Bilder på min A.Helena "Odling".

#1 - 30 oktober 2009 19:29
Tänkte bara bjuda på några halv-coola bilder på mina A.heleno'r som förökar sig kraftigt! :)

Fick med 2-3st förra året när jag köpte en Rot med mossa på efter ett tag märkte jag att det bara vart fler och fler........har givit bort massor och stoppat ner lika många i mina andra akvarier..

Bilder vid matningsdags! :) :

[ATTACH]24332[/ATTACH]
[ATTACH]24333[/ATTACH]
[ATTACH]24334[/ATTACH]
[ATTACH]24335[/ATTACH]

Mvh

Markus
#2 - 30 oktober 2009 19:42
Snygga :) Jag har aldrig sett A.Helenor förut. [:o]
#3 - 30 oktober 2009 19:50
Coolt, hade för mig att dom behövde bräckt för att föröka sig...
#4 - 30 oktober 2009 20:29
Dom e coola och käkar ohyresniglar oxå :)
#5 - 30 oktober 2009 21:30
Snygga :) Jag har aldrig sett A.Helenor förut. [:o]

Nu har du det :)
wallström skrev:

Det har du nog blandat ihop med något eller så var det ett dåligt "rykte"! :)
För visst förökar dom sig, detta är i min ancistrus-tank, där det är ganska skitigt,lummigt,strömt samt surt vatten.

drd skrev:
Dom e coola och käkar ohyresniglar oxå :)

Ja, riktigt coola, hade själv aldrig fått för mig att inhandla dom, men har vant mig med dom allt eftersom, och nu tycker jag det är riktigt trevliga invånare i akvariet.
#6 - 30 oktober 2009 21:34
wallström skrev:

jo det hade jag också för mej... väldigt vackra.. äter dom vuxna äppelsnäckor också?
#7 - 30 oktober 2009 22:32
karrokaja skrev:
jo det hade jag också för mej... väldigt vackra.. äter dom vuxna äppelsnäckor också?

De kan ge sig på vuxna äppelsnäckor om de inte får någon annan mat.
#8 - 31 oktober 2009 13:34
endymion skrev:

Tufft.. :) Har dom något gift i sig som dom använder då eller?
#9 - 31 oktober 2009 16:19
jäklar vad många helena snäckor XD. trodde inte att de var så lätta att föröka sig XD. då kan du sälja ju av dig lite av dem när du har fått för många :p.
#10 - 31 oktober 2009 16:20
macke_fisk skrev:
jäklar vad många helena snäckor XD. trodde inte att de var så lätta att föröka sig XD. då kan du sälja ju av dig lite av dem när du har fått för många :p.

Jo det har jag tänkt :) Frågan är bara hur många % snäckor jag måste spara för att dom ska fortsätta föröka sig i samma takt.

Mvh
#11 - 31 oktober 2009 16:32
Markus1984 skrev:
Jo det har jag tänkt :) Frågan är bara hur många % snäckor jag måste spara för att dom ska fortsätta föröka sig i samma takt.

Mvh

aha, det har du rätt i. vänta kanske tills du har måga fler snäckor och kanske sälja bara några stycken :) ^^.
#12 - 31 oktober 2009 16:47
macke_fisk skrev:
aha, det har du rätt i. vänta kanske tills du har måga fler snäckor och kanske sälja bara några stycken :) ^^.

Snabbt räknar har jag över 100st++, kanske 40st i Vuxen storlek. :D
#13 - 31 oktober 2009 18:26
endymion skrev:

Brutala sniglar!!! såna vill jag ha. dom var otroligt snygga.
#14 - 31 oktober 2009 21:41
De är riktigt fräcka! Skulle göra sig riktigt bra mot sandbotten eller lite mörkare grus!

