Betyder det yngel?

#1 - 21 maj 2005 14:28
Hej
Nu ligger min ganska nyanskaffade paletthona mest och klämmer i en liten utgrävning under en "hålsten". Hanen håller sig i närheten och är ganska bitsk när andra närmar sig. Jag har t.o.m. sett ett slagsmål mellan honom och ancistrushannen, de är förmodligen lika tunga även om ancistrusen är längre.

Betyder detta att honan ligger och vaktar någonting, eller brukar paletthonor bo in sig i en grop vad tiden lider?
#2 - 21 maj 2005 14:29
De vaktar säkert rom eller yngel.
#3 - 21 maj 2005 14:41
Det tog 3 veckor innan min paletthane slutade med att jaga skiten ur honan och accepterade min nya honas inviter, nu har dom yngel som är på väg att sticka och honan har på nytt börjat uppvakta en osedvanlig tjurig hanne igen.
#4 - 21 maj 2005 15:09
Hanen jagar inte honan, buffar väl mest tillbaka henne till gropen om hon tar sig en tur. Men övriga invånare får ta sig i akt.
#5 - 21 maj 2005 17:08
De har säkert lagt ägg, annars brukar de inte vakta på ett ställe så specifikt, om du förstår vad jag menar. De ligger ju inte och trycker i vanliga fall menar jag. Du märker om ca en vecka om det blivit bebisar...
Kul att du hittade en hane, själv skaffade jag igår en ny fru till min hane. Han hade då varit änkling en vecka cirka, gissa om han är på hugget nu!
#6 - 21 maj 2005 18:37
Tack! Jag kikade in i den andra akvariebutiken jag brukar frekventera några dagar efter att jag lämnat in den hunsade honan på första stället. I det karet härskade ett par med en stilig hane. När jag nu kan jämföra, ser jag tydligt skillnaden på könen. Jag klippte till och köpte hanen och snacka om show i akvariet när den kvarvarande honan upptäckte mitt tilltag.

Ska bli kul att se om det blir några yngel. Antar att de får det tufft med övriga invånare. Men jag har ganska gott om Vallisneria i akvariet och en rejäl tuva Hornsärv direkt utanför boet - med en tuss javamossa fastklämd med en sten tillsammans med Hornsärven. Dessutom ligger det en omkullvält kokosnöt med lite glipor strax intill. Kanske någon hinner undan.
#7 - 21 maj 2005 19:19
Mina yngel har alltid blivit uppätna efter ett par da´r, föräldrarna har då börjat lämna dem ensamma lite för att själva äta, och rör sig ynglen då så har de blivit lunch åt de större fiskarna. Jättetråkigt, men det är ju naturens gång... Måste bara fråga vilken affär du handlade i? (Om man får det här?). Var nämligen i Skövde i går och gick in i den som inte heter Djurmagasinet, utan ligger väldigt nära, och det var ingen rolig syn... Kollade just efter en Paletthona, men av kanske fyra stycken var två helt klart döende, med popeye och uppsvällda magar. Kändes inte lockande att chansa där direkt... Dessutom var det mycket sjuka fiskar i många av akvarierna, nej usch, ... Fast de var väldigt billiga, men vad hjälper det?!
#8 - 21 maj 2005 19:57
Uj då. De har flyttat ganska nyss. Jag fick höra att man fått in väldigt mycket fisk samtidigt, efter att först knappt ha fått några alls. Det var nåt strul med leverantören, misstänker att det kan vara en av orsakerna. Min hona kommer därifrån. Hanen däremot köptes i den affär i centrum som hette Rejs förut, men som just bytt namn till Zoofia - tror jag att det var. Det rör på sig här i Skövde! :)

Kul det där med akvariet förresten, som du skrev i Zoonen. Jag köpte mitt för 50 spänn på en välgörenhetsbasar i Stenungsund, av alla ställen! Tyvärr pajade ljusrampen i det välvda locket i vintras. Så jag har en temporär lösning med en lös ramp liggande ovanpå, ganska trist. Måste få ordning på det, men jag sitter väl för mycket vid datorn för att det ska bli nå't med det.

Sneglade just på mina två malar som kalasar på varsin halv zucchinisnutt, omringade av räkor och misstänksamt bevakade av paletthanen.
#9 - 21 maj 2005 20:32
Har ditt kar också gamla ojordade kablar som hänger löst och fladdrar? Känns som att man riskerar livet varje gång man ska mata typ! Och tungt är locket så in i norden... Var inne på att köpa en ny ramp (lös) med dubbla lysrör istället, men det var ju inte direkt gratis...
Ang affären kanske de bara hade lite otur som du säger. Har du handlat här i stan nå´n gång? Kanonutbud på ffa ciklider och jättetrevliga, kunniga ägare. Deras tillbehör (ramoer, rör osv) är dessutom riktigt billigt, om man jämför med andra ställen, och det gör man ju :)
Men nu blev det lite off topic här... Mina Paletter gillar gurka förresten, har aldrig prövat med zucchini...
#10 - 21 maj 2005 21:00
Nä, det enda som hänger nu är tre sladdar. En från pumpen, en från värmaren och så den från rampen oppanpå. Men den är inte ens i närheten av vattnet. Men det som ingick i 50-kronorspaketet var nog ganska livsfarligt. De sladdar som sticker upp ur vattnet är ju gjorda för detta. Men jag har skam till sägandes inget jordat uttag i närheten, så pump och värmare förses via en jordfelsbrytare med ojordad ström.

Har aldrig handlat i Mariestad. Jag är så ny på fisk så jag har bara hunnit beta av två affärer här i sta'n. Och sedan var vi på Hercules zoo i Gbg. Där hade de gott om fisk! Men inte någon Marsilea hirsuta. Vet du något om var man kan få tag det? Har hört mig för i båda affärerna här i Skövde. Inget napp, om man vågar säga så här.
#11 - 22 maj 2005 17:29
Måste erkänna att jag inte har den blekast vad Marsilre hirsuta är för nå´t... :o
Men kan tänka mig att fet finns här, de verkar ha allt (nästan). Jordfelsbrytare var det ja, skulle nog skaffa en så´n, eller också höja livförsäkringen rejält! :D
#12 - 23 maj 2005 14:41
Hm. Med tanke på hur min gamla ljusramp såg ut, hade det varit likställt med självmord att inte ha en jordfelsbrytare.

Marsilea hirsuta lär vara en ersättare till den bottentäckande växten Glossostigma, om man inte vill hålla på med att joxa i CO2, ha 11 lysrör och förmodligen knappt inga andra växter; och jag är en ganska klantig nybörjare som håller på att upptäcka mina dumheter allt eftersom. Men det skulle vara kul att ha något lågväxande grönt som kryper utmed botten, utöver alger då. Men dem har jag kontroll på just nu, tack vare malar, räkor, Hornsärv och bonntur.

Annons