När min flickvän för fyra år sedan återupptog sin akvariehobby igen så var det inte mycket vi visste, jag kände till det där med vattenbyten och att fiskarna kunde dö om de fick för mycket mat, men inte mer än så. flickvännen pratade lite om filter och alger men inte mycket var rätt(visade det sig senare).
hon hittade iaf ett gammalt 50 liters akvarium i en affär, fyllde upp vatten och satte i grus, filter(mammas gamla) och värmare(också mammas).
vi gick ner till akvarieaffärn och köpte aquasafe, nitrivec och fiskar.
gissa resultatet? en gäng döda svärdbärare ett par dagar senare.
tja hon lärde sig av misstagen(not) och prövade hälla i mer nitrivec nästa gång, den här gången blev det massdöd i vitaprick och nitrit, fast fiskarna klarade sig lite längre.
ner på djuraffären igen och handla fiskar.
Nu inträffar det något avgörande, medans vi (jag började intressera mig när jag såg öronålarna på zooaffären) googlar på orden "akvarium", "hjälp" "råd" och liknande desperata termer så snubblar vi på zoopet.
I forum och i guider läser vi om att köra in filter, nitrifikationsprocess, vattenbyte och andra mystiska termer vi aldrig hört förut eller insett vikten av, men som vi snabbt inser, är vitala för fiskarnas överlevnad.
Den här gången går det bättre och när akvariet spricker en morgon och vi får torka upp åtskilliga liter vatten, så hade det antagligen inneburit slutet för akvariehobbyn för vår del. Men tack vare zoopet så såg vi istället en utmaning vars vi annars bara hade sett massdöd och algodling.
hade det inte varit för zoopet hade jag och min flickvän inte lagt ut minst tio tusen på akvarium, filter, fiskar, värmare, nya filter, nya värmare, nytt grus och jag hade inte heller fått min välbärgade mor att börja med akvariehobbyn igen heller och lägga ut åtskilliga tusenlappar på samma prylar +några böcker.
Den enskilt mest avgörande faktorn i min största hobby har varit zoopet.
jag har tyvärr varit dålig på att visa min tacksamhet, annat än att rekommendera alla akvarieintresserade att ta en titt på zoopet, jag ska snarast lägga ut pengar på ett goldmedlemskap och vill rekommendera alla andra att göra detsamma.
Tack Kjell(och alla andra inblandade) för din fantastiska sida, jag hoppas att handeln inser den stora tillgång som zoopet faktiskt är för dem.
Ett fyrfaldigt leve för zoopet och alla inblandade!
HURRA HURRA HURRA HURRA!