Utgör de något hot för ev räkor tro?
Bilagor:
#15 - 31 oktober 2009 23:04
Tveksamt, jag har sådana tillsammans med räkor. Att de kanske kalasar på döda räkor är en sak, men att de skulle ta levande ser iaf jag som mer eller mindre omöjligt:).
#16 - 31 oktober 2009 23:20
Skulle nog faktiskt kunna tänka mig att dom snor ett o annat räkyngel hos mig, har många honor hela tiden som går med rom och ser smått men dom blir inte så många som växer upp.
Kan bero på trångboddhet i kuben eller mördarsniglar eller en 4 cm ancistrus ?
Har idag dock rensat ut fula dåliga graderade cr iaf så ska vi se om det berodde på trångboddheten.
#17 - 31 oktober 2009 23:23
Jag har för mig att det snackades i en annan tråd om detta, men eftersom snäckorna inte är de snabbast varelserna här i världen är jag personligen lite vilse i pannkakan om detta:p.
Samtidigt är det säkerligen så, att skulle de väl få tag i en räkling blir den nog mat...
Då fick fiskarna lite gott käk idag då, Matte:D?
#18 - 1 november 2009 06:26
Hehe....nä dom åkte ner i mitt lånekar på 222 liter som innehåller ett gäng praktbotior som är mellan 7-10 cm och lite olika sorter pansarmalar och dom rackarna rör inte räkorna.
Tänkte odla lite fulräkor där i som sen ska bli käk till diskus och jordätarna i 720 litersbaljan men än så är dom inte mat ;)
#19 - 1 november 2009 12:21
"fulräkor" <- :D
#20 - 1 november 2009 12:26
Tack Mackan!
Mina förökar sig i bra takt de med :) Har sett små små snäckor som är ca 0,5cm :) super söta :) Vad gav du de för mat på första bilden??
Tror du de skulle gilla räkmix?

Jag ska prova att slänga ner några stora äppelsnäckor för att se om de ger sig på de.
#21 - 1 november 2009 12:46
hemmagjord "räkmix" älskar dom...men de äter allt...algtabletter, och allt som sätts ner i akvariet på en gaffel.
#22 - 1 november 2009 13:06
de gillar inte algtabletterna de fick, de simmar åt andra hållet. Bra att man har 2 andra kar med skärpsnäckor som man kan pilla ner i karet :)
#23 - 1 november 2009 13:55
Markus1984 skrev:
"fulräkor" <- :D

Fulräkor = dåligt graderade crystal red räkor :D
#24 - 1 november 2009 14:03
drd skrev:
Fulräkor = dåligt graderade crystal red räkor :D

Jätte fin bild!
#25 - 6 november 2009 12:22
Förresten jag tänkte på en sak ang. dom här snäckätande monsterna........

Hur ser deras ägg ut igentligen ?
Visst är det så att dom lägger dom ett o ett ?
Jag har nämligen inte sett såna innan i nåt av karen med anetoma helena i här hemma men så igår så såg jag ett bra gäng , säkert ett 30 tal små fyrkantiga genomskinliga kokonger med ett runt ägg i.
Kan det vara rovsniglarna som lagt dessa ?
Ska testa och ta nån bild på dom om en stund när blixtbatterierna är laddade.
#26 - 6 november 2009 12:49
Nu har jag plåtat vad jag tror är ägg från mina anetoma helena sniglar iaf.
#27 - 6 november 2009 12:51
Ett till på några fler.
#28 - 6 november 2009 12:55
Ser ut som Mantisägg ju:p...
#29 - 6 november 2009 13:01
ansjo skrev:
Ser ut som Mantisägg ju:p...

Sant ;) men dom är 1 mm stora så det är rätt uteslutet :D
#30 - 6 november 2009 14:29
drd skrev:
Hehe....nä dom åkte ner i mitt lånekar på 222 liter som innehåller ett gäng praktbotior som är mellan 7-10 cm och lite olika sorter pansarmalar och dom rackarna rör inte räkorna.

Tänkte odla lite fulräkor där i som sen ska bli käk till diskus och jordätarna i 720 litersbaljan men än så är dom inte mat ;)

Räka + Praktbotia = Fungerar ??
#31 - 6 november 2009 14:47
Japps med rötter och gott om växter så går det att räkorna klarar sig undan.
En del kanske blir botiakäk men dom verkar mer inne på att käka malwaffers :D
#32 - 6 november 2009 15:04
drd skrev:
Japps med rötter och gott om växter så går det att räkorna klarar sig undan.

