bilder på mina fula växter- orsak??

#1 - 29 november 2006 14:27
nu är det en del olika fel på mina växter tror jag. jag lägger upp några bilder så får ni se hur det ser ut..

kan någon svara på om det bara är en sak som är orsaken till att växterna ser ut så här eller om det är flera orsaker?
är det brist på något kanske?

byter vatten var 14 dag , göder inte med pmdd eller nåt annat.
den enda som är någolunda är vallisnerian,, den har börjat sprida sig och har fina strån som växer upp.
#2 - 29 november 2006 14:39
Gödning skulle kanske vara något att fundera på....

Dina javaormbunkar verka ha det ganska bra, tycker jag. Tänk också på att andmaten tar massor men både ljus och näring.
#3 - 29 november 2006 14:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Alla växterna ser ju ut att vara i skapligt skick ändå? Kan inte se något särskilt på någon av bilderna [:o].[/COLOR][/FONT]
#4 - 29 november 2006 14:58
såg ni inte min windenlöw? första bilden.. den är inte så fin. sen är det massa brunt skägg på javaormbunken som inte är så snyggt.
ja kanske kan ta bort andmaten då för den är inte så snygg ändå tycker jag.
gödning ja, testade det en gång med dåligt resultat, växterna blev jättefula tyvärr.

vad tycker ni om inredningen och placeringen av växterna då? :p
jag vet inte hur man ska plantera för att det ska bli fint.. några tips?
#5 - 29 november 2006 15:00
en bild till på min windenlöw som inte är så fager.
#6 - 29 november 2006 15:26
Hur har du planterat Windelöwen? Ser ut som den är satt i gruset och i så fall har du svaret.
Sedan är det som mohlin skriver, andmaten tar en hel del ljus från de övriga växterna.
#7 - 29 november 2006 15:29
ansjo skrev:
Hur har du planterat Windelöwen? Ser ut som den är satt i gruset och i så fall har du svaret.

Sedan är det som mohlin skriver, andmaten tar en hel del ljus från de övriga växterna.

ja den är planterad i bottenmaterialet.. tål dom inte de?? dom flesta växterna i de karet är planterade i sanden/gruset.

ja tar bort andmaten då. skaffade de till mina guramis, men dom kanske klarar sig utan flytväxter?
#8 - 29 november 2006 15:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ormbunkar är väl nitratkrävande och andmat likaså?[/COLOR][/FONT]
#9 - 29 november 2006 15:34
Det är likadant med vanlig javaormbunke, Anubias och Windelöw, kommer rotstocken ner under gruset kommer de att tyna bort.
Försök du ta bort andmaten, och lycka till;) då det inte är det lättaste här i världen.
Det går fint annars med guramis utan andmat, det har jag.
#10 - 29 november 2006 15:39
gödning ja, testade det en gång med dåligt resultat, växterna blev jättefula tyvärr.

De flesta gödningspreparaten som man kan köpa i akvariebutiker är faktisk inte så bra. PMDD däremot är både billigt och bra.
#11 - 29 november 2006 15:46
men jag har även ormbunkar som jag har satt på en rot, dom är lika fula dom tyvärr.
andmaten har jag testat att ta bort förr utan gott resultat.. dom kommer tillbaka ganska snabbt om man säger så ;) brukar ta bort massor varje gång jag byter vatten, men ja ska försöka en gång till..

