsen
#8 - 4 maj 2013 17:14
Hej igen! Update med bilder på hur det ser ut nu! Hehe.. var på stranden och fyndade lite stenar ;)
Köpte även en rot, o mer växter. Sågade den första roten så den blev plan, och ställde den upp.
Faktiskt väldigt nöjd med resultatet! Nått som ni tycker ser förjevligt ut?

http://imgur.com/7dG6uJA,Bmn40Je#1

http://imgur.com/7dG6uJA,Bmn40Je#0
#9 - 4 maj 2013 17:23
Ser rätt bra ut. Kommer bli ännu bättre när växterna växer till sig. :-)
#10 - 4 maj 2013 17:56
Klart bättre. Men som sagt det tar ju lite tid innan det har vuxit till sig.
#11 - 5 maj 2013 15:06
Jag har en black ghost som gömmer sig hela dagarna i sin lilla grotta bakom den stora stenen, e rädd att han ska dö av svält för han sticker ju inte precis upp o tar maten... Hur bör jag mata honom bäst? Köpa nått speciellt som inte flyter, o släppa ner framför honom? hehe. Testade med en liten bit räka, o visst var han på o naffsade men det är ju ett helsikke o pilla upp dom överblivna bitarna.. vilket jag antar man måste?
#12 - 5 maj 2013 16:18
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=371 en sådan?

Det är väl en nattaktiv fisk som blir skitstor? Kanske du får mata med levande foder när du går och lägger dig. Jag har lite samma tankar med en skygg mal jag har.
#13 - 5 maj 2013 16:21
Frysfoder som mygglarver och artemia åt min. De jagar och orienterar sig med hjälp av ett elektriskt organ, och min hade inga större problem att hitta maten. Som HWH sa, en nattaktiv fisk som blir stor.
#14 - 5 maj 2013 18:03
Blev ju mycket bättre det där ju! (scapen)
#15 - 6 maj 2013 06:27
Dom vita stenarna passar inte in i bilden, annars ser det bra ut.
#16 - 6 maj 2013 08:04
Jag har själv en black ghost och jag matar den nu med handen, med fiskfilé och räkor eller oxhjärta. Men i början hade jag samma problem och jag matade då med mygglarver, det som inte blackghosten tar, tar de andra fiskarna så det blir ju ingenting över. Men så som animaniac sa så hittar han maten med sitt elektriska organ. Se bara till att det inte är fryst när du matar. I början brukade jag ha handen i akvariet samtidigt som jag matade. Då vänjer han sig vid att min hand betyder mat och blir tam ganska snabbt. Men ha bara handen i så att det inte skrämmer honom, typ uppe vid ytan eller så :) hur stor är den?
#17 - 6 maj 2013 15:02
mpdemus123 skrev:
Jag har en black ghost som gömmer sig hela dagarna i sin lilla grotta bakom den stora stenen, e rädd att han ska dö av svält för han sticker ju inte precis upp o tar maten... Hur bör jag mata honom bäst? Köpa nått speciellt som inte flyter, o släppa ner framför honom? hehe. Testade med en liten bit räka, o visst var han på o naffsade men det är ju ett helsikke o pilla upp dom överblivna bitarna.. vilket jag antar man måste?
Black ghost ställer väldigt stora krav och jag kan inte se hur du ska kunna uppfylla dessa eftersom du har ett på tok för litet akvarium och det krävs att man vet vad man sysslar med om det ska bli lyckat. Jag tycker det är lite ledsamt.
#18 - 6 maj 2013 16:19
Rätt tråkigt med en nattaktiv fisk?
#19 - 6 maj 2013 20:14
Nä, som sagt har jag själv en black ghost och han är ute och simmar mitt på dagen också :) men det beror på hur man vänjer honom vid hur man matar och så, riktigt trevlig fisk faktiskt. Men så som åheim skrev så är ditt akvarium väldigt litet för en black ghost eftersom den blir en halvmeter lång.
#20 - 7 maj 2013 00:36
Jag har köpt frystfoder som jag slänger ner efter jag släckt lampan.. o det är ju då besten går berserk så att säga. Jag har även ett stim silvermolly (10st) på ca 6cm. Imorgon tänkte jag slänga ner en Silver arowana o låta naturen ha sin egen gång - hur tror ni det slutar för mina firrar?

