Betongakvarium 4m³

#1 - 14 januari 2015 19:00
Nådens år 1944 när min morfars far lät uppföra det hus jag nu bor i stötte han på ett problem i källaren:
En sten för stor att rubba. Rådig som han var så gjöt han ett fundament över stenen i akt och mening att senare mura en bakugn, men det är fortfarande ogjort, tre generationer senare....

Jag har nu planer på att använda detta fundament som är 2x2meter och bygga det akvarium jag drömt om sedan barnsben!
(Är det rätt att lägga detta under projekt, även om det inledningsvis kommer att bli mycket frågor och troligen lång byggtid?)

Då detta är placerat i ett hörn (varför får jag inte bifoga en bild??) så är min tanke att gjuta en botten med golvvärmeslingor, värmda av vedpannan, och gjuta upp en 1m väl armerad sarg runt om med ingjuten rostfri stålprofil, alternativt aluminium, för att limma två glasrutor i 200cm x 80-100cm höga i vinkel, alltså ett slags förvuxet hörnakvarium!

För att få betongen vattentät kommer jag att använda Penetron Admix vid gjutningen, och sedan förmodligen måla hela insidan med lämplig epoxyfärg för att få till utseendet. Troligen försöker jag forma en cellplastskiva på insidan av gjutformen för att få lite mer liv i bakgrunden genom det avtryck den lämnar.

Som extra säkerhet kommer jag att sätta dammfolie mellan dagens vägg och golv, samt väggar och tak ovan akvariet för att undvika fuktproblem. En fläkt kopplad till murstockens ventilationskanal skall av samma orsak säkerställa undertryck i utrymmet ovan akvariet.

Vattenrening inryms i det intilliggande pannrummet, där vatten och avlopp redan finns, och det är lätt att ordna med en överrinning genom väggen. Tänker mig en ett korrugerat plasttak i botten, kopplat till ett bottenavlopp med grov dimension för att kunna "snabbrengöra" bottensubstratet genom att öppna en ventil och snabbt tömma en skvätt underifrån.

Vad tror ni om detta?
Någon åsikt om Penetron Admix som tätningsmedel, då i 100mm betongtjocklek?
Och, ja, jag vet att det krävs TJOCKT glas med den spännvidden och höjden :)
Ja, jag har också sett tidigare inlägg i samma ämne.
Förmodligen kommer det att bebos av Redtail, då jag har haft dessa tidigare.

(Fortfarande trist att jag inte lyckas få in en bild. "Du får inte posta bifogade filer")
Nu vet jag varför: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157628&highlight=Du+f%E5r+inte+posta+bifogade+filer
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 januari 2015 19:28
[QUOTE=gravforsarn;1723186](Är det rätt att lägga detta under projekt, även om det inledningsvis kommer att bli mycket frågor och troligen lång byggtid?)[/QUOTE]

Ett kort svar på denna specifika fråga - detta hör definitivt hemma under "projekt"
Skall bli intressant att följa och lycka till :D
#3 - 14 januari 2015 19:33
Häftigt projekt! Men skippa Redtailen, det finns roligare(och lämpligare) fiskar.
#4 - 14 januari 2015 19:40
Och grattis till ditt första inlägg , stämmer det att du inte skrivit på 12,5 år? Måste vara rekord :)

Du har verkligen tänkt till med tätning. Iden med bottentömning är inte så dumt.
#5 - 14 januari 2015 19:57
Betongakvarium 4m³

[QUOTE=gravforsarn;1723186]Nådens år 1944 när min morfars far lät uppföra det hus jag nu bor i stötte han på ett problem i källaren:
En sten för stor att rubba. Rådig som han var så gjöt han ett fundament över stenen i akt och mening att senare mura en bakugn, men det är fortfarande ogjort, tre generationer senare....

Jag har nu planer på att använda detta fundament som är 2x2meter och bygga det akvarium jag drömt om sedan barnsben!
(Är det rätt att lägga detta under projekt, även om det inledningsvis kommer att bli mycket frågor och troligen lång byggtid?)

Då detta är placerat i ett hörn (varför får jag inte bifoga en bild??) så är min tanke att gjuta en botten med golvvärmeslingor, värmda av vedpannan, och gjuta upp en 1m väl armerad sarg runt om med ingjuten rostfri stålprofil, alternativt aluminium, för att limma två glasrutor i 200cm x 80-100cm höga i vinkel, alltså ett slags förvuxet hörnakvarium!

För att få betongen vattentät kommer jag att använda Penetron Admix vid gjutningen, och sedan förmodligen måla hela insidan med lämplig epoxyfärg för att få till utseendet. Troligen försöker jag forma en cellplastskiva på insidan av gjutformen för att få lite mer liv i bakgrunden genom det avtryck den lämnar.

Som extra säkerhet kommer jag att sätta dammfolie mellan dagens vägg och golv, samt väggar och tak ovan akvariet för att undvika fuktproblem. En fläkt kopplad till murstockens ventilationskanal skall av samma orsak säkerställa undertryck i utrymmet ovan akvariet.

Vattenrening inryms i det intilliggande pannrummet, där vatten och avlopp redan finns, och det är lätt att ordna med en överrinning genom väggen. Tänker mig en ett korrugerat plasttak i botten, kopplat till ett bottenavlopp med grov dimension för att kunna "snabbrengöra" bottensubstratet genom att öppna en ventil och snabbt tömma en skvätt underifrån.

Vad tror ni om detta?
Någon åsikt om Penetron Admix som tätningsmedel, då i 100mm betongtjocklek?
Och, ja, jag vet att det krävs TJOCKT glas med den spännvidden och höjden :)
Ja, jag har också sett tidigare inlägg i samma ämne.
Förmodligen kommer det att bebos av Redtail, då jag har haft dessa tidigare.

(Fortfarande trist att jag inte lyckas få in en bild. "Du får inte posta bifogade filer")
Nu vet jag varför: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157628&highlight=Du+f%E5r+inte+posta+bifogade+filer[/QUOTE]

Fantastiskt!!
Har hänt mycket annat på rovfiskfronten sedan sist, men fisken kommer sen...
Bygg!! Lätt ett av dom häftigare projekten.
Vi är några här som är hängivna rovfiskhållare, men ditt kar får dom flesta av oss att blekna av avund...

@ettfettbranamn, 2015 börjar bra :)

Btw, du måste vara guldmedlem för att kunna posta bilder.
#6 - 14 januari 2015 20:14
Galet spännande projekt. Jag är så nyfiken på vart det leder, även om det kommer att ta månader eller rent av år. Hur som helst, ett betong akvarie likt dina tankar har jag oxå haft i många år. Hoppas på verkligheten en dag då jag köper ett hus. Har du kollat upp ifall det inte finns vattentät betong. Jag jobbade nämligen på reningsverk en massa år. Jag vet att det användes vattentät betong när det skulle byggas/gjutas bassänger. Numera jobbar jag i ett badhus. I "min" källare bland pumpar, uv-ljus, trycksandfilter med mera finns också utjämningmagasinen för de olika simbassängerna. Det ena utjämningsmagasinet är just betonggjutet med måtten ca 4*4*1,7 meter och/men klätt med kakel på insidan. Utsidan är vitmålad med okänd färg. Finns inte tecken på läckage genom betongen trots att det är byggt -73. (vet inte hur många hundra gånger jag fantiserat om att såga upp ett stort hål och limma dit en ruta där). Jag tror att du kan finna/få mycket information om just betong och uppbyggnad hos de entreprenörer som bygger reningsverk/dammar/badhus. Men som sagt, mycket rolig och spännande projekttråd. Kör hårt!!!
#7 - 14 januari 2015 20:56
[QUOTE=ICC;1723200]..... (vet inte hur många hundra gånger jag fantiserat om att såga upp ett stort hål och limma dit en ruta där). .....[/QUOTE]

Jo, jobbar själv som PLC-programmerare och har gjort en del styrsystem på både reningsverk och simhallar...
känner igen den känslan av att man skulle vilja ta bort kloret och plantera in något i vattenreningen :)

Och, ja, jag har läst en hel del på detta forum, men inte haft något att tillföra, så jag har varit rätt passiv i 12,5år :P

Gällande fiskval så får vi se vad det blir, men malar har alltid fallit mig i smaken.
Sedan är väl frågan vad evolutionen gjort med rovmalarna sedan jag hade min Redtail för 8år sedan!

Sedan är det ju inte alltid bara positivt att ha hus.... Det är rätt svårt att få in mitt 720L när det är fönster och dörrar överallt!
Att helrenovera ett hus i på egen hand tar också en hel del tid från akvariehobbyn, jag vet. Ca: 7år enligt min erfarenhet.
#8 - 15 januari 2015 05:35
2015 börjar mycket bra!

Ska bli kul att följa, låt det inte dröja 12 år till.. :)
#9 - 15 januari 2015 12:00
Jo men det där låter, absolut nåt att spinna vidare på. Jag har själv haft den där funderingen att varför bygger man inte i betong egentligen, det är ju ett rätt billigt material. Fast det har ju nackdelar också och där tycker jag att du ska fundera till lite. Du pratar ju om vattentät betong och det må så vara, man vill inte ha vatten i betongen. Minst lika intressant kan det vara att man inte vill ha betong i vattnet. Oskyddad betong kommer under lång tid att påverka vattenvärden rejält så du med fördel kan ha typ malawiciklider men inte så mycket annat. Det går att snabbhärda betongen men det är inte utan problem. Det kan vara både enklare och bättre att lacka betongen eller gå över den med glasfiberspackel så som när man gör akvarier i trä, då behöver du inte fundera på varken vad du ska ha för betong eller på risken att påverka vattnet.

