Beslutsångest dvärgciklid!

#1 - 6 september 2007 18:45
Jag behöver defenitivt lite hjälp att bestämma mig vilken art jag vill ha här. Har jättesvårt bestämma mig på egen hand, och vill nog ha en massa personliga erfarenheter av dessa arter, hehe. [:o]

agassizii: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=65
borellii: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=142
grön bågciklid: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=195

Agassizii är ju lite av en dröm, men vill gärna få lek, och den verkar svår?
Borellii, gillar dess utseende, och verkar intressant.
Bågcikliden är också snygg, I want 'em all! :D ;)

Sedan vill jag försöka mig på fjärilciklidslek, men svårt att få tag i bra exemplar? De på akvarielagret verkade onaturligt stora och tjocka och jag såg inget slags beteende mot varandra när jag satt där i 5-10 min.. :(

Karet är på 200l (signaturen). De fiskar som är planerat är ett stim kardinaler och pansarmalar förhoppningsvis.
- Går det att ha två par dvärgciklider?

Iallafall, vill gärna ha tips och råd! Börjar inse hur djupt ner man kan sjunka i dvärgcikliderna. :D [:o]

Mvh Fredrik
#2 - 6 september 2007 19:03
I 200 liter kan du lätt ha två par dvärgciklider av de arter du listar.

Fjäril är som du påpekar tyvärr en sönderavlad art, dessutom mycket kortlivad. Vill du ha lek och att föräldrarna tar hand om äggen bör du nog försöka på tag på antingen vildfångade fjärilar, eller svenskodade efter VF fiskar - du kan ju prova att annonsera här på zoopet.
Några dvärgciklider, däribland fjärilar, går bäst i grupper, inte par, så du kunde ju t.ex. köra med en grupp om 4-6 fjärilar och ett par av nån annan dvärg.
#3 - 6 september 2007 19:09
Tack för svar! :)

Ska nog spana runt efter svenskodlade fjärilar, men skaffa en apistogramma sålänge. Eller är det bäst att introducera de båda arterna samtidigt så reviret delas upp likgiltigt?
#4 - 6 september 2007 19:15
jag skulle kört på Borelli! Hanen blir FRUKTANSVÄRT snygg när han färgar ut!! Skaffa en hane och ett par-tre honor. Och ett gäng fjärilar. Jag kan tipsa dig om att slå en kik på Boliviansk fjäril!

/Hans
#5 - 6 september 2007 19:21
Både grön och brun Bågciklid har jag mycket bra erfarenhet av. Hannarna blir hur läckra som helst vid lek. Dessutom är de betydligt mer aktiva än Apistogramma. Därmed inte sagt att du inte ska ha Apistogramma. Mitt val skulle utan tvekan vara borellii! Även dessa blir hur läckra som helst vid lek.

Däremot avråder jag från fjärilsciklid, har haft dessa i flera gånger men som sagts tidigare är de kortlivade och det är svårt att få tag på bra fiskar.

Varför inte prova schackbrädes-ciklid Dicrossus filamentosus

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=180

Min personliga favorit:)

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Om du inte har massor av annan fisk så skulle det fungera med en Bågciklid familj, en Apistogramma familj och en Schackbrädes familj. Detta eftersom Schackbräderna inte konkurrerar om någon bottenyta.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En familj = en hanne och två till tre honor.[/SIZE][/FONT]
#6 - 6 september 2007 19:29
battalionP skrev:
jag skulle kört på Borelli! Hanen blir FRUKTANSVÄRT snygg när han färgar ut!! Skaffa en hane och ett par-tre honor. Och ett gäng fjärilar. Jag kan tipsa dig om att slå en kik på Boliviansk fjäril!

/Hans

Heh, låter nice med borelliin! :) Gillar formen på fisken också.

Bolivianska hade jag en gång för länge sedan, och då fick jag bara dåliga erfarenheter av dem, typ väldigt aggressiva och så. Men jag tror nog att det var pga mitt lilla akvarium och nog dåliga vattenkvalité, samt tät fiskbesättning.
Ska ta en funderare på dem. :p
#7 - 6 september 2007 19:40
c90368 skrev:
Både grön och brun Bågciklid har jag mycket bra erfarenhet av. Hannarna blir hur läckra som helst vid lek. Dessutom är de betydligt mer aktiva än Apistogramma. Därmed inte sagt att du inte ska ha Apistogramma. Mitt val skulle utan tvekan vara borellii! Även dessa blir hur läckra som helst vid lek.

