Betyg på turistöar

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 9 september 2008 13:13
Det har ju dykt upp lite semestertrådar på Zoopet och olika orter har diskuterats.
Jag gillar att åka till öar i Medelhavet etc. och har därför roat mig med att betygsätta dom. Kanske kan därför någon ha lite nytta av min betygsättning nedan.

Kreta - Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 28 poäng

Teneriffa - Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 27 poäng

Azorerna - Bad 2; Mat 3; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 5; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 23 poäng

Madeira - Bad 1; Mat 1; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 21 poäng

Malta - Bad 2; Mat 5; Natur/vyer 2; Natur/växtlighet 1; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 1; Resekostnad 3; Boende 3. Totalt 21 poäng

Liten förklaring:
Turistiskt - Högt betyg (5) i kategorin "Turistiskt" innebär att det är lite turister, lite turistanpassat (dock ej spartanskt), inga inkastare etc.. Vill man åka till en verklig turistmetropol så bör man vända helt på betygsättningen. Kan väl också nämna att vi på alla resmål försökt att bo lite bortanför turiststråken.
Mat - Jag vill ha mycket färska grönsaker till maten, det skall vara välkryddat, gillar inte potatis, ingen vän av snabbmat. Utifrån detta har jag satt betyg.
#2 - 9 september 2008 13:29
Jag lägger till en favorit och ett par klassiker.

Menorca - Bad 4; Mat 3; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 4; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 29 poäng

Mallorca - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20 poäng

Gran Canaria - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 3; Historia 2; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20 poäng
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 9 september 2008 13:42
Trevligt med fler betygsättningar:
Fast man skall nog inte jämföra våra resp. betygsättningar. T.ex. så har ju Kreta och Menorca fått samma betyg (3) för Historia och då har vi nog använt lite olika skalor i den bedömningen.
#4 - 9 september 2008 14:03
Menorca överaskade oss med det historiska. Men det kanske beror på att vi la rätt mycket tid där på att köra runt till olika historiska platser som vi hittade i guideboken. En 2:a för historia på Mallorca känns i alla fall mycket mer generöst än en 3:a på Menorca. Jag har inte varit på Kreta så att jag kan jämföra, du får ta en tripp till Menorca så att vi kan få en jämförbar bedömning ;).
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 september 2008 14:22
Borde kanske ha haft med attraktioner i bedömningen men eftersom vi (jag och min fru) åkt utan barn så har jag inte haft någon som helst koll på sådant som nöjesfält, vattenland etc. och inte kunnat bedömma detta.

Offentliga akvarier har jag däremot besökt men har ändå inte tagit med detta i bedömningen. På Malta, Madeira och Azorerna fanns det inget off. akvarium (eller så var det så litet att det inte kunde bedömas). På både Teneriffa och Kreta fanns det offentliga akvarier och de var rätt bra (se Zoopetavdelningen "Offentliga akvarier").
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 september 2008 14:24
Micke skrev:
Menorca överaskade oss med det historiska. Men det kanske beror på att vi la rätt mycket tid där på att köra runt till olika historiska platser som vi hittade i guideboken. En 2:a för historia på Mallorca känns i alla fall mycket mer generöst än en 3:a på Menorca. Jag har inte varit på Kreta så att jag kan jämföra, du får ta en tripp till Menorca så att vi kan få en jämförbar bedömning ;).

Jag blev faktiskt lite sugen efter din bedömning.
Annars så är det nog Cypern som ligger rätt högt upp på listan, fast jag skulle ändå tro att det blir en vända till Gran Canaria i jan/feb - är lite för kallt på Cypern och Menorca då.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 januari 2009 14:06
Har ju nu varit också på Gran Canaria så jag lägger till det i min betygslista.

Det skall dock direkt sägas att vi bodde i byn Puerta de Mogan som inte alls är så turistiskt som t.ex. Maspalomas. Jag är helt övertygad om att betyget på flera punkter hade blivit betydligt lägre för Gran Canaria om betygsättningen hade gällt Maspalomas.
Jfr t.ex. min betygsättning av Gran Canaria med den som Micke har gjort - det skiljer sig en hel del.

Jag kommer också inom kort i denna tråd att ladda upp lite foton från Gran Canaria.

Kreta - Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 28 poäng

Teneriffa - Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 27 poäng

Azorerna - Bad 2; Mat 3; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 5; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 23 poäng

Madeira - Bad 1; Mat 1; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 21 poäng

Malta - Bad 2; Mat 5; Natur/vyer 2; Natur/växtlighet 1; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 1; Resekostnad 3; Boende 3. Totalt 21 poäng

Gran Canaria - Bad 5; Mat 4; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 1; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 2; Boende 4. Totalt 28 poäng

Liten förklaring:
Turistiskt - Högt betyg (5) i kategorin "Turistiskt" innebär att det är lite turister, lite turistanpassat (dock ej spartanskt), inga inkastare etc.. Vill man åka till en verklig turistmetropol så bör man vända helt på betygsättningen. Kan väl också nämna att vi på alla resmål försökt att bo lite bortanför turiststråken.
Mat - Jag vill ha mycket färska grönsaker till maten, det skall vara välkryddat, gillar inte potatis, ingen vän av snabbmat. Utifrån detta har jag satt betyg.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 26 januari 2009 14:26
Foton från en kaktuspark på Gran Canaria
#9 - 26 januari 2009 14:31
Mallorca- Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Växtlighet 2; Historia 1,5; Turistiskt 4; Boende 4. Totalt 18,5 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker)

Cypern- Bad 5; Mat 3,5; Natur/vyer 4,5; Växtlighet 3; Historia 3,5; Turistiskt 4,5; Boende 5. Totalt 29 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker.

Med andra ord så får cypern väldigt högt betyd, medans Mallorca får ett medelmåttigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 26 januari 2009 14:39
Och några till från samma ställe.

Imorgon kommer en del foton från andra ställen
Guest
#11 - 26 januari 2009 15:51
Och några till från samma ställe.

Imorgon kommer en del foton från andra ställen

Härliga bilder!
Hoppas din semester varit nice, och välkommen hem får man väl säga. :)
#12 - 26 januari 2009 15:52
Ni som har varit på Gran Canaria, var ni på Playa del Ingles? Hemskt badställe! När jag var där för ett par år sedan så var vattnet helt kolsvart, man såg inte sina fötter när man stod i 20-30 cm vatten. Ingen höjdare. :(
#13 - 26 januari 2009 16:42
Härliga bilder det gäller nog inte att smutta på en Kaffegök innan man ska dit tänk om man ramlar..=)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 26 januari 2009 17:38
Mich skrev:
Ni som har varit på Gran Canaria, var ni på Playa del Ingles? Hemskt badställe! När jag var där för ett par år sedan så var vattnet helt kolsvart, man såg inte sina fötter när man stod i 20-30 cm vatten. Ingen höjdare. :(

Tog en färja till Playa del Ingles och tyckte det var rätt "hemskt" där - alldeles för turistiskt med en massa sunkiga restauranger med snabbmat. Men vattnet var "kristallklart";)
Bilagor:
#15 - 27 januari 2009 11:53
Men vattnet var "kristallklart";)

Hmmh, förvisso var det sådär en åtta år sedan jag var där. Bra att det har förbättrats på den punkten, iaf!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 27 januari 2009 11:58
Mich skrev:
Hmmh, förvisso var det sådär en åtta år sedan jag var där. Bra att det har förbättrats på den punkten, iaf!