batski,, jag använde pmdd då men det blev som sagt bara sämre + att ja fick en j-vla massa alger.
#12 - 29 november 2006 15:53
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Andmaten stjäl/slukar nitratet som ormbunkarna skall ha. Så har någon växtkunnig sagt till mig för jag råkade ut för exakt samma som du med risig windelöv. I pmdd finns nitrat som extra ingrediens. Dosera mera nitrat. För att lyckas med pmdd har jag även fått förklarat för mig att vattenbyten 50% en gång i veckan och sedan fulldos med pmdd vid vattenbytet. Jag kan ha rätt, jag kan va farligt ute och ha fel. Om du byter vatten var 14:e dag utan att göda så borde det innebära att det anrikas nitrat. Kan det va så? Så då kraschar ju min teori om nitratet... :p[/COLOR][/FONT]
#13 - 29 november 2006 16:01
på så vis ja, då åker andmaten ut ikväll. nåt jag inte förstår när det gäller pmdd och så är att först säger folk att växterna och algerna inte tycker om vattenbyten, och sen säger dom att man ska göra 50% vattenbyte varje vecka vilket är på tok för mycket tycker jag i ett sällskapsakvarium.
säger dom inte lite emot sig själva då?

är det en av påsarna med pulver som innerhåller nitrat? skulle man inte i så fall kunna hälla i just den? eller funkar inte de?
#14 - 29 november 2006 16:54
tycker du har välldigt mörkt.
Jag mosar iofs på ljus i mitt lilla kar (100l) vilket gör att jag får gallra rätt ofra

Göder endast med normaldos pmdd

Bild 1 Start
http://hem.passagen.se/mayday1/1.jpg

Bild 2 börjar få mer växter
http://hem.passagen.se/mayday1/2.jpg

Bild 3 Börjar bli totalt igenväxt
http://hem.passagen.se/mayday1/3.jpg

Bild 4 Resnat upp .. taget idag
http://hem.passagen.se/mayday1/4.jpg
#15 - 29 november 2006 16:59
nja mörkt vet ja inte, men det är ett ganska grön gult ljus tycker jag.. de gröna är väl alla växter som gör att deser grönt ut, och det gula är nog mina lysrör som är juwels original.. kanske ja ska byta lysrören? till vilka i så fall?
byter du 50% vatten en gång i veckan?

min hornsärv växer så de knakar dock, får ta bort en del med jämna mellanrum.
det verkar ju som dina växter trivs i alla fall.. kanske ska ta o prova med pmdd en gång till då.
#16 - 29 november 2006 17:00

andmaten har jag testat att ta bort förr utan gott resultat.. dom kommer tillbaka ganska snabbt om man säger så ;) brukar ta bort massor varje gång jag byter vatten, men ja ska försöka en gång till..

jag har lyckats stt få bort andmat med hjälp av stark ytvattenrörelse
mvh janne
#17 - 29 november 2006 17:06
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ett 50%-igt vattenbyte "nollställer" näringsnivåerna på så sätt har du alltid en garanterat fullgod gödning när du byter vatten. Vi pytsar i bra mycket mer än fulldos i våra akvarier med mycket växter, tre gånger per vecka. Kör inte med någon CO2...[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hornsärv är väl också en riktig Nitratsugare? Eller hur var det nu? :confused: [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vattenbyten varannan vecka är väl inte sådär jättebra om man vill ha snygga växter. Byt oftare istället. Vattenbytena är mestadels till för växternas skull skulle jag vilja påstå. Vackra växter gör ju att hobbyn blir lite roligare.[/COLOR][/FONT]
#18 - 29 november 2006 17:19
Lenmar skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vattenbyten varannan vecka är väl inte sådär jättebra om man vill ha snygga växter. [/COLOR][/FONT]

Det beror på, jag göder ingenting utan byter liiite vatten varannan vecka och växterna trivs jättebra. Med lagom mycket fiskar, lagom små vattenbyten och enkla växter så funkar det jättebra, då får växterna den näring de behöver utan att man behöver tillsätta extra.
#19 - 29 november 2006 17:37
lenamar,, du menar att hornsärven tar upp all nitrat så att det inte räcker till dom andra växterna?
kan ju kanske börja med små vattenbyten varje vecka istället.. men jag tror jag har läst på flera ställen att vatenbyten inte är bra för växterna..men jag kan ha fel.. är totalt grön när det gäller växter ;)
#20 - 29 november 2006 17:38
Nitra98 skrev:
Det beror på, jag göder ingenting utan byter liiite vatten varannan vecka och växterna trivs jättebra. Med lagom mycket fiskar, lagom små vattenbyten och enkla växter så funkar det jättebra, då får växterna den näring de behöver utan att man behöver tillsätta extra.

