Besättning malawi

#1 - 27 april 2007 18:25
Vad tror ni om följande arter av Malawi i ett 540 liters akvarium.

Med reservation för namnen, boken jag har är första upplagan Malawiciklider i sin naturliga miljö, de nyare böckerna med de uppdaterade namnen har jag hemma.
Sitter på jobbet nu;)

Pseudotropheus Livingstonii
Pseudotropheus elongatus (vet ej vilken variant än)
Pseudotropheus estherae röd zebra
Melanochromis johanni
Cyrlocara moorii
Aulonocara sp. (någon typ) Förslag ?

Är det för många arter mm
#2 - 27 april 2007 19:12
Jag skulle tro att johannin kommer att jaga elongatusen och livingstonen... :/
#3 - 27 april 2007 20:10
Jens A. skrev:
Jag skulle tro att johannin kommer att jaga elongatusen och livingstonen... :/

Ok, har du nåt förslag på nån annan art/släkte som skulle kunna passa med de övriga.
#4 - 27 april 2007 22:46
Acei.
#5 - 27 april 2007 23:25
Jens A. skrev:
Acei.

Ok Pseudotropheus acei alltså, vad tror du annars om artsammansättningen är den lagom, för många, för få?
#6 - 28 april 2007 16:12
Ehh...du skriver inte hur många du ska ha av varje?

Johannin går att ha med andra malawisar, bara de inte har svarta teckningar, förresten.
#7 - 28 april 2007 17:30
Jens A. skrev:
Ehh...du skriver inte hur många du ska ha av varje?

Johannin går att ha med andra malawisar, bara de inte har svarta teckningar, förresten.

Aulonocaran 1 par

Röd zebran 2 hannar 6 honor
Pseudotropheus elongatus 1 hane 4 honor
Pseudotropheus Livingstonii 2 hannar 6 honor
Cyrlocara moorii 1 hane 4 honor
Pseudotropheus acei 1 hane 4 honor

Sen får man väl räkna med att yngel överlever, bland stensamlingarna, det har det åtminstone gjort förr när jag haft Malawi. Jag brukar ha halva botten med sand och andra delen med småsten där har ynglen en chans att överleva. Väggarna är klädda med BTN moduler, utom framsidan förstås;)

När jag har haft moorii så har de inte släppt sina yngel bland stenarna, så de honorna har jag blivit tvungen att plocka ur akvariet, men alla Mbuna jag har haft har släppt sina yngel bland stenrösena. Tänker kapa ena sidan på överhänget och lägga i småsten där så att det uppfattas som "strand", en modifierad ide från en artikel ur ciklidårsboken del 2 där man gjort en hylla i ena sidan av akvariet där cikliderna släppt sina yngel, hoppas att moorii honan skall lockas att släppa sina yngel där.
Fast jag har fortfarande inte bestämt mig för om det skall bli ett Malawi eller Tanganyika än.
#8 - 28 april 2007 17:44
32 firrar i 540 liter borde funka.

Hmm...som Aulunocara-par kanske du vil ha två stycken Firefish? De är en odlingsform, men grymt vackra. De hade sådana här, på Akvarieinteriör i Skoghall. :)
#9 - 28 april 2007 17:55
Jens A. skrev:
32 firrar i 540 liter borde funka.

Hmm...som Aulunocara-par kanske du vil ha två stycken Firefish? De är en odlingsform, men grymt vackra. De hade sådana här, på Akvarieinteriör i Skoghall. :)

Är det nån ny färgvariant jag hittar den inte i mina böcker hemma, men de är ju lite föråldrade;)
#10 - 28 april 2007 18:18
Jo, det är det. Den är fånigt färggrann...sök på Aulunocara firefish på google, så får du se...

De kostar en hel del, dock.
#11 - 28 april 2007 18:26
Ja den var verkligen grann.
#12 - 28 april 2007 18:30
Den affären är öppen på torsdagar, fram til klockan sju. Kommer du hit (du verkar bo i Västra Götaland), så välkommen på en kopp kaffe och lite akvariespaning. :)
#13 - 28 april 2007 18:30
Har en bara haft några få aulonocarer, förr sas det att det var väldigt känsliga för vatten kvaliten, gäller det fortfarande ?
#14 - 28 april 2007 18:35
Har inga själv, så jag vet inte.
Men vattenkemin i ett malawi-kar brukar ju vara så stabil på grund av man har kalksten i vattnet plus bra filtrering, så vattenkvalitén har man ju nästan på köpet, ändå.
#15 - 28 april 2007 18:45
Akvariet är inte startat än, därför mina planeringar vad jag skall ha i. Har varit i saltvattenssvängen några år men tänker starta upp ett Malawi eller Tanganyika igen, med ditt förslag så lutar det åt malawihållet;) .
Håller på att limma tid BNT modulerna igen, var tvungen att ta bort dem för att en ancistrus hade hittat ett gömställe bakom en av dom när jag tömde akvariet (för några år sedan) och luktade as. Naturligtvis låg den bakom den sista modulen jag tog bort, nu skall det startas igen alltså.

Bor i skövde så det är en bit att åka, men tack för erbjundandet.
#16 - 28 april 2007 19:08
Menar du att det legat en död ancistrus bakom en modul i flera år?
Blöööurk... [xx(]
#17 - 28 april 2007 19:46
Jens A. skrev:
Menar du att det legat en död ancistrus bakom en modul i flera år?

Blöööurk... [xx(]

Nej:) det var för ca fyra år sedan då jag tömde akvariet och efter några dar började det lukta, men efter en vecka när det fortfarande stank så tog jag bort modulerna och bakom den sista modulen låg hannen av ancitrusparet jag hade.
Det är först nu i vår som jag börjat sakna mina ciklid akvarium. Så jag bestämde mig för att sätta igång det tomma 540 liters akvarium som står i källaren och sätta tillbaks modulerna igen. Dumt att inte använda BTN modulerna när jag lagt ut en massa pengar på dom.

Annons