Bikarbonat i malawikar.

#1 - 28 november 2006 17:37
Jag vet att det finns massor av trådar i ämnet, men jag blir itne klok på det.
Hur mycket bikarbonat ska jag ha i vattnet för att höja KH till en bra nivå och pH till ungefär 8? Som det är nu ligger ph på ca 7-7,5 i kranen, och kH har jag för mig på ca3.

Finns det några bra riktlinjer, sen kan jag ju prova mig fram. Jag har läst allt från en matsked till en halv deceliter per 100l vatten...
#2 - 28 november 2006 19:54
hehe, å jag kör med 1dl/100l, då har jag vildfångade och de mår prima.
#3 - 28 november 2006 20:45
Jag har ph 7,5 och kh på 4-5. (seras dropptester, tillförlitliga?)

någon som kan hinta mig hur mycket bikarbonat som kan behövas för att höja kh till 10< och ph till ca 8?
#4 - 28 november 2006 21:06
Jag har ungefär samma värden som du (kanske lite lägre KH, typ 3) och experimenterade igår med att pyttsa bikarbonat kryddmåttsvis i en hink med ganska exakt 10 liter vatten. (Ska starta upp ett tanganyika.) Efter 1 krm bikarbonat hade jag KH 7 och efter 2 krm KH 11. Mitt pH-test är ett sånt där med 0.5-intervall, så jag är inte helt säker på om det steg över 8 eller om det låg vid 7.5, lite svårt att se på färgerna.

1 dl bikarbonat för 100 liter vatten låter lite mycket tycker jag, fast det bästa man kan göra är väl alltid att testa sig fram med sitt egna kranvatten, så man vet.
#5 - 28 november 2006 21:09
Kan ju ta en liter akvarievatten och experimentera på... volymen borde väl itne spela så stor roll?
#6 - 28 november 2006 21:12
Kan ju ta en liter akvarievatten och experimentera på... volymen borde väl itne spela så stor roll?

Volymen spelar ju ingen roll, fast felmarginalen borde väl öka en aning ju mindre volym man experimenterar med. Är ju lättare att måtta fel när man trixar med små mängder. Men man gör ju tester på vattnet i karet sen ändå, så man ser att ens beräkningar stämmer.
#7 - 28 november 2006 21:13
Vad händer om man överdoserar? Kh blir tokhögt och pht stannar på lite drygt 8 va? finns det några risker med tokhögt kh?
#8 - 28 november 2006 21:16
Vad händer om man överdoserar? Kh blir tokhögt och pht stannar på lite drygt 8 va? finns det några risker med tokhögt kh?

Jag fick just svar på den frågan under rubriken "Akvarievatten" :D Kramfors skrev att KH bör vara mellan 4-12. Men pH:t stannar ju som sagt strax över 8.
#9 - 28 november 2006 21:22
Bor i bunkeflo så vi har väll samma vann;) så jag följer tråden med stort intresse då jag också vill höjja mitt kh.

(har förövrigt ca 7,8 i pH och 4 i kH)

//MVH Tulle
#10 - 30 november 2006 19:30
efter lite experiment kon jag fram till att 1dl/100 liter var på tok för mycket för mitt vatten, som redan har ph 7,5 och kh på 4-5. vattnet blev visserligen strax över 8 (mitt test går i 0,5 intervall), men hårdheten blev en bra bit över 20...
Så nu bestämde jag mig för att prova på ett annat sätt, nämligen att at en påse (40gram) och tillsätta till mitt kar på 250liter, och se vilken hårdhetsgrad och ph det får, och sen utgå från det.
#11 - 30 november 2006 19:32
och just ja, jag gjorde det efter ett delvattenbyte.
#12 - 30 november 2006 19:46
Efter att jag haft i hälften av lösningen (40g i en liter vatten), har ph höjts till 8 (från 7,5) och kh till det samma, 8.

Tänkte fortsätta hälla till hårdheten ligger runt 12.

sen när jag byter vatten, räcker det då med att jag ser till att vattnet jag häller i har samma ph? eller ska det ha samma hårdhet också?
#13 - 30 november 2006 20:23
Hårdheten verkar inte gå upp över nio, trots att hela påsen är i, men det duger gott, ph ligger på drygt 8 och det är ju så högt det går...

Nu blir problemet med vattenbyten, men om ajg atr samm koncetration (jag räknar med att jag har 200 liter vatten) dvs 2g/10liter, blir det ju till att ha i så mycket i varje spann jag bytar...

Annons