Bilder! Nu! Titta!

#1 - 19 augusti 2006 14:51
:D:D:D:D:D:D:D [COLOR=SeaGreen][SIZE=3]Ta daaaaaa:[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=SeaGreen][SIZE=3]
[/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Black][SIZE=2]Bild 1: Hela akvariet. Lite dimma kvar som synes och den rätta tefärgen har inte inställt sig ännu. Måste köpa ännu mer Javaormbunke till den vänstra sidan. Funderar på att ha en sten med lite ormbunke på strax till höger om mitten, bakom "grottstenen". Sen ska lite detaljer som lite boklöv och småpinnar in. Och en bakgrund så klart!!!!
[/SIZE][/COLOR][/SIZE][/COLOR][ATTACH]3661[/ATTACH]
[COLOR=SeaGreen][SIZE=3][COLOR=Black][SIZE=2]

[/SIZE][/COLOR][/SIZE][/COLOR]
#2 - 19 augusti 2006 14:53
Bild 2: Vänster sida.
[ATTACH]3662[/ATTACH]
#3 - 19 augusti 2006 14:54
Bild 3: Höger sida. Sååååå snyggt! :D:D:D:D
[ATTACH]3663[/ATTACH]
#4 - 19 augusti 2006 14:55
Bild 4: Höger kortsida. Myyyyyysigt.... :p Här ser man sanden från Toys R Us som är underst. Det översta lagret är sand och grus från Grönån.
[ATTACH]3664[/ATTACH]
#5 - 19 augusti 2006 14:55
Nice!!! Vad blir det för bakgrund då? Det var shysst med den där rödbruna sanden och växterna! :) Där kommer dina fiskar att trivas!! :)
#6 - 19 augusti 2006 14:56
ser ok ut , utom bakgrunden:)
mvh janne
#7 - 19 augusti 2006 14:58
Shysst upplägg på stenarna oxå! :) Det är fint oavsett vilket håll man tittar in i karet ifrån! Way to go Mamma och Simon!
#8 - 19 augusti 2006 15:01
[quote=Scalara]Vad blir det för bakgrund då? [/quote]

Vet inte riktigt ännu.... helt svart tror jag jag ska prova med först iaf.
#9 - 19 augusti 2006 15:12
På Hornbach säljer de en brun (sten) bakgrund som skulle passa jättebra till din sand. Du har väll kollat så att Toys R Us-sanden inte innehåller något desifektionsmedel eller nåt annat dumt?

Snyggt med rötterna på högersidan! Och snygg sand! Var hittade du den?
#10 - 19 augusti 2006 15:26
[quote=batski]På Hornbach säljer de en brun (sten) bakgrund som skulle passa jättebra till din sand. [/quote]
Menar du en affisch med stenar på?

[quote=batski]Du har väll kollat så att Toys R Us-sanden inte innehåller något desifektionsmedel eller nåt annat dumt?[/quote]
Nej! :eek: Är det möjligt?

[quote=batski] Snyggt med rötterna på högersidan! Och snygg sand! Var hittade du den?[/quote]
Tack! [:I] Sanden och stenarna är från Grönån, en bäck (å) som bla. rinner genom min pv´s mark.
#11 - 19 augusti 2006 15:34
[QUOTE=Mamma_och_Simon]Menar du en affisch med stenar på?[/QUOTE]

Ja, en bild på en stenvägg. Kolla på bilden nedan:

[QUOTE=Mamma_och_Simon]Nej! :eek: Är det möjligt?[/QUOTE]

Jag har iaf hört talas om sandlådesand som innehåller nånting som gör att katter inte vill använda den som toalett. Men det är inte all sand som gör det. Fast om jag vore du skulle jag kolla med dem så att din sand inte innehåller nånting dumt.

[QUOTE=Mamma_och_Simon]Tack! [:I] Sanden och stenarna är från Grönån, en bäck (å) som bla. rinner genom min pv´s mark.[/QUOTE]

Jag vill också ha :p
#12 - 19 augusti 2006 15:48
[quote=batski]Ja, en bild på en stenvägg. Kolla på bilden.[/quote]
Ja, kanske... Först hade jag ju tänkt att det skulle se ut som en bäck i genomskärning med höger och vänster strandbank och då funkar det ju inte att ha en stenvägg som bakgrund... jag skulle behöva ha en specialare så det ser ut som att bäcker fortsätter bakåt genom väggen.
Men jag vet inte. Kanske lättare att göra som "vanligt"....