Usch så spännande. :)

c90368 skrev:
Däremot avråder jag från fjärilsciklid, har haft dessa i flera gånger men som sagts tidigare är de kortlivade och det är svårt att få tag på bra fiskar.

Mjo. Hittar jag inte bra exemplar så blir det inga.

c90368 skrev:
Varför inte prova schackbrädes-ciklid Dicrossus filamentosus

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=180

Min personliga favorit:)

Jo, jag gillar deras färg men deras utseende fastnar inte riktigt. De har liksom inte den typiska ciklid-looken, men kanske fastnar för den längre fram. ;) Såg att Akvarielagret hade dem.[/quote]

/Fredrik
#8 - 6 september 2007 19:52
Tror jag förstår vad du menar, men det fina med Schackbrädes är att de lever och leker bland växterna och inte konkurrerar om bottenyta. De har dessutom bland de häftigaste lekfärger man kan tänka sig och de byter ”färg” och teckning på ett ögonblick allt efter humör.
#9 - 7 september 2007 16:28
Låter bra! Men jag vill j ha ett stim tetror och gärna corydoras om det funkar. Så det kanske blir några längre fram. :)
#10 - 9 september 2007 19:09
FredrikH skrev:

Sedan vill jag försöka mig på fjärilciklidslek, men svårt att få tag i bra exemplar? De på akvarielagret verkade onaturligt stora och tjocka och jag såg inget slags beteende mot varandra när jag satt där i 5-10 min.. :(

Karet är på 200l (signaturen). De fiskar som är planerat är ett stim kardinaler och pansarmalar förhoppningsvis.

- Går det att ha två par dvärgciklider?

Mvh Fredrik

Fjärilarna du såg kan ha varit för många för att någon skulle bli dominant, eller så var de ganska nya i akvariet. Var de kraftiga och hade fina färger så råder jag dig att köpa dem. Stora exemplar är tåligare än små. Annars kan du säkert få tag i svenskodlade på auktioner framöver, men auktioner kan vara farliga också- kanske att du kommer hem med annan fisk än du tänkte till slut......:p;):D

Vill du ha yngel på Apistogrammorna så skall du nog utesluta Corydoras-arterna, även om de är trevliga, de dammsuger akvariet på ciklidyngel när dessa blir frisimmande. Du kanske kan ha dem i ett annat kar?

Kolla in[SIZE=4][COLOR=Red] Apistogramma hoignei [/COLOR][/SIZE]också.....ovanlig men fin art....lättodlad är den också.;)

I ditt 200-liters kan du gärna ha två olika arter, gärna i grupper om 3-4 individer. Introdicera dem gärna samtidigt så de kan få kämpa till sig sina revir på lika villkor, det är inte snällt att sätta in en ny art i ett akvarium där en annan art redan tagit all yta i besittning.
Jag skulle inte våga mig på schackbrädes-ciklid (Dicrossus filamentosus) i ett blandat akvarium, de är lite klena och jag har läst mig till att man lyckas bäst med dem i ett artakvarium, men för all del, om det finns MYCKET rötter och andra gömställen så varsågod att schansa....:p
#11 - 10 september 2007 14:57
tummen skrev:
Fjärilarna du såg kan ha varit för många för att någon skulle bli dominant, eller så var de ganska nya i akvariet. Var de kraftiga och hade fina färger så råder jag dig att köpa dem. Stora exemplar är tåligare än små. Annars kan du säkert få tag i svenskodlade på auktioner framöver, men auktioner kan vara farliga också- kanske att du kommer hem med annan fisk än du tänkte till slut......:p;):D

Jag letar nog efter svenskodlade till framtiden isf, fick bara en dålig känsla av dem. De såg så uppsvällda ut på något sätt. [B)]

tummen skrev:
Vill du ha yngel på Apistogrammorna så skall du nog utesluta Corydoras-arterna, även om de är trevliga, de dammsuger akvariet på ciklidyngel när dessa blir frisimmande. Du kanske kan ha dem i ett annat kar?

