Bett eller sjukdom?

#1 - 23 september 2008 20:02
Undrar om någon kan se om detta är bett från andra fiskar,skada eller om det är någon sjukdom?
Den äter och verkar pigg för övrigt.
Vad ska jag göra ?
#2 - 23 september 2008 20:30
För mig ser det ut som om det är lite upphöjt. Jagskulle kunna gissa på att den fått en kyss av någon annan och att det blivit infekterat. I vilket fall som helst ser det elakt ut
och bör behandlas. Det ser iaf inte ut som en om det vore svamp.
#3 - 23 september 2008 20:32
Det ser ut som bett, tror jag.

Har du salt i vattnet???

Har du svampmedel som det blir svamp i såren???
Om det blir svamp så fånga in fisken och lägg den i medicinbad i 30 minuter och släpp sedan tillbaka den. Det kan behöva upprepas en dag till men om karet är fullt av malawis så är ju risken att den åker på stordäng när du släpper tillbaka den... En ommöblering kan stödja ditt lilla mobbingoffer inför nyinskolningen.. ;)
#4 - 23 september 2008 22:19
Katharina skrev:
Det ser ut som bett, tror jag.

Har du salt i vattnet???

Har du svampmedel som det blir svamp i såren???

Om det blir svamp så fånga in fisken och lägg den i medicinbad i 30 minuter och släpp sedan tillbaka den. Det kan behöva upprepas en dag till men om karet är fullt av malawis så är ju risken att den åker på stordäng när du släpper tillbaka den... En ommöblering kan stödja ditt lilla mobbingoffer inför nyinskolningen.. ;)

Har inget svampmedel! Kan ju beställa hem.
Har nyligen haft i 40 gr bikarbonat i vattnet för att få upp pH men inget salt.
Hur mycket salt med/utan jod ska det i? Akvariet är på 350 l.
Ser inte att denna fisk blir mera jagad än någon annan men den är minst av 5 av denna sort.
Blir det vitare om det blir svampangrepp?
#5 - 23 september 2008 22:29
För mig ser det ut som om det är lite upphöjt. Jagskulle kunna gissa på att den fått en kyss av någon annan och att det blivit infekterat. I vilket fall som helst ser det elakt ut

och bör behandlas. Det ser iaf inte ut som en om det vore svamp.

Det är nog bilden som är dålig för det ser mera ut som gropar.
#6 - 24 september 2008 00:59
Det blir vitare vid svampangrepp. I förebyggande syfte är salt bra. 1-2 dl per 100 l. Var bara säker på att alla fiskar du har i karet tål salt. Annars kan du ju flytta den till ett eget kar.
#7 - 24 september 2008 09:04
Jag har bara haft 0,5 dl till 100 L men den vanliga rekommendationen är som fanbyalperna skriver... Det är väl en malawi lr hur??? de gillar väl salt allihopa???
Ja, det ser absolut ut som bett, tycker jag.. Det kan bli svamp i såren och då blir det vitt ludd.. Det tar bara några dagar, om det nu utvecklas svamp i såren, så jag vet inte om du bör beställa, jag skulle nog köpa i butik och ha hemma med det kanske är en pengafråga också??!! ;)
#8 - 24 september 2008 09:28
Salt kan man köpa på granngården, en 25 kg:s säck för runt en hundring och det heter Axal pro och är en orange plastsäck.
Dessa skador på fisken, kom de plötsligt?
#9 - 24 september 2008 10:15
Katharina skrev:
Jag har bara haft 0,5 dl till 100 L men den vanliga rekommendationen är som fanbyalperna skriver... Det är väl en malawi lr hur??? de gillar väl salt allihopa???

Ja, det ser absolut ut som bett, tycker jag.. Det kan bli svamp i såren och då blir det vitt ludd.. Det tar bara några dagar, om det nu utvecklas svamp i såren, så jag vet inte om du bör beställa, jag skulle nog köpa i butik och ha hemma med det kanske är en pengafråga också??!! ;)

Jag skulle beställa medel mot svamp för jag bor 20 mil från närmaste djuraffär.
Ja, det är malawi med 2 ancistrus och 1 "vanlig" plecostomus.
#10 - 24 september 2008 10:18
ansjo skrev:
Salt kan man köpa på granngården, en 25 kg:s säck för runt en hundring och det heter Axal pro och är en orange plastsäck.

Dessa skador på fisken, kom de plötsligt?

