Bibehålla ph efter vattenbyte

#1 - 13 augusti 2006 17:23
Har precis startat upp ett mindre tanganyikakar och är lite ny på det här med att förändra ph:t. Jag har, med hjälp av kalkstenar fått upp ph:t en bit över 8. Kranvattnet ligger runt 7,5-7,6 och frågan är alltså om jag bör tillsätta bikarbonat i det nya vattnet eller om kalkstenarna snabbt justerar ph:t?

Jag byter väl runt 30% varanna vecka.
#2 - 13 augusti 2006 19:18
Kalk höjer pH till 7,6.
Vad testar du med?
#3 - 13 augusti 2006 19:30
Men hallå, säger han att han har höjt med kalksten till en bit över 8 så har han väl det. Fan vad du envisas med 7.6 hela tiden.
#4 - 13 augusti 2006 19:46
tycker det låter lite märklig med över 8 i ph med hjälp av kalksten... har man ca: 7.6 i ph så släpper inte kalksten just nåt.
#5 - 14 augusti 2006 14:11
Konstigt, jag använder seras dropptest och av vad jag kan utläsa är färgen något mörkare än 8.0 och kranvattnet är någonstans mellan 7.5 och 8.0 färgerna. Men om det nu är så att kalk inte höjer pht över 7.6 så måste jag läsa av fel.
#6 - 14 augusti 2006 15:24
ph 8 och över skulle jag nog säga är ovanligt i ett kar... när vattnet kommer från kranen kan det på vissa håll ligga på 8-8,5 men det är för att reningsverket har mixtrat med vattnet för att skona ledningarna och brukar sjunka efter man hällt upp det och låter det stå ett tag... eftersom det oftast är onaturligt mjukt för att hålla ett så högt ph.
#7 - 14 augusti 2006 18:45
Jag brukar använda bikarbonat varje gång jag gör vatten byten det håller ph konstant istället för att det går upp och ner som en jojo.Sen kan man ju aldrig typ överdosera med det heller.
#8 - 14 augusti 2006 22:00
Har hört att kH kan bli för högt om man överdoserar med bikarbonat, kan det stämma?
#9 - 15 augusti 2006 07:33
kH kan i princip aldrig vara för högt, utan du vill få det så högt som möjligt då det är bra för vattnets buffringsförmåga.

Men för att gå tillbaka till mitt ursprungliga inlägg så har jag gjort nya mätningar på kranvattnet och det visade sig att det vattnet höll ungefär samma pH som akvarievattnet, något det inte gjorde första gången jag mätte. Jag skulle gissa att det ligger runt 7,7-7,8, tycker att det är så svårt och se exakt när skalan endast vissa skillnad på 0,5 enheter.
#10 - 15 augusti 2006 08:41
[quote=CBR]Konstigt, jag använder seras dropptest och av vad jag kan utläsa är färgen något mörkare än 8.0 och kranvattnet är någonstans mellan 7.5 och 8.0 färgerna. Men om det nu är så att kalk inte höjer pht över 7.6 så måste jag läsa av fel.[/quote]

Prova JBL:S Dropptest för Ph.
Seras tester har jag ingen bra erfarenhet av..

lennart
#11 - 15 augusti 2006 19:46
[QUOTE=CBR]kH kan i princip aldrig vara för högt, utan du vill få det så högt som möjligt då det är bra för vattnets buffringsförmåga.

Men för att gå tillbaka till mitt ursprungliga inlägg så har jag gjort nya mätningar på kranvattnet och det visade sig att det vattnet höll ungefär samma pH som akvarievattnet, något det inte gjorde första gången jag mätte. Jag skulle gissa att det ligger runt 7,7-7,8, tycker att det är så svårt och se exakt när skalan endast vissa skillnad på 0,5 enheter.[/QUOTE]

Men det är ju hårdheten av vattnet. Tex för Malawi så står det ju att de ska ha 8-12 eller liknande för att de ska trivas, om det är mer än så så skulle jag tippa att fiskarna inte skulle trivas så bra längre. Varför står det överallt ett optimalt värde på kH om det inte spelar nån roll hur högt det är?
#12 - 16 augusti 2006 10:10
[quote=AndreasC]Men det är ju hårdheten av vattnet. Tex för Malawi så står det ju att de ska ha 8-12 eller liknande för att de ska trivas, om det är mer än så så skulle jag tippa att fiskarna inte skulle trivas så bra längre. Varför står det överallt ett optimalt värde på kH om det inte spelar nån roll hur högt det är?[/quote]
Hårdeheten som du talar om är gH, alltså totalhårdheten, vilket inte är samma sak som kH.
#13 - 16 augusti 2006 17:36
På akvarievalvet i Norrköping säger iallafall killen att kH kan bli för högt om man använder exempelvis bikarbonat. Därför skulle man passa sig för det ifall man använder just bikarbonat.
#14 - 16 augusti 2006 17:56
Det finns en risk att pH höjs för snabbt med bikarbonat vilket kan påverka fisken negativt.
2-3 gram bikarbonat per 100 l vatten höjer KH med 1 grad, hur mycket pH höjs av det får man testa.

Annons