Beteende under tuggning

#1 - 11 juni 2005 16:37
Har en tuggande Metriaclima Sp. msobo. Har flyttat henne till ett yngelakvarium, hon har ca 1 vecka kvar till hon bör spotta. Hon verkar trivas bra men hon har börjat skaka på huvudet liksom. Kanske ser mer ut som om hon ruskar på det. Fattar inte riktigt vad hon håller på med. Är nybörjare och vet inte om hennes beteende är normalt. Vore tacksam för lite hjälp.
#2 - 13 juni 2005 14:44
Vad krävs för att få svar?

Jag undrar vad som krävs för att få ett svar på min fråga?:( Hur kvalificerar jag mig för att bli accepterad på forumet. Har blivit medlem för att jag trodde att jag skulle kunna få någon hjälp men känner mig bara ignorerad. Är det verkligen ingen som vet varför min hona beter sig som hon gör?:confused: Om ni "experter" läser min fråga och inte vet så kan ni väl skriva det, eller??
#3 - 13 juni 2005 15:31
Jag är ingen expert och vet inte varför hon gör så!
#4 - 13 juni 2005 15:34
Hej micman,

jag är ingen expert på ciklider. Men jag kan tipsa dig om ciklid.se. Det finns det gott om experter som säkert kan svara på din fråga.

Hejhopp. ralp
#5 - 13 juni 2005 15:42
[QUOTE=Micman]Jag undrar vad som krävs för att få ett svar på min fråga?:( Hur kvalificerar jag mig för att bli accepterad på forumet. Har blivit medlem för att jag trodde att jag skulle kunna få någon hjälp men känner mig bara ignorerad. Är det verkligen ingen som vet varför min hona beter sig som hon gör?:confused: Om ni "experter" läser min fråga och inte vet så kan ni väl skriva det, eller??[/QUOTE]

jag, och jag tror fler har läst din fråga. snarare så att vi inte vet varför...
#6 - 13 juni 2005 16:35
vet jag inte så svarar jag inte på grund av att jag har varit på andra forum där det har blivit bråk pga att folk har skrivit svar som "vet inte"
#7 - 13 juni 2005 16:54
Hej

Har en hona som precis spottat å hon gjorde lika dant ryckte med huvudet i sidled såg ut som hon hade fått ryck nu efter hon spottat så har hon slutat med det.

Min hona är en Metriaclima barlowi mina Metriaclima zebra har inte gjort så kanske är från art till art vem vet?
#8 - 13 juni 2005 21:45
Hon spottade och dog

Helt sjukt! Hon spottade dem i dag och så dog hon. [:O] Har sett 4-5 yngel mer eller mindre pigga. Gulesäcken är stor. Hur länge räcker den?

Vill passa på att tacka er som svarat trots att ni inte visste varför hon gjorde som hon gjorde. Kände mig liksom lite osynlig ett tag.
#9 - 14 juni 2005 11:20
Hur vanligt är det att honan dör

Vill bara höra hur vanligt det är att honan dör i "barnsäng". Ser några levande yngel men även några döda. Vågar inte gå ner med sugen och ta bort de döda med risk att suga upp de andra.

Hur länge har de gulesäcken? Hur känsliga är de små för vattenbyte? Har ett litet kar och behöver byta ett par gånger i veckan annars. När ska jag börja mata? Ynglen är bara en ½ cm.
HazelCR
#10 - 21 juni 2005 15:10
Jag har aldrig haft någon malawi som dött i barnsäng på det viset som du beskriver. Hon borde ha haft dem i munen längre, eftersom du skriver att gulesäcken är stor. Jag gissar att den redan är borta nu eftersom du skrev den 13/6. Jag gissar att gulesäcken var förbrukad efter ca 3 dagar? Blev det så?
Mata skall du göra när gulesäcken är förbrukad.
Jag brukar byta vatten ofta, men bara lite vatten i små yngelkar. Några dagras mellanrum. Speciellt bör du försöka få bort gamla matrester från botten. Hur har det gått? Skriv och berätta!
#11 - 21 juni 2005 16:29
Gick inge bra

Nä, det gick inte någé bra alls. Fyra yngel levde i två dagar och sen var de döda också. Fattar inte riktigt vad som hände. Visserligen är jag nybörjare men i det där stadiet så kan det inte ha med min okunskap att göra tycker jag. Mycket knepigt. Funderar på om man skulle försöka ha en yngelkasse i ordinarie akvariet istället så att alla förhållanden är precis lika för honan. Problemet är väl att det blir för litet för honan. Är det någon som har erfarenhet av det?
HazelCR
#12 - 21 juni 2005 17:09
Gissningsvis så var det något problem med vattnet. Tog du vattnet från stora karet till spottkaret? Om inte så gör det nästa gång.
Jag har inte provat med en yngelkasse. Man kanske kan sy/bygga en själv som är lite större, isåfall bör det väl fungera.

Annons