det är väl så här , att dom som redan sköter sina djur , fortsättar att göra det, dom som missköta sina djur fortsättar att göra så , oavsett om myndigheten heter jordbruksverket , djur skyddsmyndigheten eller likn
mvh janne
Självklart behövs ett djurskydd och djurskyddslagar.
Sedan tycker jag väl att ingen av myndigheterna ifråga har gjort något jättebra jobb - även om det nog kanske har funkat lite bättre de senaste åren (dvs med djurskyddsmyndigheten).
Nackdelen med jordbruksverket var i alla fall tidigare att de bytte ansvarig personal titt som tätt vilket är ett stort problem. Under några år (när jag var ordförande i Zoobranschens Riksförbund) var jag relativt väl insatt i denna problematik och hade mycket med Jordbruksverket att göra. Den som hade hand om husdjuren där visste nästan inget om husdjur (däremot mycket om kor, grisar etc) och det tog väl ungefär ett år och ett antal möten med denne innan han/hon var relativt insatt i branschens problem och man kunde börja föra en konstruktiv diskussion med denne. Då bytte de ansvarig och den nye visste inget och så började det om från början igen osv osv.
Jag är rädd att denna förändring inte handlar om att Djurskyddsmyndigheten flyttar tillbaka till Jordbruksverket utan om nedskärning och det är definitivt inte bra för djurskyddet.