Edit: arowanan är ungefär 14cm
#21 - 7 maj 2013 04:19
När jag började läsa din tråd så var det för att kommentera din inredning, som var den ursprungliga frågan och det är där din tråd ligger. Men nu på slutet reagerar jag mer som åheim att jag tycker det är lite ledsamt att se att du skaffar fiskar som behöver riktigt stora akvarier och har ner dem i ett för dem riktigt litet akvarium. Har du läst om fiskarna för att lära dig vad de behöver?
Så jag tycker du borde lämna tillbaka fiskarna till affären och välja fiskar som skulle kunna trivas i ditt akvarium. För en arowana blir det ju lite som att bli en levande Bonsai som du har det nu. Så detta känns viktigare än att tänka till runt inredningen för mig.
#22 - 7 maj 2013 05:37
Håller med Bluewing. Jag tror nästan att du driver med oss, när jag läser om vilka fiskar du har.
Det är så lätt, att hitta fakta om olika arters behov - så jag undrar i mitt stilla sinne, varför du inte har gjort det:confused:.
Det är levande djur du har att göra med - då är det våran skyldighet, att se till att dom får det så bra som möjligt i våra kar!

//Inger
#23 - 7 maj 2013 05:45
Hoppas ditt kar är minst 2 meter långt iallafall!

Angående inredningen i det andra karet på bilden så börjar det se riktigt bra ut, fina stenar du hittat.
Vad har du tänkt dig för fiskar där? Hur stort är det karet? ser ut att vara under 100liter.
#24 - 7 maj 2013 07:58
Dopply skrev:
Hoppas ditt kar är minst 2 meter långt iallafall!

Angående inredningen i det andra karet på bilden så börjar det se riktigt bra ut, fina stenar du hittat.

Vad har du tänkt dig för fiskar där? Hur stort är det karet? ser ut att vara under 100liter.

Ja jag utgår från att TS har ett stort kar eller i alla fall väntar på att ställa upp ett stort kar till sina fiskar.

Men karet skulle nog bli väldigt fint med de vita mollysarna mot de grå stenarna. Helt i min smak. Fast med lite mer grönt och det kommer ju med tiden.
#25 - 7 maj 2013 08:54
mpdemus123 skrev:
Jag har även ett stim silvermolly (10st) på ca 6cm. Imorgon tänkte jag slänga ner en Silver arowana o låta naturen ha sin egen gång - hur tror ni det slutar för mina firrar?

Dåligt för alla parter. Tycker du ska släppa den idén helt och hållet :)
#26 - 7 maj 2013 14:34
Uppdatering! Lite nyheter i akvariet!

http://imgur.com/66wDz6r

Tyckte det blev helfestligt!
#27 - 7 maj 2013 16:06
Fint tycker jag. Du tycke inte bakgrunden är lite för gul för de andra stenarna?

Hur stort är akvariet? Det ser så litet ut, men bilden kanske ljuger.
Jag tänkte att du sa att arowanan är 14 cm, då är väl akvariet knappast längre än en meter och kanske 45 cm högt och allt för litet för den fisken. Som sagt bilden kanske ljuger massor.
#28 - 7 maj 2013 16:22
Hm ja du verkar ju inte lyssna på vad folk säger, eller som sagts tidigare så driver du med oss, så är la rätt meningslöst att säga något men ändå. Tycker du ska lämna tillbaka med arowanan med en gång. Och det här med att "låta naturen ha sin gång", är ju inget naturligt alls med att stoppa i en silver arowana i det lilla karet och vänta tills den börjar äta resten av fiskarna, för jag antar att det var det du menade. Om du nu ens lyckas hålla den vid liv tills dess.
#29 - 7 maj 2013 16:39
Håller med dom andra vad gäller både balck ghosten och arowanan. Arowanan blir typ lika lång som akvariet, så som det ser ut på bilden. Min bg går i ett 450 liters nu och det är minsta storleken tycker jag i alla fall. Jag vet inte varför du skaffade arowana till molly ens?
#30 - 7 maj 2013 17:11
Sv: Bilder på mitt kar, tips om inredning?