jag har läst din tråd om ditt "växtkar" och det funkar ju väldigt bra för dig utan pmdd. konstigt att det ska va så olika.
#21 - 29 november 2006 17:43
Kolla in på min zoon och se mina kar, jag byter 50% varje vecka i alla kar och göder med dubbel dos PMDD varje dag. Men å andra sidan kör jag med co2 med, så det är inte riktigt samma sak.
I mitt 100 liters byter jag väldigt sällan vatten, lite fiskar ingen direkt tillväxt på växterna som annars är väldigt fina. I alla mina kar är det minimalt med alger, nästan obefintligt.
Slänger ca en spann med växter i veckan:p från dessa kar.
#22 - 29 november 2006 17:47
Jag har också haft windelöv, den såg för j****g ut i mitt 350l diskuskar, men när jag satte den i mitt 100l fick den spel och började växa och vara fin.
Då gav jag inte någon gödning alls men vattnet var svalare ca 25 grader ljuset närmare, kan inte komma på någon mer skillnad.
jag har mycket nitrat i vattnet.
Jag är ingen växtexpert, ger bara tips :)
#23 - 29 november 2006 17:57
ansjo, häller du i dubbel dos pmdd varje dag för att du kör med co2 eller?
ska kolla på din zoon.

solbacka, jag tror oxå att jag har ca 25 grader i de akvariumet men jag har inget nitrat test så ja har ingen aning om jag har mycket eller lite nitrat.. går det att påverka?
jag är absolut ingen växtexpert så jag är glad för varje tips jag får.
#24 - 29 november 2006 19:45
50% vb/v gäller om du göder enligt Estimative Index, EI. Kort förklarat innebär det att du säkerställer att inte få för höga eller snett fördelade näringsnivåer. Sök på estimative index så hittar du massa info. Så stora vattenbyten kan dock vara en nackdel om du inte kör med CO2 eftersom du då får svängande CO2-halt och det triggar alger. Drabbades själv av massa tofsalger när jag slutade med CO2 och fortsatte med stora vb, har därefter gött med PMDD och bara bytt 5-10% vatten / vecka. Men som du märker har nästan varje akvarist sin egen gödnings/vb filosofi så du får prova dig fram.

Använder du CO2 behöver du generellt sett mer PMDD, men man kan säga att en dos i veckan är väldigt lågt, dom flesta göder mer skulle jag tro.
#25 - 29 november 2006 19:53
ok, nej jag har ingen tillsatt co2, bara när jag pratar med fiskarna ;) ska ta o kolla upp estimative så får jag se vad det är för något.. men jag orkrar inte hålla på med massor av jobb bara för att få växter som trivs.. det ska inte behövas tycker jag.
tillsätta pmdd en gång i veckan kan jag gå med på, men om det inte hjälper kanske ja får testa något annat..

hur lång hållbarhet har pmdd som är utblandat med vatten? jag har nämligen lite kvar sen förra gången, och det var nog i våras tror jag.
#26 - 29 november 2006 21:24
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hornsärv är väl också en riktig Nitratsugare? Eller hur var det nu? :confused: [/COLOR][/FONT]

Yep! Det kan vara svårt att ha väldigt snabbväxande växter som hornsärv i samma akvarium som väldigt långsamväxande sådana som javaormbunke.

Det finns två olika sätta att ge växterna näring:
1. En fulldos PMDD + 50%-iga vattenbyten varje vecka.
2. Emå vattenbyten + fiskmat och lite PMDD vid bristsymptom.