Tänk också till lite om hur du vill utforma akvariet, du kan göra inredning i betong, en annan ide är att göra akvariet trapetsformat med längre baksida, osynliga sidor och billigare glasruta, kan bli snyggt. Du ska ju fundera på hur du kommer åt att sköta, om stenen ligger stadigt, hur belysningen ska se ut osv också. Mycket att tänka på men kör på för all del. Och en sak till, självklart ska du ha retail, varför skulle man annars göra sig så stort besvär?
#10 - 15 januari 2015 12:20
[QUOTE=Bygert;1723252]
Tänk också till lite om hur du vill utforma akvariet, en ide är att göra akvariet trapetsformat med längre baksida, osynliga sidor och billigare glasruta, kan bli snyggt.[/QUOTE]

Det där var en toppenbra idé!!
#11 - 15 januari 2015 15:00
[QUOTE=Bygert;1723252]....Du pratar ju om vattentät betong och det må så vara, man vill inte ha vatten i betongen. Minst lika intressant kan det vara att man inte vill ha betong i vattnet. Oskyddad betong kommer under lång tid att påverka vattenvärden rejält så du med fördel kan ha typ malawiciklider men inte så mycket annat. Det går att snabbhärda betongen men det är inte utan problem. Det kan vara både enklare och bättre att lacka betongen eller gå över den med glasfiberspackel så som när man gör akvarier i trä, då behöver du inte fundera på varken vad du ska ha för betong eller på risken att påverka vattnet.......
[/QUOTE]

Ja, men läs på lite om Penetron, det verkar användas i dessa sammanhang samt vattencisterner, så jag tror det är rätt val.
Glasfiberspackel är däremot inte vattentätt, så jag är tveksam till att det hjälper. Men jag har som sagt funderat på epoxilack av estetiska skäl, med med vattentät betong, lack samt en dammduk utanför betongen som sista skydd för husväggen borde det vara tryggt.

Jag har läst lite in bok om trädgårdsdammar i betong, och där hade man en process för att påskynda utfällninen (jag minns inte vilken syra man sköljde med, fosforsyra kanske...? Kollar upp det...

Ang. formen så blir det 90° hörn med två rutor, det är fastslaget i mitt fall!
#12 - 15 januari 2015 17:26
Glasfiberspackel var kanske inte riktigt rätt ord men visst kan man använda glasfiber och epoxy, fungerar det till träakvarier och båtar så lär det duga på betong också. Här är en beskrivning:

http://www.jonolavsakvarium.com/eng_diy/tankbuilding2006/index.html

Det känns som rätt ordning att lägga krutet på täthet längst in mot vattnet, har man tätt där så behöver resten bara vara stöd.

Ett sätt att härda betong som jag sett beskrivet är att använda natriumkarbonat dekahydrat aka kristallsoda, en liter per 50 liter vatten under ett dygn varefter det hela sköljs väl. Det sker då en snabbhärdning av betongytan så kalciumhydroxid ombildas till oskadligt kalciumkarbonat. Det är dock bara den yttersta millimetern av betongen som blir färdighärdad så det här har sina risker, släpper det nåt eller om man skadar ytan så är det fritt till ohärdad betong.
#13 - 15 januari 2015 18:24
[QUOTE=Bygert;1723268].....Glasfiberspackel var kanske inte riktigt rätt ord men visst kan man använda glasfiber och epoxy, fungerar det till träakvarier och båtar så lär det duga på betong också....
[/QUOTE]

Ja, jag har sett det tidigare.
Problemet är väl att det inte fungerar problemfritt till båtar, i alla fall inte med polyester.
Så kallad "glasfiberpest", ett resultat av osmos, är inte ovanligt som jag förstått det. Nu skall tilläggas att jag inte är någon båtmänniska och inte har så stor kolla på detta. Spontant känns det inte bra att förlita sig enbart till det yttre skiktet.
Men säkert finns det medel som är lämpade för detta.

Tack för alla synpunkter!
#14 - 15 januari 2015 21:05
Finns sjukt många som kört glasfiber/epoxy, även i betydligt större kar än det du planerar :) Men kör på.. Vore kul att se ett nytt sätt, känns som att om det funkar skulle det vara ett grymt sätt att bygga typ public sized burkar.. Har en god vän som planerar 10x10x2,5m och om den där betongen funkar lär hans problem vara lösta.. :) detta ska följas med spänning..
#15 - 15 januari 2015 21:23
ÅJag hade nog också kört inredningen i betong.. En meter rödsvansad kattfisk flyttar grejer.. Se iaf till att göra "fundament" som du kan surra rötter osv i.. Jag har ett par fiskar där vi pratar kg och inte cm och de flyttar runt saker precis som de vill.. Rtc'n kommer väga 10kg inom 5 år och då blir klara problem med sugkoppar :)
#16 - 16 januari 2015 07:07
Kul projekt:)!
En kompis hade ett sådant akvarium i sitt förra hus, och hade även borrat hål i väggen till tvättstugan bakom, och även där gjort ett litet hörnakvarium som fiskarna kunde simma mellan. Det stora var på ca 3 kubik och det lilla på drygt 1 kubik om jag inte minns fel:)...
#17 - 16 januari 2015 16:40
När jag gör bakgrunder av finbetong så kör jag med saltsyra i lakvattnet (Ph 5-6) för att skynda på neutraliseringen och det funkar bra. Dock har jag inte armeringsjärn vilka är de som tar skada av lägre Ph.
#18 - 16 januari 2015 17:31
Kom igen nu gravforsarn, strunta i ditt privatliv och utveckla din idé istället.. ;) det här kan ju bli lärorikt!
#19 - 19 januari 2015 12:04
[QUOTE=ettfettbranamn;1723333]Kom igen nu gravforsarn, strunta i ditt privatliv och utveckla din idé istället.. ;) det här kan ju bli lärorikt![/QUOTE]

Han behöver väl inte strunta i privatlivet, bara det inte går ut över akvarierna så är det väl inget problem...
#20 - 29 januari 2015 18:40
Då var Penetron Admix betongtillsatsmedel beställt, samt säkerställt med Epotex att NM Akvarielack FS 023/80 är vad jag behöver, och att jag kan måla med i stort sett vad jag vill under den lacken, bara det fäster på betongen.

Är det någon som har koll på XPS-cellplasten jag tänker ha som isolering under och på sidorna?
Långtidslast 90kPa, det är alltså avrundat 9m vattenpelare?
Med 1m vattennivå, 100mm betongbotten och lite grus kommer jag nog under 2mVp, så 90kPa borde räcka gott, eller tänker jag fel?

Klippt från produktbeskrivning:
KORTTIDSLAST 250 kPa
DENSITET 28 kg/m³
MATERIAL Extruderad polystyrencellplast
LÅNGTIDSLAST 90 kPa
#21 - 17 juli 2015 05:39
Hur går det? Har projektet upphört...eller börjar det ta form?
#22 - 24 november 2015 18:09
Det har absolut inte upphört, men det tar sin tid...
Jag skulle flytta två frysskåp som stod i vägen, och det slutade med att jag i rummet de flyttades till lade klinker, nytt innertak, ny puts på väggarna, ny el, färg.... Men nu är det gjort.
Under sommaren fräste jag ner golvvärme i rummet där akvariet ska stå och flyttade dörren en bit, murade upp en väggstump, och förberedde för den vattenburna värmen till akvariet.
Penetron var inte lätt att få tag på trots att det blev beställt, men nu är även det hemma.
De rostfria detaljerna till rutornas infattning tillverkas (förhoppningsvis) just nu av min kusin.
Formen för botten är klart, och isolering + armering är på plats, ska se om jag hinner lägga gilvvärmeslangen på botten ikväll.
Jag har hittar vad jag sökt för att täta mellan gjutningen av botten och väggarna, och som tätning vid ingjutning av den rostfria ramen: Volclay, ett slags bentonitlera.

Så det börjar ta sig, och jag hoppas hinna gjuta innan jul, men hellre långsamt och rätt, än fort och fel.

Ska försöka ta mig i kragen och registrera så att jag kan lägga ut alla bilder och en liten byggbeskrivning framöver!
#23 - 29 juli 2017 16:32
[QUOTE=ettfettbranamn;n2051303]2015 börjar mycket bra!

Ska bli kul att följa, låt det inte dröja 12 år till.. :)[/QUOTE]

Hallå tvivlare!
Det tog inte 12 år, men det börjar definitift närma sig.....
Jag återkommer med mer info när mitt medlemskap är registrerat så att jag kan lägga in bilder.
#24 - 29 juli 2017 20:41
[QUOTE=gravforsarn;n2371785]

Hallå tvivlare!
Det tog inte 12 år, men det börjar definitift närma sig.....
Jag återkommer med mer info när mitt medlemskap är registrerat så att jag kan lägga in bilder.[/QUOTE]

Det ser säkert mer än jag fram mot :)
#25 - 31 juli 2017 20:02
Det finns en hel del bilder, projektet har kommit en bit, men jag tror jag tar det från början.
Då detta bygge även omfattar rummet det står i (som tar mest tid) så kommer det kanske med lite av det med. Hojta till om det blir off topic.
Jag kommer att lägga ut lite eftersom tills vi hinner ikapp till dagens status.....
Attachment
Här är den tilltänkta platsen! En stabil bas att bygga på, men kommer de gamla väggarna att hålla trycket?
För att vara säker gjuter jag på 10cm och isolerar bakom, likadant i botten.
Det lilla akvariet som skymtar till vänster är ett test av vattenburen värme i akvarium.

Attachment
Fräsa ner golvvärme och flytta en dörr... nödvändigt ont.
Hyr riktiga maskiner för all betongkapning! Jag har provat båda varianter, det är värt pengarna.

Attachment
En början till golvets gjutform tar form. Det svarta är en överbliven dammduk som tjänar som yttersta säkerhet innan jag mättar väggarna med akvarievatten.
Golvet får en fastare isolering, medan väggarna får nöja sig med vanlig cellplast. Armeingsmattan har börjat läggas ut.
Attachment
Golvbrunnen skärs ner. Den kommer att tjäna som utloppet från bottenfilter till filtren i rummet bredvid.
Attachment
Här är andra änden av avloppet. Här kommer ett "skåp" av vattenfast plywood att stå med en sump i botten och filter i våningar ovanför.

