Beteende hos Gibbiceps mot Ancistrus?

#1 - 14 januari 2006 12:43
Hej

Jag sitter i planeringstankar för ett större kar och funderar på vilken sorts algätare jag skulle ha. Jag har en del ancistrus sen tidigare men funderar lite på en gibbiceps nu när jag tänkte skaffa stort.

Hur är G beteende jämfört med A, med tanke på: skygg, alger, växthastighet osv? Berätta gärna ni som vet!
#2 - 14 januari 2006 15:44
Jag har gibbiceps och en guld ancistrus och det är inga problem. "G" var ungefär 15 cm när jag köpte den så den är rätt lat. Hade en mindre som tyvärr dog men det var absolut inga problem mellan dom.

Patrik
#3 - 14 januari 2006 18:02
Jag undrar också hur dom är jämförelsevis. Alltså antingen flera ancistrus eller enstaka gibbiceps?
#4 - 14 januari 2006 18:56
Jag har för tillfället 2st 7cm ancistrus och 1st 14cm gibbiceps.
Det är inga problem.
Dessa är ganska nyinköpta och skygga för tillfället men jag hade en 35cm gibbiceps för några år sen som åt ur handen.
Gibbiceps kan växa snabbt om dom får mycket mat och alger.
Dom verkar växa bättre i ett stort kar.
#5 - 14 januari 2006 19:39
Vi hade en G som nog blev en 16 år gammal. Den var ca 27 cm och kom upp till ytan och åt ur handen. Hade ancistrus i samma kar, ganska små och det gick jättebra ända tills G blev gammal och dog. Den var också väldigt snäll mot våran klogroda, speciellt när grodan var innte och hämtade räkrom (dagens fest) inne i munen på den.
#6 - 14 januari 2006 19:51
Har en G på ca 25cm. Den var ganska så skygg de första månaderna. Men, nu så bryr den sig inte så mycket. Inte ens om man rotar runt i karet. Då får man till och med flytta på honom iband om man ska göra något där han är. Ett plus är att han är ganska så aktiv på dagstid också.

Enda gången han är på mina A är om han vill åt maten där de är. Fast jag matar på flera ställen i karet. Så det löser dom.

En riktigt härlig firre
#7 - 15 januari 2006 01:23
tänk på att gibbiceps skitar ner mycket.
#8 - 15 januari 2006 09:39
Jag har alltid tyckt att G varit maffia med sina stora ryggfena, nu när det börjar bli dags för ett större kar ska man kanske ta tillfället i akt. Kanske ska man kompletera med några ancistrus, jag gillar verkligen att dom är så aktiva under dagen. Tack för era synpunkter, roligt att höra hur andra har det...

Angående att dom skitar ner: Jag har tänkt ha bra filtrering (ytterfilter) så skiten ska väl inte skapa några enorma problem. Jag har en L204 som brukar lämna högar av sågspån efter att ha gnagt på en rot.

Finns gibbiceps som albino förresten?
#9 - 15 januari 2006 10:08
[quote=Yrrah]Hej

Jag sitter i planeringstankar för ett större kar och funderar på vilken sorts algätare jag skulle ha. Jag har en del ancistrus sen tidigare men funderar lite på en gibbiceps nu när jag tänkte skaffa stort.

Hur är G beteende jämfört med A, med tanke på: skygg, alger, växthastighet osv? Berätta gärna ni som vet![/quote]

Gibbicepsen är oftast rätt dagaktiv. Tänk på att den producerar mängder (och jag menar mängder) av avfall. Det kan bli vissa revirstrider men det borde gå bra med ancistrus. En del G äter alger riktigt bra, andra vill bara ha fodertabletter ovch fryst foder, verkar vara slumpen som styr lite.

Vill passa på att rekommendera L001 P. joselimaianus som är nära släkt med gibbicepsen och uppvisar ungefär samma beteende, matvanor, levnadsvillkor etc men jag tycker att den har mycket snyggare teckning. Dessutom växer den fortare som liten så vill man snabbare ha upp malen i hyfsad storklek kan det vara ett alternativ.
#10 - 15 januari 2006 10:34
[QUOTE=Yrrah]...

Finns gibbiceps som albino förresten?[/QUOTE]

Appselut. Hör med Herkules, de hade en gäng inne ganska nyligen vet jag.
Hade skaffat en själv om jag inte hade lite "överskott" på just Gibbiceps...
(Om du vill ha en (vanlig alltså, ej albino) som redan vuxit till sig en aning kan du höra av dig, jag kanske har en över i så fall.)
#11 - 15 januari 2006 12:53
[QUOTE=Yrrah]Angående att dom skitar ner: Jag har tänkt ha bra filtrering (ytterfilter) så skiten ska väl inte skapa några enorma problem. Jag har en L204 som brukar lämna högar av sågspån efter att ha gnagt på en rot.
[/QUOTE]

Har man bara bra filtrering så är det inga problem med skiten. Den förmultnar snabbt. Själv har jag en L165 25cm och en L001 25cm i samma kar. Bärda är kända för att lämna "bredband" efter sig. Men, har inga problem med ett väl inkört filter.
#12 - 15 januari 2006 20:28
Skulle varit maffigt med en albino och en vanlig.
Jag blir lite förvirrad dock, vad är skillnaden på Segelfenspleco: L083 och L165? Inte så mycket enligt GOC. Vilken är det som säljs under namnet Segelfenspleco i affären?

Vad har du Gimbo för storlek på karet, tänkte om man ska ha två bjässar.
#13 - 15 januari 2006 20:34
Vad det är för skillnad mellan L083 och L165 vet jag inte. Enligt Goc så är det täckningen på den som skiljer. Den som kallas Segelfenspleco är L165.

Jag har ett kar på 375L. Något litet nu när de börjar bli stora (ca 25cm). Fast ett litet tag klarar de. De växer inte så snabbt längre. Framåt sommaren så huserar jag dem nog i ett 720L i stället. Jag trodde först att det skulle bli lite slagsmål mellan min L001 och L165 när de kom ihop i 375:an. Fast de fajtades lite i början. Och nu har de delat upp karet på mitten. En halva var.

Annons