Beställa växter

#1 - 6 december 2014 21:27
Vet inte om det är rätt kategori egentligen men lägger den här ändå ;)

Ska snart till och beställa lite växter men har jättedålig koll på vart man bör/inte bör beställa från. Vet inte ens vart man kan beställa egentligen så alla tips är välkomna!
Ska inte ha nåt ovanligt utan helt vanliga växter men litar tyvärr inte riktigt på butikerna häromkring...

/Hans
#2 - 7 december 2014 09:29
Jag har beställt privat från Plantswap och Tradera, funkat fint!
#3 - 7 december 2014 09:52
http://www.akvarievaxteronline.se/ Ny shop med kunnig innehavare och har fått bra utlåtanden från de som köpt därifrån. :)
#4 - 7 december 2014 13:08
http://www.petworld.se/tropica-akvarievxter
Tropicas utbud. Bra kvalitet.
#5 - 7 december 2014 13:30
Utomlands finns http://www.extraplant.com/ och http://www.thegreenmachineonline.com/ som jag beställt mycket från. Greenmachine är ju sinnessjukt duktiga på aquascaping också och kan ge väldigt mycket hjälp och tips.
#6 - 7 december 2014 13:47
Tradera bör man ha lite tur, tycker ofta priserna skenar iväg och blir löjligt dyra.
Kolla med din lokala affär vad de kan ta hem, och vilket pris du ska betala om du beställer hem ett gäng krukor:). Kruxet att köpa växter som måste skickas denna årstiden är kylan, den tar lätt död på växterna om de utsätts för kyla.
#7 - 8 december 2014 06:44
Beställa växter

Det viktiga vid vintertid är att packa det rätt och skicka det på ett bra sätt. Jag brukar lämna in mina växtpaket på postcentralen då den ligger bredvid jobbet. Då slipper växterna ligga i en kall brevlåda redan från start och jag har nog inte förstört ett enda paket genom att göra såhär.

Sommar och extrem värme är värre, vissa arter har verkligen ruttnat för mig..
#8 - 8 december 2014 20:16
Men om man beställer från typ plantswap så måste dom väl kunna packa det ordentligt. Är det någon fara då?
Vill helst undvika "mina" affärer...
#9 - 8 december 2014 21:09
Men om man beställer från typ plantswap så måste dom väl kunna packa det ordentligt. Är det någon fara då?

Vill helst undvika "mina" affärer...

plantswap är ett forum som zoopet etc, eller för all del tradera... Det beror på VEM du köper av, om den personen tänker till lite etc.
#10 - 8 december 2014 21:31
åfan, ja där ser man ;)
Får se hur jag gör, är inte riktigt dags än, väntar på ett nano som ska inredas klart först ;)
Men en annan fråga när jag ändå har växtkunniga personer här.
PMDD, gör det nån verkan om man inte kör med CO2?
Har ett 150 liters med två 18W lysrör. Har just nu några "vanliga" rör jag hittade i garaget som jag ska prova. Visar det sig att det inte är bra så beställer jag ettt powerglo och ett aquastar tror jag.

Har anubias, javaormbunke Windelov och Crinum calamistratum samt Gälört.
#11 - 8 december 2014 22:16
Till långsamväxande växter är det inte lika viktigt med gödning i samma utsträckning som det är med snabbväxande växter. Men för att slippa de vanligaste näringsbristerna så är det inte fel att dosa iaf en gång/månad ändå:).
#12 - 8 december 2014 22:39
Ok tack för alla svar :)
#13 - 8 december 2014 22:44
...Visar det sig att det inte är bra så beställer jag ettt powerglo och ett aquastar tror jag...

Växterna kommer bli gladare med den kombon, och dessutom kommer det bli snyggare!
Om du inte vill ha så kallt ljus så finns det ju andra bra alternativ också! :)
#14 - 9 december 2014 05:41
Har haft den kombon tidigare och gillar den skarpt.
Dom jag har nu är bara ett test, vid minsta tecken på dåliga växter byter jag!
#15 - 9 december 2014 07:33
Jag handlade varor på aquaristic.net passade på att testa växter då. Det kan jag verkligen inte rekommendera. Växterna var billiga, bra packade men halvdöda när de kom. Fick aldrig fart på dem!
#16 - 9 december 2014 07:45
Vilken årstid var det?
Sen är det kanske skillnad på att beställa ända från Tyskland än inom Sverige?
#17 - 9 december 2014 08:36
Finns också på Facebook: Akvarister 2.0 Annonser som man kan gå med i, där kan man sätta in en annons fritt om man vill. Och hitta ngt om man har tur.
#18 - 9 december 2014 11:36
Där är jag redan med :)
#19 - 10 december 2014 09:12
Juni skrev:
Jag handlade varor på aquaristic.net passade på att testa växter då. Det kan jag verkligen inte rekommendera. Växterna var billiga, bra packade men halvdöda när de kom. Fick aldrig fart på dem!

+1 :(
#20 - 10 december 2014 09:37
Vilken årstid var det?

Sen är det kanske skillnad på att beställa ända från Tyskland än inom Sverige?

Det var nu tidigt på vintern, jag har närmre till Tyskland än till Stockholm så det borde inte spela någon roll. Hade ändå inte beställt växter därifrån om jag inte beställt annat. Ville mest testa om det var bra! Tyvärr funkar det dåligt med växter ändå med pH värdet och ligister i mitt kar!
#21 - 29 december 2014 09:59
Juni skrev:

Har handlat både växter och co2 utrustning och alltid fått fina växter samt bra service.
#22 - 29 december 2014 10:01
åfan, ja där ser man ;)

Får se hur jag gör, är inte riktigt dags än, väntar på ett nano som ska inredas klart först ;)

Men en annan fråga när jag ändå har växtkunniga personer här.

PMDD, gör det nån verkan om man inte kör med CO2?

Har ett 150 liters med två 18W lysrör. Har just nu några "vanliga" rör jag hittade i garaget som jag ska prova. Visar det sig att det inte är bra så beställer jag ettt powerglo och ett aquastar tror jag.

Har anubias, javaormbunke Windelov och Crinum calamistratum samt Gälört.

Pmdd är aldrig fel oavsett man kör med co2 eller ej man måste bara dosera efter ens egna förutsättningar tex utan co2 räcker 1 dos i veckan medans med co2 och bra ljus du kan behöva 3-4x dos i veckan
Dock är ljuset extremt viktigt och förmodligen den största anledningen till att växter dör.

Annons