Fortsättning följer...... :)
#26 - 3 augusti 2017 17:22

Attachment
Golvvärmeslang och armering på plats.

Attachment
Det rostfria stålet bockat i väntan på svetsning. Den större profilen gjuts in 70mm ner i betongen.
#27 - 3 augusti 2017 19:20
Tack för bilderna och att du delar med dig av projektet. Ska bli väldigt intressant att följa.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 4 augusti 2017 07:06
[QUOTE=ICC;n2371860]Tack för bilderna och att du delar med dig av projektet. Ska bli väldigt intressant att följa.[/QUOTE]

Instämmer [:-106]
#29 - 4 augusti 2017 08:53
Aaah! Det här skall bli oerhört spännande att följa!
:)[:-106]
#30 - 5 augusti 2017 11:55
Ännu en som instämmer!!![:-106] och följer.
#31 - 5 augusti 2017 18:36
Attachment
Mycket betong blir det... Allt är inte inburet i pannrummet här, det ska bli totalt 64 säckar.
I den blandas Penetron Admix och en noga uppmätt mängd vatten. Ordentligt ska det vara :)

Attachment
Ramen är svetsad och på plats. Den är fäst i armeringen och med vinkeljärn mot vägg för att sitta stabilt under gjutningen.
På några ställen är den urkapad och invikt i den del som ligger i betong så att den ska sitta fast ordentligt.

#32 - 9 augusti 2017 08:22
Spännande projekt.
#33 - 16 augusti 2017 17:36
Attachment
En akvarieintresserad kusin i betongbranchen och ett oömt pannrum är bra att ha när man gjuter inomhus.
Lägger man till ytterligare en akvariekusin blir det riktigt bra.

Attachment
Nu börjar det hända saker!

Attachment
Här ser man lite Voolclay (bentonitlera) sticka fram. Den tätar om det skulle krypa vatten mellan ram och betong.

Attachment
Golvet gjutet! Ett lätt fall mot brunnen och helt OK yta.
De vita rören längs väggarna lämnar en fördjupning som kommer att fyllas med Voolclay och täta mellan väggar och golv.
Nästa etapp är väggarna, och det var där problemen började......
#34 - 19 augusti 2017 17:51
Då det gick så bra att gjuta golvet fick kusinerna ledigt dagen efter när väggarna skulle göras....
Det var dumt.
Attachment
Ovan har jag börjat bygga formen och fixerat den ordentligt i taket.
Stabilt och fint. Skarven not golvet tätades med en sträng bentonitlera. Insidan av formen oljades,
Jag började fylla båda sidor och körde med vibrator efter varje betongsats,
Attachment
(Bilden blev liggande trots att den är rätt på min dator... Nåväl, den borde vara stående)

Plötsligt kröp en skruv igenom formskivan i ett hörn och drog med sig några till!
Troligen ökade trycket en hel den när betongen kompakterats.
Nu var goda råd dyra. De hemskickade kusinerna hade varit bra att ha nu, men jag var ensam.
Betongen härdade oroväckande fort, och var i princip omöjlig att skrapa undan i den 10cm breda formen,
Skivan gick inte trycka tillbaka när betongen tryckte emot från insidan.
Bestämd övertalning med släggan hade bara motsatt effekt.....
Formen buktade nu märkbart i ena hörnet och det skulle inte gå att montera glas i ramen.
Lite panik blev det!

Attachment
Då kom jag på att det kanske skulle gå att rikta upp om jag tog spjärn mot källarväggen mittemot med några rejäla reglar
och tvingade ner dessa genom att hänga mig i dem så att de hasade ner och sedan trycka upp de igen så att de tryckte in
skivan och låste den.
Det fungerade!
Millimeter efter millimeter rätade jag upp formen till endast någon centimeters fel var kvar.
Men det var bråttom, betongen stelnade fort, trots att det bara var 15°C.
Den närmsta regeln i bilden gick av när jag hängde mig i den och jag föll handlöst till golvet.
Det lärde mig att det inte är bra att göra tyngre byggjobb i Crocks.
För att vara på den säkra sidan förstärkte jag formen åt alla håll med reglar mot väggar ,tak, det är därför det ser ut som det gör :)

Formen fylldes upp i jämnhöjd med ramen för glaset och putsades med lite lutning mot akvariet.
Nu passade jag också på att trycka i några rostfria gängstänger att fästa stål för täckglasen i senare.

Attachment
Formen avlägsnades och resultatet var trots allt OK!
Lite bubblor här och var men de kunde jag putsa igen när det torkat
Allt täcktes med plast och vattandes i en veckas tid. Redan nu kom bottenavloppet till användning
Det negativa var att ramen förskjutits 5mm när skivan brast.
Det är ett senare problem, i detta skede ,efter 800liter betong, var jag rätt nöjd ändå!

Nästa kapitel blir ytbehandling och fördjupningskurs i epoxi.

#35 - 19 augusti 2017 18:12
Imponerande :)
#36 - 19 augusti 2017 19:10
Att drömmar ska förvandlas till verklighet kräver viss kunskap och ett djävlar anamma. Snyggt jobbat!
#37 - 20 augusti 2017 07:33
Betongen fick brinna några veckor innan jag började behandla den, och under tiden påbörjade jag ventilationen.
Bakom akvariet går skorstenen och det finns en ledig ventilationskanal. I den högg jag in ett 110mm för där jag senare kan ansluta
frånluft kopplad till täckglaset så att jag via självdrag får ett kontinuerligt undertryck ovan vattenytan.
Det säkerställer att fukt inte kan komma in i huset, oberoende av fläktar och strömförsörjning.
Ett litet problem är ett kanalen är igenmurad en våning upp, men jag har en plan på att hugga mig in där och koppla
ihop den med en annan kanal som går hela vägen upp till tak.
Jag ska senare säkerställa att jag har undertryck genom att använda en rökflaska. Då ser man lätt vart röken tar vägen.
Målet är att det sugs in under täckglas och upp i skorsten.
Ovan täckglaset sätter jag en fuktgivare för att övervaka så att relativ fuktighet ligger i samma nivå som resten av rummet,
Attachment
Dammduken ska vikas upp och fixeras senare.

Attachment
Nu fanns också tid att fundera på hur klinkergolvet skulle läggas ovanpå flytspacklingen jag gjorde då
golvvärmen frästes ner. Jag bestämde mig för ovanstående mönster, trots att jag visste att väldigt
många plattor skulle behöva kapas.

Attachment
Jula reade golvplattor med stenmönster i PP-plast. De var distanserade 7mm undertill via smala piggar
och har en glipa på några mm mellan varje "sten"i mönstret.
Perfekt!
Då var bottenfiltret klart.
Ovan ligger 1m² utlagt på prov.

#38 - 20 augusti 2017 07:43
Grymt jobbat. Vad kör du för epoxi? Nm? Kör du någon syra för att få ut calcium?

Skickat från min G8141 via Tapatalk

#39 - 20 augusti 2017 19:31
Ytbehandlingen kommer vi till strax, men principen är att den kommer att bli homogen och heltäckande,
så i den bästa av världar kommer inte betong i direktkontakt med vatten, och skulle den göra det så blir
det bara vid eventuell skada på en begränsad yta, så några PH-problem har jag inte räknat med.
#40 - 21 augusti 2017 17:39
Produkterna som användes för betongytorna var:

Attachment
NM Spackel 210, Användes för att spackla igen håligheter och ojämnheter. Lades i alla hörn och vinklar.
(Här har taket fått ett plastskikt som kommer att ligga under det laminatgolv jag sätter upp och ner som innertak :)
lite av det syns till höger)

Attachment
NM Lim 623, Limmades efter rekommendation på alla kontaktytor mellan rostfritt och betong.
Fäster grymt bra på båda! Blandades även med NM Filler 51, till en bredbar konsistens och visade sig vara ett utmärkt spackel.
Rekommenderas. Spacklade igen de sista små porerna med denna blandning.

Attachment
Även övergången mellan brunn och betong fick ett par strykningar.

Attachment
NM Golv 50NM, användes för att få en enhetlig färg och som grundfärg. Lättarbetad. Totalt tre strykningar.
(Här ses den första)

NM Klarlack FS 023, Akvarielack, det yttersta skikten och ytbehandlingen. Otroligt trevlig lack, ger en glasartad yta. Man förstår att det blir tätt!
Totalt tre strykningar.

Samtliga ovanstående produkter är tvåkomponent epoxi. Lätta att jobba med och luktade inte farligt. Jag vägde alla satser och var noga med proportioner och blandning.