En del kanske blir botiakäk men dom verkar mer inne på att käka malwaffers :D

Coolt! Nån speciell räka eller vilka "fulräkor" som helst? :)
#33 - 6 november 2009 15:41

jag hade nog satsat på amano räkor, dom e rätt snabba på å flytta sig om nån ovänlig kommer för nära och är dessutom riktigt duktiga på att käka alger :d inte speciellt vackra dock:p
#34 - 6 november 2009 17:22

Jag har körsbärs och fula crystal red :D
#35 - 6 november 2009 21:38
Jag har haft Anentome helena ganska länge, och ungar har det blivit, men inte särskilt många. Misstänker att det beror på att jag inte har mycket andra snäckor i karet, mina helenor har aldrig visat något intresse för räk- eller fiskmat. De lägger väldigt många ägg, så det måste ju vara så att ungarna dör vid tidig ålder.
#36 - 7 november 2009 13:36
Undrar om det inte måste vara gott om små gömställen till dom nykläckta snäckorna att hålla till i så dom inte blir mat åt några större kusiner.
#37 - 7 november 2009 19:56
drd skrev:
Nu har jag plåtat vad jag tror är ägg från mina anetoma helena sniglar iaf.

Sånna små ägg har jag oxå i mitt kar och jag TROR att det är från Helenorna, för jag har inga andra sniglar i det karet och det kan inte vara från fiskarna.
#38 - 7 november 2009 23:19
drd skrev:
Undrar om det inte måste vara gott om små gömställen till dom nykläckta snäckorna att hålla till i så dom inte blir mat åt några större kusiner.

Men eftersom de tar snäckor som är lika stora som sig själva så borde ju vuxna snäckor äta varandra också, om de åt artfränder.

Men jag kom fram till att de antagligen hittar småsaker att äta i akvariet (som inte är snäckor), för de måste ju vara världsminst när de kläcks. Jag kanske har för lite småsaker. :) Fast jag såg 4 ungar framme idag, så de är ju inte utrotningshotade.
#39 - 7 november 2009 23:20
Nubi skrev:
Sånna små ägg har jag oxå i mitt kar och jag TROR att det är från Helenorna, för jag har inga andra sniglar i det karet och det kan inte vara från fiskarna.

Jag vet i alla fall inget annat som lägger kantiga ägg. :)
#40 - 8 november 2009 15:30
ooh vad kul! De ligger på en rot väldigt synlig :) Vore kul att följa utveckligen :)
#41 - 6 december 2009 10:09
Har några helenor också - hur ser deras småttingar ut? Har något litet och mysko som sitter på min rot, undrar om det kan vara förstadie till en helena... Och vad matar du dem med som får dem att bli sådär glada?
#42 - 6 december 2009 10:14
Yay! Då är det faktiskt helena-ägg som är de där konstiga sakerna på min rot. Jag har undrat, de såg så mysko ut. Har aldrig sett fyrkantiga ägg förut!
#43 - 6 december 2009 10:55
Jag kunde inte låta bli att göra en videosnutt på en av mina 5 som jag köpte i vecken. Den låg så fint och gungade på ett blad i morse.

Eftersom de inte är hermafroditer får jag hoppas att det finns båda sorterna.

" target="_blank">
#44 - 6 december 2009 17:14
Jag har antagit att det är hermafroditer eftersom mina förökat sig så lätt i typ alla akvarier jag släppt ner några...man lär sig något nytt varje dag :)

Med grus på botten finns det tillräckligt med gömställen åt de små att gömma sig på, det är ju extremt små när de är nykläckta.
#45 - 6 december 2009 21:29
Hur lång tid tar det innan de "kläcks"?
#46 - 15 december 2009 11:42
Lustiga små rackare :) Jag köpte 2st A. Helena till pojkens akvarie för att han hade fått massinvation av vanliga små bruna "skit-sniglar" då han övertog en mal från en klasskompis. Nu har det gått 4 dagar o nästan inga "skit-sniglar" är kvar :) Men Helenorna ser man alldrig till, fast det är ett litet kar på 60L?! Kanske är det för att de brukar borra ner sig i gruset på dagarna? Har sett att de gör det. Lite tråkigt då de jo är fina o se på [:-65]
Jag hörte i affären att de äter upp andra sniglar gennom att stoppa in sin snabel i "mat-snigeln"s skal och sedan käka/suga upp den levande... Scarry! Tur man inte är en liten snigel! [:-84]
#47 - 2 januari 2010 02:27
Upptäckte att jag hade massor med A. Helena ägg i mitt kar. Vet någon hur lång tid det tar innan de kläcks?
#48 - 3 januari 2010 18:08
det var bara kul ibörjan. har gett bort ca 300-400 st till min zooaffär, förökar sig som bara den.

Annons