Betydelse av innerfiltrets placering?

#1 - 30 oktober 2004 10:40
Hejsan! Jag ska sätta igång mitt 170l akvarium. Jag har ett Eheim aquaball innerfilter på 6w. Kan jag placera det mitt på nedre delen av bakrutan? Eller bör jag placera det i ett hörn? Jag har både växter och syresten, så syresättningen borde väl funka utan att ha utblåset vid ytan? Räcker 6w för 170l? Jag vill inte ha ett för starkt -eller svagt- innerfilter då jag har slöjjisar. De är inte världens bästa simmare... Eller kan någon rekommendera ett annat innerfilter som är lätt att dölja? Jag vill dock inte att mina slöjjisar skall fastna i det med sina fenor. Tack på förhand Lisi
#2 - 30 oktober 2004 10:54
Aquaball 6W ?? kolla hur många liter det är på. Syrestenen gör i princip ingen nytta vad det gäller syre till förslen. Det vanligaste är ju att sätta filtret i något av dom bakre hörnen.
#3 - 30 oktober 2004 12:13
Om du riktar utblåset mot ytan så borde det funka, enkel regel, ju mer ytan rör sig desto mera syre sättning
#4 - 30 oktober 2004 13:10
Tack för svaren... Jag har inte kvar någon kartong eller info om pumpen. Men den ska pumpa 550 eller 650 liter... Räcker det? En fråga... Varför gör inte syrestenen någon större nytta för syresättningen?
#5 - 30 oktober 2004 14:02
Alla bubblor når ytan och försvinner. Den ända nytta den gör är att den rör lite på vatten ytan.
#6 - 30 oktober 2004 14:09
...har inte kvar någon kartong eller info om pumpen...

Den är märkt på bak-undersidan av pumphuvudet, böj det så långt fram det går eller ta ut det ur det gröna så kan du se vad det är för modell och pumpkapacitet.
#7 - 30 oktober 2004 15:00
Hejsan!

Just aquaball finns i flera olika storlekar med samma pumphuvud och beteckningen varierar efter hur många korgar som följer med. Vi har nästan uteslutande denna pump i våra kar och då i olika storlekar. Tre korgar så heter modellen 2212, två korgar så heter modellen 2210, en korg så heter modellen 2208, till sist så finns 2206 som har en liten pyttekorg.

Suverän pump som är lätt att hantera och att göra ren. Vi tycker det är bra att ha samma pumpar för då kan man vid behov byta plats på nån korg ifall nåt kar skulle börja krångla, då har man ju med ens lite bra bakteriekultur att föra över. Till ditt 170-liters kar så borde du ha 2212 med tre korgar och om jag hade varit du så hade jag placerat den i ett hörn med utblåset riktat mot ytan. Pumpen är ju ganska stor så rent estetiskt så blir det snyggare i hörnet. Skulle du placera den nere i akvariet så "stormar det" mer i vattnet och jag tror inte fiskarna trivs så bra med det. Slöjisarna föredrar att det inte vindar så mycket i karet, de kommer simma bättre om du har blåset högt upp. Mina slöjisar har aldrig fastnat i pumpen för så kraftigt insug blir det inte. Syrestenen har ingen större funktion mer än att den kanske för betraktaren bidrar med lite tjusigt vattenbubbel.

Hoppas det var till nån hjälp, lycka till // Maria
#8 - 30 oktober 2004 15:58
Tack igen... Vet nu att min "boll" pumpar 650l/h. Jag ska sätta den i ena hörnet och skaffa några bra växter att dölja den med. Ha en bra Halloween.

Annons