Det är ingen bra idé att bara dosera bara en av vätskorna. Får växterna inte tillgång till alla näringsämnen kan de inte heller konsumera de ämnen som finns tillgängliga.
#27 - 29 november 2006 21:32
batski,, vilket av sätten skulle du föredra i mitt akvarium?
#28 - 29 november 2006 22:19
Jag kör själv low-tech. Alltså små vattenbyten-metoden. Det är sällan som jag behöver tillsätta PMDD numera, utan växterna klarar sig med den näringen som skapas av fiskmaten/bajset/andningen.

Men det kan vara lite knepigt i början. Hur länge har ditt akvarium varit igång?
#29 - 29 november 2006 22:47
Måste bara fråga vad det är för yngel i yngel burken??
#30 - 30 november 2006 01:29
ansjo, häller du i dubbel dos pmdd varje dag för att du kör med co2 eller?

Japp, och för att inte få bristsymptom på mina växter som jag hade i början på min co2 karriär;)
#31 - 30 november 2006 05:10
batski skrev:
Jag kör själv low-tech. Alltså små vattenbyten-metoden. Det är sällan som jag behöver tillsätta PMDD numera, utan växterna klarar sig med den näringen som skapas av fiskmaten/bajset/andningen.

Men det kan vara lite knepigt i början. Hur länge har ditt akvarium varit igång?

akvariet har varit igång ii ett år ca om jag inte minns fel.
betyder bara low tech att man bara byter lite vatten?
#32 - 30 november 2006 05:11
smegga skrev:
Måste bara fråga vad det är för yngel i yngel burken??

ca 30st svärbärar yngel är det.
#33 - 30 november 2006 05:13
ansjo skrev:
Japp, och för att inte få bristsymptom på mina växter som jag hade i början på min co2 karriär;)

det måste gå åt en del pmdd för dig då, tur att det är billigt :)
är det svårt med co2?? jag har bara testat mäskmetoden utan gott rersultat.
funkar allt av sig själv om man kör med tub, eller måste man passa och fixa och ha sig hela tiden?
Bilagor:
#34 - 30 november 2006 05:30
Om man kör med low-tech så måste väll man ha låg fiskbelastning-stora filter-mycket växter? Annars fungerar det väll inte?
#35 - 30 november 2006 05:35
lät för krångligt.. köper nog plastväxter istället ;)
#36 - 30 november 2006 09:44
lät för krångligt.. köper nog plastväxter istället ;)

Plastväxter=algodling [:o] Så det blir inte lättare

solbacka: Nej, en del low-tech akvarister kör faktiskt med minimal filtrering. Istället har man en jord/torvbotten under gruset och stor växtmassa som konsumerar stora mängder ammonium, nitrat och fosfat. Man är inte heller tvungen att ha väldigt få fiskar, men det är viktigt att fiskarna inte producerar mer näring än vad växterna kan konsumera. Det gäller alltså att ha en ballans i akvariet.
#37 - 30 november 2006 09:55
Jo, jag läste det nu att en del har inget filter alls t.o.m.!
Jag tycker det är lättare att byta vatten ofta och mycket! Sedan tillsätta näring...Med low-tech är ju balansen otroligt viktig. Det skulle nog aldrig gå att ha diskus i sådant kar:D
#38 - 30 november 2006 09:59
Nej, det stämmer. Diskus och low-tech går inte ihop.
#39 - 30 november 2006 13:45
då får jag väl beställa pmdd igen då låter det som. viste nån om jag kan ta min gamla utspädda pmdd som är knappt ett år gammal-?
#40 - 30 november 2006 13:57
Har du inte något pulver kvar? Då kunde du ju blanda nytt. Jag skulle nog inte använda de om det har stått ett år. Fast jag vet inte om det är farligt...
#41 - 30 november 2006 14:33
nej det har jag inte. bara värdigt i vatten.. får väl beställa en ny portion då.

Annons