Bestämt mig för Diskus

#1 - 17 december 2007 16:15
Med ett nyinköpt ~540 liter hörnakvarium har jag nu bestämt mig för att testa diskus. Har tidigare haft 3 akvarier igång med guppy platy o.sv.

Men har ju såklart några "nybörjarfrågor"
Ska man köra med bottensubstrat eller inte. Vissa predikar för att inte ha det för att det är lättare att rengöra. Andra säger att det inte alls spelar speciellt stor roll. Och isåfall grus eller sand?

Hur länge bör akvariet gå innan jag släpper ner 8-10 diskus? Räcker 10 neontetror innan, i en månad för att dra igång bakteriekulturen?

Hur gör ni med matningen? räcker morgon kväll?

Hur ofta vattenbyte och hur mycket?

Hur ofta dammsugning av bottnen?

Guinness
#2 - 17 december 2007 16:33
Grattis till ett klokt beslut.

Det absolut lättaste för dig är att köra utan bottensubstrat. Skitenkelt att rengöra och bra för fiskarna. Men det kanske inte är det estetiskt finaste. Men om du ska ha det så kör på sand. Har du sjösten fastnar så satans mycket mat emellan stenarna som ligger där och blir dålig. Är fiskarna små rekommenderar jag att köra utan tills det att dom nått en fin storlek då dom inte är lika känsliga för dålig vattenkvalité osv.

Släng i lite tåliga malar i karet också som kan göra igång kulturen lite. Dom brukar vara ena hejare på att skita ner.

Matningen beror lite på vad du vill med dina diskus. Vill du ha stora som pingisracketar räcker inte 2 gånger utan mer 4-6 ggr per dag. Detsamma om dom är väldigt små. Jag kör själv 2ggr per dag. Inte någon monstertillväxt på dem men de växer i allafall.

Vattenbyte är lite samma sak. Det går inte att byta vatten för ofta. Jag kör 50% varannan dag. Kör man 30% varje dag är det nog optimalt.

Dammsug samtidigt som du byter vatten. Skitenkelt om du inte har något bottensubstat.
#3 - 17 december 2007 18:38
Ska tillägga att jag har ett stadigt ph värde på 6,8 ur kranen. Ändå så ofta vattenbyte?
#4 - 17 december 2007 19:41
6.8 ur kranen är riktigt bra ur den synpunkten att vattnet har rätt surhetsgrad men inte för att hålla vattnet renare.
#5 - 18 december 2007 15:01
Lånar tråden lite.

Även jag är sugen att pröva på diskus för första gången.
Men, är så täta vattenbyten verkligen nödvändigt?
Det funkar alltså inte med ett byte i veckan?
#6 - 18 december 2007 15:17
Pada skrev:
Lånar tråden lite.

Även jag är sugen att pröva på diskus för första gången.

Men, är så täta vattenbyten verkligen nödvändigt?

Det funkar alltså inte med ett byte i veckan?

jo det funkar om du inte har ungfisk
#7 - 18 december 2007 20:30
alcar skrev:
jo det funkar om du inte har ungfisk

Men varför inte skämma bort sina diskus mer än en gång i veckan med tanke på hur fina och hur mycket tid och pengar man spenderat på dom?
#8 - 18 december 2007 21:27
Det beror väl lite på hur mycket man "spammar" med maten... vissa vill få upp sina i storlek fortare än kvickt, och övermatar för kung och fosterland... då behövs vattenbyten oftare, än om man bara har dom "som vanligt".
Det är en förklaring jag har fått, och verkar fullt logisk... speciellt om man tänker "nytt vatten är inte alltid samma som bra vatten".

Nu har jag ingen erfarenhet av discus, så jag kan vara ute på tunn is här...
#9 - 18 december 2007 22:04
Naturligtvis beror det lite på vad man har för vattenvärde men ett nytt friskt vatten är alltid bättre än gammalt och sunkigt. Sen får man ju laborera lite med hur mycket man ska byta beroende på vattenvärdena i kranen kontra karet.
#10 - 18 december 2007 22:08
Jag skulle också vilja veta vad som egentligen gör att diskusar kräver mer vattenbyten än andra fiskar?
Ifall man får tag på äldre diskus, kan man ha dem som vanliga fiskar då, med byte 1ggr/vecka?
#11 - 18 december 2007 22:46
Jag vet inte exakt varför dom är kräsnare på bättre vattenkvalité än andra men får diskusar dåligt vatten så växer dom oftast inget vidare. Jag har 6 diskusar jag hade i ett kar med alldeles för dålig rening som inte växte ett smack på ett år nästan. Sen när jag slängde ur all inredning och bottensubstrat och gjorde vattenbyte en gång om dagen så växte dom riktigt bra och såg att att trivas mycket bättre.
#12 - 18 december 2007 23:07
taxidermy skrev:
Jag skulle också vilja veta vad som egentligen gör att diskusar kräver mer vattenbyten än andra fiskar?

