Hejsan!
Just aquaball finns i flera olika storlekar med samma pumphuvud och beteckningen varierar efter hur många korgar som följer med. Vi har nästan uteslutande denna pump i våra kar och då i olika storlekar. Tre korgar så heter modellen 2212, två korgar så heter modellen 2210, en korg så heter modellen 2208, till sist så finns 2206 som har en liten pyttekorg.
Suverän pump som är lätt att hantera och att göra ren. Vi tycker det är bra att ha samma pumpar för då kan man vid behov byta plats på nån korg ifall nåt kar skulle börja krångla, då har man ju med ens lite bra bakteriekultur att föra över. Till ditt 170-liters kar så borde du ha 2212 med tre korgar och om jag hade varit du så hade jag placerat den i ett hörn med utblåset riktat mot ytan. Pumpen är ju ganska stor så rent estetiskt så blir det snyggare i hörnet. Skulle du placera den nere i akvariet så "stormar det" mer i vattnet och jag tror inte fiskarna trivs så bra med det. Slöjisarna föredrar att det inte vindar så mycket i karet, de kommer simma bättre om du har blåset högt upp. Mina slöjisar har aldrig fastnat i pumpen för så kraftigt insug blir det inte. Syrestenen har ingen större funktion mer än att den kanske för betraktaren bidrar med lite tjusigt vattenbubbel.
Hoppas det var till nån hjälp, lycka till // Maria