Då kanske jag bör skippa dem då. Det låter resonligt. Kan köra ett stim otocinclus elelr nåt liknande istället.
Å andra sidan är jag inte riktigt ute efter att dra upp yngel, inte nu iaf. :) Så det kanske blir lite intressant med stor press på föräldrarna i försvaret, så att säga.

tummen skrev:
Kolla in[SIZE=4][COLOR=Red] Apistogramma hoignei [/COLOR][/SIZE]också.....ovanlig men fin art....lättodlad är den också.;)

Njae, har ganska mycket bestämt mig för A.borellii och
N.anomala (grön bågfensciklid). :p

tummen skrev:
I ditt 200-liters kan du gärna ha två olika arter, gärna i grupper om 3-4 individer. Introdicera dem gärna samtidigt så de kan få kämpa till sig sina revir på lika villkor, det är inte snällt att sätta in en ny art i ett akvarium där en annan art redan tagit all yta i besittning.

Japp tänkte så jag med! :)

/Fredrik
#12 - 10 september 2007 16:28
Om du frågar mig så skulle jag ha grön bågfens ciklid riktigt älskar de små "rackarna". VÄldigt lätta att få yngel på enligt egen erfarenhet:);)
#13 - 10 september 2007 20:08
Om du frågar mig så skulle jag ha grön bågfens ciklid riktigt älskar de små "rackarna". VÄldigt lätta att få yngel på enligt egen erfarenhet:);)

Jo. ;) LÄNGTAR verkligen tills jag får införskaffa de små liven! :)
[QUOTE="FredrikH"]Njae, har ganska mycket bestämt mig för A.borellii och
N.anomala (grön bågfensciklid). :p[/QUOTE]
#14 - 15 september 2007 07:47
I onsdags fick jag mina växter, och har tänkt åka och köpa fisk idag, men är osäker på vad jag ska börja med. Jag vill helst börja med de två ciklidparen, då det passar bäst för mig, men frågan är om det är lungt att införskaffa de kanske lite känsliga cikliderna först i ett kar?
Annars ska jag ha ett stim rödmunstetror.
#15 - 28 september 2007 07:30
Azur skrev:
I 200 liter kan du lätt ha två par dvärgciklider av de arter du listar.

Fjäril är som du påpekar tyvärr en sönderavlad art, dessutom mycket kortlivad. Vill du ha lek och att föräldrarna tar hand om äggen bör du nog försöka på tag på antingen vildfångade fjärilar, eller svenskodade efter VF fiskar - du kan ju prova att annonsera här på zoopet.

Några dvärgciklider, däribland fjärilar, går bäst i grupper, inte par, så du kunde ju t.ex. köra med en grupp om 4-6 fjärilar och ett par av nån annan dvärg.

Hej!
Jag kör nu med 4 st odlade Fjärilar (2par) Tycker att ena hanan är på hela tiden och jagar eller kanske friar *L*. Bör jag sätta i flera Fjärilar eller kommer det funka med dessa 4, ??
#16 - 28 september 2007 13:18
Det kommer funka helt utmärkt skulle jag tro ;) Ser fram emot bilder :D
#17 - 28 september 2007 14:17
Lite bilder kommer snart, håller nu på att skapa lite lätt svartvattenbiotop.:D
#18 - 28 september 2007 17:34
Det låter intressant med svartvatten. Ser nu ännu mer fram emot bilder :D
#19 - 28 september 2007 20:23
Pear skrev:
Lite bilder kommer snart, håller nu på att skapa lite lätt svartvattenbiotop.:D

Visste du att fjærilscichlider faktisk inte ær utpræglade svartvattenfiskar? Dom finns mest i klarvattensfloder och bæckar:)
#20 - 1 oktober 2007 21:59
FredrikH skrev:
I onsdags fick jag mina växter, och har tänkt åka och köpa fisk idag, men är osäker på vad jag ska börja med. Jag vill helst börja med de två ciklidparen, då det passar bäst för mig, men frågan är om det är lungt att införskaffa de kanske lite känsliga cikliderna först i ett kar?

Annars ska jag ha ett stim rödmunstetror.

Om du känner dig osäker så skall du absolut starta med tetrorna tycker jag, men jag förstår om du tar alla på en gång, tetror och ciklider & ev. malar (ottosar är ett utmärkt förslag) man vill ju ha det färdigt nå´n gång.... Har du funderat på någon grenmal? DE är rätt kul som sällskap....:D

Annons