Attachment
En trevlig vy om man glömmer allt arbete som kvarstår.
Skam den som ger sig.
#41 - 22 augusti 2017 06:36
Det arbetet du lägger ner nu kommer att vara guld värt när du sitter på andra sidan ramen och tittar på ditt mästerverk, innehållande akvariskt liv. Ska bli häftigt att gå tillbaka till denna bild när du slutfört ditt projekt.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 22 augusti 2017 09:08
Det som är allra roligast med akvariehobbyn är egentligen planerandet, förarbetet och uppstarten :p
Kul att följa din uppstart
#43 - 22 augusti 2017 13:24
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2372263]Det som är allra roligast med akvariehobbyn är egentligen planerandet, förarbetet och uppstarten :p
Kul att följa din uppstart[/QUOTE]

Nä, nu fattar jag ingenting....
Alger, är inte det det roligaste som finns? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 22 augusti 2017 19:06
Nja alger är naturligt - så i lagom mängd är de trevliga.
Vi får se hur trevliga dom blir när du fått igång ditt akvarium
#45 - 22 augusti 2017 19:53

Attachment
Golvet börjar ta sig.
#46 - 23 augusti 2017 19:30
Härligt trådstillskott! Lycka till :-)
#47 - 24 augusti 2017 17:16

Attachment
Laminatgolv i taket och infällda spotlights.
Mycket kabel blir det i den nya väggen.....
#48 - 24 augusti 2017 20:59
Jäklar vad du jobbar och sliter, inspirerande. Kommer att bli toppen bra. Hatten av och trevligt att du delar med dig!!
#49 - 25 augusti 2017 07:20
Håller med! Spännande att följa!
#50 - 26 augusti 2017 16:54

Attachment
Lite dekorsten blir det också.
Gipsväggen i bakgrunden är nu klar att tapetsera.
#51 - 28 augusti 2017 19:54
Attachment
En stor dag var det när glaset anlände!
Två 19mm rutor a' 88kg styck.
Vi bar ner allt i ett emballage, det var kämpigt i trappen.....
#52 - 30 augusti 2017 16:06
Attachment

Fototapeten: jobbig att tapetsera, rolig att titta på.
Den var delad i 8 delar, svårt att passa in mönstret i både höjd och sida.
Stensättningen är klar i detta hörn!
(Rören i taket ska döljas framöver)
#53 - 30 augusti 2017 16:49
Nice
#54 - 30 augusti 2017 19:21
Imponerande, snyggt och häftigt.
Måste fråga en sak, hade du bilden klar inne i huvudet när du började eller har det vuxit fram allt efter som?
#55 - 30 augusti 2017 19:33
[QUOTE=c90368;n2372533] Imponerande, snyggt och häftigt.
Måste fråga en sak, hade du bilden klar inne i huvudet när du började eller har det vuxit fram allt efter som?[/QUOTE]

Tackar, tackar!
Jag har haft bilden klar för mig i många år. Det blir i princip exakt som jag tänkt mig, utom vissa materialval t.ex. stenen som jag tänkte
använda slutat säljas. I akvariet tänkte jag först gjuta en bakgrund direkt i bakväggen, men bestämde mig för släta väggar då det blir
lättare att få täta.
Men det är klart att många detaljer löser man på vägen, det är ju det som är kul.
Bygga efter ritning är inte så upphetsande.
#56 - 31 augusti 2017 07:27
Jättesnyggt blir det! Jag är imponerad av ditt tempo också!

En fundering, det skall alltså in två glasskivor i ramen du murat in? Kommer man att kunna komma in i akvariet när de är på plats?Jag antar det eftersom någon troligtvis måste vara inne i akvariet när rutorna sätts på plats, och man vill ju inte bli inglasad! Men det ser tight ut upp mot taket?
#57 - 1 september 2017 04:03
Tempot ska man inte låta sig luras av. Som jag skrev tidigare så har projektet kommit en bra bit på väg, och jag postar lite eftersom tills vi hunnit ikapp. Jo, det ska in två glas men det finns utrymme att krypa över kanten. Det är ju även ända sättet att med snorkel och badbyxor "storstäda" då bakkanten ligger 2m in och 1m djupt
#58 - 1 september 2017 05:50
Tycker det är megahäftigt att följa. Fint blir det också. Bra val av motiv på vägg och golv.
Kommer inte ihåg om du tidigare i tråden nämnt vilka fiskar som är ämnade för akvariet. Själv hoppas jag det blir fisk och tema från xxxxxxx;). Men det är ju bara min önskan[:D]
#59 - 1 september 2017 06:24
[QUOTE=ICC;n2372564]Tycker det är megahäftigt att följa. Fint blir det också. Bra val av motiv på vägg och golv.
Kommer inte ihåg om du tidigare i tråden nämnt vilka fiskar som är ämnade för akvariet. Själv hoppas jag det blir fisk och tema från xxxxxxx;). Men det är ju bara min önskan[:D][/QUOTE]

Planen var väl en Redtail catfish, men förhoppningsvis kommer han på bättre tankar.
#60 - 1 september 2017 09:50
en smile typ ;) eller [:P] så skulle inte gravforsarn missa ironin ;)
#61 - 2 september 2017 05:40
[QUOTE=Långmalen;n2372567]en smile typ ;) eller [:P] så skulle inte gravforsarn missa ironin ;)[/QUOTE]

Va?
#62 - 6 september 2017 15:54

Attachment
Attachment
Hittade ett gäng skåp på Blocket som jag ska kapa om / platsbygga så att de kan dölja elcentralen i hörnet,
och utgöra lönndörr in till pannrummet intill.
#63 - 6 september 2017 16:45
Ditt projekt är hur kul som helst att följa, bara så du vet :)

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 6 september 2017 17:06
[QUOTE=Inger H;n2372655]Ditt projekt är hur kul som helst att följa, bara så du vet :)

//Inger[/QUOTE]

[:-106]
#65 - 7 september 2017 13:31

Attachment

Dammsugning innan näst sista lacklagret; robotdammsugare!
Tänk om man kunde ha den när det är vatten i :D
#66 - 7 september 2017 22:21
[QUOTE=gravforsarn;n2372674]

Dammsugning innan näst sista lacklagret; robotdammsugare!
Tänk om man kunde ha den när det är vatten i :D[/QUOTE]

Finns ju robotrengörare till swimmingpool ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 8 september 2017 16:58
.... samt våtdammsugare. Fast alla dammsugare lär väl också suga upp gruset och kanske även växter och fisk [:O]
#68 - 10 september 2017 12:22

Attachment
Paketöppning!
Attachment
Den gjutna bakväggen är svagt konvex, så det blev lite logiskt tänkande vilken skiva som skulle i först och hur den skulle vändas...
Det blir inte bättre av att de väger 88kg /st. Det får gärna bli rätt direkt.
Attachment
Trådskaparen ber om ursäkt för hålet i strumpan.
Man behöver inte vara vacker för att ha tokiga idéer. :)
Attachment
Vad fiskarna kommer att se.
Minus vacuumlyftarna. Och minus madrassen. Och kusinen.
Attachment
Det är något speciellt att bygga akvarier med byggnadsställning!

Nu är glasen provmonterade, och klumpen i magen borta; jag hade mätt rätt!
En liten justering av ramen kommer att behövas, men det hade jag på känn sedan gjutning.
Silikonfogen kommer inte att bli helt jämn eftersom stålet slagit sig något under svetsningen,
men jag tror inte det kommer att spela någon roll med några mm variation.

#69 - 10 september 2017 16:35
Det blir bara bättre och bättre ju längre projektet lider. Så himla läckert!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 10 september 2017 17:57
Underlig fråga man slås av - hur kom "du" ur akvariet. Fick ni vänta ett dygn tills det hade torkat :p
#71 - 10 september 2017 18:19
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2372780]Underlig fråga man slås av - hur kom "du" ur akvariet. Fick ni vänta ett dygn tills det hade torkat :p[/QUOTE]

Nja, en befogad fråga snarare!
Men som jag skrev är det endast provmonterat i detta skede, limningen kommer senare.
Precis som ni kanske föreställer er kravlade jag över kanten upp på ställningen. Senare kommer en bättre lösning
för den förhoppningsvis inte dagliga skötseln innanför glaset :D

Planen är att limma ett glas i taget, så det finns en stabil sida att krypa ur på när sista sitter i.
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 11 september 2017 15:20
[QUOTE=gravforsarn;n2372782]

Nja, en befogad fråga snarare!
Men som jag skrev är det endast provmonterat i detta skede, limningen kommer senare.
Precis som ni kanske föreställer er kravlade jag över kanten upp på ställningen. Senare kommer en bättre lösning
för den förhoppningsvis inte dagliga skötseln innanför glaset :D

Planen är att limma ett glas i taget, så det finns en stabil sida att krypa ur på när sista sitter i.[/QUOTE]
OK - jag förstår.

#73 - 12 september 2017 09:00
så himla fränt... ==D
#74 - 14 september 2017 18:01
En liten ursäkt varför projektet dragit ut på tiden: (det är ett rätt grundligt akvarieprojekt detta :) )
Attachment
Förra sommaren började jag fundera lite på uppvärmningen av karet och kom fram till att jag inte ville behöva öka vedförbrukningen
för fiskarnas skull. Ännu ett blocketfynd: en 14m² solfångare! Det var faktiskt akvariebygget som fällde beslutet.
Tyvärr var det enda bra taket att sätta den på lagården på andra sidan gården:
Attachment
30m kulvert fick grävas, givetvis rakt igenom trädgårdsdammen.
Guldfiskarna fick semester några veckor.
#75 - 14 september 2017 18:04
Hållbar energi ligger ju i tiden, varför inte i akvariet också ;)
#76 - 15 september 2017 12:28
Ja, varför nöja sig med några simpla doppvärmare när man kan gräva en kulvert! Herregud människa, det här var bland det mest seriösa projekt jag någonsin sett - alla kategorier!
Otroligt underhållande läsning också!
#77 - 16 september 2017 17:12
Attachment
Lösningen på problemet som uppstod när formen satte sig.
Vi kapade överdelen några millimeter på varje sida och svetsade ihop igen. Då bör det bli rakt.
När det ska svetsas rostfritt med finess är det bra att ha en Patrik på jobbet som man kan låna hem!

Observera också förvandlingen av dörren i bakgrunden; det är en stor fotorealistisk dekal.
#78 - 19 september 2017 08:17

Attachment
Putsat och rengjort inför limmning av ruta 1!
Attachment
Jag har mätt avståndet mellan glas och ram när glaset står på plats och noterat detta. Tanken är att jag ska trycka
det på plats enligt dessa mått för att undvika att bygga in någon spänning när det monteras med silikon
I bilden ovan är de undanställda så att jag kommer åt att limma.
#79 - 19 september 2017 09:28
Helt klart att man blir exalterad när man ser en ny uppdatering i detta projekt från Gravforsarn. Hum, limning av rutor. Nervöst moment eller?
#80 - 19 september 2017 10:10
Ja, det är ett redigt mäktigt projekt - ordning och reda. Blir ju ett kar av klass och rang detta.
Sedan måste jag säga att det skall bli vansinnigt intressant att följa inredningsprocessen - och senare, vilka fiskar som skall gå i miljön.