Ja den här tråden blev verkligen en sorglig historia... :(
#31 - 7 maj 2013 19:34
HWH; Jo, jag är inte nöjd med bakgrunden, men det är ju inte mycket man kan göra åt det.. önskar nu att jag hade valt amazonas trä'iga istället! O nej Arowanan var inte 14cm, denna är 10~

Rebah; värst vad ilsk du verkar.. Tror du inte jag kan hålla den vid liv? Mina fiskar verkar må alldeles prima! Ingen är rädd för någon o dom simmar glatt runt! Det är väl klart jag inte ska ha en arowana i ett 112 liters kar.. men jag flyttar om 2 månader, så så länge kommer dom att få vara där i - o under den tiden får vi hoppas han inte blivit så pass stor att han ser molly'sarna som måltid!
#32 - 7 maj 2013 19:37
Hur stort är ditt kar?

//Inger
#33 - 7 maj 2013 20:02
mpdemus123 skrev:

Rebah; värst vad ilsk du verkar.. Tror du inte jag kan hålla den vid liv? Mina fiskar verkar må alldeles prima! Ingen är rädd för någon o dom simmar glatt runt! Det är väl klart jag inte ska ha en arowana i ett 112 liters kar.. men jag flyttar om 2 månader, så så länge kommer dom att få vara där i - o under den tiden får vi hoppas han inte blivit så pass stor att han ser molly'sarna som måltid!

Och jag som tyckte jag tonade ner det så mycket :) Jo men den bilden gjorde mig rätt ilsk, men mest lite hm uppgiven kanske. Sen formulerade du det lite konstigt om du inte vill att fiskarna ska bli uppätna tycker jag nog. Sen har du inte, vad jag sett, skrivit om du tänkte ordna större kar förrän nu, om det är det du tänkt göra när du flyttat? Och så är det inte några lätta fiskar du skaffat, dvs arowanan och ghosten, så mest därför jag blev tveksam dels då ditt kar är för litet och du skrev att du var nybörjare. Var inte menat som ett påhopp, utan mest omständigheterna som kändes helt fel. Tycker dock fortfarande att du borde väntat med arowanan, de kan ta större fiskar än man tror.
#34 - 7 maj 2013 20:05
Karet verkar vara på 112 liter. Du har en black ghost, en silver arowana och tre scalarer ser jag. Ingen av dessa passa över huvud taget i ditt kar! Gå genast och lämna tillbaka fiskarna till affären eller köp ett akvarium på absolut minst 1000 liter!!! Det är helt omöjligt att fiskarna kommer må bra i ditt kar. Hur skulle du själv känns om du fick bo i en liten bur? Tänk på att det är levande djur vi talar om...
#35 - 7 maj 2013 20:16

Dessutom. Jo det finns stor risk att fiskar snart börjar dö och det behöver inte vara det att arowanan slukar fisk utan det att karet är nystartat med stor fisklast så risken för nitritdöd känns överhängande...
#36 - 7 maj 2013 20:36
Jag ska kolla nitritvärdena imorgon! Blev lite orolig nu.. Märker man inget på fiskarna om halten är för hög?
#37 - 7 maj 2013 21:29

3-4 veckor efter uppstart brukar vara den kritiska fasen, det är därför man bara ska ha några få fiskar första månaden för att sedan långsamt öka fisklasten.

Jo man märker när den är hög på att fiskarna blir trötta och flämtar, men då sitter man redan i skiten sas.

Hållet med alla om att du bör lämna tillbaks alla fiskar förutom mollysarna.