Förvisso så tänkte jag också fel - det var faktikst i Puerto Rico jag var och inte på Playa del Ingles[:o]
Dock kan väl sägas att vi träffade en del som bodde på Playa del Ingles på utflykter och de nämnde i alla fall inget om att vattnet skulle vara dåligt i alla fall.
#17 - 27 januari 2009 12:36
Hej!

Var på Sardinien i sommar och tyckte det var kanon. Var även på Teneriffa (Playa de las Americas) för något år sedan med jobbet:

Sardinien - Bad 4; (superfina stränder och klart vatten) Mat 4 (dyrt men bra); Natur/vyer 3 ; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 5 (nästan enbart Italienska turister); Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 4 (jättebillig resa faktiskt); Boende 2. Totalt 32 poäng

Teneriffa - Bad 4; (surfing och stora vågor ena dagen, hyfsad snorkling den andra) Mat 2 (slafsig turist kost); Natur/vyer 4 ; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 1 ; Bil-hyra o. köra 3 (hyrde ingen bil); Resekostnad 3 (jobbet betalade); Boende 4. Totalt 24 poäng

mvh

olof
#18 - 27 januari 2009 12:51
Ja det märks på våra betyg att vi varit vid olika orter på Gran Carnaria ;). Kanske skulle det vara mer rättvisande att recensera turistorter än hela öar. Puerto de la Cruz skiljer på Teneriffa skiljer sig en hel del åt från Playa de las Americas, liksom Maspalomas/Playa del Ingles och Puerto de Mogan på Gran Canaria samt Sant Tomas och Cala En Bosch på Menorca för att ta några exempel.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 27 januari 2009 13:17
Micke skrev:
Ja det märks på våra betyg att vi varit vid olika orter på Gran Carnaria ;). Kanske skulle det vara mer rättvisande att recensera turistorter än hela öar. Puerto de la Cruz skiljer på Teneriffa skiljer sig en hel del åt från Playa de las Americas, liksom Maspalomas/Playa del Ingles och Puerto de Mogan på Gran Canaria samt Sant Tomas och Cala En Bosch på Menorca för att ta några exempel.

Jo, men man bör ju ta alla bedömningar här med en rejäl nypa salt - eftersom det inte bara skiljer sig var man har bott utan även vilken typ av semester man eftersträvar och även hur man bedömmer olika saker.
Vad gäller det sistnämnda så kan man t.ex. se att jag "Bil - hyra och köra" på Gran Canaria en fyra (låg hyreskostnad, billig bensin, bra och asfalterade vägar, inte så farligt med trafik, acceptabel trafikkultur) medan du här bara gett en tvåa. Här borde ju förutsättningarna för våra resp. bedömningar vara ungefär lika och ändå skiljer sig våra resp. betyg åt rejält.

Så bedömningar nedan skall kanske inte tas för så mycket mer än en kul grej.

Kjells poäng
Gran Canaria - Bad 5; Mat 4; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 1; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 2; Boende 4. Totalt 28 poäng

Liten förklaring:

Mickes poäng
Menorca - Bad 4; Mat 3; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 4; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 29 poäng
Mallorca - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20 poäng
Gran Canaria - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 3; Historia 2; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20

JojjeN poäng
Mallorca- Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Växtlighet 2; Historia 1,5; Turistiskt 4; Boende 4. Totalt 18,5 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker)
Cypern- Bad 5; Mat 3,5; Natur/vyer 4,5; Växtlighet 3; Historia 3,5; Turistiskt 4,5; Boende 5. Totalt 29 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker.

Olof b poäng
Sardinien - Bad 4; (superfina stränder och klart vatten) Mat 4 (dyrt men bra); Natur/vyer 3 ; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 5 (nästan enbart Italienska turister); Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 4 (jättebillig resa faktiskt); Boende 2. Totalt 32 poäng
Teneriffa - Bad 4; (surfing och stora vågor ena dagen, hyfsad snorkling den andra) Mat 2 (slafsig turist kost); Natur/vyer 4 ; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 1 ; Bil-hyra o. köra 3 (hyrde ingen bil); Resekostnad 3 (jobbet betalade); Boende 4. Totalt 24 poäng
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 27 januari 2009 14:04
Jag lägger in några båtfoton från Gran Canaria-resan. Alla fotona är tagna i Puerto de Mogan.

Det översta fotot visar en ubåt som bogseras in till kaj. Denna kunde man åka "turer" med (kostade en rejäl slant) och kolla på fiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 27 januari 2009 14:16
Det var betydligt billigare att istället kolla på fiskarna från kajen i Puerta de Mogan.
De fiskar som syns tydligast på de 3 första fotona gick det hundratals av uppe i ytan och de var rejäla bitar (ca. 40-70 cm). Längre ner gick det även mindre och rejält färgranna fiskar men de var omöjliga att fota.
Fotot längst ner visar en falk (troligen)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 29 januari 2009 09:29
"Arkeologiska" foton från Gran Canaria.

Foto 1-3 samt 4-7 visar det grottsystem som finns på många ställen på Gran Canaria. De har sitt ursprung i att gasfickor har bildats i den relativt porösa lavastenen och dessa har sedan huggts ut och historiskt sett använts som bostäder och förråd.

I viss mån sker faktikst detta fortfarande både för turistiskt och bostadsändamål. Det näst nedersta fotot visar en modern och rejält stor restaurang som helt ligger inne i ett berg.
Det nedersta fotot visar en vanlig bostad som till största delen ligger inne i ett berg.
#23 - 29 januari 2009 17:38
Kaktusparken påminde lite om palmitos parken. var låg den?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 29 januari 2009 18:59
Link_Mag skrev:
Kaktusparken påminde lite om palmitos parken. var låg den?

