Bilder med systemkamera

#1 - 8 september 2011 07:41
Har ni bra tips på hur man får till bra akvariebilder med systemkamera? Stativ antar jag? Inställningar? ISO-tal? Fram med bra tips!:)
#2 - 8 september 2011 08:29
Stativ är en förutsättning för bra bilder, även om man ibland lyckas ändå.

Vad det gäller inställningar, så kan man inte säga att just ett visst ISO tal eller en viss ASA inställning skulle bli bäst. Allt handlar ju om din omgivande belysning, vilken färg belysningen har, hur stark belysningen är i akvariumet - men framför allt vad du har för objektiv. Jag tror inte att någon kan svara rakt av vilken inställning som är bäst med tanke på att vi inte vet något om ljuset, vad du har för utrustning etc.

Med tanke på att fiskarna inte vill "stå still" så värst länge, så behöver man en relativt snabb slutartid - experimentera med olika inställningar så kommer de perfekta bilderna inom kort. :)
Men försök att inte köra med auto, eftersom många kameror överdriver färgerna då enligt min åsikt. Vi är alla olika.

Men förutsättning nummer 1 är att fotografera när rummet är mörkt. Eftersom du annars får alldeles för mycket reflektioner, dessa kan i och för sig enkelt redigeras bort i photoshop. Dock blir det ju lite mer komplext om det blir diffust framför fisken.
#3 - 8 september 2011 09:18
Ok. Näe auto kör jag inte med. Jag får plocka fram stativet och testa. Tycker det är så svårt att få till bilder på fiskarna men ser minsann att en del här får till suveräna bilder. Bara att testa sig fram då.:D
#4 - 8 september 2011 09:42
Det mesta handlar om att lära känna sin kamera, sen klarar man att fota "allt". Är man inte helt bekväm så finns det massor av fotokurser att gå.

Men jag håller med dig. Det är svårt att få perfekta bilder. När man tror sig ha den perfekta, så dyker nån annan upp framför linsen, eller fisken simmar bort.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 september 2011 09:44
Vet inte direkt varför stativ skulle vara ett måste. Visst det får kameran att stå still men det får ju inte det som finns i akvariet att sluta röra sig och man nu skulle ha fiskar som inte rör sig så behövs ju ändå inte något stativ.

Visst om man fotar hela akvarier då kan man kanske acceptera at fiskarna blir lite oskarpa och då kan man använda stativ - kombinerat med ett högt ISO (hur högt beror på vilken kamera man använder), lång tid och lågt bländartal.

För fiskfotografering är blixt oslagbart
#6 - 8 september 2011 10:05
Stativet tänkte jag mer var ett måste eftersom jag går ner så på slutartiden. Fast med blixt kan jag ju höja den. Ska testa mig fram ikväll. Tack för tipsen!
Jag har förresten en Canon EOS 450D med bla ett Canon EF 70-200mm f4L USM objektiv. Är dock ny på att fota akvarier, fotar mest porträtt, natur och hundar :) Oftast utomhus.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 september 2011 11:56
Avions skrev:
Stativet tänkte jag mer var ett måste eftersom jag går ner så på slutartiden. Fast med blixt kan jag ju höja den. Ska testa mig fram ikväll. Tack för tipsen!

Kanske ett måste om du har uppstoppade fiskar;)
Nåja skämt åsido, 1/30 sekund behövs för att fota fiskar, 1/60 för lite snabbare fiskar, även med 1/15 kan det funka om man har tur och lyckas fota just när fisken står stilla.
Som jag skrev ovan - med ett bra stativ kan man fota på långa tider (flera sekunder) men det hjälper ju inte om fiskarna inte är uppstoppade för fiskarna slutar ju inte röra på sig bara för att kameran inte rör sig.

Normalt så fotar jag fisk på en 1/60 sekund och med en bländare ca. 10 - men använder då blixt. Jag fotar faktiskt även en del utan blixt men då använder jag extra belysning (har 2 studiolampor på 1500 watt vardera) men det är normalt sett för klumpigt för att fota fiskar (hela akvarier funkar utmärkt) och det klart ibland så kan/får man inte använda blixt och visst får man även då lyckträffar
#8 - 8 september 2011 13:04
Får leka lite ikväll när det blivit mörkt:)
#9 - 8 september 2011 13:48
Fiskbilder har det mesta när det gäller möjligheter till att det kan gå åt h-e, skärpan hamnar fel (autofokus hittar ofta nåt mer spännande än fisken), vattnet som såg rent ut ser ut som välling på bilden, fisken flyttar sig eller vänder sig tokigt, nåt som inte borde vara med simmar in i bilden, rutan som man trodde var ren visar sig vara allt annat än det, det blir konstiga reflexer, färgerna blir nåt helt annat än vad man tycker att de borde, över och underexponering är vanligt, tja helt enkelt så att allt som kan gå fel gör det.

Det är knöligt med andra djur också (gissa om jag har många bilder på en markplätt där det nyss stod en höna) men fisk är nog bland det värre. Så vaddådå, läge att ge upp alltså? Nja, jag har den strategin att skall jag fota en fisk så tar jag tio bilder och kollar sen. Med mycket tur så kanske det är en användbar då. Resten är mest blurr. Jag misstänker ju starkt att skulle man känna de där som tar de där riktigt snygga bilderna på pulsen så är det nog så att det finns mycket blurr där också, som vi slipper att se.

Nu med digitala kameror så kostar det ju inte att klämma av en massa bilder. Det är ju bara att ösa på och testa olika inställningar, visst är det irriterande att det där kanonmotivet hinner avveckla sig innan man fått bilden med stort B men kör man på så får man förr eller senare om inte annat av misstag en vettig bild. Ös på bara alltså och förtvivla inte över att det mesta blir skit, jag tror nästan att det hör till.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 september 2011 13:55
Fast egentligen är det väl ändå inte så konstigt. En vanlig systemkamera, en blixt och en massa träning så funkar det väl sedan efter en tid i regel aganska hyfsat.

Och att träna upp sig är ju som du skriver rätt enkelt med en digitalkamera.
#11 - 8 september 2011 14:50
Som Kjell skriver är det bara ta en jäkla massa kort och testa sig fram med inställningarna ett macro mellan 55-120 och f2.8 underlättar också och framförallt mycket ljus.
#12 - 8 september 2011 19:35
Mycket bra svar av er alla. Självklart har ni helt rätt när det gäller stativet. Personligen använder jag det en del då jag använder fjärrutlösare, och "lockar" fiskarna dit jag vill med lite märkliga medel i form av laserpekare som fångar ALLA mina fiskars uppmärksamhet och även en röd diod som jag kör mot framsidan som lockar till full fokus.
Konstiga knep som förmodligen bara funkar för mig. :D

Annons