Men om du verkligen menar allvar med att du ska skaffa ett större kar, rejält mycket större, så kan du ju göra ett tappert försök genom att skaffa filterbakterier på flaska samt mata extremt lite nu under uppstartsfasen.
#38 - 7 maj 2013 21:41
Där http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=169 har du lite att läsa om nitrit med. Det händer att fiskar dör plötsligt utan att man sett synliga symptom med, olika fiskar är olika känsliga, så viktigt att börja försiktigt som Moving Waves säger.
#39 - 7 maj 2013 21:58
Jag började ju först med 3 scalarer, typ 3-4 dagar efter uppstarten.. o dom klarade sig fint och nu verkar dom trivas. Sen åkte ghosten ner, han håller sig runt sin sten mest men nu har han även börjat snoka runder även på dagtid lite överallt i karet (fast mest på högersidan). Sen igår släppte ja ner mina 10 mollys och idag den lille snälle arowanan.. Så ja tycker det är väl inte så extremt mycket fisk? Dom är ju små allihop, vilket e meningen. Jag tänkte ha ett större kar när jag flyttat, så jevla fort växer dom väl inte...
Men jag vill ju absolut inte att dom ska dö av nitrit :S . Jag fick med 2 tuber. En "water conditioner" och en "liquid bio filter medium". Dessa använde jag endast i uppstarten, men sen har jag iofs bytt 30% vatten utan o tillsätta igen.. bör jag ge en skvätt av varje?
#40 - 8 maj 2013 01:22
För att förtydliga lite; jag är en rovdjursfantast egentligen. Men jag gillar även synen av ett riktigt fint biotop med sällskapsfirrar. I lägenheten har jag plats till ett stort kar - men jag skiter ju inte pengar så jag är ute efter ett begagnat, kanske 450 liters, där jag ska ha arowanan och göra det så snyggt jag bara kan. Sen får vi bara hålla tummarna att mollysarna inte blir mat innan dess! Men det är väl inte hela världen om dom blir slukade! 2 månader klarar han sig lätt i mitt 112 liters. Läste på nån utländsk sida att dom ska ha 3x sin längd i akvarielängden ... det är ju inte direkt normerna på Zoopet's entusiast forum, ni tycker ju man ska ha ett vardagsrum fyllt med vatten åt en arowana ;) . Men vafan, det är ju bara fiskar! Åt lax till middag idag, mums. Men måste säga att jag är väldigt förtjust i just arowanan, o faktiskt ghosten också, jäkligt fina.

När det är fredagsmys kan han få sig en mus när han växt till sig lite, det är väl schysst? lite levande föda.

I det större kärret hade jag tänkt mig BTN vita slimline, o sen vit mjuk sand, med stora rötter och en hel del grönt. Tycker det ska lysa upp och se vackert ut - inte så dystert som mitt är nu... men det är ett senare projekt - och det lovar jag kommer bilder på hehe!

Edit; tänk den stackarn som levt en månad i ett än mindre kar i akvariebutiken, helt utan inredning eller nått kul alls :) nu är han endå i en, vad jag som fisk skulle tycka va en trygg miljö med både simyta och gömställen!
#41 - 8 maj 2013 04:21
Alltså, de flesta arowanor blir runt metern och ett 450 liters akvarium är på tok för litet eftersom det normalt är en och en halv meter långt!! Och det där med"det är ju bara fiskar" är ett motto som inte passar till någon som har akvarium hemma, det är djur, precis som hundar eller något annat husdjur. Speciellt din arowana måste kunna röra på sig och det kan den inte som fullvuxen i ett 450 liters. Precis som Nanoräkan skrev så är 1000 liter ett absolut minimum för en arowana. 450 liter är ett absolut minimum för en black ghost men arowanan kommer inte att trivas i ditt akvarium, även om det kan se ut så, men fiskar har inga ansiktsuttryck så det kan ibland vara svårt att se! Du kanske borde läsa lite mer om dina fiskar innan du köper dem??
#42 - 8 maj 2013 04:46
Måste ju vara ett troll..

Enklaste är ju att ignorera tråden.. det är det nog även om liraren bara är lite korkad..
#43 - 8 maj 2013 04:52
Jo, men man blir ju lite småirriterad.. [:(!]
#44 - 8 maj 2013 21:37
Herregud. Nej jag är absolut inget troll. Den ska få sig ett större akvarium, självklart, men änsålänge räcker det GOTT och väl med mitt 112 liters för mina firrar. Herregud.. han är 10cm nu ca~

Att ni ens har fiskar tycker jag är märkligt, dom ska ju va i naturen egentligen.. och att dom blir en meter, tjena.. i fångenskap blir dom 50-70cm ca vad jag har läst mig till.

Det är ju lite tragiskt om mina mollys blir mat men det är ju bra att stimulera arowanan med levande foder också, som i naturen..
#45 - 8 maj 2013 22:13
mpdemus123 skrev:
Herregud. Nej jag är absolut inget troll.

Det är ju lite tragiskt om mina mollys blir mat men det är ju bra att stimulera arowanan med levande foder också, som i naturen..

Fördelen med Zoopet är att det är rätt vanligt med självsanering här. Efter ett tag så är det helt enkelt inte hållbart att hänga kvar då det finns ett rätt bra minne hos användarna.

Det finns ju två alternativ, 1, bli lite lyhörd och förstående (och gärna bildbar), 2, åka vidare likt rymdvarelserna i independence day och trötta ut folk på ett annat forum.

Ditt akvarium är för litet, ett 450 kommer att vara för litet. Alf här har ett 1070-liters och han vet att det karet är för litet för en Arowana.