Kommer inte ihåg exakt var men det var i närheten av San Nicolas på västkusten.
En stor skillnad mellan Palmitos och kaktusparken var entrépriset - 22 EUr till Palmitos, 6 Eur till kaktusparken och då fick man dessutom en kaktus värd 3 Eur på köpet.
Foton från Palmitos Park kommer att dyka upp i Zoopetavdelningen Offentliga akvarier i början av nästa vecka.
#25 - 29 januari 2009 19:02
Väldigt offtopic, men Kjell, kan du läsa mitt senaste mail? Ska lägga ut en annons ikväll, så behöver ditt svar.
#26 - 29 januari 2009 19:48
En tusistö man inte får glömma bort är faktiskt Gotland!
Särskilt då under medeltidsveckan, massa riddare och grejer som knallar runt överallt. Lummelundagrottan är ett tips!
Sen finns det ju alltid fårö som enligt mig nog är något av det mest deprimerande jag besökt trots alla coola raukar. Kan bero på att det var mulet när jag var där...
#27 - 30 januari 2009 00:38
Den andra bilden du tagit på fiskar Kjell kan var Multar finns här på västkusten med.
Tidigare fanns det bara längre söder ut men Ringhals varmvatten utsläpp och höjd medel temperatur i havet har gjort att de kan klara sig här med. En gosd matfisk och en riktig fighter på korken om man har turen och lyckan att kroka den.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 30 januari 2009 14:15
Mick13 skrev:
Den andra bilden du tagit på fiskar Kjell kan var Multar finns här på västkusten med.

Alla 3 fiskfotona visar samma fiskart så om den andra bilden visar en multe så gör de andra det också.

Jag har nu i Zoopets stora fotoarkiv (enbart för goldmedlemmar) lagt in 102 foton från Palmitos Park som ni kan kolla på http://www.zoopet.com/bilder/showgallery.php?cat=680
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 30 januari 2009 17:51
Lite foton från Puerta de Mogan där vi bodde och trivdes alldeles förträffligt.

Foto 1 är taget uppe vid solnedgången från bilvägen som går ner till Puerta de Mogan
Foto 2, 3, 4, 6 och 7 är tagna från en utsiktspunkit precis ovanför byn
Foto 2 visar den gamla byn (där vi bodde) och småbåtshamnen
Foto 4 visar stranden - innanför stranden ligger restaurangerna och bakom dom affärscentrat
Foto 5 visar stranden
Foto 6 visar den gamla byn som i stort bara innehålller restauranger och lägenhetshotell (inga hus är högre än 2 våningar) - lägg märke till att det är terasser på alla tak
Foto 7 varje fredag är det marknad och då finns det mängder av stånd där man kan köpa det mesta. Här visas en del av dessa på piren
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 30 januari 2009 18:43
Och så ytterligare några foton
Foto 1 visar mitt favorittorg. Här satt jag mycket på bänkarna kollade på människorna samt spanade ut över småbåtshamnen och läste böcker (deckare) -jag han med 13 böcker.
Vi bodde i 15 meter in i gränden mellan restaurang Marina och restaurangen innanför den.
Foto 2-4 visar småbåtshamnen med turistbåtar
Foto 5-6 visar fiskehamnen där fiskarna tog in fisken till restaurangerna, lagade fiskeredskapen samt reparerade sina båtar
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 30 januari 2009 18:53
och slutligen dessa från Puerto de Mogan

Foto 1-2 är taget i sluttning ovanför byn där lokalbefolkningen bodde. Dit upp fanns det definitivt inga bilvägar utan bara trånga gränder. ganska mastigt att släpa upp alla matkassar uppför en 50 meter brant sluttning när man storhandlat.
Foto 3-5 är taget i gränderna nere i byn innanför småbåtshamnen där vi bodde
Foto 6 från takterassen på det hus vi bodde
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 30 januari 2009 20:42
Jag fortsätter att envisas med fler foton från Gran Canaria.
Nu blir det en massa "vyer" som jag kommer att presentera - många av dem är faktiskt "vykortsvackra"
Foto 1 visar huvudstaden Las Palmas (med mer än 400.000 invånare - dvs ungefär som Göteborg) längst bort.
Foto 2 och 3 visar faktiskt ön Teneriffa i bakgrunden. Lite häftigt med först Gran Canaria, sedan havet, sedan molnen!!!! och längst bort Teneriffa.
Foto 4 har jag egentligen mest med för att man på det kan se 2 tävlingscyklister. Överallt när man var ute och åkte på de branta serpentinvägarna så mötte man, eller körde om (vilket inte var lätt eftersom det var brant och mycket kurvigt) drösvis med cyklister.

Övriga foton är mest för att de är kul :d
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 30 januari 2009 21:01
och så en hel bunt med ännu fler vyer....
#34 - 30 januari 2009 21:06
Fy vad sugen man blir på att både åka till lite sydligare breddgrader (inte Tyskland;)) när man ser bilderna...
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 30 januari 2009 21:23
Och så de allra, allra sista.....

Det sista fotot på "stavhopparen" är en slags symbol för Gran Canaria eftersom det visar hur man förr (innan serpentinvägar och bilar fanns) tog sig fram i den minst sagt kuperade terrängen
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 30 januari 2009 21:24
ansjo skrev:
Fy vad sugen man blir på att både åka till lite sydligare breddgrader (inte Tyskland;)) när man ser bilderna...

Ja inte sant:D - fast Tyskland är inte helt fel heller;)
#37 - 31 januari 2009 05:06
Ja inte sant:D - fast Tyskland är inte helt fel heller;)

Det håller jag med om, men det är värmen man saknar:)!
#38 - 4 februari 2009 15:53
Fasiken nu måste ja ju övertyga gumman att åka till gran canaria en gång till och det snart !!!!!
Sist gick det ju inte så bra precis men men......skam den som ger sig :D

Minns nån mitt fotmissöde ?
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 4 februari 2009 15:59
drd skrev:
Fasiken nu måste ja ju övertyga gumman att åka till gran canaria en gång till och det snart !!!!!

Sist gick det ju inte så bra precis men men......skam den som ger sig :D

Minns nån mitt fotmissöde ?

Ja då, jag minns det i alla fall. Också jag behövde förövrigt 2 kryckor för att kunna förflytta mig. Det gick bra - "gick" t.o.m. runt hela Palmitos Park.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 7 december 2010 14:00
Kort rapport från Cypern:

Liten summering av semestern på Cypern.

Resa: Det finns inget direkflyg till Cypern från Göteborg. Utan jag hade bokat en resa för mig och frugan där vi på vägen ner skulle mellanlanda och byta flyg i Wien och på vägen hem i Frankfurt. Priset för våra biljetter var 5.000 kr.
Resan ner gick bra - men på vägen hem var det snöoväder i Frankfurt så vi fick övenatta på hotell och kom hem en dag senare.

