Bikarbonat nødvændigt?

#1 - 10 november 2007 21:10
Vi har just monterat ett kalkfilter som tillsætter kacium och magnesium till vårat vatten.
Den har højt pH från 6,8 till ungefær 7.5 och DH från 4,8 till ca 5,5. KH ligger på 2. Min fråga ær om det ær nødvændigt att tillsætta bikarbonat eller ær vattnet tillræckligt stabilt i førvægen? Har DH øverhuvudtaget någon inverkan på buffertkapaciteten?
#2 - 10 november 2007 21:10
Glømde skriva att jag ska ha surtvattensfiskar.
#3 - 10 november 2007 22:01
Varför ett kalkfilter till ett survattensakvarium?
Om du nu har ett kranvatten som uppenbarligen har ett PH på 6.8 och ska ha survattensfiskar så är du bara att gratulera! Ett KH på 2 är ju dock lite med tanke på att PH värdet inte blir stabilt. Men det går ju att justera med ganska små mängder bikarbonat. Det bästa är om du kan tillsätta bikarbonat så att du får ett KH på ca 4 och sedan justera PH med CO2.
#4 - 11 november 2007 16:07
Vi var tvungna att køpa ett eftersom det var før mycket koppar i vårat vatten pga av att det var så surt... Men ær det øverhuvudtaget nødvændigt att gøra något åt vattnet? Jag har hørt att man ska ha neutralt vatten æven fast man har survattensfiskar eftersom metallerna blir giftiga vid ett lågt pH.:confused:

Hur mycket bikarbonat ska jag tillsætta om det ær nødvændigt?
#5 - 11 november 2007 17:23
Antar att du har egen brunn och filtret du nämner gäller för allt vatten i hushållet, eller?

Jag backar ur, är för dålig på kemi för att kunna lämna ett svar som jag kan stå för[:o]

Men det vore intressant att veta vad det är för fiskar du ska ha?
#6 - 11 november 2007 19:36
Vi brukar ta 1 msk bikarbonat till 50 liter bytat vatten.
Vårt kh ligger på ungefär 10 nu efter att vi börjat till sätta bikarbonat. Innan var det mindre än 1.
#7 - 11 november 2007 19:55
Ja, vi har egen brunn fast det går också att tappa vatten som inte har varit genom filtret också...
Ska ha olika Sydamerikanska cichlider, malar och tetror.
#8 - 11 november 2007 19:59
Kjaer skrev:
Jag har hørt att man ska ha neutralt vatten æven fast man har survattensfiskar


Det går bra med neutralt vatten till de flesta. Finns en del arter som kan få problem med möglande rom om PH är för högt. Men för firrarna är det helt ok med ett PH runt 7.
#9 - 12 november 2007 10:21
Som sagt går det æven att tappa det mjukare vattnet med en pH på 6.8, KH 2 och och DH 4.8.
Ær det nødvændigt att tilsætta bikarbonat till detta om jag byter vatten ofta?

Tacksam før svar. Tycker detta med vatten ær vældigt svårt, men också vældigt spænnande:)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 12 november 2007 10:27
Kjaer skrev:
Som sagt går det æven att tappa det mjukare vattnet med en pH på 6.8, KH 2 och och DH 4.8.

Ær det nødvændigt att tilsætta bikarbonat till detta om jag byter vatten ofta?


Om det finns mycket växter i akvariet och man har ett lågt KH så kan pH svänga rätt rejält mellan dag och natt.
Om man inte har/eller har marginellt med växter samtidigt som du byter vatten ofta så behöver du inte tillsätta något.
En hög kopparhalt är däremot inte så hälsosamt för många fiskar
#11 - 12 november 2007 10:34
Jag ska bara ha några enstaka væxter:) Om jag tappar vatten från kællaren har det inte varit genom några kopparrør så det borde ju inte vara något problem.
#12 - 12 november 2007 10:43
Du har alltså inte koppar i vattnet från brunnen?

Då skulle jag utan tvekan använda vattnet från källaren.

Om du skulle vilja höja KH från två till fyra med Bikarbonat så tror jag att det behövs väldigt lite. Själv tillsätter jag 15 ml vid varje 40% vattenbyte till mitt Tanganyika 180 liters. Men då snackar vi höjning av KH till ca 10 KH.