Hade du låtit katten leva sitt liv i ett köksskåp? Hunden i en klädkammare?

Skärp dig, lär dig.
#46 - 8 maj 2013 22:31
Mathias; Alla akvarium är för små för en arowana..
#47 - 8 maj 2013 22:34
Njaaaaaaaeeee.... Inte alla va?
Mathias kanske har hört talas om ett som är fint för en aro?
#48 - 8 maj 2013 23:05
Bilder på mitt kar, tips om inredning?

Njaaaaaaaeeee.... Inte alla va?

Mathias kanske har hört talas om ett som är fint för en aro?

Andreas Gunnarsson's är väl lagom. Ettfett vet vad han har för nick på nätet, jag har tydligen glömt bort det..
#49 - 8 maj 2013 23:08
mpdemus123 skrev:
Mathias; Alla akvarium är för små för en arowana..
...och då tycker du 112L är en bra idé! Det är anmärkningsvärt tycker jag. Runt minimum 1000L ger den en trolig möjlighet till en dräglig tillvaro men för att klargöra min ståndpunkt i en sån här fråga så är jag lite emot att hålla väldigt stora fiskar och väldigt aggressiva fiskar i ett "hemma akvarium" pga att det oftast leder till en torftig tillvaro för djuren. Med sunt förnuft och en skopa empati kan man klara sig ganska långt, men lägger man till kunskap kommer man hur lång som helst;)
#50 - 8 maj 2013 23:09
Men tänkte på att det finns ett 1440 liters i kil med aro och cichla som du inte sett! ;)
#51 - 8 maj 2013 23:13
Helt rätt!!!
En polare har ett 1440 till en aro och några cichlor! Ska nog funka!

åheim skrev:
...och då tycker du 112L är en bra idé! Det är anmärkningsvärt tycker jag. Runt minimum 1000L ger den en trolig möjlighet till en dräglig tillvaro men för att klargöra min ståndpunkt i en sån här fråga så är jag lite emot att hålla väldigt stora fiskar och väldigt aggressiva fiskar i ett "hemma akvarium" pga att det oftast leder till en torftig tillvaro för djuren. Med sunt förnuft och en skopa empati kan man klara sig ganska långt, men lägger man till kunskap kommer man hur lång som helst;)
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 9 maj 2013 07:52
Jag har haft arowanor (2 st) och då gick de i ett akvarium som var ungefär (minns inte de exakta måtten) 600 cm x 200 cm x 60 cm och i ett sådant akvarium gick det utmärkt att hålla dom och den ena av dom blev över 1 meter lång.
#53 - 9 maj 2013 09:07
Du påstår att alla fiskar hör hemma i naturen men sitter med fiskar som är enorma i ett väldigt litet kar. De flesta här på zoopet strävar efter att fiskarna ska få en så bra mijö som möjligt, som ska efterlikna deras naturliga miljö. Vad jag vet är många nybörjare inte villiga att skaffa ett kar som är över 1000l, dels eftersom det tar fruktansvärt stor plats, och kostar väldigt mycket pengar. Ett 112l akvarium passar utmärkt som sällskapskar för tex mollys, guppy mm.. Varför inte hålla dig till såna fiskar TILL du har ett som passar för en arowana, och sedan skaffa arowanan, när du kan tillfredställa behoven den har? Till dess kan du satsa på mindre, enklare firrar och istället köra med lite scaping i ditt kar? Du ser ut att vara riktigt duktig på att inreda och mitt råd skulle vara att fortsätta utveckla det och skaffa kanske några neontetror och fler molly, när du har ditt större kar så börjar du fundera på de störra firrarna :) Lycka till
#54 - 9 maj 2013 09:17
450 är ingenting för en aro.. den kan bli 60cm första året (har hänt mig) och redan där har den växt ur ett 450.. speciellt standardmått.. du kanske kan ha en aro för livet i 1000L om det är 250x100x40 men tom det är tveksamt eftersom de blir rätt höga när de börjar packa på sig muskler.. ang att mata med mollys är det idiotiskt åt alla håll.. mollyn blir stressad/dör i onödan, arowanan riskerar parasiter och lever i naturen till större delen på insekter upp till 50cm.. alltså är det inte optimal mat.. ta det som du vill men en arowanaär helt enkelt fel fisk för ditt kar om du planerar det som slutgiltigt..
#55 - 10 maj 2013 14:41
Hoppas att du förstår att det är en sån:
" target="_blank">
fisk du har i ditt akvarium. Hoppas bara att du har råd med ett giganormt akvarium på typ 1500l..
#56 - 11 maj 2013 16:18
Update med ny bild;

http://imgur.com/DU6O9eK

så ser det alltså ut nu, ändrade scape'en lite. tog bort den enorma stenen o tillsatte några växter och rot. Men jag är inte nöjd. Bakgrunden , sanden o svarta stenarna skär sig lite, eller? Vad tycker ni jag ska göra åt det för att få mer biotop känsla?