#81 - 19 september 2017 19:30
[QUOTE=ICC;n2372896]Helt klart att man blir exalterad när man ser en ny uppdatering i detta projekt från Gravforsarn. Hum, limning av rutor. Nervöst moment eller?[/QUOTE]

Jo, lite spännande är det, men om jag monterar det som jag tänkt utan attt bygga in någon spänning, och med det faktum att det blir en rejält bred fog så ska det nog gå bra.
Vattnet måste ju krypa 15-20mm + 19mm längs fogen innan det kommer ut, och på den sträckan ska jag nog ha lyckats få det tätt.
#82 - 19 september 2017 19:31
[QUOTE=Mats Bryzell;n2372897]Ja, det är ett redigt mäktigt projekt - ordning och reda. Blir ju ett kar av klass och rang detta.
Sedan måste jag säga att det skall bli vansinnigt intressant att följa inredningsprocessen - och senare, vilka fiskar som skall gå i miljön.

[/QUOTE]

Tack för berömmet!
Inredning och fiskar??
Vem har råd med det efter det här? :D
#83 - 20 september 2017 10:39
[QUOTE=gravforsarn;n2372920]
Inredning och fiskar??[/QUOTE]

Jag personligen tror mig att du har rätt klar vision för dig själv vad som skall flytta in i akvariet. Du håller oss bara på streckbänken, och det gör du rätt i. Spännande!

#84 - 20 september 2017 13:17
[QUOTE=ICC;n2372927]

Jag personligen tror mig att du har rätt klar vision för dig själv vad som skall flytta in i akvariet. Du håller oss bara på streckbänken, och det gör du rätt i. Spännande!

[/QUOTE]

Planen vid trådstarten var en Redtail catfish, förhoppningsvis har han nu en bättre vision.
#85 - 24 september 2017 19:17
Attachment
I ett tidigare inlägg förberedde jag för ventilation via skorstenen för att hålla fukten bort.
Det visade sig vara ett större problem än jag anade!
Man undrar hur man tänkte den gången murstocken gjordes?
Min tanke var att ansluta den oanvända kanalen till en annan oanvänd genom att göra ett hål och
helt enkelt koppla samman de gamla rökgångarna för att sedan mura igen inspektionshålet.
MEN som jag erfarit tidigare får dessa eländiga kanaler kort och tvärs, och en om börjar i ett hörn kan sluta i ett
annat ute på taket. Många hål blev det, och jag måste hela tiden undvika de tre aktiva rökgångarna för att
inte bli ovän med sotaren.
Attachment
Men till slut hittade jag rätt!
Lite oortodoxa metoder blev det, som att spruta deo i mina provhål och helt enkelt lukta i skorstenen på taket var det kom fram,
eller att skicka ner en röd diodlampa och kika in, samt att mäta hur djupa de var och jämföra...

Kontentan av detta är att det tog flera kvällar i anspråk som kunde ha använts till något roligare.
Som att limma glas....
Attachment
Avslutar med en liten cliffhanger....
#86 - 26 september 2017 15:52
[QUOTE=gravforsarn;n2373048]
Avslutar med en liten cliffhanger....[/QUOTE]

Väntan är oliiiiidlig. börjar bli trött i armarna att hänga här[:-11]

#87 - 26 september 2017 18:29
Här väntas det också eller (följer med spänning)
/Johan
#88 - 26 september 2017 18:54
Jag följer också med spänning :)

//Inger
#89 - 27 september 2017 08:05
Samma här! :-)
#90 - 27 september 2017 18:58
Då jaktsäsongen dragit igång på allvar, och jag i ett svagt ögonblick anmälde mig till landslagsuttagning i Running Target (skytte) så är tiden knapp....
Men här kommer en snabb uppdatering:
Attachment
Ruta nr.1 monterad!
Som man ser i mitt senaste inlägg modifierade jag en pip till sprutan så att jag fick rätt fogbredd och djup på en gång.
Jag har tidigare mätt på ett antal punkter längs ramen så att jag vet hur den ska sitta.
Det var ett smart drag, för med silikon svällande ur fogarna är det svårt att se med blotta ögat.
Jag vill absolut inte bygga in några spänningar!
Tvingarna och trästöttorna sitter väldigt löst och har bara använts för att försiktigt pressa in glaset till rätt position.
Attachment
Det fyllde upp fint. Någon liten tendens till uttryckt luftbåsa på något ställe bara.
Attachment
Känns bra såhär långt, nu får det bara härda ordentligt innan renskärning, och så att det håller att kliva över
inför ruta nr.2. Sedan skall alla kvarvarande springor fylla med silikon.
#91 - 28 september 2017 06:05
Tack för den uppdateringen. Nu kan vi (jag svarar för alla[:-15]) hålla oss lugna i en dag eller max två.
Var rädd om djuren i skogen!
#92 - 4 oktober 2017 17:14

Attachment
Nummer två på plats.
Jag passade på att lyfta i lite sten som skulle bli kämpiga att få över kanten senare.
#93 - 10 oktober 2017 16:45

Attachment

Alla fogar fyllda. Väntar nu bara på att det ska härda innan jag kan provfylla.
När jag renskar lite blev jag förvånad hur långsamt det genomhärdar, det var fortfarande kladdigt i mitten av de tjockaste klumparna
efter några dagar.
#94 - 10 oktober 2017 17:43
Så spännande att följa dig och ditt jätteprojekt :)

//Inger
#95 - 11 oktober 2017 19:23

Attachment
Kunde inte låta bli....
Det blev 2st 200x60cm bakgrunder från Ebay/Tyskland.
Planen är att på sätta de i överkant och bygga upp ett 40cm stenberg under för att täcka upp djupet på 100cm.
Vi får se om det fungerar, de var billiga i alla fall!
Har någon en bättre idé?
#96 - 11 oktober 2017 21:08
När det gäller bakgrunder så är jag personligen bara förtjust i BTN,s klippbakgrunder och moduler... och vissa andra tillverkare som bygger riktigt på djupet. Platta bakrunder blir ju just platta och är i mitt tycke väldigt störande att titta på i ett i övrigt inspirerande och vackert akvarium. Tycker att du ska tänka dig noga för innan du limmar dem där[:-16]
#97 - 12 oktober 2017 03:33
De bygger 13cm på djupet, men tack för synpunkten!
BTN's sortiment är i en klass för sig men ligger tyvärr en bra bit utom budget, så alternativet just nu är en grå betongyta....
#98 - 12 oktober 2017 13:22
Attachment
Lite 75mm PVC-delar till bottenavtappningen limmade och klara!
#99 - 12 oktober 2017 13:38
Det där är roliga grejor att pyssla med. Kul att mäta, kapa, planera, rengöra och limma sina egna rörsystem.
#100 - 18 oktober 2017 16:39

Attachment
[:-96]
#101 - 19 oktober 2017 06:06
Spännande !!!!!!
#102 - 19 oktober 2017 08:22
Attachment
Minst en i familjen var nöjd!
Nu är det fyllt 15cm, och jag tänker låta det stå så någon vecka och se om det läcker någonstan innan jag fyller ända upp.
Det verkar tätt så här långt!
#103 - 19 oktober 2017 08:32
[QUOTE=gravforsarn;n2373555]Attachment
Minst en i familjen var nöjd!
Nu är det fyllt 15cm, och jag tänker låta det stå så någon vecka och se om det läcker någonstan innan jag fyller ända upp.
Det verkar tätt så här långt!
[/QUOTE]

Ingen minns en fegis ;)
#104 - 19 oktober 2017 18:40
Attachment
Belysningen på plats!
Vi börjar med 9st 24W LED ,E27-sockel som kommer att överstyras av en PLC i två grupper.
De går även att styra via en bluetooth och en app i telefonen.
Senare kommer en hårdare cellplast att vara "täckglas" med ursågade hål täckta med plexiglas för lamporna,
när den slutliga placeringen är fastställd.
#105 - 20 oktober 2017 06:50
Glömde säga att de är dimbara.
Rätt kul liten dimmer: https://www.plejd.com/
#106 - 25 oktober 2017 06:00
Attachment
Ser tätt ut fortfarande. Har satt rostfria stag i kors för att stadga sidorna innan jag fyller fullt, och för att senare
lägga "täckglaset" på.
Attachment
Sen blir det rörjobb.....
Jag vill nyttja "spillvärmen" i ackumulatortanken till att värma, och kommer därför att bygga en shunt när jag i tre steg
kan plocka den värmen som passar. Tur man har en PLC att styra eländet med :)
#107 - 25 oktober 2017 06:23
Maffigt värre!! Riktigt imponerande!
#108 - 25 oktober 2017 08:19
Klart avundsjuk!
#109 - 29 oktober 2017 17:38
Attachment
En minimal läcka (någon matsked per dag) som visade sin när de sista 20cm fylldes måste fixas
när jag tömmer ner. Det konstiga var att det var längst ner. Kanske det var trycket som gjorde det, för
jag har svårt att tro att det skulle lyckas krypa en meter innan det hittade ut. Jag tänker i vilket fall lägga
på en sträng i hela hörnet för att vara säker.
Attachment
Shunten byggd av lite gamla bra-att-ha-grejer är färdigkopplad!
(Alla fackmän och kvinnor får titta bort)
Som vanligt fattas några kopplingar innan jag kan sätta den på plats....

#110 - 19 november 2017 14:28
Det är lätt att underkatta rörjobben, det är med pyssel än man vill minnas.
Nu är det iaf. ihopkopplat mer ackumulatortanken och provkört.
Attachment
Allt kablage är draget till apparatskåpet och inkopplar mot PLC.
Programmet är skrivet och relgerkretsarna injusterade.
Attachment
Det skall så småningom visualiseras i husets SCADA-system (PC-program för styr och övervakning),
men under testkörningen ritade jag bara upp en enkel bild på oeratörspanelen nere i pannrummet.
Det ser lovande ut! Jag verkar kunna värma anläggningen på "spillvärme".
Kan vara ren tur, då jag genat lite i dimensioneringen, kört på känn och byggt av vad jag haft på bra att ha hyllorna.
Hur som helst kommer jag att kunna ställa önskad temperatur från dator, telefon eller vad som nu passar bäst.
Om andan faller på kanske man skulle plocka fram en logg från någon trevlig flod i Amazonas och låta temperatur
och belysning följa dygns och årstidsväxlingar där? Det kanske inte varierar så mycket? Någon som har sådana uppgifter?

