Beröm

#1 - 10 februari 2006 07:37
När min flickvän för fyra år sedan återupptog sin akvariehobby igen så var det inte mycket vi visste, jag kände till det där med vattenbyten och att fiskarna kunde dö om de fick för mycket mat, men inte mer än så. flickvännen pratade lite om filter och alger men inte mycket var rätt(visade det sig senare).
hon hittade iaf ett gammalt 50 liters akvarium i en affär, fyllde upp vatten och satte i grus, filter(mammas gamla) och värmare(också mammas).
vi gick ner till akvarieaffärn och köpte aquasafe, nitrivec och fiskar.
gissa resultatet? en gäng döda svärdbärare ett par dagar senare.
tja hon lärde sig av misstagen(not) och prövade hälla i mer nitrivec nästa gång, den här gången blev det massdöd i vitaprick och nitrit, fast fiskarna klarade sig lite längre.
ner på djuraffären igen och handla fiskar.
Nu inträffar det något avgörande, medans vi (jag började intressera mig när jag såg öronålarna på zooaffären) googlar på orden "akvarium", "hjälp" "råd" och liknande desperata termer så snubblar vi på zoopet.
I forum och i guider läser vi om att köra in filter, nitrifikationsprocess, vattenbyte och andra mystiska termer vi aldrig hört förut eller insett vikten av, men som vi snabbt inser, är vitala för fiskarnas överlevnad.
Den här gången går det bättre och när akvariet spricker en morgon och vi får torka upp åtskilliga liter vatten, så hade det antagligen inneburit slutet för akvariehobbyn för vår del. Men tack vare zoopet så såg vi istället en utmaning vars vi annars bara hade sett massdöd och algodling.

hade det inte varit för zoopet hade jag och min flickvän inte lagt ut minst tio tusen på akvarium, filter, fiskar, värmare, nya filter, nya värmare, nytt grus och jag hade inte heller fått min välbärgade mor att börja med akvariehobbyn igen heller och lägga ut åtskilliga tusenlappar på samma prylar +några böcker.

Den enskilt mest avgörande faktorn i min största hobby har varit zoopet.

jag har tyvärr varit dålig på att visa min tacksamhet, annat än att rekommendera alla akvarieintresserade att ta en titt på zoopet, jag ska snarast lägga ut pengar på ett goldmedlemskap och vill rekommendera alla andra att göra detsamma.

Tack Kjell(och alla andra inblandade) för din fantastiska sida, jag hoppas att handeln inser den stora tillgång som zoopet faktiskt är för dem.

Ett fyrfaldigt leve för zoopet och alla inblandade!
HURRA HURRA HURRA HURRA!
#2 - 10 februari 2006 11:21
Hehe, dina erfarenheter är nog tyvärr ganska lika för många av oss här inne. Jag hade inte ihjäl så många fiskar kanske men de fick minsann gå alldeles för trångt mm i mitt första kar.

Tror det uppskattas av Kjell och Christian när de blir påminda om hur tacksamma vi är för allt jobb de lagt ner.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 februari 2006 11:27
Tack för de vänliga orden:D
#4 - 12 februari 2006 08:43
Kan inget annat än att instämma i vad plorozen skriver :)

/J
#5 - 12 februari 2006 10:17
Själv skyller jag på zoopet! Det måste nog vara den dyraste google sökningen jag gjort någonsin!
Innan zoopet: 136l !!! Fan va härligt att äntligen ha ett STORT akvarium!
Efter zoopet: 30, 136, 540l, fan va jobbigt att man inte har plats för några lite större akvarium också!

Nåväl. Om det inte hade varit för zoopet så hade jag säkerligen haft en 136l glaskub med alger idag, och inget vidare stort intresse för det.
Instämmer till fullo med trådskaparen! Här finns det grymmt stort kompetens och väldigt många vänliga själar som gärna delar med sig av den! Guldmedlemskap är en självklarhet för min del :)
#6 - 12 februari 2006 11:13
Måste instämma med alla ovanför, heja zoopet! Men det där med dyrt...Jag slutade röka (hurra för mig!) i mars 2005 och det är de slantarna som nu läggs på akvarium! Från en besatthet till en annan kan man säga...Nåja, det är ju så mycket hälsosammare i alla fall! :D
#7 - 12 februari 2006 11:30
När jag tänker på alla fåniga frågor jag ställde i början! [:I] Och nu också, fast inte lika illa, kanske... :)

Jag visste inte vad den svarta elektriska klump, som jag fått med det beg. akvariet, var (filtret!). "Släng i det i akvariet och låt det gå", sa en tålmodig själ här. Plus mycket, mycket mer. Vilket tålamod!!! Fast ni har nog lett ibland bakom dataskärmarna åt min totala okunnighet... ;)

Hur många döda fiskar hade jag haft om inte ni alla funnits? Nu har jag "bara" tagit livet av 4 eftersom jag inte frågade innan jag bytte till ett starkare filter.. :( Jag bytte rakt av, utan inkörning! [:o]

Så jag instämmer i tack och beröm!!!:p
#8 - 12 februari 2006 11:32
Instämmer helt. Jag googlade också efter "akvarium" i början. Tog inte lång tid innan jag hittade zoopet, och då slutade jag googla :)

Däremot har y0da en bra poäng där, jag hade tänkt mig ett 90-100l innan jag hittade zoopet. Det blev ett 375l och senare ett 600. Hade jag mer plats och pengar skulle det nog vara mycket fler och mer [;)]

Två tummar upp för zoopet!
#9 - 12 februari 2006 13:58
Vill också vara med på ett hörn och uttrycka min tacksamhet för all hjälp och hur kul och inspirerande det är att ta del av ett forum som detta. Har insett att det nog får bli ett guldmedlemskap snart..

/ Maria
#10 - 22 februari 2006 20:35
Zoopet är bäst!

Kan bara hålla med alla ovanstående! När jag var ny på akvaristiken och inte viste någonting fick jag vänliga och bra svar i forumet!! HURRA FÖR ZOOPET!![:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:D] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106] [:-106]!! Och tack Kjell och Christian för en jättebra akvariesida med ett tillhörande superbra forum!![:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]
#11 - 22 februari 2006 20:41
Jag vill oxå tacka för Zoopet och alla vänliga människor som svarar på mina nybörjarfrågor. :)
#12 - 9 mars 2006 21:39
har nu skaffat mitt zoopetgoldkonto.
#13 - 9 mars 2006 21:45
Snyggt, du ska se vad kul det är att ha tillgång till alla artbeskrivningar, man kan sitta och drömma långa stunder när man sitter och söker bland dem =)
#14 - 9 mars 2006 22:46
[quote=plorozen]har nu skaffat mitt zoopetgoldkonto.[/quote]

sett de :), och när får du upp en avatar då :confused:
#15 - 10 mars 2006 09:01
när jag kan bestämma mig, ett självporträtt i akryl, mobilfoto eller plaguezombie från senaste halloween.
#16 - 10 mars 2006 09:09
plaguezombie blev det.
#17 - 10 mars 2006 09:13
Jag och min fru kan tacka zoopet för mycket,har man problem så är det bara att söka eller ställa en fråga men som sagt vad så är det väldigt dyrt.Startade vårat första kar 260 l i december men efter all inspiration här på zoopet så skall jag nog göra om det,det har blivit ett 400 l kar som malkar och det är dyrt.Efter att ha kollat runt på zoopet ett par veckor så var man fast det var bara och betala och bli goldmedlem.
Ett stort TACK till alla som förgyller ZOOPET.

Annons