Hej!
När det gäller skumbobyggande kampfiskar så är nog lågt vattenstånd och mycket växter där dom kan fästa sina bon, lika så viktigt som stor yta!
Har själv fångat kampfiskar i Thailand bla Betta imbellis och dom lever under regnsäsongen på översvämmade gräs och träskmarker.
Visst är dammarna oftast större än en ko's "fotavtryck", men kampfiskarna utnyttjar mest dom grunda vattnen längs kanten där vattendjupet ligger på ca 1-3 dm, där dom gömmer sina bon bland täta nästan ogenomträngliga stånd av gräs, starr vass och dylikt!
Revirens storlek bestämms nog inte bara av fiskbeståndets täthet, utan även av växtligheten och sikten under ytan, har sett bon ligga bara 1-2 dm från varandra. Bara dom är utom synhåll för varandra från boet sett så går det bra. Så ju mer växter ju tätare och mindre är reviren!
Går inte att använda håv när man fångar, då den fastnar och rivs sönder på dom vassa bladen, utan bäst är att som Thailändarna gör skopa upp fiskarna med runda plast-tråg med hål, såna som används för att skölja grönsaker odyl. Under torrsäsongen kan man hitta kampfiskar i små gyttjiga pölar med bara några cm djup! Dom anpassar sej efter omständigheterna!
Mina erfarenheter säger mej att skumbobyggande kampfiskar trivs bättre i små tätt beväxta akvarier än i en stor öppen 500 liters balja!
Dom gånger som jag har sålt tex B. imbellis till olika affärer, så brukar jag alltid påpeka för innehavaren att dom vill ha lugna miljöer och mycket växter, när jag senare återvänder för att se hur det gått så har alltid affärsägaren inte följt mina råd, utan slängt i dom i ett större akvarium fullt med andra fiskar och inga eller mycket få växter!
Till min stora bedrövelse och besvikelse så har då mina fd kampfiskar legat bleka, ihopträngda och avmagrade i hörnen!
Medans affärsinnehavaren klagar på att jag sålt bleka fula fiskar som inte överensstämmer med dom färgglada bilderna i litteraturen!
Visst kan man ha dom i ett 500 liters kar om man sänker ytan till under 2 dm djup och planterar tex vallisneria i hela karet, då kan du tom ha flera hanar tillsammans, men för en hane så räcker ett 35 liters akvarie oftast lika bra!
Jag ville bara lufta lite av mina egna tankar och erfarenheter av kampfiskar, speciellt Betta imbellis.
Thaifighter
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/Bettaimbellismale1.jpg