Akvariet är åter tömt och läckan är lagad, ja det blev ett extra lager silikon runt om.
När det är härdat ska jag lasta i sten och inredning samt koppla ihop vattenreningen och sumpen i
pannrummet innan nästa fyllning. Har jag tur blir den permanent!
#111 - 22 november 2017 21:12
Attachment
Klart bättre än rören jag gömt inuti.
#112 - 22 november 2017 22:15
Det är ett stort nöje att få följa ditt fantastiska projekt. Tyvärr har jag inte koll Amazonas ljus och temperaturväxlingar men det kan nog variera kraftigt. Hur som helst häftigt att du kan ställa in det så exakt.
/Johan
#113 - 23 november 2017 06:10
Ser riktigt bra ut! Hittade lite väderdata från Manaus (taget direkt av engelska Wikipedia): https://drive.google.com/file/d/1VxswWDNziSHCbd9Cs9w7rzrdjnA2KD9M/view?usp=sharing
Vattentemperaturen borde följa medeltemperaturen, antal soltimmar och nederbörd är kanske också intressant.
/Tyko
#114 - 13 december 2017 10:43
Hallå där!
Nu är jag, och säkert flera andra supernyfikna på lite update i projektet:d. Visa oss!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#115 - 13 december 2017 11:47
[QUOTE=ICC;n2375974]Hallå där!
Nu är jag, och säkert flera andra supernyfikna på lite update i projektet:d. Visa oss!!![/QUOTE]

Instämmer
#116 - 15 december 2017 16:18
Otroligt imponerande! Har sträckläst med fjärilar i magen, så himla spännande projekt!!! Å så sjukt snyggt du har fått till helheten!
#117 - 17 december 2017 18:19

[QUOTE=ICC;n2375974]Hallå där!
Nu är jag, och säkert flera andra supernyfikna på lite update i projektet:d. Visa oss!!![/QUOTE]

Sorry!
Dåligt med uppdateringar på sista tiden, dels för att det mest blivit finsnickeri snarare än akvarium, och dels för att jag har ett 8 veckors vilddjur att ta hand om, och då är det inte lätt att få något gjort.
Nåväl, en dålig uppdatering är kanske bättre än ingen alls, så håll till godo:

Attachment
Först vilddjuret.
Hoppas få lite mer tid när han blir tryggare i hemmet.

Attachment
Här blev det mycket jobb, och lite återstår!
Man får tänka till så att materialet räcker....
Jag bygger alltså om dessa gamla ekskåp så de passar. Klyver ner djupet, flyttar om dörrar, halverar
en sektion och får de att smälta in i hörnet.
Den observante läsaren ser säkert att dörren till pannrummet nu förvandlats till en lönndörr.
Den yttersta sektionen löper på dolda hjul och skenor så den är skjutbar till höger: skåpet delar sig och där är pannrumsdörren!
Återstår en överbyggnad så att de når ända upp till tak.
Attachment
Huvudmålet var att dölja elcentralen, så överdelen på en sektion gjorde jag svängbar efter att jag minskat djupet i skåpet. Behöver man komma åt central
eller elmätare svänger man bara ut hela skåpet :)
I övrigt fungerar det även som "vanligt" skåp. (Här en bild under pågående bygge när alla kablar hänger).
Attachment
Har också konverterat och kopplat in mina facklor så de nu brinner med en naturtrogen silkesflamma som vajar med hjälp av en fläkt och underifrån belyst av en lampa.
Riktigt trevlig stämning när man dimmar ner resten!

Akvariet är redo att inredas innan det fylls upp.
Jag har ännu inte riktigt löst vad jag ska ha som bakgrund, så planen är att fylla rejält med sten som jag plockade innan snön och förvarar in växthuset,
och sedan se om det går att täcka med natursten upp till bakgrundsmodulerna man kan läsa om längre upp.
Annars får jag se vad plan B blir.

Ett "skåp" av vattenfast plywood står nu i pannrummet, och jag ska nu dra in avloppet från akvariet i detta och göra en överrinning ner genom diverse filter till en sump i botten
för att sedan pumpas tillbaka till karet. Det kan säkert bli ett kapitel för sig när vi ska börja labba med filter, men tanken är att ha ett modulärt filterskåp där jag kan stoppa in
backar med filter som vattnet får rinna genom.

Ursäkta den knapphändiga informationen, mer kommer när jag har något att visa!
"-Tänka först och göra sedan" som Skalman brukar säga.
#118 - 17 december 2017 20:44
Tack för uppdateringen! Det kommer att bli coolt snyggt. Gillar ditt projekt!
#119 - 3 januari 2018 10:31
Nu är jag nyfiken på hur det går för ditt megakar!! Bildbomb kanske?? :D
#120 - 8 januari 2018 06:02
[QUOTE=gravforsarn;n2376279]

Har också konverterat och kopplat in mina facklor så de nu brinner med en naturtrogen silkesflamma som vajar med hjälp av en fläkt och underifrån belyst av en lampa.
Riktigt trevlig stämning när man dimmar ner resten!
[/QUOTE]

Off-topic men, vad är det för facklor? Funderat på något liknande till uterummet
#121 - 15 januari 2018 18:14
[QUOTE=Badgerslayer;n2377456]

Off-topic men, vad är det för facklor? Funderat på något liknande till uterummet [/QUOTE]

Jag varnade tidigt för off-topic i denna tråd.
Det är ett par gamla facklor jag hittade på en loppis för några år sedan, kompletterade med "Flamlampan".
#122 - 15 januari 2018 18:37
Uppdatering...

Lite mer snickerier sedan sist, har satt upp projektor och motorduk samt börjat inreda lite:

Attachment

Attachment
Alla stenar är mycket omsorgsfullt staplade och inpassade så de låser varandra. De flesta väger nog mellan
10-20kg så jag tror de kommer att ligga stilla! (De största orkar jag knappt lyfta)

Det ska till lite mindre rötter och fixas "gavlarna" men stensättningen känns rätt klar.
Lite finare grus ska läggas närmast glaset och i ett parti över hörnet.
Bakgrunderna är kängda i rostfri ståltråd ovanifrån, och fixerade av sten i nederkant.
Tyvärr återstår 8cm i överkant att dölja, högre än så lyckades jag inte sätta sten på ett snyggt sätt.
Planen är att (fast jag kraftigt ogillar konstgjorda växter) låta plastormbunkar hänga ner över kanten.
Troligen kommer det att se rätt OK ut, tack vare att det blir gansa skuggigt längst bak där uppe.

För arter som gillar sten finns oändligt med grottor och skrevor.

Nedan en bild med våta stenar, efter tvätt. Skönt med rejält bottenavlopp!

Attachment

PS. Kul att kunna sitta på en sten mitt i akvariet medan man pysslar till inredningen!

#123 - 18 januari 2018 11:34
Ooh, aah,, och wowow! Ja, det måste vara helcoolt att kunna sitta mitt i inredningen!
Det är dessutom riktigt snyggt med stenen, snyggt placerat liksom.
Ser fram emot fortsättning!
#124 - 18 januari 2018 12:34
Detta är verkligen ett drömprojekt! Roligt också att huset har en speciell historia för dig. Kommer att bli toppenfint, det är jag övertygad om! Sten kan ju aldrig bli fel :) (stensamlare)
#125 - 27 januari 2018 18:41
Lite mer bilder:
Attachment
Isolerat med frigolit bakom stålet som håller bakgrunden, och mot vilket "täckfrigoliten" går.
Då är alla sidor utom glasen isolerade, och det är så tätt det kan bli för fuktläckage.

Attachment
Täckningen är tillskuren (50mm frigolit). Alla lampor har fått hål tillskurna täckta med fastlimmat glas.
Ventilationen är ansluten och tätad. Jag testade med rök att hela karet håller udertryck, och det gör det:
ingen fukt kan gå in i huset, allt evakueras till murstocken!

Attachment
Närbild på övergången mellan bakgrund och sen. Helt OK utan vatten i alla fall, vå får se hur bet blir när
det är fyllt.

Attachment
Dags att fylla igen, förhoppningsvis blir det permanent denna gång!
I vattenreningen är stigarröret komplett, men filterfacken återstår.
Återkommer med bilder på det.

#126 - 14 februari 2018 12:20
Lite mer bilder:
Attachment
Uppfyllt, men överkanten återstår att "inreda" och överbyggnaden, luckorna, är inte på plats.

Attachment
Lite testpiloter; leopard danio. De leker, så med lite tur kan några yngel klara sig.

Attachment
Attachment
Några ancistrus fick också våga livet.
Det verkar må bara bra, har simmat runt i 10 dagar nu.

Jag kör bara ett ytterfilter ännu, men jobbar på att få igång resten. Inte helt klart vatten än, men jag
tror det kommer att ge sig när filtret kommer igång. Har ett ytterfilter i ett annat akvarium som gått en vecka, jag tänker
flytta det och få lite mer biomassa.
Hur länge ska jag låta det gå innan det flyttas?
#127 - 14 februari 2018 13:25
Fantastiskt!!! Hur tjockt glas har du i botten?
#128 - 14 februari 2018 14:00
[QUOTE=Camenius;n2380288]Fantastiskt!!! Hur tjockt glas har du i botten?[/QUOTE]

Som man kan läsa längre upp så framgår det att det är gjuten betong i botten och två sidor.
De andra två har 19mm glas.
#129 - 14 februari 2018 14:36
Grymt projekt, jättekul att följa......otroligt snygg övergång från inredning till bakgrund.
#130 - 14 februari 2018 14:41
[QUOTE=Ekenberg;n2380291]Grymt projekt, jättekul att följa......otroligt snygg övergång från inredning till bakgrund.[/QUOTE]

Tack!
Ja, jag fick ju en utmaning av åheim i inlägg #96 ......