Boende:
Jag hade bokat en lägenhet i Paphos som ligger i den grekcypriotiska delen av ön. Jag hade bokat lägenheten via annons på Blocket och den kostade 2.800 kr för 14 dagar. Lägenheten var alldeles utmärkt och uppfyllde mer än väl de behov man kunde ha.
Alldeles utanför lägenheten låg också en liten (ca. 5x10 m) pool och jag badade i den åtminstone 2 ggr per dag. Det var dock lite kallt i vattnet där - det var betydligt varmare i havet.

Vädret:
Dagstemperaturen låg mellan 25 och 29 grader och sjönk ca. 5 grader på natten - men det gick utmärkt att sitta utomhus i kortärmad skjorta på terassen på kvällen och äta middag, eller kanske bara för att läsa en bok och njuta av en drink.
Det skall dock sägas att det var osedvanligt varmt för årstiden - normalt så är novembertemperaturen ca. 5 grader lägre.

Bilkörning:
Vi hyrde en bil (Nissan Micra) för alla 14 dagarna (plockades upp och lämnades på flygplatsen i Larnaca) och det kostade 1.850 kr inkl. alla försäkringar. Jag får ju inte köra bil längre så frugan var lite orolig över att köra i vänstertrafik där också ratten satt på fel sida, men det gick utan problem.

Maten:
Maten är rätt Ok - även om den kanske inte kulinariskt ligger i allra högsta klass så var standarden bra. De mest positiva matöverraskningarna fick man när man åkte ut på "landet" och gick in på någon "bykrog". Sedan lagade vi ju en del mat själva också och utbudet i affärerna var alldeles utmärkt och hyfsat billigt.

Drickat:
Den lokala ölen var rätt dålig och det var den som de hade på restaurangerna (i affärerna fanns det bra importerat öl att köpa) men det lokala vinet var utmärkt så sådant blev det en hel del.

Naturen:
Massvis med höga berg och djupa dalar med vidunderlig utsikt. Tyvärr var ju mycket brunt efter den stekheta sommaren och cyprioterna längtade verkligen efter regn. Så även om det var vackert nu så måste det var ännu vackrare på "våren" - dvs framåt mars.

Historia:
ja det fanns en massa "stenhögar" överallt så den historieintresserade hade mer än tillräckligt att kolla på.

Paphos:
Vi bodde i Paphos som kanske inte är någon större turistmetropol men den visade sig vara helt rätt. Vi var en vända i Ayia Napa området som är det stora charterområdet för svenskarna och där var det frukantsvärt ödsligt och 9 av 10 affärer/restauranger hade slagit igen för säsongen.
Så var det verkligen inte i vår stad utan den levde verkligen och längs den fina strandpromenaden låg affärerna och restaurangerna uppradade och de var alla öppna. Det fanns folk överallt, men det var inte smockfullt så det var perfekt.

Grekland -Turkiet:
Cypern är ju som sagt delat i en turkisk del (37%) och en "grekisk" del (63%). Vi bodde ju i den grekiska delen, men gjorde en dagsutflykt till den turkiska delen. Några timmars besök säger säkert inte så mycket, men Kyrenia som vi besökte var i alla fall en odelat positiv upplevelse.
1/ Men det är sannerligen inte lätt att besöka Turkietdelen, bl.a. därför att hyrbilsfirmorna förjöd att ta med sig hyrbilen till den turkiska delen (försäkringen gällde inte). Så vi fick boka en dagsutflykt.
2/ Hatet från människorna på greksidan mot de på den andra sidan är rätt olustigt. Och guiderna på vår resa vädrade verkligen sitt förakt. Otrevligt.

Sammanfattning:
En väldigt lyckad och rätt billig semester som vi definitivt kan rekommendera.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 7 december 2010 14:08
Foton från Cypern:

Foto 1-3. Från Pahos där vi bodde
Foto 4. Det var varmt i havet
Foto 6-7. Bevarade historiska sevärdheter
Foto 8-9 Kyrenia på turksidan
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 7 december 2010 14:18
Några till.
Alla foton här är "naturfoton"
Det andra visar inte is utan klippor vid havet.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 8 december 2010 12:14
Nu är även Cypern inlagd i "betygsbedömningen"

Kjells poäng
Kreta
- Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 28 poäng
Cypern: Bad 3; Mat 3; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 27 poäng

Liten förklaring:

Mickes poäng
Gran Canaria - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 3; Historia 2; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20

JojjeN poäng

Olof b poäng
#44 - 9 december 2010 21:20

Naturen:

Massvis med höga berg och djupa dalar med vidunderlig utsikt. Tyvärr var ju mycket brunt efter den stekheta sommaren och cyprioterna längtade verkligen efter regn. Så även om det var vackert nu så måste det var ännu vackrare på "våren" - dvs framåt mars.

Du har helt rätt i ditt antagande. Jag och min sambo tillbringade två veckor på Cypern i slutet av februari och början av mars för snart tio år sedan. Veckan i Limassol var vidunderligt avkopplande med gott om plats i staden, härlig luft och varmt och skönt. Andra veckan tillbringades på ett pensionat i Troodos med dagliga utflykter i vårgrönskan på bergssidorna och kvällar avnjutandes lokal mat och dryck.

Som du skriver var det billigt (anlände med båt och fixade allt på plats) och lokalbefolkningen hade ett avslappnat förhållande till turisterna. Nu var vi aldrig i närheten av charter-komplexen på beachen utan höll oss till de områden som var mer "vardagliga".

Härligt att höra att Cypern fortfarande verkar hålla ställningarna - vi ska tillbaka, någon gång.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 9 december 2010 21:40
hawkse skrev:
Du har helt rätt i ditt antagande. Jag och min sambo tillbringade två veckor på Cypern i slutet av februari och början av mars för snart tio år sedan. Veckan i Limassol var vidunderligt avkopplande med gott om plats i staden, härlig luft och varmt och skönt. Andra veckan tillbringades på ett pensionat i Troodos med dagliga utflykter i vårgrönskan på bergssidorna och kvällar avnjutandes lokal mat och dryck.

Som du skriver var det billigt (anlände med båt och fixade allt på plats) och lokalbefolkningen hade ett avslappnat förhållande till turisterna. Nu var vi aldrig i närheten av charter-komplexen på beachen utan höll oss till de områden som var mer "vardagliga".

Härligt att höra att Cypern fortfarande verkar hålla ställningarna - vi ska tillbaka, någon gång.

Trevligt att höra att det var så positivt när ni var där - januari och mars anses ju annars vara de "sämsta" månaderna ur vädersynpunkt men som jag antog så var det riktigt bra då också eftersom det hade hunnit bli grönt. Kanske dock inte den bästa månaden för sol och baddyrkaren - men den gruppen tillhör inte jag.

Limassol har dock växt till sig rejält sedan ni var där och är den staden som expanderar mest - där fanns också en enormt lång stranpromenad
#46 - 9 december 2010 21:49
Det fanns absolut en lång strandpromenad i Limassol när jag var där. Iofs brukade vi vända när vi kom till första stora hotellet vid stranden och sedan gå tillbaka mot hamnen istället så vi utforskade inte området däråt så mycket.

