Betta imbellis o B. smaragdina - erfarenheter?

#1 - 20 augusti 2006 12:17
Någon som har/haft någon av dessa arter hos sig?

Jag funderar nämligen på att skaffa mig några betta till mitt 310 liters Asien-biotop och tyckte att dessa 2 arter verkade intressanta. Så det är mycket möljigt att det blir en av dem. Så ni får gärna berätta lite om dem :)

Det är viktigt att de kan gå ihop med guramis.
#2 - 26 augusti 2006 14:29

För så stort akvarie rekommenderar jag istället den här kampfisken.
Betta pugnax, en munruvande kampfisk som lever bland blad och rötter i strömmande vatten! Blir upp emot en decimeter stor.
Betta imbellis och Betta smaragdina, vill ha små lugna miljöer med mycket växter upp till ytan, och skulle helt försvinna och förlora färgen i ett stort akvarium.
Thaifighter

ps B.pugnax finns att köpa i Åleds utanför Halmstad.
#3 - 26 augusti 2006 15:58
Tack så mycket för tipset! Grejen är att jag redan beställt några imbellis. Fast jag har en hel del flytväxter och så några hygrophila som når nästan ända upp till ytan. Dessutom har jag rätt dämpad vattenström pga av guramisarna.

Och så har jag sett bilder på deras naturliga miljö och de vattensamlingarna är faktiskt lite större än mitt akvarium ;)
#4 - 26 augusti 2006 22:57
[quote=batski]
Och så har jag sett bilder på deras naturliga miljö och de vattensamlingarna är faktiskt lite större än mitt akvarium ;)[/quote]

Helt rätt inställning! :)

Jag tror inte ens att de små killis och ungfödare som man kan påträffa i de vattenfyllda fotavtrycken av kossor (jo, det finns sådana) skulle vantrivas i ett 500-liters - möjligen utnyttjar de inte djupet.
#5 - 28 augusti 2006 13:32
Hej!
När det gäller skumbobyggande kampfiskar så är nog lågt vattenstånd och mycket växter där dom kan fästa sina bon, lika så viktigt som stor yta!
Har själv fångat kampfiskar i Thailand bla Betta imbellis och dom lever under regnsäsongen på översvämmade gräs och träskmarker.
Visst är dammarna oftast större än en ko's "fotavtryck", men kampfiskarna utnyttjar mest dom grunda vattnen längs kanten där vattendjupet ligger på ca 1-3 dm, där dom gömmer sina bon bland täta nästan ogenomträngliga stånd av gräs, starr vass och dylikt!
Revirens storlek bestämms nog inte bara av fiskbeståndets täthet, utan även av växtligheten och sikten under ytan, har sett bon ligga bara 1-2 dm från varandra. Bara dom är utom synhåll för varandra från boet sett så går det bra. Så ju mer växter ju tätare och mindre är reviren!
Går inte att använda håv när man fångar, då den fastnar och rivs sönder på dom vassa bladen, utan bäst är att som Thailändarna gör skopa upp fiskarna med runda plast-tråg med hål, såna som används för att skölja grönsaker odyl. Under torrsäsongen kan man hitta kampfiskar i små gyttjiga pölar med bara några cm djup! Dom anpassar sej efter omständigheterna!
Mina erfarenheter säger mej att skumbobyggande kampfiskar trivs bättre i små tätt beväxta akvarier än i en stor öppen 500 liters balja!
Dom gånger som jag har sålt tex B. imbellis till olika affärer, så brukar jag alltid påpeka för innehavaren att dom vill ha lugna miljöer och mycket växter, när jag senare återvänder för att se hur det gått så har alltid affärsägaren inte följt mina råd, utan slängt i dom i ett större akvarium fullt med andra fiskar och inga eller mycket få växter!
Till min stora bedrövelse och besvikelse så har då mina fd kampfiskar legat bleka, ihopträngda och avmagrade i hörnen!
Medans affärsinnehavaren klagar på att jag sålt bleka fula fiskar som inte överensstämmer med dom färgglada bilderna i litteraturen!
Visst kan man ha dom i ett 500 liters kar om man sänker ytan till under 2 dm djup och planterar tex vallisneria i hela karet, då kan du tom ha flera hanar tillsammans, men för en hane så räcker ett 35 liters akvarie oftast lika bra!
Jag ville bara lufta lite av mina egna tankar och erfarenheter av kampfiskar, speciellt Betta imbellis.
Thaifighter
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/Bettaimbellismale1.jpg
#6 - 28 augusti 2006 20:11
Hej Thaifighter! Tack så mycket för ditt utförliga svar? Tror du att (höga) Hygrophila corymbosa är mindre lämplig än vallisneria? Och vad kommer de att tycka om ceratopteris?