[quote=batski] Jag har iaf hört talas om sandlådesand som innehåller nånting som gör att katter inte vill använda den som toalett. Men det är inte all sand som gör det. Fast om jag vore du skulle jag kolla med dem så att din sand inte innehåller nånting dumt.[/quote]
Ska nog göra det ja.... misstänker dock att de inte har en aning eller bara svarar det de tror jag vill höra... [:o]

[quote=batski] Jag vill också ha :p[/quote]
Det är bara att komma och hämta! :D
#13 - 19 augusti 2006 16:12
[QUOTE=Mamma_och_Simon]Ja, kanske... Först hade jag ju tänkt att det skulle se ut som en bäck i genomskärning med höger och vänster strandbank och då funkar det ju inte att ha en stenvägg som bakgrund... jag skulle behöva ha en specialare så det ser ut som att bäcker fortsätter bakåt genom väggen.
Men jag vet inte. Kanske lättare att göra som "vanligt"....[/QUOTE]

Eller så kan du dyka ner i bäcken med en undervattenskamera och fixa en egen bild ;)

[QUOTE=Mamma_och_Simon]Ska nog göra det ja.... misstänker dock att de inte har en aning eller bara svarar det de tror jag vill höra... [:o][/QUOTE]

Om sanden är behandlad på något sätt borde de veta om det.

[QUOTE=Mamma_och_Simon]Det är bara att komma och hämta! :D[/QUOTE]

Tack :) Jag hör av mig när det blir dags att möblera om i mitt SA-akvarium :D Hur fin/grov är den?
#14 - 19 augusti 2006 16:28
Snyggt! Jag måste ha missat men vad ska du ha för fiskar? Hur länge lät du grenar och rötter torka innan du la ner de i akvariet? Eller låg de redan i bäcken?
#15 - 19 augusti 2006 17:12
[quote=batski]Eller så kan du dyka ner i bäcken med en undervattenskamera och fixa en egen bild ;)[/quote]
Bra idé! :D Ska ta fram undervattenskameran ur fickan! ;)

[quote=batski] Om sanden är behandlad på något sätt borde de veta om det.[/quote] Kanske... har du bett om hjälp på TRU någon gång? [:o]

[quote=batski] Tack :) Jag hör av mig när det blir dags att möblera om i mitt SA-akvarium :D Hur fin/grov är den?[/quote]
Från ca en millimeter och uppåt, beror på var man tar den... finns lera också... och grus... och småsten... :p
#16 - 19 augusti 2006 17:18
[quote=solbacka]Snyggt! Jag måste ha missat men vad ska du ha för fiskar?[/quote]
6 stycken praktbotior och ett rejält stim med fembandstetror. Kanske det blir någon siamesisk algätare också och ev. malaysiska sandsnäckor...

[quote=solbacka]Hur länge lät du grenar och rötter torka innan du la ner de i akvariet? Eller låg de redan i bäcken?[/quote]
Alrötterna levde men växte liksom fria i vattnet i bäcken så de var jättelätt att såga av några stycken. Sedan kokade jag dem och hade dem i badkaret i 6 veckor med jämna vattenbyten för att laka ur det värsta av rödfärgen.
#17 - 19 augusti 2006 17:23
[CENTER]:D:D:D:D:D:D:D:D Närbild, höger hörn:
[/CENTER]
[CENTER][ATTACH]3667[/ATTACH]

[/CENTER]
[CENTER]:D:D:D:D:D:D:D:D Närbild, grottan:
[/CENTER]
[CENTER][ATTACH]3668[/ATTACH]
[/CENTER]
#18 - 19 augusti 2006 17:33
[QUOTE=Mamma_och_Simon]Kanske... har du bett om hjälp på TRU någon gång? [:o][/QUOTE]

Nej, är de svåra?
#19 - 19 augusti 2006 17:35
Vilket fint akvarium, du har gjort ett jättebra jobb. Jag håller precis på att fixa i ordning mitt 100liters.
Ja just ja min burk är av samma märke som ditt,=))

Hälsningar Anneth
#20 - 19 augusti 2006 20:23
[quote=batski]Nej, är de svåra?[/quote]
:p:p:p:p
#21 - 19 augusti 2006 20:24
[quote=Anneth]Vilket fint akvarium, du har gjort ett jättebra jobb. Jag håller precis på att fixa i ordning mitt 100liters.
Ja just ja min burk är av samma märke som ditt,=))

Hälsningar Anneth[/quote]

Tack! :D
Mitt är begagnat så jag vet inte vilket märke det är, vet du?
#22 - 19 augusti 2006 22:48
Snyggt!
Och grattis till att ha kommit igång. Ett tips, ha malaysiska trumpet snäckor om du får tag i dem. De kommer att gräva runt i din sandbotten och det är jättebra om man har en tjock sådan.
mvh Mattias
#23 - 20 augusti 2006 07:32
[quote=Mamma_och_Simon]Ja, kanske... Först hade jag ju tänkt att det skulle se ut som en bäck i genomskärning med höger och vänster strandbank och då funkar det ju inte att ha en stenvägg som bakgrund... jag skulle behöva ha en specialare så det ser ut som att bäcker fortsätter bakåt genom väggen.
Men jag vet inte. Kanske lättare att göra som "vanligt"....[/quote]

En "gammal" metod som man kan läsa om i äldre böcker från 70-talet (tex. Inredning av akvariet, Jörgen Eggers och Biotopakvariet, Benny b. Larsen / F. Ingemann Hansen. Tycker dessa fortfarande i många fall är bra) står det ofta om bakgrundslådor. Alltså man bygger en bakgrund som sitter utanför bakrutan på akvariet. Nackdelen är väl att bakrutan måste hållas ren. I alla fall, i något akvarium dom tar upp i dessa böcker bygger dom en bakgrundslåda där man mot akvariet har en blågrön plexiglasskiva som man sedan belyser svagt med en lampa bakifrån för att få en effekt av att vattnet fortsätter bakåt. Har aldrig sett någon själv men det borde ju inte vara allt för dyrt att testa.