Det var inte bara grönt där i februari/mars - i bergen blommade allehanda träd och buskar i värsta vårblom samtidigt som snön fortfarande låg kvar i klippskrevorna och på toppen av Troodos. Luften fylldes av en gudomlig söt doft av blommor och barrträd.

Vädermässigt var det säkert inget badväder men det var helt klart varmt nog för T-shirt och shorts nere i Limassol. Nattetid i bergen blev aningen kallt, det skall erkännas, men hade du 5 C på nätterna i November så var det i alla fall inte kallare än så i februari. Solsken mest varje dag var det också.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 9 december 2010 22:00
hawkse skrev:
Vädermässigt var det säkert inget badväder men det var helt klart varmt nog för T-shirt och shorts nere i Limassol. Nattetid i bergen blev aningen kallt, det skall erkännas, men hade du 5 C på nätterna i November så var det i alla fall inte kallare än så i februari. Solsken mest varje dag var det också.

Nja det var nog inte 5 grader på natten när vi var där - kanske kröp tempen under 20 C någon gång på natten, men kallare var det inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 2 mars 2013 20:56
Nu har jag och frugan varit 14 dagar på La Palma som är en av de mindre kända Kanarieöarna. Ön har 86.000 innvånare och relativt få turister (ca. 100.000 per år, som kan jämföras med den ö som ligger närmast - nämligen Teneriffa som årligen besöks av ca. 4 miljoner turister). La Palma brukar kallas för den gröna ön och är den som ligger längst ut av Kanarieöarna.

Nedan lägger jag in lite foton som jag har tagit

1/ En karta över denna lilla ö som bara är ca. 4 mil lång och ca. 1,5 mil bred
2/ Den första veckan hyrde vi en lägenhet i turistbyn Los Cancajos på öns östra sida ("insidan"). Vi bodde i det närmsta lägenhetskomplexet till vänster om vägen
3/ Utsikten från vår terass
4/ En mur i byn som dekorerats med fiskar
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 2 mars 2013 21:04
Några kilometer från byn där vi bodde ligger öns "stora" turiststad Santa Cruz som har ca. 19.000 invånare och den är dessutom öns huvudstad.

1 och 2/ Vy över Santa Cruz från vardera sidan. Foto 2 från byn där vi bodde.
3/ Fotat på samma ställe som 2 men på kvällen
4/ Några pittoreska hus med sina typiska kanariska balkonger
5/ En kille som hette Christoffer seglade visst härifrån när han "upptäckte Amerika". Detta skepp lär vara en kopia av den båt han använde
#50 - 2 mars 2013 21:14
Malapascua i fillipinerna är helt löjligt bra förövrigt. En ö praktiskt taget full av dykare :)
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 2 mars 2013 21:20
Den andra veckan hyrde vi en lägenhet i Tazacorte (5.800 invånare) på öns västsidan (dvs "utsidan") där Sydamerika är närmsta granne västerut.

1/ Utsikten från vår balkong där vi kunde kolla på såväl berg som hav
2/ Närmsta huset var detta ödehus där det bara bodde en blågul ara som under dagarna satt i fönstret och "pratade"
3/ Utsikten från balkongen kvällstid
4/ Mellan oss och havet låg det en stor bananodling
5/ Inne i byn fanns det mycket vackert att titta på
6/ Vi hade ca. 1500 meter ner til havet, strandpromenaden och badplatsen
7 och 8/ Det blåste dock en del och det var ofta rödflaggat. Några simturer tog jag dock när det var gulflaggat och det svåra var inte att ta sig ut och simma utan att ta sig i land. Det var inte långgrunt och det var starka strömmar. Definitivt inget för barn eller egentligen för gamla gubbar som jag - men kul var det. Stranden var svart lavasand
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 2 mars 2013 21:39
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Denna lilla ö är jättehög (som högst 2426 m över havet) och klättringen från havet upp till dess högsta punkt går på ca. 1 mil så det blev minst sagt ganska branta hårnålskurvor med bilen på vägen upp.

1 och 2/ Uppe på öns högsta punkt var det rejält kallt (ca. 7 grader när vi var där) och det var häftigt att stå däruppe och kolla ner på molnen.
3/ På natten kryper tempen under 0 och de fuktiga molnen bildar is som fastnar på staket och växtlighet
4/ Hela ön har ju uppkommit genom lavautbrott och det senaste lavautbrottet (1971) var längst i söder nära San Antonio. Här kunde man promenera runt en del av lavakratern och kolla ner i kratern
5/ ...eller på utsidan
6/ eller om man inte iddes promenrera - rida
7 och 8/ Utsidan på den senaste vulkanen

Detta att det är en så vulkanaktiv ö samtidigt som den är så hög och att den vilar på en relativt lite sockel gör ju att många tror att öns nordvästra sida någon gång (nästa år- om hundra år - om tusen år, ingen vet) kommer att kollapsa och sjunka ner i havet. Detta kommer att självklart att döda en massa människor på ön men den kommer då att skapa en jättetsunami som kommer att gå åt nordväst och slå in över hela den östra delen av USA och döda miljontals med människor [/FONT][/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 2 mars 2013 21:45
På en så liten men ändock hög ö finns det många vackra vyer - här syns några av dem

På det första fotot kan man se Teide på grannön Teneriffa
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 2 mars 2013 22:03
1 och 2/ öns huvudsakliga näring är bananodling och överallt efter kusterna låg det bananodligarna. De trivdes uppenbarligen med att växa i lavan i det varma klimatet vid kusten. Lite högre upp tog annan växtlighet över som t.ex. apelsinträd
3 och 4/ Vi besökte en marknad i en näraliggande by. Här fanns det mesta - lite underligt var dock att "ursprungsbefolkningen" mest sålde loppmarknadsprylar medan hantverksstånden mest sköttes av sådan som ursprungligen kom från andra länder. Jag köpte en sak - en T-shirt och det visade sig att den som jag köpte den av visade sig vare en svensk som bott på ön i 23 år.... Enligt honom så fanns det bara ca. 10 svenskar som var fast bosatta på ön
5/ Öns största stad Los Llanos (ca. 21.000 invånare) tyckte jag nog var lite trevligare Santa Cruz. Hit letar sig dock inte så många turister efterom det inte ligger vid havet och har lite kallare klimat. Här ett foto på ett av många stora träd som fanns här
6/ Lite "hällristningar" utförda av öns urinvånare (guancher) som utrotades av omkring år 1500. det fanns en del museer som var ömsom vin, ömsom vatten
7/ Det fanns ödlor överallt - detta lära vara en geckoödla
#55 - 3 mars 2013 05:30
Verkar som ni har haft det trevligt:). Fina bilder, och välkomna hem till kylan;).
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 3 mars 2013 08:57
ansjo skrev:
Verkar som ni har haft det trevligt:). Fina bilder, och välkomna hem till kylan;).