Har märkt att barberna verkar trivas bäst i den hälvan av akvariet där ytan är täckt av flytväxter.
#7 - 28 augusti 2006 20:54
Hej Batski!
Tror inte valet av växter spelar så stor roll!
Visserligen är vallisneria mer lik växterna i deras riktiga miljö och kanske lättare att simma igenom, men det viktigaste är nog att dom har gott om växter att söka skydd i och att det finns flytväxter att förankra skumboet i, och där tror jag nog att Ceratopteris är ett bra val och med sina nedhängande rötter bidrar den ju även med fina gömställen!
Även bra att ha något buskage nere vid botten där dom kan gömma sej,
och kanske nån liten grotta eller liknande, för dom kan vara rätt så skygga.
Jag vet inte hur dom kommer att trivas i ditt kar, och hur Mosaik guramierna kommer att reagera, dom är ju stora jämförda med imbellisarna, som bara blir ca 4-5 cm!
Dom som säljs i affärerna är kanske ännu mindre om det är ungdjur!
Tänk dessutom på att alla kampfiskar är bra hoppare (utom slöjkampfisken som är för klumpig och långsam), så täck över alla hål i hörnen på täckglasen!
När det gäller maten så är det levande eller djupfryst som gäller!
Dom älskar att jaga levande mygglarver!
Kan bli problem för dom att få tag på maten om man har andra mer orädda fiskar i samma kar som är snabbare framme vid "Matbordet"!
Hoppas att det går bra och att du får mycken glädje av dom, för att det är några riktiga små juveler när dom trivs och visar sina färger!
Thaifighter:)
#8 - 28 augusti 2006 23:26
Thaifighter, du har så rätt. Akvariet ska naturligtvis anpassas efter fiskarna. Vad jag ville ha sagt var, att bara för att akvariet är stort så måste inte fiskarna vara det. I ett 500 liters (fast det får gärna vara 20-30 cm högt och välplanterat) kommer fiskar som blir 3-4 cm att bete sig som i naturen och framför allt, en hel del yngel kommer att överleva. Det är dessutom mer spännande att titta på än ett akvarium där man ser alla fiskar direkt.
#9 - 29 augusti 2006 00:51
[QUOTE=Thaifighter]Tänk dessutom på att alla kampfiskar är bra hoppare (utom slöjkampfisken som är för klumpig och långsam), så täck över alla hål i hörnen på täckglasen!
När det gäller maten så är det levande eller djupfryst som gäller!
Dom älskar att jaga levande mygglarver!
Kan bli problem för dom att få tag på maten om man har andra mer orädda fiskar i samma kar som är snabbare framme vid "Matbordet"!
Hoppas att det går bra och att du får mycken glädje av dom, för att det är några riktiga små juveler när dom trivs och visar sina färger!
Thaifighter:)[/QUOTE]

Tack så mycket för ditt svar! Akvariet är helt täckt (jag har ju siamensis :D) Ska även tänka på matningen. Ibland brukar jag ge dem levande vattenloppor, vilket är väldigt populärt bland alla fiskarna. Ska försöka göra det så bra som möjligt för dem!
#10 - 29 augusti 2006 07:15
Förresten, blir 2 hanar och 3 honor en bra kombination?

Och tror att guramisarna kan bli besvärliga? Mosaikgurami ska ju vara snällare än de flesta andra guramiarterna.
#11 - 29 augusti 2006 07:50
[quote=batski]Förresten, blir 2 hanar och 3 honor en bra kombination?[/quote]
Det går säkert bra i så stort akvarie finns det utrymme att gömma sej!
Dessutom är imbellis inte så aggresiv mot varandra mer än när dom har bo!

Om guramisarna vet jag inte, men dom blir ju upp emot 13-14 cm, om imbellisarna är små ungdjur på 2cm så kan dom ju bli betraktade som föda!?
Thaifighter
#12 - 29 augusti 2006 08:27
Tror faktiskt inte mosaikgurami blir större än 10-12cm. Mina är ca 7cm nu. Vad tror du?
#13 - 29 augusti 2006 11:35
Hej,igen!
Är dom inte större än 7 cm så blir det nog inga problem!;)
Thaifighter
#14 - 29 augusti 2006 11:38
Låter mycket bra :) Tack för all hjälp!

Annons