#131 - 14 februari 2018 14:51
[QUOTE=gravforsarn;n2380293]

Tack!
Ja, jag fick ju en utmaning av åheim i inlägg #96 ......

[/QUOTE]

Hahahaha.......ja, jag tänkte faktiskt som åheim vid det tillfället.....så mycket jobb du har satsat på karet skulle du köra btn-bakgrund . Det är nog därför jag skrev förra inlägget, riktigt förvånad över hur snyggt det blev......så vi får nog säga att i mitt tycke klarade du utmaningen galant.
#132 - 15 mars 2018 18:21
Att jag missat detta projekt. Helt unikt! Vilken arbetsinsats du lagt in. Så mycket imponerande saker att jag är utan ord... och kulverten ha ha, kulverten!!!!
#133 - 17 mars 2018 11:14
Nästan klart:
Attachment
Har inte driftsatt alla filter och pumpar, så det får jag återkomma med.

Förresten finns det en del material över om någon är intresserad av att gjuta ett eget kar i valfri storlek.
Jag har t.ex. Penetron till betongen och Voolclay att täta skarvar och övergångar. Dvs. allt som jag
hade problem att få tag på. Hör bara av er!
#134 - 17 mars 2018 12:13
Så fint det har blivit. Det här ska du ha mycket beröm för. Kör gärna en liten uppdatering med bilder framöver, på fisk växter teknik osv när du får tid.
Jag minns ditt inlägg och trådens skapelse i januari 2015. Det var en uppstart på något stort. Kändes liksom på allvar. Genom åren har det ju uppstått mängder med andra trådar och liknande storslagna planer, som redan månaden senare helt dött ut. Men just din tråd kändes äkta och trovärdig, vilket det också blev. Var riktigt spännande att följa det. Kul att jämföra ditt foto här i inlägg 133 mot fotot på inlägg 25. Snacka om årgångsvin, rummet blev avsevärt bättre med åren. Så ja, jag är imponerad!
#135 - 27 mars 2018 19:22
Äntligen har jag gjort klart det förargliga glappet ovan bakgrunden.
Som jag skrev tidigare så är jag absolut ingen vän av plastväxter, så detta är ett unikt undantag: Attachment
Satte ihop en liten mix av växter för att likna nedhängande djungel.
Attachment
Ja hur ska man annars göra....?
Ett litet morgondopp, ivrigt påhejad av dottern!
Attachment
Fixerade allt med rostfri tråd i stårprofilen i överkant.
Attachment
"Växterna" är testade en månad i ett litet akvarium för att se att de inte förgiftar vattnet.
Attachment
Då de huvudsakligen ligger i skugga hoppas jag på en låg algtillväxt.
Attachment
Något grumligt efter dykturen och vattenbyte, men växterna får duga, materialet till trots.
#136 - 27 mars 2018 19:38
Det är otroligt fint! Vilket jobb du lagt ned!
#137 - 28 mars 2018 06:16
Superfint. Är det tanganyika som gäller?

Skickat från min G8141 via Tapatalk

#138 - 28 mars 2018 14:20
Du, jag har en vrå i källaren som inte används till något vettigt, el (trefas) och vatten samt avlopp finns indraget, även nära till murstocken, kan man boka tid??;););)
#139 - 28 mars 2018 17:32
[QUOTE=Faltaren;n2382489]Superfint. Är det tanganyika som gäller?
[/QUOTE]

Nä, det var lite tunt i beställningslistorna när jag skulle ha fisk, så i brist på annat köpte jag lite "skräpfisk", som kanske lyckas etablera sig i stenröset och undgå att bli uppåtna senare.
Så nu simmar två par Zebraciklider där tillsammans med två Eldbukciklid, 17 leoparddanio, 12 Tigerbarber, 10 silverhajar några Ancistrus, en liten Gibbiceps och ett gäng Guppy.
Det enda konstiga är att Zebrorna inte lekt ännu, helt ofattbart.....
#140 - 28 mars 2018 17:35
[QUOTE=Björn J.;n2382497]Du, jag har en vrå i källaren som inte används till något vettigt, el (trefas) och vatten samt avlopp finns indraget, även nära till murstocken, kan man boka tid??;););)[/QUOTE]

Det går finfint!
Kör vi samma tidplan som mitt?
10år planering och 3år utförande på löpande räkning! [:-106]
#141 - 28 mars 2018 18:53
[QUOTE=gravforsarn;n2382515]

Det går finfint!
Kör vi samma tidplan som mitt?
10år planering och 3år utförande på löpande räkning! [:-106] [/QUOTE]

F-skattesedel och rot-avdrag? Isåfall har jag en betongblandare, skruvdragare och ett stort begagnat skyltfönster.... [:-160]
#142 - 3 april 2018 08:12
[QUOTE=Björn J.;n2382524]

F-skattesedel och rot-avdrag? Isåfall har jag en betongblandare, skruvdragare och ett stort begagnat skyltfönster.... [:-160][/QUOTE]

Nej, men om glaset går sönder får du rut-avdrag ;)
#143 - 3 april 2018 09:51
[QUOTE=gravforsarn;n2382994]

Nej, men om glaset går sönder får du rut-avdrag ;)[/QUOTE]

Det har väl kanske inga rutiga skäl, men väl randiga, zebrarandiga, att cikliderna inte lekt, "betong" låter ju direkt basiskt, zebracilkiderna (med z, som i Zafir) vill väl ha det litet mer surt. Då tänker jag på "sydameriakzebrorna"
-Det var väl det "dåligaste" ordvitzandet jag kunde komma på att kontra med här.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Z_som_i_Zafir
#144 - 22 april 2018 17:28
Snyggt bygge! ☺

Riktigt imponerad måste jag säga. Och i ett så stort akvarium så är det helt ok med plastväxter. Det syns inte lika tydligt att det är plast då det finns så mycket annat att se på
#145 - 23 april 2018 14:52
[QUOTE=Björn J.;n2382997]

Det har väl kanske inga rutiga skäl, men väl randiga, zebrarandiga, att cikliderna inte lekt, "betong" låter ju direkt basiskt, zebracilkiderna (med z, som i Zafir) vill väl ha det litet mer surt. Då tänker jag på "sydameriakzebrorna"
-Det var väl det "dåligaste" ordvitzandet jag kunde komma på att kontra med här.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Z_som_i_Zafir[/QUOTE]

Zebraciklider kommer från centralamerika och föredrar basiskt vatten.
#146 - 25 april 2018 13:47
[QUOTE=stefanr72;n2383864]

Zebraciklider kommer från centralamerika och föredrar basiskt vatten.[/QUOTE]

Stämmer bra!
Sedan så finns det ingen betongyta i kontakt med vatten då allt är epoxylackat så det är inget problem.

Attachment
Hur som helt leks det för fullt. Undrar om jag gjort något dumt nu...?
Får bygga ett ciklidmjärde framöver....

#147 - 11 juli 2018 17:31
Jag tror att fler än jag tycker det är dags för en uppdatering:)
#148 - 11 juli 2018 18:38
Instämmer med föregående inlägg!
#149 - 15 juli 2018 05:03
[QUOTE=c90368;n2388250]Jag tror att fler än jag tycker det är dags för en uppdatering:)[/QUOTE]

Jag bestämde mig för att bara jobba i källaren när det var dåligt väder...
Gissa hur det har gått sedan början av maj!

Vi tar det om några veckor, men allt fungerar fint fortfarande!
#150 - 31 augusti 2018 12:49
Vi väntar på uppdatering!
#151 - 13 september 2018 14:04
[:-106]
#152 - 9 april 2019 20:31
[QUOTE=gravforsarn;n2388399]

Jag bestämde mig för att bara jobba i källaren när det var dåligt väder...
Gissa hur det har gått sedan början av maj!

Vi tar det om några veckor, men allt fungerar fint fortfarande![/QUOTE]

Det har gått några veckor nu, faktiskt rätt många...
#153 - 9 april 2019 21:08
Ah bra bump där c90368, hoppas gravforsarn ser detta. Det var ett mäktigt och mastodont projekt som jag följde med spänning. Så ja, vi är mer än nyfikna på hur det gått sen sista uppdateringen.
#154 - 1 juni 2019 20:13
Bumb!
#155 - 1 juni 2019 21:45
Bumpar också, ser att Gravforsaren inte varit inloggad sen juli-18. Hoppas dock han läser här och ser vår önskebump. Hans 4m3 projekt var ett av de mäktigaste jag läst och följt. Skulle vara hur kul som helst att få ta del av en uppdatering och hur ”bassängen” ser ut idag.
#156 - 9 december 2019 08:53
Det har varit bedrövligt med uppdateringar...
Jag får skylla på att jag jobbat sjukt mycket senaste året, startat ett företag vid sidan om, dödsfall i familjen och resten av livspusslet.
Egentligen vill jag göra ordentliga inlägg med bilder och allt, men kan så länge rapportera att det fungerar otroligt bra!
I princip underhållsfritt, inga alger, bra vattenvärden.
Jag har satt in ett blödvattenflöde, så det rinnger igenom 5l/h konstant vilket håller vattenvärden på bra nivåer.
Belysningen är dämpad så länge ingen är i rummet, så alger är inget problem.
Vattenreningen i pannrummet bredvid fungerar finfint! Ett fluicerande sandfilter är just igångkört (3" transparent PVC-rör, 1m långt).
Och fiskarna då?
Jo, det blev tillslut Red Tail igen, tillsammans med påfågelciklider och en påfågelaborre, samt ogräset zebraciklid:

https://photos.app.goo.gl/cxWnYVenFV9Q1vyc6

#157 - 9 december 2019 10:31
Äntligen, tack för den trevliga uppdateringen. Perfekt Zoopet Julklapp!!!
Ser kanonfint ut!!
#158 - 9 december 2019 11:37
Häromdagen satt jag och funderade på att bumpa tråden, men avstod. Så tack för uppdateringen, ser fram mot det lite mer utförliga inlägg du lovat [:P]
#159 - 11 december 2019 09:01
I pannrummet bredvid där jag har min vattenrening kommer 3" röret från mitt bottenavlopp ut.
Där går det upp i en 90° vinkel, och nivån bestäms av höjden på överrinningen, där det sedan rinner igenom
ett antal filter ner i sumpen och pumpas tillbaka.
För att inte nivån i akvariet ska påverkas så mycket av flödet från sumpen ville jag ha så stor diameter (90mm) som möjligt där det rinner över.