Jepp det var mycket trevligt - ja alltså att vara på La Palma, inte att komma hem:p
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 3 mars 2013 09:10
Ytterligare lite tips:
Normalt sett brukar vi åka till icke turisttäta delar av öarna för där brukar det vara lagom med turistaktiviteter. Men på denna ö med så lite turister så rekommenderar jag turistområdena - här finns det ändå relativt få turister, men ändå hyfsat med bra matställen.

Några timmar i början på eftermiddagen är det mesta stängt för siesta - t.o.m. turistbyråerna

Kanske inte en ö direkt för barn - poolvattnet är rätt kallt (förutom på lyxhotellen) och det går rejält med höga vågor i havet och stupar brant. Dock i övrigt är det helt OK för barn

De flesta av öns turister är tyskar - så på en del menyer så anges de förutom på spanska bara på tyska. Men man klarar sig helt OK på engelska också.

Åker man på utflykter med hyrbilen ta med lite att äta och dricka - det är som sagt ingen turistö så det kan var långt mellan ställena där man kan fylla på sitt kaloribehov.

Nötkött är dyrt (finns ej på ön) men det mesta andra är rätt billigt.

Det finns många vandringsleder på ön och de flesta turister som kommer hit gör det för att vandra.

Mycket vänlig stämning i trafiken. Skall man ta sig över en gata så stannar alltid bilarna även om man inte går på ett övergångsställe.
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 3 mars 2013 09:17
Betyg La Palma

Kjells poäng
Kreta
- Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 28 poäng
Cypern: Bad 3; Mat 3; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 27 poäng

Gran Canaria - Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 1; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 2; Boende 4. Totalt 27 poäng
La Palma: Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 4; Historia 1; Turistiskt 4; Bil-hyra o köra 4; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt: 28 poäng.

Liten förklaring:

Mickes poäng

JojjeN poäng

Olof b poäng
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 9 mars 2014 13:48
Lanzarote

[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Så har jag och frugan tillbringat ytterligare 14 dagar på en kanarieön och denna gång var det Lanzarote som besöktes.
Lanzarote är en av de mindre kanarieöarna och är den ö (tillsammans med Fuerteventura) som ligger närmast Afrika. Denna ö kännetecknas av speciellt 4saker - 1/ Vulkaner-lava 2/ Vita hus 3/ Bra stränder 4/ Blåsigt.

Foto 1:
Visar de olika kanarieöarna och det är Lanzarote som återfinns högst upp längst till höger. De röda prickarna visar de ställe där det har varit vulkanutbrottefter år 1500 och det är på 3 olika öar - La Palma, Teneriffa och just Lanzarote.
Foto 2:
I likhet med tidigare resor så hade vi bokat 2 olika lägenheter och vi bodde en vecka på varje. Detta foto visar utsikten från den första veckans lägenhet somlåg i Costa Teguise som ligger på öns nordöstra del.
Foto 3:
Den andra veckan bodde vi i Puerto del Carmen som ligger på öns sydöstra del. Bägge är turiststäder men Puerto del Carmen var nog lite mer turistiskt med fler stränder, mindre blåsigt och flera restauranger. Dock tyvärr lite"inkastare" (om än inte alltför påträngande) i Puerto del Carmen men samtidigt gjorde också konkurrensen här att priserna på restaurangerna var lägre (t.ex. kostade en stor öl - 15 kr!!!!!!).
Foto 4 och 5:
Vi besökte också flera marknader för att kolla och inhandla lokala produkter -vi besökte bl.a. den stora markanden i Teguise (foto 4) som är den mest berömda på ön men som vi tyckte var sämst för där såldes mest krimskrams (typ billig import från Kina). Vi besökte också marknaden i Playa Blanca (foto 5) som var betydligt bättre med en hel del hantverk. Vi besökte också 2 väldigt små"matmarknader" i Haria resp. Masdache och de var ganska trevliga och en hel del godsaker inhandlades. Vi gjorde också en dagsutflykt till Corralejo på Fuerteventura och besökte då bl.a. marknaden där och den var rätt dålig.
Foto 6:
Denna ö har ju inte några jättehöga berg som t.ex. La Palma och Teneriffa så det fanns inte så många fina utsiktspunkter - men utsikten ut mot den lilla ön La Graciosa från Mirador del Rio (längst uppe i norr) var helt suverän.
Foto 7:
Vid El Golfo på öns sydvästra del ligger en liten insjö vädigt nära havet[/FONT][/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 9 mars 2014 15:33
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 1 och 2
Eftersom man är akvarist så kollar man naturligtvis efter fiskar jag såg några guppy i en kaktuspark Jardin de Cactus (foto 1) och det fanns en hel del fiskar i hamnarna (foto 2). Jag besökte också ett offentligt akvarium som väl var lite si så, men av detta har jag ju redan lagt in en r[/FONT][/COLOR][FONT=Verdana][COLOR=#0000ff]ecension av på Zoopet.[/COLOR][/FONT][COLOR=#222222][FONT=Verdana]
Foto 3-5
Kaktusparken var dock väldigt fin och var definitivt värd ett besök. Lite kul var den ekivoka uppskyltningen till herrtoaletten i kaktusparken (foto 4) - den till damernas var något liknande fast tvärtom (ni förstår säkert hur jag menar[/FONT][/COLOR][COLOR=#222222][FONT=Verdana] [:o] [/FONT][/COLOR][COLOR=#222222][FONT=Verdana])
Foto 6
Det utvinns en hel del salt på ön och detta var den största anläggningen för detta - mest för kul skull så köpte vi med oss 1 kilo[/FONT][/COLOR]
#61 - 9 mars 2014 16:00

7/ Det fanns ödlor överallt - detta lära vara en geckoödla

Inte fn är det där nån gecko, den formligen skriker ju ut att den är en lacertid, alltså en släkting till vår skogsödla.

