Bikarbonatdosering?

#1 - 16 november 2007 20:35
Hej.

Har just startat upp mitt akvarium på 320 L (~300 L vatten). Efter att ha fyllt det använde jap API 5 in 1 test för att se mina vattenvärden och erhöll följande. (Ungefär man läser av på en färgskala)

GH ~1,7 eller möjligen lite lägre
KH ~0 eller aningen högre. Nästa "färg" var vid 2.2* och såg högt visade den inte.
pH = 6
NO2-/NO3- = inget

Bor i Linköping och vet om att vattnet här är mycket mjukt. Har inhandlat bikarbonat men har inte en aning om ungefär hur jag ska dosera. Tänkte om någon hade några ungefärliga riktlinjer så jag slipper att testa mig fram helt.

pH-värdet i sjön ligger väl mellan 8.6-9.2 så antar jag ska sikta på det eller iaf 8. Men kH/gH har jag ingen aning om vad man ska sikta på. Står i manualen att 180 för båda dessa värden är att rekommendera för "Afrikanska ciklider". Mig veterligen skiljer sig dock Malawi och Tanganyikasjön sig från varandra endel.
#2 - 16 november 2007 23:25
Värdena för pH, KH och GH är onekligen rätt låga, men dessa värden har också ett visst förhållande som gör att dessa värden inte är orimliga på något sätt.

När det paratas om ett KH på 180 så menar man 180 ppm CaCo3 vilket motsvarar ungefär ett KH på 10°dH

När man höjer KH med bikarbinat så höjer man även pH, hur mycket pH resp. KH höjs av en angiven mängd bikarbonat har jag inte i huvet just nu, men pH kan högst bli 8,3 medans KH kan höjas hur mycket som helst (när man tillsätter bikarbonat)
#3 - 17 november 2007 00:51
Ibland har man tur, du har tur just nu!

I länken nedan kan du läsa hur en Linköpingsbo klarade ut just din frågeställning!

Längst ned i tråden kan du se exakt vad jag har doserat och vilka värde det resulterat i.

Grattis:D

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107743

Men det verkar faktiskt som något har hänt med vattnet i Linköping på sista tiden. Kh värdet har ökat till ca 4, vet inte om det är tillfälligt eller om jag lyckats mäta toppar.
#4 - 17 november 2007 08:00
Hur har du lyckats få pH 6?
Kollat testen mot kranvattnet?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 17 november 2007 08:28
Kramfors skrev:
Hur har du lyckats få pH 6?

Kollat testen mot kranvattnet?

Tycker också att det verkar minst sagt märkligt att en kommun skulle ha ett pH på 6. Så surt vatten skulle fräta rejält på ledningen och vara extremt oekonomiskt.
Oftast brukar kranvattnet vara väldfigt mjukt som du skriver, men pH brukar ligga på uppåt 8.

Det anges ju också på Linköpings hemsida att "pH-justeras med kalk eller lut." och det tyder ju också på ett högt pH.
Jag tror det är fel på ditt test om det visar ett pH på 6 på kranvattnet.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 november 2007 08:35
Jag hittade info om vattenvärdena i Linköping http://www.tekniskaverken.se/vatten/dricksvatten/vattenverk/raberga/index.xml

De angav ett pH på 8,3 och ett KH på ca. 3
#7 - 17 november 2007 09:44
Tack för alla svar!

Jo jag blev också mycket förbryllad. Men stickan var klart gul och gul visade på pH 6. Det enda som finns i akvariet är BTN-moduler (+silikon), rådasand, och mitt innerfilter med vanligt filtervadd.

Ska göra som ni säger och mäta mot kranvattnet direkt senare idag. Eventuellt kanske skaffa nått bättre test.

Men nu måste jag iväg och hjälpa en vän flytta. Finns det nått värre än att bära möbler...
#8 - 17 november 2007 11:55
Jag bor också i linköping och fick dessa värden från mitt nystartade akvarium.
NO3 0
NO2 0
GH 2
KH 6
PH 7
#9 - 17 november 2007 11:58
Släng sticktesten - köp en dropptest.

KH mäts inte i ppm utamn i tyska hårdhetsgrader. Det KH vi som akvarister är ett värde för alkanitet och det kan uttryckas i andra former också som ppm CaCO3 och milliekvivalenter. Formeln är KH 1 är lika med 17,9 ppm CaCO3 är lika med 0,36 milliekvivalenter .