Attachment
Jag gjorde en 3D-modell av överrinningen och printade den. 30h senare var det klart!
Där passade jag på att sätta en del anslutningar för slangar som för vattnet ner till filter, och det som "blir över"
får rinna ut i ett avlopp som går rakt ner i sump.

Attachment
(Den blå slangen gick tillfälligt till ett ytterfilter och hör inte hit)
Det fungerar riktigt bra!
Den gula sprack då jag klantade mig efter några månader, så den ersattes med en som jag gjorde några centimeter högre.
#160 - 11 december 2019 09:21
Attachment
I tvättstugan satte jag en liten rotameter (svävkroppsmätare) för att kunna justera mängden vatten kontinuerligt som byts ut.
Överskottet rinner sedan ur sumpen inne i pannrummet.
I slutet av sommaren satte jag in en pump (manuellt startad än så länge) som pumpar ut vattnet till växthuset.
Tomaterna växer finfint på gammalt akvarievatten! :)
#161 - 12 december 2019 07:04
Jag är så imponerad av det här akvariet du gjort, helt makalöst. Jag brukar oxå vattna blommorna med fd akvarievatten, köper aldrig blomnäring längre, det behövs inte :)
#162 - 12 december 2019 08:51
Eftersom det är dämpad belysning mest hela tiden så är det lite svårt med växter.
Jag brukar odla Javaormbunke i ett annat akvarium och låta dessa växa fast i lavasten.
Sedan kan jag "sjunkbomba" den gröna och fina växten på önskat ställe,
Den lever där något halvår innan den rivits upp av fiskarna.
För att få lite kväveupptagning har jag istället en grund låda med lecakulor i botten i vattenreningen genom vilken en del av vattnet passerar.
Där växer och frodas det tack vare en växtlampa:
Attachment
Med jämna mellanrum rensar och klipper jag bort lite av djungeln.
#163 - 13 december 2019 11:27
Attachment
En blå LED-spot ger nattbelysning.
#164 - 14 december 2019 16:23
Attachment
Det fluidiserande sandfiltret. Innehåller drygt 1liter finkorning sand.
Jag satte det på utsidan av mitt "reningsskåp", och dit leds en del av vattnet som rinner tillbaka från akvariet.
På så sätt blir det alltid kostant tryck och flöde genom filtret, oberoende av pumpar och igensatta filter.
Det är bara fallhöjden som bestämmer trycket, och den är konstant inom någon millimeter.
I bakgrunden skymtar kranen för bottenavtappningen.
#165 - 14 december 2019 16:28
Grymt! Jag älskar dina lösningar!
#166 - 15 december 2019 19:21
Attachment
Lite provisoriskt droppfilter.
En filtermatta i den övre backen och en massa hål i botten fördelar vattnet till backen under.
Där finns ännu mer matta, både grov och fin, och på sidan ett utlopp som leder ner till sumpen.
Från sumpen pumpar två stycken Eheim 2017 ytterfilter samt en Eheim 1260 (eller 1262, blev lite osäker) tillbaka till akvariet.
Ytterfiltren är inte röra på snart två år. Det blir inga större partiklar som kommer igenom resten av systemet och fram till dem,
så flödet håller sig i princip konstant fortfarande.

Och en liten bild på några av karets mista innevånare:
Attachment
#167 - 15 december 2019 20:10
Inspirerande och imponerande av dina filtreringsanläggningar. Men lite svårt att få en helhetsbild, du verkar vara en ingenjörstyp så du har säkert en ritning på helheten som visar var de olika delarna du mycket förmånligt lagt upp bilder på passa ihop.
#168 - 16 december 2019 13:46
Denna tråden är makalös, verkligen en maffigt bygge,
#169 - 17 december 2019 06:25
[QUOTE=c90368;n2411602]Inspirerande och imponerande av dina filtreringsanläggningar. Men lite svårt att få en helhetsbild, du verkar vara en ingenjörstyp så du har säkert en ritning på helheten som visar var de olika delarna du mycket förmånligt lagt upp bilder på passa ihop.[/QUOTE]

Avslöjad... :)
En liten principskiss:

Attachment
#170 - 19 december 2019 07:22
Attachment
En ögonblicksbild.
Attachment
Påfågelabborren har börjat skifta i grönt. Dålig bild, för det är otroligt vacker nyans i verkligheten, speciellt
runt fläcken på fenan.
Attachment
Redtail har inte så röd stjärtfena.
Beror det på gener, foder eller något annat?
De verkar trivas bra, så jag tror inte det är problemet.
#171 - 19 december 2019 09:45
Det här är otroligt häftigt att se! Vilket projekt!
#172 - 19 december 2019 19:53
Jag är som alla andra grymt imponerad av ditt bygge och dina filterlösningar. Men fiskvalet är väl lite så där, ok att få se Oskar i ett akvarium anpassat för fisken, kan bli kul att se hur de utvecklas. Så ett förslag för att få in lite mer SA är Flaggciklid, stryktålig och finns med på i stort sett alla filmer som visar SA floder. Vore väldigt intressant att se hur ett gäng på säg sex stycken skulle utvecklas i ditt kar. Men de behöver mycket vegetabiliskt foder typ ärtor, broccoli, gurka och annat som ligger i kylskåpet och blir gammalt :)
#173 - 19 december 2019 21:00
Coolt! Men kommer inte redtailmalen käka upp det mesta när den bli 1m?
#174 - 20 december 2019 06:12
[QUOTE=c90368;n2411645]Jag är som alla andra grymt imponerad av ditt bygge och dina filterlösningar. Men fiskvalet är väl lite så där, ok att få se Oskar i ett akvarium anpassat för fisken, kan bli kul att se hur de utvecklas.[/QUOTE]

Detta kar kommer att leva länge, det är inget man bär ut om ett år eller två!
Jag hinner nog med fler arter framöver.
Körde faktiskt lite sällskapsfisk i början, och det var kul att se Leoparddanio i dessa volymer!

[QUOTE=åheim;n2411646]Coolt! Men kommer inte redtailmalen käka upp det mesta när den bli 1m?[/QUOTE]
Jo, troligen. I Zebraciklidernas fall är det planerat, men just nu växer abborren snabbast, så den blir nog kvar!

#175 - 26 januari 2020 16:46
Grymt bygge och coolt kar. Men är det inte väldigt bökigt att underhålla karet om något behöver göras inuti själva burken?
#176 - 3 februari 2020 08:02
[QUOTE=BlueFizz;n2413030]Grymt bygge och coolt kar. Men är det inte väldigt bökigt att underhålla karet om något behöver göras inuti själva burken?[/QUOTE]

Jo, jag var också lite orolig för det, men jag har bara "badat" en gång på två år, så det går bra!
Då allt är robust byggt har inte en sten flyttat sig ännu, och om jag vill peta på något använder jag en "förlängd arm", alltså en liten gripklo på en pinne.
Det har visat sig fungera mycket bra så långt.
#177 - 8 februari 2020 08:45
Ser vansinnit bra ut.
Jag har dock en fråga angående det fluidiserande sandfiltret, då jag själv jobbar på en mindre variant som skall sitta på insidan av akvariet.

Det finns alldeles för lite information på nätet angående skötselråd, jag förmodar att man någon gång får skölja igenom/byta ut delar av sanden säg var tredje månad/halvår etc. Men hur?

Jag har hört att folk helt enkelt backar på flödet, men detta lär inte fungera i min då den lär suga upp allt och spotta ut sanden i akvariet (starkare sugförmåga än tryck i min pump). Hur gör du?

#178 - 15 mars 2020 13:46
[QUOTE=webbsmurfen;n2413356]Ser vansinnit bra ut.
Jag har dock en fråga angående det fluidiserande sandfiltret, då jag själv jobbar på en mindre variant som skall sitta på insidan av akvariet.

Det finns alldeles för lite information på nätet angående skötselråd, jag förmodar att man någon gång får skölja igenom/byta ut delar av sanden säg var tredje månad/halvår etc. Men hur?

Jag har hört att folk helt enkelt backar på flödet, men detta lär inte fungera i min då den lär suga upp allt och spotta ut sanden i akvariet (starkare sugförmåga än tryck i min pump). Hur gör du?

[/QUOTE]

Jag tror inte sanden behöver röras. Den bakteriemassa som fäster på sanden blir knappast större än näringstillgången, och i mitt fall kommer inte några fasta partiklar in i sanden, så rätta mig om jag har fel, den borde vara underhållsfri.
Jag har inte kört så många månader ännu, och det enda jag noterat är att höjden på den fritt svävande sanden varierar +/- 10cm, trots att jag har kostant flöde.
Kan det bero på bakteriemängden på sandkornen, som förändrar dess densitet så att de svävar lättare med mer bakterier? Jag trodde ett tag att sanden nöttes och fick procentuellt fler små lätta korn, men nivån har både stigit och sjunkt. Möjligen kan det ha att göra med hur sanden flödar i botten dör vattnet kommer in (genom en bit filtermatta), men om jag bryter cirkulationen och "startar om" så blir det i princip alltid samma nivå som innan.
Bara en teori, tacksam för lite idéer runt detta!
#179 - 12 april 2020 16:32
Hur går det i akvariumet? Vore kul att få en uppdatering Hur det ser ut samt hur fiskarna har utvecklats:)
#180 - 6 januari 2021 09:39
2021 bump. Hur går det med monsterakvariet nu för tiden?
#181 - 31 december 2023 00:03
postcovid bump :)

Annons