Det där är en hona av Gallotia galloti palmae, La Palma Lizard. Intressant grupp, de äter i motsats till sina vanliga släktingar en del vegetabiliskt och liksom Darwins galapagosfinkar går det att se hur de spritt sig på de olika kanarieöarna och evolverat till olika arter, intressant nog i olika storlekar.
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 9 mars 2014 16:10
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Lanzarote är ju verkligen en lavaö och genom årens lopp har mycket av täckts av lava – vid det riktigt stora lavautbrottet på ön under 1700-talet så täcktes ¼ av ön av lava och ca. 40% av all odlingsbar mark försvann vilket var en katastrof för öns befolkning. Detta har gjort att landskapet är lite månlikt och det inte finns så mycket grönt.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 1[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Fotot visas hur man odlar vindruvor för vin i små gropar i lavsanden som kläs in med ett ”stenröse”[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 2-4[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foton på lavalandskap[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 5[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Lava växer utmärkt på lava[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 6-8[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Man kan åka till nationalparken Parcque Nacional de Timanfaya och där titta på när man eldar och sprutar vatten med hjälp av hettan. Man kan också ta en bussrundtur (man får vare sig gå runt eller köra runt med egen bil) i lavalandskapet (foto 6). Detta var mycket sevärt.[/FONT][/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 9 mars 2014 16:13
Bygert skrev:
Inte fn är det där nån gecko, den formligen skriker ju ut att den är en lacertid, alltså en släkting till vår skogsödla.

Det där är en hona av Gallotia galloti palmae, La Palma Lizard. Intressant grupp, de äter i motsats till sina vanliga släktingar en del vegetabiliskt och liksom Darwins galapagosfinkar går det att se hur de spritt sig på de olika kanarieöarna och evolverat till olika arter, intressant nog i olika storlekar.

Du har säkert rätt - såg uppgiften i någon bok.
Dock apropå detta så noterade vi på Lanzarote att ödlor av alla de slag lyste med sin frånvaro där - de finns säkert men vi såg inte en enda under vår vistelse
#64 - 9 mars 2014 16:22
Finns en släkting till La Palma ödlan på Lanzarote och den skall vara rätt vanlig. Fast hur mycket ödlor man ser kan bero på säsong, tid på dygnet, vilka miljöer man rör sig i, hur försiktigt man tar sig fram osv. De här ödlorna är ibland förföljda eftersom de äter frukt så de kan ha skäl att hålla sig undan på en del håll, på andra ställen matas de av turister med bananer och sånt så de blir oskygga. Hur mycket man ser när man passerar lite flyktigt behöver alltså inte säga mycket om hur mycket ödlor det egentligen finns.

Den på bilden är en hona förresten, hanen har mer färg.
Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 9 mars 2014 17:32
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Det finns också 2 lavagrottor som man kan besöka – lite överreklamerade kan jag dock tycka att de var.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 1 och 2.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Visar grottan Cueva de los Verdes där det var trångt att gå och farligt nära att man råkade slå i huvudet i ”lavataggarna” i taket. Man fick också gå med en guide som bl.a. pratade på spansk-engelska så det var nästintill omöjligt att förstå.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 3-6[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Visar grottan Jameos del Aqua som egentligen inte var mycket till grotta men klart häftig var i alla fall”havssjön” med en endemisk vit liten krabba som det fanns tusentals av och de syntes som små prickar.

[/FONT][/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 9 mars 2014 18:30
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Är man på Lanzarote så lär man inte missa den allerstädes närvarande konstnären Cesar Manrique och det fanns massor av konst av honom överallt på ön. Även om det självklart inte var så mycket han hade skapt själv så präglades miljön av hans tankegångar. Han ”bestämde” också att alla hus på ön skulle vara vita och att det inte skulle finnas höghus. Detta gör att byarna är oerhört vackra och att det inte ens i turiststäderna känns så himla turistiskt.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 1[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Visar ett museum om honom (fanns flera)[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 2 och 3[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Konst och en damm på museet[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 4-8[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Lite av varje som ”golvmosaik” och väggprydnader[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 9-12[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Statyer fanns det gott om runt på ön– speciellt i rondeller[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Foto 13[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Lite äldre konst – när man skulle gifta sig så gjorde man ett ”självporträtt” (nakenstaty) på sig själv och gav bort. [/FONT][/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 9 mars 2014 18:55
Nu har jag lagt in 5 omgångar med foton på Lanzarote och det är dags att "betygsätta" på samma sätt som jag gjort med de andra öarna jag har varit på

Bad 4 poäng
Det finns massvis av fina badstränder och det är hyfsat varmt i vattnet. Det enda skulle väl vara att Lanzarote är en blåsig ö så ibland är det rödflaggat. Dessutom bör man tänka på att polerna i de billigare boende inte är uppvärmda och där är det kallare än i havet.

Mat 4 poäng
Förvånansvärt billigt både att köpa mat och att äta ute. Bra variation också på olika typ av mat och restaurangerna höll hög klass.

N[B]atur
/vyer 3 poäng[/B]
Inte så mycket - men utsikten från Mirador del Rio var fantastisk

Natur/växtlighet 2 poäng
Nja någon natur finns det knappt eftersom det väXer lite i "månlandskap". Kaktusparken var i alla fall riktigt snygg även om den var artificiell

Historia 1 poäng
Nja, det fanns några historiska museer men rätt lite var bevarat - främst pga av lavautbrotten på 1700 talet som begravde stora delar av ön

Turistiskt 3 poäng
Visst det är en ren turistö men dess charm med att det inte finns höghus och de vita byarna gör att det inte känns så turistiskt

Bil-hyra o köra 4 poäng
Mycket billigt - en bilhyra för 14 dagar och fria mil kostade knappt 1500 kr + en självriskeliminering på 900. Utmärkta vägar och snälla medtrafikanter. Tänk dock på - 1/ det är en jäkla massa cyklister ute på vägarna så ta det lite lugnt 2/ alla bilar stannar vid övergångsställen för fotgängarae så om du är ute och går så stanna inte för en paus i närheten av ett övergångsställe fär då stoppar du upp hela trafiken.

Resekostnad 2 poäng
Inget direktflyg och mellanlandning innebär ofta en övernattning vilket kostar pengar och tar tid. Vi bokade flygstolar och det kostade ca. 3300 kr per person vilket inte är så billigt

Boende 4 poäng
Finns gott om bra och billiga lägneheter i lägenhetskomplex som man kan boka. Våra bägge lägenheter kostade 1600 för en vecka vilket jag tycker är rätt billigt

BETYGSSÄTTNING ÖAR
Kjells poäng
Kreta

Gran Canaria - Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 1; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 2; Boende 4. Totalt 27 poäng
La Palma: Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 4; Historia 1; Turistiskt 4; Bil-hyra o köra 4; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt: 28 poäng.
Lanzarote: Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o köra 4; Resekostnad 2; Boende 4. Totalt: 27 poäng

Liten förklaring:

Mickes poäng

JojjeN poäng

Olof b poäng
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 2 mars 2015 12:54
Fuerteventura

Så har jag varit på ytterligare en kanarieö - nämligen Fuerteventura.

Det är en lite annorlunda ö jämfört med de andra eftersom den dels är rätt platt och framförallt är en sandö och sanden lär ha blåst in från Afrika (Fuerteventura och Lanzarote är ju de tre kanarieöar som ligger närmast Afrika. Ön som sådan är betydligt mindre grön än de andra och den är nog mest känd för att vara ett paradis för vindsurfare etc.