Ja det kom plötsligt, har inte sett några bråk med den lilla utan mera dom större som gruffas. Kan han kommit mellan och råkat fått sig bett, men det ser ut som 2 st?
Ska det vara något särskilt salt och hur gör man? Ska det lösas upp i kopp lite i taget och hällas i eller? Allt på samma dag?
#11 - 24 september 2008 10:41
Ska man kurera fisk med salt, tex ett svampangrepp kan man antingen göra detta i ett eget kar eller salta i "originalkaret". Den vanliga dosen är 1 dl/100 liter vatten och 10 av dessa tabletter är samma som 1 dl vanligt löst salt.
Jag tycker inte det ser ut som bettskador utan mer som en långt gången HIH eller en mekanisk skada, men vilket som så ser det inte bra ut.
#12 - 24 september 2008 12:20
ansjo skrev:
Ska man kurera fisk med salt, tex ett svampangrepp kan man antingen göra detta i ett eget kar eller salta i "originalkaret". Den vanliga dosen är 1 dl/100 liter vatten och 10 av dessa tabletter är samma som 1 dl vanligt löst salt.

Jag tycker inte det ser ut som bettskador utan mer som en långt gången HIH eller en mekanisk skada, men vilket som så ser det inte bra ut.

Vad är HIH eller en mekanisk skada??? Berätta... :)

Jag hällde inte i allt salt på en gång utan delade upp det på 3 dagar... ;)
#13 - 24 september 2008 12:42
Tycker mer det ser ut som brännskador från en doppvärmare.
#14 - 24 september 2008 13:06
Gaffel skrev:
Tycker mer det ser ut som brännskador från en doppvärmare.

Omöjligt för den är heltäckt! Ingen fisk kommer åt den.
#15 - 24 september 2008 13:09
Oavsett om det är HIH, bett skada av något annat, vad ska jag göra NU?
Ska jag börja med salt oavsett?
#16 - 24 september 2008 13:09
Då vet jag faktiskt inte men tycker att du ska ta bort den, dels i förebyggande syfte men även för att fisken om det är en mekanisk skada kommer att riskera en mängd sjukdomar och angrepp.
#17 - 24 september 2008 14:07
Har du ett eget kar du kan ha fisken i är det ingen nackdel. Har du inte någon bakteriedödande medicin hemma så kan du testa med salt och som sagt, ett eget kar är en fördel.
Så länge den är hyffsat pigg och inte ser ut att sjunga på sista versen kan du försöka bota den, men ser den ut att må dåligt är det bästa att göra som Gaffel skrev.
#18 - 24 september 2008 16:16
Fisken ser lika pigg ut idag äter normal avf vad jag kan avgöra.
Har nu haft i salt, skulle såren inte börja läka eller att den slutar äta eller bli slö på något sätt tar jag bort den. Värt ett försök.
#19 - 24 september 2008 17:24
Katharina skrev:
Vad är HIH eller en mekanisk skada??? Berätta... :)

Ingen som kan svara????

e-k skrev:
Fisken ser lika pigg ut idag äter normal avf vad jag kan avgöra.Har nu haft i salt, skulle såren inte börja läka eller att den slutar äta eller bli slö på något sätt tar jag bort den. Värt ett försök.

Hur länge har du haft fisken, med tanke på sjukdomar alltså??? Jag skulle också ha gjort som du... ;)
#20 - 24 september 2008 17:53
Ursäkta Katharina, jag missade det inlägget:).
HIH är Hål I Huvudetsjukan, en sjukdom som oftast drabbar ciklider och det blir som kratrar. Den går att bota men kan ta lite tid.
Mekanisk skada är om den har bränt sig på en doppvärmare, klämt sig mot något, sugits fast på insuget på ytterfilter eller liknande.
#21 - 24 september 2008 18:17
e-k skrev:
Fisken ser lika pigg ut idag äter normal avf vad jag kan avgöra.

Har nu haft i salt, skulle såren inte börja läka eller att den slutar äta eller bli slö på något sätt tar jag bort den. Värt ett försök.

Du gör helt rätt
#22 - 24 september 2008 22:08
Hur länge har du haft fisken, med tanke på sjukdomar alltså??? Jag skulle också ha gjort som du... ;)[/quote]
Har haft den ca 1 mån.
#23 - 24 september 2008 22:09
e-k skrev:
Hur länge har du haft fisken, med tanke på sjukdomar alltså??? Jag skulle också ha gjort som du... ;)

Har haft den ca 1 mån.[/quote]
#24 - 24 september 2008 22:13
Har haft fisken ca 1 mån , dom andra som köptes samtidigt och går ihop är det inget fel på.
#25 - 24 september 2008 22:19
Har haft fisken ca 1 mån.
#26 - 24 september 2008 22:20
Har haft den ca 1 mån.
#27 - 24 september 2008 22:21
Har haft den ca 1 mån
#28 - 24 september 2008 22:25
Har haft den ca 1 mån.

Annons