O släpp detdär mer arowanan nu, denna tråd är om inredning :)

Edit; Vad tror ni om att strö ett lager sand i ungefär samma färg som bakgrunden?
#57 - 11 maj 2013 16:25
Jättefint! Men jag tror tyvärr inte så många är intresserade av att hjälpa dig innan du gjort dig av med arowanan eller ändrat syn på det här med att hålla fisk. Men lycka till med inredningen, du är på god väg!
#58 - 11 maj 2013 16:35
Har ju sagt att han bara bor där tillfälligt och större kar kommer att införskaffas när jag flyttat om 2 månader... Och ghosten är borta, samt 4 mollys. Så där är inte lika många firrar längre heller..
#59 - 11 maj 2013 17:11
mpdemus123 skrev:
Update med ny bild;

http://imgur.com/DU6O9eK

så ser det alltså ut nu, ändrade scape'en lite. tog bort den enorma stenen o tillsatte några växter och rot. Men jag är inte nöjd. Bakgrunden , sanden o svarta stenarna skär sig lite, eller? Vad tycker ni jag ska göra åt det för att få mer biotop känsla?

O släpp detdär mer arowanan nu, denna tråd är om inredning :)

Edit; Vad tror ni om att strö ett lager sand i ungefär samma färg som bakgrunden?

Jepp jag gillar inte bakgrunden till det gråa. Nu vet jag inte alls hur det är med dina fiskar, men lägg i torkade löv och få lite brunt vatten kanske.
#60 - 11 maj 2013 17:20
att jag inte tog denna istället från början;
http://backtonature.se/sv/slimline-white-limestone-50b-50-x-45-cm/

Det hade nog gjort sig.. men det känns kört nu? Det måste väl va ett helsikke o byta det nu :/

Edit; en bild till, från sidan http://imgur.com/8vQVL8G
#61 - 11 maj 2013 20:35
Jag tror inte det är så lätt att byta nej, jag satte fast min med silikon och den skulle härda i om det var tre dygn. Hur man får bort bakgrunden vill jag inte ens tänka på.. :D
#62 - 12 maj 2013 17:31
Som jag har förstått det så måste du använda typ klickskrapa eller vad det nu heter för att få av bakgrunden och då lär du ju tömma karet för att få dit den nya, hade fortsatt med den du har nu.
#63 - 15 maj 2013 20:52
Update ; följde lite av era råd med.. Fixat annan mer passande sand, lite "kullar", sten i mer verklighetstrogen färg..
Vad krävs för att kallas "biotop"?

http://imgur.com/UbMXrX9

http://imgur.com/0Rulpoj&b48myc3#0

http://imgur.com/0Rulpoj&b48myc3#1
#64 - 15 maj 2013 21:44
Jag köpte 10 zebrafiskar som eventuell föda för arowanan. Märkliga är att han hinner fan inte ta dom! :D Dom e alldeles för kvicka.. hehe. Tyckte lite synd om honom, kanske stressar ut honom ? Han gör utfall gång på gång men missar. Gav honom en syrsa som han tog (första gången denna gång!) sen efter det ger han fan i zebrafiskarna! :) Dom andra fiskarna bryr sig inte ett dugg och mollysen dom simmar fan in i honom ibland... hehe. Men han är så liten än!
#65 - 15 maj 2013 21:59
mpdemus123 skrev:

Vad krävs för att kallas "biotop"?

