Beteende N.Leleupi?!

#1 - 17 april 2009 07:55
Jag har lite små funderingar på hur N.Leleupis parningsbeteende ser ut. Undrar också hur dom beteer sig när dom slåss om revir. Känner mej måttligt förvirrad för mina har något grymt konstigt för sig. Misstänker att dom inte är riktigt sams men är osäker så skulle mer än gärna vilja ha lite riktlinjer för att förstå mina små fiskar lite bättre :)

Kan beskriva hur beteendet såg ut igår kväll:
Lyset tänt = Står i varsitt hörn, kommer inte i närheten av varandra. Den ena står inne i ett snår av växter mest hela dagen. Nattbelysningen på = Bråkar/slåss med varandra (munnarna mot varandra). Sen blev de bara konstigare och konstigare, den ena lägger sig som en pinne på sanden (den jag tycker verkar domiant) medan den andra böjer sig (stjärtfenan)typ 90grader (fisken ser ut som ett L) och rör sig sakta mot den andra fisken.

Vad håller dom på med?! :)

Är väldigt tacksam för snabba svar eftersom jag inte vill ha en utstött liten krabat i akvariet för länge. (om det nu är så läget ligger till :) )
#2 - 19 april 2009 15:38
Ingen som vet?
#3 - 19 april 2009 15:46
Skillnaden mellan uppvaktning och slagsmål är ofta hårfin hos ciklider, så det är svårt att säga vad du ser. Att visa bredsida är nåt ciklider gör för att imponera med hur stora & starka de är, men att visa upp sina bukfärger genom att böja sig är nåt honor ofta gör för att visa hanar att de är lekmogna - jag vet inte vilket av det du sett.
Det är lite samma med den som "låg på sanden", dels visar ciklider underkastelse genom att lägga sig på sidan, men det är också en defensiv position som används under slagsmål.

Visserligen finns det skillnader t.ex. i hur de håller fenorna, men jag misstänker att tillochmed cikliderna ibland har svårt att avgöra om den andra fisken vill slåss eller para sig.
#4 - 19 april 2009 16:49
Hur stora är dom (hur gamla)

MVH Lasse
#5 - 19 april 2009 19:11
Azur skrev:
Skillnaden mellan uppvaktning och slagsmål är ofta hårfin hos ciklider, så det är svårt att säga vad du ser. Att visa bredsida är nåt ciklider gör för att imponera med hur stora & starka de är, men att visa upp sina bukfärger genom att böja sig är nåt honor ofta gör för att visa hanar att de är lekmogna - jag vet inte vilket av det du sett.

Det är lite samma med den som "låg på sanden", dels visar ciklider underkastelse genom att lägga sig på sidan, men det är också en defensiv position som används under slagsmål.

Visserligen finns det skillnader t.ex. i hur de håller fenorna, men jag misstänker att tillochmed cikliderna ibland har svårt att avgöra om den andra fisken vill slåss eller para sig.

Tack för svaret :)
#6 - 19 april 2009 19:14
Lasse skrev:
Hur stora är dom (hur gamla)

MVH Lasse

Har haft dom en vecka nu. Vet inte hur gamla dom va när vi köpte dom men dom kan ju inte vara spec gamla. De ska ju vara en hona och en hane. "Hanen" är större och det var den som lekte pinne i sanden medan "honan" böjde sig å höll på. Samtidigt visar den större klara dominanstecken eftersom "han" glatt simmar runt med prinsessorna och ser till att "hon" stannar i växtsnåret.

Får väl låta det gå lite tid och se hur det utvecklas. Har läst mej till att det kan vara svårt att ha mer än en i samma akvarium men hoppas ju självklart på att mina ska komma överens.

"Hon" vågade sig iaf ut och äta med dom andra idag :)
#7 - 22 april 2009 08:17
Nytt väldigt konstigt beteende. Fisken som är lite utstött har något väldigt konstigt för sig. "hon" simmar ganska högt upp i akvariet och sen simmar hon i en cirkel, en horisontell. Ganska fort och ryckigt, två tre varv och sen är det som bra.

Borde jag ta ut henne ur karet?
#8 - 22 april 2009 08:21
Verkar han/hon sliten? Trasiga fenor, blek färg?
#9 - 22 april 2009 08:33
Azur skrev:
Verkar han/hon sliten? Trasiga fenor, blek färg?

Lite tunn, tycker jag. Men "hon" är minst, och äter inte maltabletter som dom andra (!!) :P
Men hel och fin i övrigt.
#10 - 22 april 2009 09:01
Jag skulle nog i första hand bara satsa på att få mer mat till henne, och hålla koll ifall förhållandet med hanen verkar spåra ur helt, och i så fall lyfta ut henne.
#11 - 22 april 2009 09:57
Azur skrev:
Jag skulle nog i första hand bara satsa på att få mer mat till henne, och hålla koll ifall förhållandet med hanen verkar spåra ur helt, och i så fall lyfta ut henne.

Låter vettigt, ska försöka med de :)

Annons