"fenrötebakterierna" har nog ingen möjlighet att husera i ditt filytermaterial så det ska du nog inte oroa dig för, väldigt viktigt att du håller liv i filtret så att du inte riskerar allt liv i karet efter medicineringen!Björken skrev:Kan man bevara bakteriekultur genom att förvara filtermaterial i en hink och förse det med syre genom att ha en liten bottenpump igång? Pumpen är för stor för att köra i en hink. Kommer de fenrötebakterier som kanske bor i filtret nu också att överleva och ställa till det igen, så att det är bättre att istället låta alla bakterier, goda som onda, dö under medicineringen?
åheim skrev:"fenrötebakterierna" har nog ingen möjlighet att husera i ditt filytermaterial så det ska du nog inte oroa dig för, väldigt viktigt att du håller liv i filtret så att du inte riskerar allt liv i karet efter medicineringen!
VisualDarkness skrev:Jag skulle även säga att dessa typer av bakterier finns eller kommer till de flesta karen, men det är en fråga om immunförsvar hos fiskarna. Det går nog att jämföra med t ex våra förkylningsvirus.
VisualDarkness skrev:Jag skulle även säga att dessa typer av bakterier finns eller kommer till de flesta karen, men det är en fråga om immunförsvar hos fiskarna. Det går nog att jämföra med t ex våra förkylningsvirus.
Björken skrev:Ja, det där har jag läst många gånger förut, men jag har dragit slutsatsen att det inte alltid måste vara en absolut sanning. Det har nämligen hänt mig två gånger nu att fiskarna varit friska men i samband med introduktion av nya fiskar (i båda fallen scalarer från samma butik) har flera fiskar insjuknat. Som jag tidigare nämnt i denna tråd var de fiskar som orsakade nuvarande problem redan sjuka när de kom till akvariet, jag upptäckte fenrötan strax efter att jag släppt i dem. Så de kan inte ha blivit sjuka av miljön i mitt akvarium och uppenbarligen har deras smitta spridit sig vidare till andra fiskar. Om bakterien alltid finns och motståndskraftiga fiskar klarar av den så borde det väl inte finnas ett så tydligt samband mellan nya sjuka fiskar i akvariet och att gamla också blir sjuka......
Men åter till min fråga: överlever filterbakterier i filtermaterial som hällts i en spann och syresätts med ett bottenfilter, eller måste det befinna sig i en pump som drar vatten igenom sig?
VisualDarkness skrev:Skulle tro att det har att göra med att de fiskarna som blir sjuka helt enkelt blir så kraftiga smittbärare att övriga fiskars immunförsvar inte räcker till, precis som bakterier och virus finns runt omkring oss och inte smittar ner oss. men blir en sjuk smittar personen helt enkelt så kraftigt att det slutar med att flera blir sjuka.
Detta kan vara ett felaktigt antagande, men jag tror på det. :)