Bikarbonat+vattenbyte

#1 - 7 maj 2007 18:13
Har läst lite ang. detta o kan inte riktigt "greppa" om jag ska göra ett 30procentigt eller 50procentigt vattenbyte innan jag tillsätter bikarbonatet, eller spelar det inte så hemskt stor roll:confused:
(100 liters akvarie, nystartat, inga växter,1 ancistrus i det, sedan normal fiskbelastning)
hur ska jag göra?
mvh Danne
#2 - 7 maj 2007 18:31
Hur mycket du byter är upp till dig. Anledningen till att man rekomenderar vattenbyte innan bikarbonattillsats är att ogiftigt amonium som accumulerats i lågt ph under tid omvandlas till dödsgiftigt amoniak vid snabb ph höjning. I ditt nystartade akvarium kan det inte finnas särskilt mycket amonium.'
MVH
Magnus
#3 - 7 maj 2007 18:39
Tropfrog skrev:
Hur mycket du byter är upp till dig. Anledningen till att man rekomenderar vattenbyte innan bikarbonattillsats är att ogiftigt amonium som accumulerats i lågt ph under tid omvandlas till dödsgiftigt amoniak vid snabb ph höjning. I ditt nystartade akvarium kan det inte finnas särskilt mycket amonium.'

MVH

Magnus

Min "nojja" är att:
jag byter 30procent o får inte bort "tillräckligt" med amonium o resterande blir ammoniak när jag tillsätter bikarbonatet.
e det "långsökt"?:)
#4 - 8 maj 2007 08:18
någon??
har hört av vissa att man ska byta50% om man tillsätter bikarbonat, eller räcker det med 30% ?
mvh Danne
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 maj 2007 08:35
Det beror ju på hur "skitigt" ditt vatten är. Nästan alltid räcker det dock med 30% och i ett nystartat akvarium räcker det definitivt som Tropfrog skriver.
#6 - 8 maj 2007 08:47
vet inte riktigt hur skitigt det blir sedan(när det är fullbelagt), men jag har tänkt att mata sparsamt osv. så det kanske räcker med 30% i veckan
#7 - 8 maj 2007 08:54
tack för svaren!
#8 - 8 maj 2007 20:40
Om du byter varje vecka så lär det inte bli några bekymmer. Rekomendationen bygger på att man har ett akvarium där ph på grund av otillräcklig skötsel sjunkigt dramatiskt och stannat nitrifikationen. Om du har en veckolig rutin så räcker det säkert med 10% också.
MVH
Magnus
#9 - 9 maj 2007 07:14
ok,då ska det inte va nå problem!har hemskt fasta rutiner när det kommer till skötsel o underhåll!

Annons