Bilder på dvärggurami-lek och yngel !

#1 - 25 februari 2004 22:51

Hej alla !

Tänkte bara visa vad mina dvärgguramis pysslat med senaste veckan :)

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=164332&gid=164336
#2 - 25 februari 2004 23:00
Häftigt o lycka till :)
#3 - 25 februari 2004 23:07
Fasen vad kul! Lycka till med uppfödningen av de små liven!

MVH
/Jens
#4 - 27 februari 2004 22:58

Zoonen är uppdaterad med ett elakt 6-dagars yngel...
#5 - 27 februari 2004 23:02
Grattis!

Vad söta dom var dom små elaka =)
#6 - 27 februari 2004 23:08

Skulle vara kul om ngn kunde berätta hur fort de kommer att växa !

Poseidon tex !

Dubblar de storleken varje vecka ??

Jag har börjat ana att de är färre åtminstone. De var nog över hundra ifrån början. Jag hoppas att det blir åtminstone 10 i slutänden. Jag tänkte köra naturmetoden (stora äter små) :)

/Ove
#7 - 1 mars 2004 23:29
har du bara ett dvärggurami par i akvariet där dom lekte?
#8 - 2 mars 2004 08:21
Jag hade 2 honor och en hane , de lekte andra dygnet.

/Ove
#9 - 2 mars 2004 16:53
hur stora är dom nu och hur många har du kvar?
#10 - 2 mars 2004 17:11

Svårt att avgöra men jag skulle gissa att det är ca 100 stycken på ungefär 4-5 mm...

De dräller omkring överallt, det är jättekul att se dem äta (med 10 gångers lupp).

/Ove
#11 - 2 mars 2004 17:15
Grattis !
Fortsätt gärna fota lite eftersom och håll oss uppdaterade :)
#12 - 8 mars 2004 11:55
Jag har uppdaterat zoonen med bilder på 2-veckors yngel.

Det börjar bli rejält snuskigt i karet !! För att göra det ännu värre så har jag dessutom små j-vla sniglar nu åxå !!

Ngn som vet om Praktbotior äter yngel ??

/Ove
#13 - 10 mars 2004 13:42
Hej och grattis!!
Har just satt in ett par dvärggurami i en odlingsburk och stängt av pumpen. Hanen har byggt ett bo. Vill inte störa dom så mycket genom att gå in och kolla hela tiden. Hur vet jag att parningen är klar? Ska jag ta ut föräldrarna efter parningen? I så fall när??
Tacksam för råd!
Mvh Tina
#14 - 10 mars 2004 14:22
är min dghane överkåt lr vad? han bygger ständigt nytt skumbo... går hans gammla sönder kommer ett nytt dagen efter... är alla hanar så?
#15 - 10 mars 2004 17:40
tifo

Du skall ta bort honan när hannen syresätter boet genom att simma under det och släppa ut små små bubblor ur gälarna samt att han verkat tappa intresset för henne. De leker bara några timmar.

Han syresätter inte om det inte finns några ägg.

Låt sedan ljuset vara tänt några dagar så att han kan "rädda" yngel som faller ned. Mitt skumbo var helt borta andra dygnet efter lek. De låg då runt några blad och flöt, sen fixade han till ett litet bo åt dem.

Hannen kan du ta bort när alla ynglen simmar fritt. Borde vara över hundra. Jag tror inte att han börjar mumsa på dem på några dagar till dock.

Jag störde mina rätt rejält , plåtade och så. De verkade inte bry sig alls. Det var ett litet skådespel tyckte jag.

/Ove

#16 - 11 mars 2004 15:08
är det normalt att en hane bygger skumbo varje dag om hans gammla gått sönder? han har byggt nytt varje dag i en vecka nu
#17 - 11 mars 2004 16:23
ja, det är normalt att hanen bygger nya bon om han tycker att det är ett bra ställe att bygga och leka på. Hanen bygger dessutom ständigt på boet, så det är svårt att se att det har skett en lek bara på detta. Bätter spana in boet och se om man kan se några ägg (eller yngel). Äggen kan ibland synas genom ovansidan av boet. Ibland från sidan snett underifrån. De är svåra att se, men det går.
#18 - 11 mars 2004 17:24
asså han har verkligen byggt helt nya bon... första gången gick allt pajj när jag hade nya fiskpåsar i akvariet... andra gången va städning... just nu är inte yngel något jag vill ha eftersom jag ska flytta akvariet om mindre än en månad men sen så.. men som sagt... han har byggt 3 eller 4 helt nya bon från grunden
#19 - 11 mars 2004 20:29
oveb, tack för dina råd!

Jag har tagit bort honan och sett många romkorn. Dessvärre har många, kanske de flesta, flutit ut i burken, på vattenytan dock.
Några har möglat, men jag undrar, har kornen nån chans? Måste dom inte ligga tätt intill bubblorna för syrets skull?

Mvh Tina
#20 - 11 mars 2004 22:20

tifo:

Det är massor av ägg som aldrig blir yngel och massor av yngel som dör första veckan och tur är kanske det... Vem vill ha ett par hundra guramisar i ett litet akvarium.

Mina verkar ha stabiliserats på ca 20 st nu , en del fortfarande pyttesmå och en del ganska rejäla (1 cm). Ett råd jag har är att skaffa ett rejält förstoringsglas. Jag köpte ett på Clas Ohlsson som har en liten inbyggt 12ggr lupp. De är faktiskt jätte roliga att kolla på med luppen. Jag har egenligen ingen aning om varför jag matat dem först med Liquifry och nu med Sera Micro... Det äter ju allt annat smått levande som uppstått i akvariet pga att vattenet inte filtreras. I helgen tänkte jag se om de äter artemia, då kanske tillväxten tar fart lite mer...

/Ove
#21 - 12 mars 2004 14:29
Ove:

Tack igen för att du orkar svara!!

Ja, du hade rätt, dom är hur många som helst...
Det ska bli jättekul att följa dem, hoppas nu att allt går som det ska. Hade kampyngel förut och det gick bra, så jag fortsätter väl som jag gjorde då..

Mvh Tina
#22 - 12 mars 2004 22:23

Berätta för oss hur det går , kanske lite bilder ??

#23 - 14 mars 2004 20:36
ove:

Jo tack, det verkar gå bra. I fredags såg jag massor med yngel och idag ser dom ut att vara frisimmande. Jag är ju inte så bra på det här, men gulesäcken ser ut att vara borta och dom simmar fritt, innan låg dom ju mest still. Mat har dom också fått och många lever (det är ju lite svårt att se hur många, dom är ju så små). Än så länge har jag goda förhoppningar om de små liven men det är väl inte dags att ropa hej... Jag blir otroligt glad om jag får fram tio..

Jag rapporterar mer framöver.

Mvh Tina

Annons