Ifall man får tag på äldre diskus, kan man ha dem som vanliga fiskar då, med byte 1ggr/vecka?

Det frågade jag också när jag funderade på discus...
Svaret blev att då många som driver discusarna hårt har extrema vattentemperaturer (dvs 30 grader och uppåt), vilket får den överblivna maten att ruttna och förpesta vattnet mycket fortare (... än små matrester i t ex 27 grader skulle göra).
Utifrån detta, och som Rick sa, att de växer sämre i sämre vattenkvalite, så har det blivit en "kultur" kring att man "måste" byta vatten jätteofta, bara för att det är discus (inte beroende på hur man odlar dom).
#13 - 19 december 2007 06:10
rick skrev:
Men varför inte skämma bort sina diskus mer än en gång i veckan med tanke på hur fina och hur mycket tid och pengar man spenderat på dom?

jag ska bara att det funkar och byta en gång i veckan om man inte orkar mer, men ju fler vattenbyten man gör destå bätre
#14 - 19 december 2007 23:00
Med andra ord kan man säga att om man vill ha små discusar ska man ha det riktigt sketet å gott i karet [B)]

Skämt åsido.

Discusar gillar rent eller snarare klart vatten men måste definitivt inte byta vatten oftare än för annan fisk. Kör du med ett rejält filter kan det räcka att göra ett vattenbyte i månaden.

Det är så många faktorer som spelar in så svårt att generalisera men med den vattenvolymen du har och ett rejält filter så ..

Det var en som skötte ihjäl sina fiskar .. dom dog.

Ang. bottensubstrat är det ju rätt mycket snyggare med.
#15 - 20 december 2007 06:12
Jag skulle aldrig våga byta vatten 1 gång per månad oavsett hur stort filter jag har.
#16 - 20 december 2007 09:52
Men om man matar sina vanliga akvariefiskar hur mycket som helst och byter vatten varje dag lär de väl också växa fort..?
Är det viktigt att de växer snabbt?
#17 - 20 december 2007 09:53
Trollsvans skrev:
Det frågade jag också när jag funderade på discus...

Svaret blev att då många som driver discusarna hårt har extrema vattentemperaturer (dvs 30 grader och uppåt), vilket får den överblivna maten att ruttna och förpesta vattnet mycket fortare (... än små matrester i t ex 27 grader skulle göra).

Utifrån detta, och som Rick sa, att de växer sämre i sämre vattenkvalite, så har det blivit en "kultur" kring att man "måste" byta vatten jätteofta, bara för att det är discus (inte beroende på hur man odlar dom).

Hmm okej :( Jobbigt..
#18 - 20 december 2007 14:41
Lite jobbigt, men det går nog att bena ut ett sätt som passar en själv efter en rejäl faktainsamling.
Sen har ju alla "sitt" egna sätt att sköta discus, vissa är mer fanatiskt övertygade om att det är det enda sättet som får finnas, än vad andra är...

Personligen tror jag väl mer på skitbra filtrering, mata lagom, och en snygg inredning, än att byta hundratals liter vatten i veckan...
Akvariet är något som ska vara snyggt, och skötseln ska vara så att den inte blir en börda (men självfallet ska man sköta sina fiskar så dom mår bra...).
För att inte tala om miljöaspekten med att slösa vatten...
#19 - 20 december 2007 15:57
Trollsvans skrev:
Lite jobbigt, men det går nog att bena ut ett sätt som passar en själv efter en rejäl faktainsamling.

Sen har ju alla "sitt" egna sätt att sköta discus, vissa är mer fanatiskt övertygade om att det är det enda sättet som får finnas, än vad andra är...

Personligen tror jag väl mer på skitbra filtrering, mata lagom, och en snygg inredning, än att byta hundratals liter vatten i veckan...