Om du sätter svart bakrund på akvariet på båda kanter fram till växterna/rötterna ungefär och sedan den här belysta bakgrundslådan bakom så det bara syns i mittdelen kanske det funkar? Bara en idé.
#24 - 20 augusti 2006 08:06
[quote=morphriz]Snyggt!
Och grattis till att ha kommit igång. Ett tips, ha malaysiska trumpet snäckor om du får tag i dem. De kommer att gräva runt i din sandbotten och det är jättebra om man har en tjock sådan.
mvh Mattias[/quote]

Tack! :D

En här på forumet säljer såna snäckor, hon har en annons. :D

Funderar bara på om de inte kommer att gräva ner min snygga bäcksand som jag har överst och gräva upp den fula gråa sanden som jag har underst... :(
#25 - 20 augusti 2006 08:08
[quote=fs_fs]En "gammal" metod som man kan läsa om i äldre böcker från 70-talet (tex. Inredning av akvariet, Jörgen Eggers och Biotopakvariet, Benny b. Larsen / F. Ingemann Hansen. Tycker dessa fortfarande i många fall är bra) står det ofta om bakgrundslådor. Alltså man bygger en bakgrund som sitter utanför bakrutan på akvariet. Nackdelen är väl att bakrutan måste hållas ren. I alla fall, i något akvarium dom tar upp i dessa böcker bygger dom en bakgrundslåda där man mot akvariet har en blågrön plexiglasskiva som man sedan belyser svagt med en lampa bakifrån för att få en effekt av att vattnet fortsätter bakåt. Har aldrig sett någon själv men det borde ju inte vara allt för dyrt att testa.

Om du sätter svart bakrund på akvariet på båda kanter fram till växterna/rötterna ungefär och sedan den här belysta bakgrundslådan bakom så det bara syns i mittdelen kanske det funkar? Bara en idé.[/quote]

Tack! Så snällt av dej att ta dej till och tipsa om detta! :D
Får se hur jag gör... glad och nöjd just nu med att ha fått igång alltihopa bara... :p
#26 - 20 augusti 2006 11:06
Hm, jag förtsår [:o]
#27 - 20 augusti 2006 11:50
Hur stort är karet?
Praktbotior behöver stor plats...http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262

Akta dig för att slamsuga i sanden om du har två olika sandsorter, de kommer att blandas och den grovkornigaste kommer till slut hamna underst...
#28 - 20 augusti 2006 12:08
[quote=vance]Hur stort är karet?
Praktbotior behöver stor plats...[/quote]

Karet är på 250 liter. Jag vet att det egentligen är för litet, jag har haft den diskussionen tidigare här angående praktbotior och jag kom fram till att jag köper dem som riktigt små (2-3 cm) och har dem tills de är en 7-9 centimeter, då ger jag bort dem till någon som har ett större kar eller byter dem mot nya eller något annat.
Eller... så köper jag ett större kar till dem... ;)
#29 - 20 augusti 2006 12:09
[quote=batski]Hm, jag förtsår [:o][/quote]

Jag ska iaf försöka [:o]
#30 - 20 augusti 2006 12:13
[QUOTE=Mamma_och_Simon]Jag ska iaf försöka [:o][/QUOTE]

Det kan inte skada [:o]
#31 - 20 augusti 2006 12:20
Jag minns inte vad det var för märke på just dom här akvarierna, om det kanske är "akvastabil" eller ngt sådant. Jag hade ju ett sådant för många år sedan också men mitt minne är inte alltid det bästa:=)

Hälsningar Anneth
#32 - 20 augusti 2006 12:20
[quote=Mamma_och_Simon]Karet är på 250 liter. Jag vet att det egentligen är för litet, jag har haft den diskussionen tidigare här angående praktbotior och jag kom fram till att jag köper dem som riktigt små (2-3 cm) och har dem tills de är en 7-9 centimeter, då ger jag bort dem till någon som har ett större kar eller byter dem mot nya eller något annat.
Eller... så köper jag ett större kar till dem... ;)[/quote]

Enligt artbeskrivningen är gränsen 250liter, jag tror det blir jätteläckert med ett halvdussin praktbotior i ditt akvarium.
#33 - 20 augusti 2006 14:34
[quote=Erik...]Enligt artbeskrivningen är gränsen 250liter, jag tror det blir jätteläckert med ett halvdussin praktbotior i ditt akvarium.[/quote]

Tack! :D Ja, vi tror också det, inredningen är ju liksom gjord för de små clownerna nu... det är klart coola fiskar! :D

Annons