I en biotop eller "habitat" så skapar man en miljö som så mycket som möjligt motsvarar ett speciellt område och har man fisk så ska det vara arter som man normalt återfinner just där. Nu vet jag inte vad du har för arowana men troligen kommer den från amazonas (sydamerika) likaså skalare, men dina mollys är från centralamerika. Din arowana ska ju som redan påpekats ha mycket stort utrymme och gärna ska det nog vara rötter och växter som ligger och går över vattenytan som den kan få skydd under. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=389&SOK=1

Jag själv försökt efterlikna en sydamerikansk biotop.
" target="_blank">
#66 - 15 maj 2013 22:17
åheim, du menar att arowanan vill ha skydd uppifrån? Låter märkligt. Snyggt kar föressten, men ska de va så satans grumligt? Jag som försöker få det kristallklart...

Min Arowana ska få sig ett bra mycket större kar när jag flyttat och har plats. Han ska dessutom varar där ensam. Men eftersom han är knappt 10cm nu och har 80cm simyta så räcker det GOTT OCH VÄL i nuläget..
Jag har inte efterforskat vartifrån fiskarna kommer, men jag tänkte mer biotop i form av inredning! :) Det är en silver arowana (dock inte så silvrig som dom flesta är tyvärr....)
#67 - 15 maj 2013 22:50
mpdemus123 - det är så att jag älskar grumlighet i det här karet för det ger en sån otroligt skön autentisk känsla, men tyvärr så håller grumligheten inte i sig för jag har ett supereffektivt filtersystem och vattnet blir bara krispigt klart hela tiden:mad: Jag hade nyligen möblerat om i filtret när filmen gjordes och därav grumligheten.

Arowanan fångar ju till stor del sin mat ovan vattnet och då gillar den sannolikt att ligga och trycka under nån rot som ligger över vattenytan. Och tänk dig vad kul att få mata den med insekter som man placerar på roten som arowanan kan fånga;)
#68 - 15 maj 2013 23:10
Hehe, jo! Men jag kasta ner en syrsa en gång.. som jag senare väcktes av, gåendes på min axel, på natten... mindre trevlig upplevelse! Men de hade varit fräckt o se han hoppa upp o knipa en jävel på en rot , helt klart! :)
#69 - 18 maj 2013 16:32
Arowanan försöker knipa mina sebrafiskar gång på gång men misslyckas att fånga dom.. dom är helt enkelt för snabba :S
Kan det vara farligt för honom? Alltså stressa ut sig så eller är det rentav bra att han får sin dos av "jakt"?
#70 - 18 maj 2013 21:50
mpdemus123 skrev:
Arowanan försöker knipa mina sebrafiskar gång på gång men misslyckas att fånga dom.. dom är helt enkelt för snabba :S

Kan det vara farligt för honom? Alltså stressa ut sig så eller är det rentav bra att han får sin dos av "jakt"?

Farligt för arowanan? for real? du köper zebra fiskar för att mata honom med?
#71 - 23 maj 2013 19:58
Jo först var ju det tanken men eftersom han inte hinner ifatt dom endå så är dom nu kvar i karet o trivs super :D
#72 - 25 maj 2013 18:30
Nu har han klippt sin första sebra! :D Hehe. Han kan inte stänga munnen helt!! Han har simmat runt hela dagen, mätt & belåten med en sebra i magen/munnen!
#73 - 26 maj 2013 07:33
Hej! blackghost som många säger behöver väldigt stora akvarium helst 500 liters akvarium! det är rovgirig fisk så pröva mata den med levande foder
#74 - 31 maj 2013 16:37
Update; Såhär ser det ut idag http://imgur.com/HNHK2eR
Några mollys mindre, endast 6 sebrafiskar kvar och 2 tillskott i form av 2 zebraciklider och lite gräs runt stenen till vänster!
Det ja märkte är att gräset är betydligt grönare o fräschare än resten av växterna, dom är väldigt bleka.. näringsbrist?

Men fan vad det har växt endå! Har klippt av topparna på dom högsta och planterat om, hoppas bara dom tar sig som jag klippt av... tror ni det?

Om ca en månad kommer jag skaffa ett 450 liters och flytta dom största fiskarna dit, arowanan är i nuläget inte mer än ca 8-9cm. Black ghosten har jag lämnat tillbaka.

Mvh :)

Edit; en störig sak som säkert fler har lagt märke till är den väldigt synliga o fula skarven till vänster i karet på bakgrunden, jag hade alldeles för bråttom när jag installerade och tanken var att pumpen och doppvärmaren skulle sitta på den sidan o "täcka" eventuell skarv.. men eftersom det blev långt till eluttaget så blev pumpen satt på högersidan. Det är temporärt.

Annons