Akvariet är något som ska vara snyggt, och skötseln ska vara så att den inte blir en börda (men självfallet ska man sköta sina fiskar så dom mår bra...).

För att inte tala om miljöaspekten med att slösa vatten...

Absolut då dom blivit lite större men att driva upp mindre diskus i ett inrett kar och göra vattenbyten med längre intervaller och samtidigt få dem att växa och må bra är en svår kombination.

Jag har själv 2 kar med diskus varav det ena är inrett för de lite större firrarna med ett inte är det för dom som håller på att växa upp. Jag övermatar inte (2ggr/dag) men byter kontinuerligt vatten och de stormtrivs.
#20 - 20 december 2007 19:12
Ah, jo, det är jag fullt med på, så klart... mitt "recept" var väl mer tänkt åt ett sällskapsakvarium, snarare än att driva upp/odla.
Sen får jag väl vänta nåt halvår eller så innan jag kan starta upp en balja och faktiskt testa om det funkar...
#21 - 20 december 2007 22:05
Okej :) Låter ungefär som jag har hört tidigare, att om man köper äldre diskus(ca 10-14cm?) så kan man sköta dem ungefär som man sköter ett vanligt sällskapsakvarium?
#22 - 21 december 2007 00:00
Trollsvans skrev:
tänker "nytt vatten är inte alltid samma som bra vatten".

Nej precis, det är väll lite i de banorna jag också tänker.
Jag är väll lite rädd att skillnaderna kan bli för stora för ofta helt enkelt.

När man ska pröva på en ny art som dessutom är så beryktad som diskus så är man så klart inte så pigg på att hitta 5-6 stycken firrar á 200+ spänn styck flytandes med magen uppåt efter två veckor. :p
Man kanske ska slänga i lite andra firrar och låta dem gå där själv i början för att se hur pass det fungerar.

En annan sak jag funderade över är hur det ligger till med temperaturen.
Det verkar råda delade meningar om allt från 26-30 grader.
Vad är lämpligt?
Jag är inte så glad i tanken att skaffa firrar som vill ha 30 grader då det blir så satans varmt i hela rummet med ett 540l kar med den temperaturen.
#23 - 21 december 2007 09:41
Jo, precis.. Sen så kan man ju göra som en jag fick lite info från på zoonen... han fyller på med kallvatten... (hans fiskar verkar inte bry sig om det... ).

Vad gäller temperatur så höjer man över 30 grader för att vissa parasiter inte ska klara sig, har det sagts mig. Om vatten sen i naturen är över 30 grader, det vete fan. Sen är det väl säkert så att dom växer bättre i varmare vatten, eller nåt sånt, därom vet jag inget. Än.
Huvudsaken är att ju högre temp, desto viktigare med renhållningen.
Min akvariehandlare rekommenderade 27 grader "eller nån grad däromkring", så kan man t ex ha lite andra fiskar i närheten utan att dom blir kokta.

Det där med att vara rädd om dyra invånare vet jag allt om.. (orkidegalning sen 8 år tbax).. skitskoj när man upptäcker att ens nya dyrgripar inte kommer klara sig...
#24 - 21 december 2007 16:54
Även jag var ute idag och snackade lite med min akvariehandlare och han rekommenderade också 27-28 grader.
Han sa också att man inte borde gå över 30 grader om inte djuren var sjuka, men som sagt så råder det ju väldigt delad uppfattning om vad som gäller och som någon sa innan så finns där ju massvis med olika varianter att köra på.

Vad han däremot var noga med att understryka var att ju varmare man hade det desto noggrannare var det med vattenbyten, vilket förstås är fullt förståeligt.
Detta gällde då särskilt om man matade med oxhjärta och dylikt foder.

Men idag blev det inga diskusar, det får vänta ett litet tag till.
40 kardinaltetror blev det däremot och 11 nya växter, så nu börjar det åtminstone komma någon vart för min del.
40 kardinaltetror i ett 540l kar var däremot ingen imponerande syn, så 40 till blir nog lagom för den effekten jag vill uppnå.
Resterande planer utöver 4-6 diskusar är en grupp på ca 10 corydoras av någon sort (ej bestämt mig än även om julii lockar) och eventuellt en mindre grupp på ca 4-6 fjärilsciklider.

Annons