Foto 1:
Fuerteventura är en ganska stor och avlång ö och tillsammans med Teneriffa är de de särklassigt största kanarieöarna
Foto 2:
Det finns som sagt mycket sand på ön. Det största sandområdet återfinns på sjöns nordöstra sida - nära staden Corralejo. Men det finns även väldigt många fina sandstränder runt ön så man behöver inte åka långt för att hitta en sandstrand att bada på.
Foto 3:
Annars innanför sanddynerna är landskapet ofta rätt kalt och brunt.
Foto 4:
Hotellet vi hade en lägenhet på var helt OK och det låg ganska mitt i turistbyn Caleta de Fueste. Oftast var solstolarna upptagna (det fanns dock till alla) men det var extremt få som badade i poolen. Det var ju vinter och poolen på billiga hotell är inte uppvärmd. I stället var det bättre att bada i havet - där var det i alla fall några grader varmare.
Foto 5:
Som sagt byn/staden Caleta de Fueste är en ren turistby (säkert är 90% av de som bor där turister). Men den var ändå rätt OK och dessutom ligger den mitt på öns östra sida och vi hade ju också en hyrbil så varannan dag gav vi oss iväg på en utflykt så vi hann med att se hela ön.
Foto 6:
I Caleta finns en liten fisk/turisthamn och en stor långgrund sandstrand.
Foto 7:
Alla Kanarieöarna. Fuerteventura är den ö som ligger underst av de två öarna längst till höger
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 2 mars 2015 13:05
Visst även om ön till stor del är en platt, sandig eller brun ö så visst. Ger man sig på lite högre höjd (några hundra meter) så blev det lite kallare, men också grönare och det fanns en hel del fina utkiksplatser.
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 2 mars 2015 13:23
Turistattraktioner då. Nja det fanns inte så himla mycket men det som fanns var bra (mycket bra information och på engelska), intressant och väldigt billigt att besöka. Även om tyvärr en del var stängt.

Foto 1:
Det finns många väderkvarnar på ön där mjöl framställdes. Dock höggs skogen ner och det gröna landskapet blev brunt och så var detta historia. Det finns minst 2 "mjölmuseer på ön.
Foto 2:
Ett bra och intressant saltmuseum fanns också
Foto 3 och 4:
Olika statyer som speglade en del av historien
Foto 5:
Och här återfanns ett fiskemuseum som var mycket intressant.
Foto 6:
En naturlig underjordisk källa - fast det var stängt så man kom inte in.
Foto 7:
Gamla bosättningar fanns också på ett museum fast det var också stängt.
Foto 8:
Något offentligt akvarier finns inte på ön, men på flera museet beskrevs vilka fiskar som finns i vattnen runt om.
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 2 mars 2015 13:38
Vad finns då i djur och naturväg. Ja det var lite klent.

Foto 1 och 3:
Fiskar kunde man se i vattnet i hamnarna.
Foto 2 och 4:
Jordekorrar fanns det massvis och de tiggde mat av folk och folk matade dom tyvärr trots att man uppmanades att inte göra detta. De är nämligen invasiva och kommer ursprungligen från Marocko och här har de inga naturliga fiender och "rensar rent" på t.ex. fågelägg.
Foto 5 och 6:
Vackra växter hittade man i huvudsak i planteringar
Foto 7:
Andra djur uppträdde
Foto 8:
Ankor med speciellt utseende i en naturlig vattenpöl.
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 2 mars 2015 13:55
Lite annat smått och gott

Foto 1:
Marknader är kul att besöka men de flesta säljer bara krims krams, men den som arrangeras inne i ett köpcentrum i Corralejo (de andra i Corralejo var dock inget vidare) är definitivt värt ett besök - mycket hantverk.
Foto 2:
Strandpromenader finns det gott om och i Caleta där jag bodde kunde man promenera minst en halvmil utefter havet.
Foto 3:
Olika vattensporter är poppis på Fuerteventura
Foto 4:
Kalkklippor med gigantiska grottor längst bort.
Foto 5:
El Cotillo är en mycket trevlig liten stad med flera utmärkta fiskrestauranger
Foto 6:
Ajuy var en liten håla men jäklar så bra lunchen smakade i den lilla restaurangen (huset med blå gavel)
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 2 mars 2015 14:15
Nu är det så dags att "betygsätta" Fuerteventura på samma sätt som jag gjort med de andra öarna jag har varit på

Bad 5 poäng
Det finns oerhört många fina badstränder (många av dom ligger i skyddade vikar) och det är hyfsat varmt i vattnet. Man bör dock tänka på att polerna i de billigare boende inte är uppvärmda och där är det kallare än i havet.

Mat 4 poäng
Förvånansvärt billigt både att köpa mat och att äta ute. Bra variation också på olika typ av mat och restaurangerna höll hög klass.

N[B]atur
/vyer 2 poäng[/B]
Inte så mycket - men visst fanns det en hel utsiktspunkter så det var väl ändå rätt OK även om ön är platt

Natur/växtlighet 1 poäng
Nja det fanns inte så mycket natur direkt

Historia 2 poäng
Det finns några bra historiska museer med bra info även om en del var stängt.

Turistiskt 3 poäng

Visst det är en en turistö men inga inkastare etc. ens i de största turistmetropolerna gör ändå att det inte känns så turistiskt.

Bil-hyra o köra 5 poäng
Mycket billigt och extremt bra vägar och snälla medtrafikanter.

Resekostnad 2 poäng
Inget direktflyg (förutom charter) och mellanlandning innebär ofta en övernattning vilket kostar pengar och tar tid. Vi bokade en charterresa

Boende 3 poäng
Man är nästan beroende av charter för att ta sig hit - men här finns ett rikligt utbud av hotell i olika prisklasser så det behöver inte bli så dyrt. Knappt 10.000 för oss två för resa och boende i en liten lägenhet.

BETYGSSÄTTNING ÖAR
Kjells poäng
Kreta

Lanzarote: Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o köra 4; Resekostnad 2; Boende 4. Totalt: 27 poäng
Fuerteventura: Bad 5; Mat 4; Natur/vyer 2; Natur/växtlighet 1; Historia 2; Turistiskt 3; Bil-hyra o köra 5; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt: 27 poäng

Liten förklaring:

Mickes poäng

JojjeN poäng

Olof b poäng
Teneriffa - Bad 4; (surfing och stora vågor ena dagen, hyfsad snorkling den andra) Mat 2 (slafsig turist kost); Natur/vyer 4 ; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 1 ; Bil-hyra o. köra 3 (hyrde ingen bil); Resekostnad 3 (jobbet betalade); Boende 4. Totalt 24 poäng[/QUOTE]

Annons