(Beskrivning av mitt 40L akvarium)Vilka fel?

#1 - 15 augusti 2004 19:35
<font color="navy"><font face="Lucida Console">Mitt akvarium är på 40L och innerhåller fem stora växter och en plastväxt

det innerhåller botten material som är svarta kantiga stenar och inredningen har snäckskal från havet och korralbitar ifrån havet samt stora svarta platta stenar som används för grottbygge jag har ett filter som är anpassat för ett 40L akvarium

fiskar:
4 blackmolly yngel
4 guppy yngel
1 stor blackmolly
2 pallett ciklider

jag undrar om vilka nybörjar fel jag har gjort eftersom jag har ägt mitt akvarium i ca 3-4 månader</font id="Lucida Console"></font id="navy">
#2 - 15 augusti 2004 19:38
bläckmolly är bräckvattens fisk till att börja med.man skall inte använda korall etc. i sötvattens kar..
#3 - 15 augusti 2004 19:39
Pallett cikliderna behöver ett kar som är misnt 80cm långt. Det är alldeles för litet för palletter. Tycker du bors sälja eller byta palletterna mot någonting annat. Köp ett kar på minst 100L.
#4 - 15 augusti 2004 19:40
Det kan vi inte svara på efter som du inte berättar så mycket.

Ganska säkert är väl att du gjort något fel! Det har vi alla gjort, och gör förmodligen fortfarande.

Man kan ju fråga sig var dina guppy och black molly yngel kommer ifrån. Har föräldrarna dött eller har du fått dem av kompisar?
#5 - 15 augusti 2004 19:40
Han kan använda koraller,snäckor och sånt men jag tror inte palletterna trivs i det. Sedan kan man inte seja att black molly är bräckvatten.
#6 - 15 augusti 2004 19:45
joo Poecilia sphenops odlas och lever i bräckvatten..
#7 - 15 augusti 2004 19:46
Bräckt vatten har en salthalt på ca.0,5-1,5%.
#8 - 15 augusti 2004 19:53
jo jag hade några stora blackmolly och några guppys förut men de dog på någon vecka bara och jag vet inte varför. jag vet att man helst ska ha ett större akvarium men jag vet inte var jag ska få tag på ett som är stort nog utan att kosta så mycket.
#9 - 15 augusti 2004 19:55
Då gjorde du garanterat något fel i början.

Köpte du all fisk på en gång och sedan matade du dem varje dag för att vara snäll? Eller hur gjorde du?
#10 - 15 augusti 2004 19:57
Hej

Skulle tippa på att dom dog av nitrit väldigt vanligt i folks första akvarium så nästan även i mitt.Hade en rent helsike med det första.Det berodde iof på att jag fick grejjornaFörre ägaren hade varit vänlig nog att skura allt.Filter och hela skiten.Men det löste sig med ett medel som heter bactozym
Fredrik
#11 - 15 augusti 2004 20:00
jag köpte en guppy hona och en hane en vecka efter jag hade köpt mina black mollys , jag introducerade fiskarna till mitt akvarium så som man ska och gav dom mat 2 gånger om dan
#12 - 15 augusti 2004 20:04
Jag tror som fredrikakesson. Du förlorade nog fisk på grund av nitritförgiftning.

Den första tiden bör man mata väldigt sparsamt om man inte tillför nedbrytningsbakterier på konstgjord väg, typ Nitrivec eller Bactocym.

#13 - 15 augusti 2004 23:50
Om du hade palletterna i karet då kanske dom blev ihjäl stressade...

Annons