Prova med 5 ml vid nästa vatten byte, läs av KH och justera sedan uppåt i långsam takt. Men kom ihåg att bara tillsätta Bikarbonat i samband med vattenbyte.
#13 - 12 november 2007 10:51
Om det finns mycket växter i akvariet och man har ett lågt KH så kan pH svänga rätt rejält mellan dag och natt.

Om man inte har/eller har marginellt med växter samtidigt som du byter vatten ofta så behöver du inte tillsätta något.

En hög kopparhalt är däremot inte så hälsosamt för många fiskar


om man har lågt KH och kör med co2 med controller. kan Ph då också börja svänga om man har lågt kh?
#14 - 12 november 2007 11:03
Då tar jag från kællaren:) och om jag vill ha tanga eller malawi ær det ju bara att ta det som har varit genom kalkfiltret... Ganska bra vatten jag har egentligen:D
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 12 november 2007 11:10
hambli skrev:
om man har lågt KH och kör med co2 med controller. kan Ph då också börja svänga om man har lågt kh?

Nja, det enda sättet att få ett riktigt stabilt lågt pH-värde är att köra med ett helautomatiskt CO2-system.
Dock så brukar det faktiskt finnas i manualen till CO2 system att det inte rekommenderas att köra CO2 om KH är väldigt lågt. Varför det står så det vet jag inte, men jag skulle tro att det beror på att om buffringsförmågan är väldigt låg så reagerar vattnet för snabbt när CO2 tillsätts. Antagligen är det inbyggt i CO2-systemen en viss tröghet för att pH-förändringarna inte skall gå för snabbt. Byter man då vatten i sitt akvarium med ett pH på t.ex. 6,5 och det nya vattnet har 8. Då går CO2 systemet igång för att sänka till det inställda 6,5 men sänkning går så snabbt (pga dålig buffringsförmåga) att det inte hinner stanna vid 6,5 utan fortsätter ytterligare en bit - varvid svängningarna blir för snabba. Detta är dock bara spepukaltioner från min sida.
De flesta CO2-controllers är ju tyska och där man ju inte probelmet med ett extremt lågt KH och därför är mätinstrumenten tillverkade för att passa där.

Jag själv rekommenderar hellre en påse med kalkmjöl i akvariet eftersom detta löser sig långsammare än bikarbonat - dvs slarvmarginalen är något högre
#16 - 12 november 2007 13:17
Nja, det enda sättet att få ett riktigt stabilt lågt pH-värde är att köra med ett helautomatiskt CO2-system.

Dock så brukar det faktiskt finnas i manualen till CO2 system att det inte rekommenderas att köra CO2 om KH är väldigt lågt. Varför det står så det vet jag inte, men jag skulle tro att det beror på att om buffringsförmågan är väldigt låg så reagerar vattnet för snabbt när CO2 tillsätts. Antagligen är det inbyggt i CO2-systemen en viss tröghet för att pH-förändringarna inte skall gå för snabbt. Byter man då vatten i sitt akvarium med ett pH på t.ex. 6,5 och det nya vattnet har 8. Då går CO2 systemet igång för att sänka till det inställda 6,5 men sänkning går så snabbt (pga dålig buffringsförmåga) att det inte hinner stanna vid 6,5 utan fortsätter ytterligare en bit - varvid svängningarna blir för snabba. Detta är dock bara spepukaltioner från min sida.

De flesta CO2-controllers är ju tyska och där man ju inte probelmet med ett extremt lågt KH och därför är mätinstrumenten tillverkade för att passa där.



Jag själv rekommenderar hellre en påse med kalkmjöl i akvariet eftersom detta löser sig långsammare än bikarbonat - dvs slarvmarginalen är något högre


intressant, jag skulle vilja höja mitt kh, men vill få ett stabilt Kh utan att behöva pytsa i massa bikarbonat. Just nu fyller jag direkt från kranen, men funderar på att placera ett akvarium under, där jag förbereder vattnet.

hur skulle man optimalt kunna lösa det så man får ett stabilt ph och kh värde ?
Hur gör ni andra fyller ni direkt från kranen eller låtter ni vattnet stå/cirkulera i nån balja innan ni häller i det i akvariumet?
Men hur höjer man Kh och samtidigt sänker ph??

har även funderat på att köra UV-C ljus i "sumpen" för att då döda alla paraciter innan det kommer i akvariumet. på så sätt skulle man ju skona dom nyttiga bakterieran i akvariumet.











Annons