När vi mäter KH i kranvattnet så får vi med den sk hydroxidalkaniteten, detta beror på att man höjer pH:t i vattnet med någon hydroxid. Denna alkanitet är av ringa värde i ett akvarium eftersom den inte har någon speciellt buffrande förmåga. Det bästa om man vill ändra sin buffringsförmåga är att i ett fungerande akvarium mäta KH en dag efter vattenbytet. [COLOR=blue]Edit: Och sedan justera det uppåt med bikarbonat om det behövs[/COLOR]

MVH Lasse
#10 - 17 november 2007 12:07
Limmet skrev:
Men stickan var klart gul och gul visade på pH 6.
pH-stickor (och pH-papper) är skit. En felmarginal på två enheter är inte alls ovanligt för stickor. Släng.
Med ett färskt dropptest och förutsatt att man har bra färgseende får man i typiska fall en felmarginal på cirka +/-0.5 enheter, vilket är alldeles tillräckligt för akvarieanalyser.

Lasse: det höga pH't och låga KH't i kranvatten beror på att de har fällt ut bikarbonat med kalciumhydroxid. Det är sant att hydroxiden ger utslag på KH test, men eftersom vattnet är mjukt är tillskottet litet.
#11 - 17 november 2007 12:45
Ok där ser man. Han på akvarieaffärn tyckte sticktestet var tillräckligt. Men ska väl införskaffa något vettigare. Dock verkar det bli en lite större investering om man ska ha alla testerna i droptestsformatet också.

Efter att igårkväll haft i 15 ml (en matsked) bikarbonat per 50 liter vatten har jag nu idag återigen mätt värdena med mina stickor... och får då det med ganska stor osäkerhet värdena:

gH 3.4*
kH 10* eller möjligen mer. Stickan är blåare än högsta mätvärdet som är 10.
pH 7.5 - 8

Verkar vara ganska vettiga värden för Tanganyikaciklider?

Tänkte om värdena håller sig stabila testa att föra i de två första fiskarna. Ett par Neolamprologus pulcher på måndag.
#12 - 17 november 2007 23:13
Linköpingsbo: Med kalibrerad PH mätare kan jag konstatera att jag har ett PH på 7,5 i mitt 45 liters med rot och mycket växter. Värdet är uppmätt en vecka efter vattenbyte.

I mitt 400 liters med massor av rötter så kan jag konstatera att tillförseln av CO2 är stor för att hålla ett PH på 6,9.

Jag har tidigare, sen ett par år, mätt väldigt låga värden KH i mina burkar, men har på senare tid konstaterat att värdet har höjts till ca 4KH. Uppenbarligen har något förändrats i leveransen av vatten.

Efter att ha nått rätt KH nivå i mitt 180 liters Tanganyika kar så tillsätter jag 15 ml bikarbonat och 15 ml salt vid varje 40% vattenbyte en gång i veckan och då hålls värdena stabila. Uppenbarligen tycker mina Multisar det också eftersom de förökar sig värre än:confused: något jag träffat på förut:p Tänkte skriva kaniner, men dom ligger helt klart i lä:)
#13 - 17 november 2007 23:15
Limmet skrev:
Ok där ser man. Han på akvarieaffärn tyckte sticktestet var tillräckligt.

.

Utan att på något sätt säga att denna affär är dålig, så vore det intressant att veta vilken affär?
#14 - 18 november 2007 12:04
Fyratassar/djurmagasinet.

Vad har dina värden stabiliserat sig på i Tangyanikakaret?

Ska införskaffa de två första fiskarna nu. Bara 2st som får gå som försökskaniner några veckor innan det blir fler.
#15 - 18 november 2007 16:20
PH ca 8+ och KH 8 -10.
#16 - 18 november 2007 16:24
Limmet skrev:
Fyratassar/djurmagasinet.

[COLOR=black]Då har du definitivt haft oturen att ha handlat av fel person![/COLOR]

[COLOR=black]När det gäller Tanganyika, ska du fråga efter Jonas (han med hästsvans). Men det gäller att vara där rätt dag eftersom de jobbar tre dagar och är ledig tre dagar, enligt vad jag har förstått.[/COLOR]

Annons