[quote=Mamma_och_Simon]Ja, kanske... Först hade jag ju tänkt att det skulle se ut som en bäck i genomskärning med höger och vänster strandbank och då funkar det ju inte att ha en stenvägg som bakgrund... jag skulle behöva ha en specialare så det ser ut som att bäcker fortsätter bakåt genom väggen.
Men jag vet inte. Kanske lättare att göra som "vanligt"....[/quote]
En "gammal" metod som man kan läsa om i äldre böcker från 70-talet (tex. Inredning av akvariet, Jörgen Eggers och Biotopakvariet, Benny b. Larsen / F. Ingemann Hansen. Tycker dessa fortfarande i många fall är bra) står det ofta om bakgrundslådor. Alltså man bygger en bakgrund som sitter utanför bakrutan på akvariet. Nackdelen är väl att bakrutan måste hållas ren. I alla fall, i något akvarium dom tar upp i dessa böcker bygger dom en bakgrundslåda där man mot akvariet har en blågrön plexiglasskiva som man sedan belyser svagt med en lampa bakifrån för att få en effekt av att vattnet fortsätter bakåt. Har aldrig sett någon själv men det borde ju inte vara allt för dyrt att testa.
Om du sätter svart bakrund på akvariet på båda kanter fram till växterna/rötterna ungefär och sedan den här belysta bakgrundslådan bakom så det bara syns i mittdelen kanske det funkar? Bara en idé.